Shank

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Shank

Post by Mr. Slice »

Har plutselig begynt å shanke. Ikke at det er noe ukjent fenomen fra før heller, men det begynner å bli en stund siden, og da gjerne bare en gang i blant. Men nå på de siste par rundene har jeg hatt flere tilfeller av styggeskapen. Har googlet litt rundt etter råd, og ser at noen mener det kommer av at en står for nær ballen (det er vel det jeg har hørt før), mens andre hevder at det tvert imot skyldes at en står for langt fra ballen og derfor får en for flat sving.

Har noen et definitivt og begrunnet svar på hva som er riktig, og hvordan en får bukt med elendigheten?
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Shank

Post by Drizzit »

Det er umulig å gi noe definitivt svar på hvorfor du shanker eller hvordan du fikser det uten å se svingen din.

Gå til en pro!
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Shank

Post by Mr. Slice »

Drizzit wrote:Det er umulig å gi noe definitivt svar på hvorfor du shanker eller hvordan du fikser det uten å se svingen din.

Gå til en pro!
Mm. Ja, nei, skjønner jo det. Likevel - er det mulig å si noe om hva som oftest eller mest sannsynlig er problemet? Eller gode råd om ting en kan teste ut for å se om det hjelper?
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Shank

Post by kevin »

avstand til ball er alltid et bra å starte.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Shank

Post by veggiss »

Svingsporet ditt er sikkert utenfra og inn med åpent køllehode

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Shank

Post by raffener »

Mulige nødløsninger om du ikke går til pro.. Med forbehold, uten garanti osv...

Prøv å variere avstand til ballen - stå altfor nærme, og varier ut mot altfor langt unna, se om du fortsatt shanker.
Eventuelt kan det være at du er fullstendig ute av balanse i baksvingen (oversving med for mye vekt på venstre del av kroppen), og derfor må kompensere for å komme ned til ballen (det er nesten så bevegelsen du gjør i nedsvingen blir et øksehogg)
Abede
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 25 May 2011, 14:30
Hcp: 0,8
Hjemmeklubb: Haga GK

Re: Shank

Post by Abede »

Hver gang jeg begynner å shanke mye, finner jeg ut at jeg pusher hofta ut mot ballen. For meg er en fin øvelse å svinge uten å løfte høyrefoten i gjennomsvingen. Altså passer jeg på å holde hofta tilbake.
Ping Anser 9,5
Ping I20 3 wood
Ping S55 3-P
Ping Gorge 51,56,60
Ping Piper C
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Shank

Post by Sharky »

Det hender i ny og ne at jeg shanker en ball eller to, spesielt når jeg holder på å varme opp på rangen.
Spiller med et litt svakt grep og finner meg selv i å la hendene/armene havne for langt bak kroppen og ikke release køllen tidsnok til å square opp kølla. Når det skjer er en av 2 ting som skjer. enten blir det fade / slice eller i verste fall så treffer jeg "hosel" på køllen og shanker.
"The more i practice, the luckier i get"
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Shank

Post by Franz »

Prøv å slå wood'er og drivere. Nesten umulig å shank'e, så du får bygget opp selvtilliten igjen. Når du ikke lenger er livredd holder du et håndkle under armhulene, tvers over brystet, og slår punch-drawer til du dævver.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Shank

Post by stianm »

Åh, shanken. Det er moroslaget sitt det. Sleit massivt med den i våres men den er blitt tvunget ut av baggen min nå. Fixen for min del var å ha mer vekt på hælene samt å passe på å dra venstre hofte bakover i gjennomsvingen. Hadde en tendens til å vri hoftene ut og frem i nedsvingen.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Shank

Post by Mr. Slice »

Franz wrote:Prøv å slå wood'er og drivere. Nesten umulig å shank'e
Nesten, kanskje - men ikke helt umulig, tro meg... Hadde flere på rangen i dag, og under runden etterpå kom det naturligvis en på det ene hullet der jeg prøvde meg med driveren. Og så en med 4-hybriden... Men ingen med jern i dag. Der var det mer hook som var problemet... Noe er det jo alltid... Hadde noen fine også da. En birdie hjalp på humøret, en lang chip som gikk rett i hullet var også artig, selv om det nok ville vært enda morsommere om jeg ikke hadde gjort så mye rart før jeg kom så langt på det hullet. (Vel, vel: en mistet ball og en dropp, og allikevel berge et poeng, er jo kanskje ikke så verst?)

Har prøvd å stå litt lenger fra ballen - eller: være bevisst på å ikke stå for nær. Tror det har hjulpet mot shank på jernslagene. Prøver ellers å fokusere på å vri ordentlig opp i baksving og rotere ordentlig i gjennomsving - har en tendens til litt halvveis rotasjon begge veier. Tror kanskje også jeg har hatt en tendens til å ha vekten for mye "på tærne" - så har prøvd å finne balansen litt mer midt under foten. Og ja - det var en del gode jernslag i dag. Enten gode eller katastofale, i grunnen - var ikke så mange halvgode/halvdårlige.

Men altså - shank med hybrid og driver...
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Shank

Post by Mr. Slice »

Har hatt en liten PM-utveksling med Kaffekannen. Tar like godt noe av det over hit:
Kaffekannen wrote:Det skal nesten være umulig å shanke driver. Hvis du gjør det mistenker jeg at du rett og slett holder køllehodet helt åpent?
Javel - neimen om jeg vet hva jeg gjør, men rett ut til høyre går ballen, iallfall. Køllehodet er ikke åpent ved adressering - så hva kan skje som gjør at det blir åpent ved impact? Feil grep kan vel gjøre at køllen vrir seg i svingen - men jeg bruker samme grep som ellers, tror jeg da, og det funker jo for det meste. For åpen oppstilling vil vel gi åpent køllehode - det kan ligge noe der, kanskje, men jeg tror ikke jeg står åpent. En innenfra-ut-sving vil vel gi åpent køllehode - kanskje det er det? Eller - er det kanskje ikke en egentlig shank? Kan et treff ytterst på køllehodet (tåen) gi noenlunde samme effekt? Det virker rimelig? Får kanskje begynne å tørke av slagflaten før hvert slag, og se hvor merket etter ballen er, etterpå...

Føler jo nesten det er litt moro at jeg faktisk får til et feilslag som skal være bortimot umulig - det løfter min inkompetanse til et høyere nivå, liksom... :D
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Shank

Post by veggiss »

Hvis du treffer en drive på hoselen så går ballen venstre, ikke høyre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Shank

Post by heiaespen »

En ting jeg slet med og dermed fikk mye slice var at jeg roterte hofte/overkropp for raskt. Slik at kroppen allerede var dreid innen balltreff. Prøv å fokusere på at armene skal svinge raskere og at du har tyngden godt over på venstre fot og at overkroppen er rett ved impact. Grepet bør også være foran ballen ved impact. Dette har hjulpet meg til å slå rett hvertfall.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Shank

Post by Mr. Slice »

veggiss wrote:Hvis du treffer en drive på hoselen så går ballen venstre, ikke høyre.
Aha - er det en definitiv sannhet? I så fall, når altså ballen går til høyre, så er det altså noe annet som er galt. Ekstremt åpen kølle (kan ikke helt skjønne at den skulle bli det), eller treff ytterst på tåa?
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Shank

Post by veggiss »

Vask køllehodet og se hvor du treffer, så kan du skrive her etterpå. Litt vanskelig å si noe når man ikke vet ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Shank

Post by Franz »

veggiss wrote:Vask køllehodet og se hvor du treffer, så kan du skrive her etterpå. Litt vanskelig å si noe når man ikke vet ;)
Tegn med whiteboard-tusj på ballen, ca der kølla skal treffe, så legger den igjen et merke som er lett å tørke av.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Shank

Post by radar1 »

En Shank pr definisjon er et treff inne på hosel :)
For min del så(tror jeg) kommer den oftest som et resultat av at jeg reiser meg litt opp på baksvingen og faller forover på nedsvingen.

En fin anti-shank drill er å legge feks et headcover på utsiden av ballen du skal slå. Sånn som et kolon :
Kan jo bruke en hanske eller noe som ikke flyr så langt hvis du treffer det, men blir et ekstra moro hvis man bruker headcover ;)
Anbefaler deg å stille deg lengst til høyre på drivingrangen, litt lettere å hente headcoveret der :lol:
Kan kombineres med en 9 - 3 sving i starten :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Shank

Post by kevin »

Shanking kan være dødelig. Man bør unngå det for alt i verden...

http://abcnews.go.com/Sports/wireStory/ ... g-21221165
Post Reply