Pitch Dave Peltz style.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Pitch Dave Peltz style.

Post by Shankermaker »

Brukte deler av bryllupsferien til å lese Dave Peltz short game bibel (interessant og god bok). Hovedtanken hans for å bli en god pitcher (finesse swing) var å slå inn tre svinger med fire wedger. 19.30, 21.00 og 22.30 lengde i baksvingen. Dette er ikke noe nytt, men bestemte meg for Å sette av en rangetime til å se hvilke lengder jeg har. Nå er det jo alt for vanskelig å få vite nøyaktige lengder på rangene (hvorfor i huleste kan de ikke sette opp 4-5 skilt til med lengder opp mot hundre meter??). Så helt nøyaktig er de vel ikke. Men fikk følgende lengder:

Lw: 30, 45, 55
Sw: 40,55,70
Gw: 55,65, 80
Pw:60,75, 100
Skal nå få skrevet dette på tapelapper og sette de på wedgene.
Noen flere som har prøvd dette? Og i så fall hvilke lengder har dere? Og hvilke resultater har dere fått med det? Jeg har tidligere brukt sw på alle slag opp til 70 meter...

fikk testa da ut på bane også. Hadde ca 55 meter inn og i stede for å slå en nesten full lw eller 21. sw så tok jeg bare en enkel og kort gw pg la den 4 meter fra pinnen (bomma seff birdien..)
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by spiderboy »

Har forsøkt det, men fikk ikke noe særlig dreis på det der. Er antagelig for utålmodig :)

En kuriositet forresten, her er Mickelsons mening om Pelz sin klokkemetode:

Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by Shankermaker »

Tror ikke Mickelson snakker negativt om Peltz metode her. Mickleson beskriver mer at man ikke skal ha samme svinglengde på alle wedgene, for så å roe ned svingen mer og mer jo kortere slaget blir. Selv om han snakker om klokka. Peltz beskriver i boka hvor viktig det er å akselrere gjennom ballen i slaget og ha en høy finish. Mickelson snakker mye om Peltz i den dvden, om hvordan de har jobbet sammen med nærspillet. Så vil tro de er enige om dette også :)

Trodde egentlig det var mer stress enn hva det skulle være jeg også, men uansett så er det jo greit å få litt mer trening på disse slagene, så bortkastet føler jeg ikke det blir uansett om jeg forlater denne metoden.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by Drizzit »

Jeg bruker samme metode med mine wedger, og har målt meg fram til ca samme lengder som du har. (bare litt kortere) For å få rimelig nøyaktige lengder med hver sving så går jeg på utkanten av rangen og slår ca 10 baller med hver sving, før jeg går ned til hver ball og måler med kikkert tilbake. Snittet av disse gir en ok lengde å ha som utgangspunkt.

Har hatt stor effekt av dette og har også klart å sette noen slag fra 30-40 m etter jeg begynte med denne metoden. Ser at du har 12 forskjellige lengder målt opp. Prøv å ta samme svingen med å flytte grepet helt ned på køllene så vil du se at du får helt nye lengder og dobbelt så mange muligheter.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by radar1 »

Fun fact - Phils snitter 87mph i clubhead speed på pitch shots..
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by Shankermaker »

Drizzit wrote:Jeg bruker samme metode med mine wedger, og har målt meg fram til ca samme lengder som du har. (bare litt kortere) For å få rimelig nøyaktige lengder med hver sving så går jeg på utkanten av rangen og slår ca 10 baller med hver sving, før jeg går ned til hver ball og måler med kikkert tilbake. Snittet av disse gir en ok lengde å ha som utgangspunkt.

Har hatt stor effekt av dette og har også klart å sette noen slag fra 30-40 m etter jeg begynte med denne metoden. Ser at du har 12 forskjellige lengder målt opp. Prøv å ta samme svingen med å flytte grepet helt ned på køllene så vil du se at du får helt nye lengder og dobbelt så mange muligheter.
Det stod i boka at man kunne flytte grepet ned så fikk man enda en lengde. Har ikke fått testet dette enda, men liker generelt ikke å holde ned på køllene. Men får gi det et forsøk :)

Er litt usikker på lengdene etter 60 meter, så skal prøve å få målt de mer nøyaktig senere.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by veggiss »

Shankermaker wrote:Brukte deler av bryllupsferien til å lese Dave Peltz short game bibel (interessant og god bok). Hovedtanken hans for å bli en god pitcher (finesse swing) var å slå inn tre svinger med fire wedger. 19.30, 21.00 og 22.30 lengde i baksvingen. Dette er ikke noe nytt, men bestemte meg for Å sette av en rangetime til å se hvilke lengder jeg har. Nå er det jo alt for vanskelig å få vite nøyaktige lengder på rangene (hvorfor i huleste kan de ikke sette opp 4-5 skilt til med lengder opp mot hundre meter??). Så helt nøyaktig er de vel ikke. Men fikk følgende lengder:

Lw: 30, 45, 55
Sw: 40,55,70
Gw: 55,65, 80
Pw:60,75, 100
Skal nå få skrevet dette på tapelapper og sette de på wedgene.
Noen flere som har prøvd dette? Og i så fall hvilke lengder har dere? Og hvilke resultater har dere fått med det? Jeg har tidligere brukt sw på alle slag opp til 70 meter...

fikk testa da ut på bane også. Hadde ca 55 meter inn og i stede for å slå en nesten full lw eller 21. sw så tok jeg bare en enkel og kort gw pg la den 4 meter fra pinnen (bomma seff birdien..)
Bruker samme tanken på mitt nærspill, har ikke skrevet det ned på køllene, da jeg bytter wedger og skaft for ofte til at jeg gidder det. Jeg føler at jeg har ganske god lengdekontroll fra 60-120 meter med dette systemet, så for meg har det funket bra. Havner jeg mellom lengder tar jeg av litt ved å holde finishen lav. Uansett, her er de lengde jeg går ut fra:

48 (PW): 75, 100, 120
52 (GW): 70, 95, 115
56 (SW): 65, 80, 105
60 (LW): 60, 75, 90

Visse "alternativer" bruker jeg sjelden. Slår f.eks. sjelden med PW fra 75 meter, med mindre slaget krever at jeg kommer lav inn og ruller opp, da tar jeg heller av litt på SW. Fra 90 meter slår jeg heller en halvsving med GW som jeg tar av litt enn å slå en LW.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Pitch Dave Peltz style.

Post by BillyJoe »

Hei,

Hakke nubb til å følge opplegget til Peltz, trener for lite, og hva som er en 1930 sving varierer fra dag til dag;-)

Har mer tro på, dvs tror det er lettere for meg og kanskje noen andre hobbygolfere, å følge metoden som bla. er beskrevet av ScorGolf her: http://www.scorgolf.com/content/SCOR-Method.pdf

Metoden gir opptil 4 lengder per kølle (mulighet for mer), baserer seg på vanlig full sving, full sving med åpen clubface, full sving når men griper ned 1 tomme, full sving med åpen clubface når man griper ned 1 tomme. Dette gir 4 lengder per kølle. Full sving betyr her 3/4 sving, eller hvilken sving du helst bruker med wedgene. Samme sving hele tiden er vel egentlig det viktigste elementet.

Siden jeg ikke har talentet som kreves til Peltz metode, skal jeg jobbe inn denne metoden siden den baserer seg på samme sving hele tiden. Må bare få satt svingen, etter stadige endringer denne sommeren;-)

Med 4 wedger stiller man potensielt med en 16 lengder mellom 40-115m med samme sving. Innenfor 40-50 blir det gefühl uansett.
Post Reply