Et Enigma

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Fieldy
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2011, 21:31
Hjemmeklubb: Meland GK

Et Enigma

Post by Fieldy »

Heisann

Jeg undres på om noen lærde sjeler i det vidstrakte land kan ha noen tanker rundt et aldri så lite Enigma jeg sliter litt med, et vilkårlig 6-jern besatt av diabolske krefter ...

Hvordan kan det ha seg at jeg stabilt svinger syveren opp mot 140m mens sekseren viser seg komplett umulig whatsoever. Tror selv jeg kanskje sliter med delofting fra sen release eller bratt nedsving men dette burde da korrigeres om jeg flytter ballen forover. Det skjer altså ikke. Merkverdig nok fra pegg gir får jeg lengder opp mot 150m og grei ballbane. Ta vekk peggen så kan jeg like gjerne svinge driveren fra fairway; dømt til å mislykkes. En roligere sving kan gi meg litt mere lengde men fortsatt er ballbanen latterlig lav og kan ved veis ende knapt konkurrere med pitch-wedge.

Er det noen som har en ide hvorfor evt. hva som kan gjøres? Er det mulig håndledd er for aktive? Lie-vinkel på jernet feil? Skaft karakteristikk feil? Ved testsving og adressering ser jo alt greit ut men med en gang ballen inkluderes i svingen går alt til helv... Ofte ser jeg faktisk avtrykk fra range ball ligge omtrent i sweetspot men ballbanen er og forblir alt annet enn sweet, en djevelsk liten mark-kryper som ruller mer enn den flyr samtidig som skaftet etterlater meg følelsen av et slag som forplanter seg oppover, som om det skulle ha kollidert med en liten betongkule i bunnen av svingen.

Blir simpelthen ikke klok på dette jernet
Titleist 910 D3
Nike VR Pro Combo
Cleveland CG-15
Ping Anser Milled
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Et Enigma

Post by veggiss »

Slå det slik du slår 7-jernet ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Et Enigma

Post by sumo »

jøss, en som sliter like mye med 6i, som jeg gjør.
blir ikke klok på dette jernet jeg heller ;)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Fieldy
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2011, 21:31
Hjemmeklubb: Meland GK

Post by Fieldy »

En gledelig oppdatering på mitt lille Enigma ...

Har fundert en del og prøvd ut forskjellige ting i svingen gjennom uken og klarte tilslutt å finne en løsning på gåten. Tilsynelatende koker det hele ned til noe så banalt som balanse. Jeg er i balanse når jeg svinger syveren men når jeg svinger sekseren kan det se ut til at jeg faktisk tilter litt i nedsvingen. Under en av mine range sessions prøvde jeg å “sitte meg” mere under oppstilling; dytte baken ut og flytte tyngden bakover. Greit nok så føltes stillingen rimelig funky men den viste seg veldig godt balansert for dette enkle grepet ga faktisk overraskende gode resultater.

Tenke seg til, noe så banalt som balanse
Titleist 910 D3
Nike VR Pro Combo
Cleveland CG-15
Ping Anser Milled
Post Reply