Lav ballbane.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Lav ballbane.

Post by Crispo »

Hei.

Har så lenge jeg kan huske slått med en relativt lav ballbane med jernene mine og har gjort mange justeringer for å prøve å få den opp, men lite som lykkes.

Er nå på 22 i HCP, men føler at de lave jerna mine holder meg tilbake.
Det første jeg kan si er at jeg har jern med regular flex, med meget lav loft.
Når jeg slår har jeg en veldig kjapp og "kraftig" sving, slår wooden og driveren langt med det jeg vil kalle en fin ballbane.
Tilbake til jerna, kan si at på en bane jeg ofte spiller på er det et par 3 hull (utslag og green på samme høyde) på 154 meter, her slår jeg 9 jernet for å nå green, 8 jernet går for langt!

Etter 8 jernet som går ca 160 stagnerer det fullstendig med de resterende 7i 6i 5i (4i har jeg bare pakket ned, kan like godt dra frem putteren og få lik høyde)
Jeg får til å slå lenger med 7i 6i 5i en med de over, men de lander ca på samme stedet, 5i lander nok før men kommer da så lavt inn at den spretter videre.

Har noen ganger slått for langt å blitt spurt om jeg slo med 7i, men jeg slo med PW.

Dette fører til at jeg på de fleste hull kun bruker driver, wood, wedger, PW 9i 8i og naturligvis putteren. Men ettersom de andre jerna går som et prosjektil lavt har null kontrol.

Jeg kan se en ting jeg ofte gjør, det er å sette hendene foran kroppen ved impact så skafte er tiltet frem, hadde du sett meg forfra hadde klokken vært 18:05 eller 13:35 :-)
Men dette er noe jeg har vært veldig bevist på når jeg slår og prøver å unngå.
Jeg har også prøvd å sette ballen nærmere min venstre fot (jeg er høyrehendt) dette fungerer, men det er langt mellom god slagene.

Jeg lurer på er det flexen i køllene? At det er lav loft i køllene? Eller er de undertegnede?

Alle tips og råd ville blitt tatt i mot med stor takk.
Last edited by Crispo on 26 Jul 2012, 01:33, edited 1 time in total.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Lav ballbane.

Post by Kaffekannen »

Kortversjonen er at det er deg. Du delofter køllen i impact. Det forklarer både lengdene og høyden på slagene.

Det positive er at du mest sannsynlig har en lagg i svingen som vi andre kan drømme om( se video av sergio garcia). Det negative er at du må gjøre noe med releasen din.

Hvis du har mulighet til å filme svingen din kan du nok få noen tips fra teknikkgutta på forumet

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Re: Lav ballbane.

Post by Crispo »

Takk for rask respons.

Vet du om noen øvelser for å unngå at jeg delofter ved impact, jeg vet at dette er et problem, men er som sagt VELDIG bevist på at jeg gjør det.

Skal prøve å filme svingen min, hadde vært gøy å fått noen til å sett på den :-)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lav ballbane.

Post by Golffreak »

Mange som kan en del her, men bare så det er sagt så SKAL du ha hendene litt foran ballen ved impact og dermed litt deloft. Poenget er at du skal slå NED på ballen, da vil ballen fly i været pga backspin:-). Når du slår i knehøyde med masse rull så har du next to nothing backspin. Du skal IKKE flippe hendene over før eller ved impact, da vil du ofte enten "toppe" lavt eller "scoope" ballen opp. Litt vanskelig si hva som er hovedproblemet før du poster video evt.

BTW, jeg kan sikkert også slå 9-jernet 154m hvis jeg topper den skikkelig...;-). Normalt så regner jeg rundt 125-130m, og hvis du slår en "normal" ballbane 154m med 9-jern så har du god punch. Lengde er dog ikke alt, det er kontroll som teller:-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lav ballbane.

Post by veggiss »

Samme problem som jeg har hatt før. Jerna går stygglangt, men veldig lavt. Du bor nok filme svingen skal du få noen vettuge tips.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Lav ballbane.

Post by BomBom »

Hadde også veldig lav ballbane i fjor, men har jobbet mye med releasen i år, og har således fått et rappere tilslag på ballen, og slår NED på den, så ballbanen har blitt vesentlig høyere samtidig som lengdene ikke har blitt kortere i det hele tatt, snarere tvert i mot.. Lengre carry, og litt mindre rull, akkurat som jeg liker det. Til sammenligning slår jeg mitt 8i ca 150m, med høy fin bane, og full stans om den treffer green.. Svingte også mye på ren kraft i fjor, det har jeg lagt bort i år, fokusert på balltreffet og release, og det hjalp veldig på ballbanen..

Jobb med releasen din, og avslutt alltid (edit) gjennomsvingen høyt, så vil du nok se at ballbanen følger etter også.. Håper det var til hjelp, og lykke til.. :)
Last edited by BomBom on 26 Jul 2012, 15:48, edited 1 time in total.
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lav ballbane.

Post by Franz »

BomBom wrote:Jobb med releasen din, og avslutt alltid baksingen høyt, så vil du nok se at ballbanen følger etter også.
?
Evt gjennomsvingen?
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Lav ballbane.

Post by Sharky »

Franz wrote:
BomBom wrote:Jobb med releasen din, og avslutt alltid baksingen høyt, så vil du nok se at ballbanen følger etter også.
?
Evt gjennomsvingen?
+1

Kan du ikke laste opp en video av svingen din? :) blir litt lettere for folk å komme med tips. En annen årsak til problemet ditt kan være at du beveger hele kroppen foran ballen før impact. Selve releasen din trenger det faktisk ikke å være noe problem med, men i det kroppen havner for langt foran ballen vil du automatisk delofte køllen, og balansen vil ofte bli et problem.

Hvordan vil du kategorisere feilslaget ditt?
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Lav ballbane.

Post by BomBom »

Franz wrote: ?
Evt gjennomsvingen?
Hehe, liten skliveleif der ja, går litt fort i svingen(e) noen ganger.. :oops: Mente som Franz så riktig påpekte - gjennomsvingen.. Bra noen er våkne her.. :lol:

Og som Sharky skriver, kroppen for langt frem var vel noe jeg også hadde, men nå er det sånn ca "kurert" etter at jeg fokuserte på en høy gjennomsving under treningen, og dermed ble balansen bedre, og kroppen mer stabil sideveis.. Men med regular flex på skaftene kan det være køllehodet henger så langt etter ved impact, at du mister mye loft.. Prøve stivere skaft..?
Men det som hjalp meg ganske bra, trenger ikke å være det riktige for deg.. Ta evt. en prat med en pro på klubben, han ser hva som er "feil" så og si med en gang.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Re: Lav ballbane.

Post by Crispo »

Skal få tatt en video av svingen over helgen, håper dere kan se på den :-)

Er det en bestemt vinkel som er best å filme fra?

Igjen takk for all hjelp :-)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lav ballbane.

Post by veggiss »

Forfra er beste hvis du bare tar én video, men det beste er jo om du også får tatt en down-the-line.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Lav ballbane.

Post by Martin899 »

Regner med at du allerede har prøvd det, men skulderplanet har utrolig mye å si. Bare prøv å overdriv det engang. Tipp skuldrene slik du skal på en drive. Og i tillegg legg ballen langt frem i stancen, nesten like langt som driven. Det er det proen min ba meg gjøre da jeg hadde det problemet. Det løste seg!

En annen ting du kan og bør gjøre er å prøve å "bli igjen bak ballen" i gjennomsvingen. Du skal selvfølgelig rotere som vanlig, men veldig mange skyter seg fremover i svingen. Dette gjør så det blir en lav ballbane. Nesten somen Stinger.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Re: Lav ballbane.

Post by Crispo »

Da var jeg på rangen å fikk filmet, det ble en relativt lang video når jeg tok det i slowmotion, to vinkler og flere slag (ca 6 min)

Først å fremst dette var en åpenbaring for min del, anbefaler alle som ikke har filmet svingen sin tidligere om å gjøre det samme.

Jeg har ikke peilling, men den ekstreme bevegelsen jeg gjør med venstrefoten min kan da umulig være rett (siste videoklippet gjør jeg et tapert forsøk på å roe den ned)
Jeg har ikke sett så mye annet med mitt utrente øye, men så stjeler også den venstrefoten min alt fokuset vekk fra det andre :lol:

Håper på feedback, don´t be shy :D

http://www.youtube.com/watch?v=FACrRxzs ... e=youtu.be

Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Lav ballbane.

Post by Lefthook »

Hei Crispo,

Du har et veldig sterkt grep med høyre hånda. Dette gjør det vanskelig å kontrollere hvor mye effektivt loft du får i balltreffet, og spesielt korte jern vil ha en tendens til å gå langt, med lite underskru og med varierende distansekontroll. Hvis du fortsetter å spille med dette grepet tror jeg du vil oppleve en stagnasjon. Det er f.eks. svært vanskelig å kontrollere lenge, høyde og spinn med en så sterk høyrehånd.

Begge V-er mellom tommel og pekefinger bør peke i retning av høyre skulder når du kikker ned fra adresseposisjonen. Hvis du tar et slikt grep så vil ikke den gamle svingen din fungere. Du blir nødt til å rotere armer og kølle med klokka i baksvingen, og mot klokka når du kommer tilbake mot ballen. Slik at i starten av nedsvingen så kommer hælen på kølleblated først og tåa sist. Men når du kommer til impact, kommer de samtidig. Men hvis du har lyst til å bli bedre og tid til å jobbe litt med teknikken så vil jeg absolutt anbefale deg å gi grepet en grundig overhaling.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Lav ballbane.

Post by Kaffekannen »

Helt enig med venstrehooken i at grepet er et godt sted å starte. Det kan være vanskelig å oversette det som blir sagt til virkeligheten. Jeg synes denne videoen av Rafael Cabrero-Bello glimrende illustrerer et korrekt grep.

Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Re: Lav ballbane.

Post by Crispo »

Hei og takk for respons.

Forstår hva du mener, etter å ha sett videoen :-)
Skal terpe på grepet og svingen kan sikkert laste opp en ny video etter noen uker.

Men igjen, den venstre foten, er den "normal" :-D ??
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Lav ballbane.

Post by BomBom »

Hehe, har sett verre venstreføtter, noen har jo knapt tåa nedi bakken.. Er litt smak og behag vil jeg tro, men ser jo de store gutta også har litt bevegelse på venstrefoten, hvor mye varierer jo dog.. Tving deg selv til å stå nesten rolig med bena, og kjenn hvordan det føles, prøve å finne en middelvei kanskje.. Men treffer du ballen bra med litt livlig fot, så hvorfor ikke.. :) Se på oversvingen til John Daly, er ikke normal den, men det funker jo for han..
Og som nevnt tidligere i tråden, juster litt på grepet, så får du en mye bedre release med håndleddene dine, og da kommer høyden på ballene også.. Så ut til å være litt mye "punching" det du slo på videoen.. Passer bra i sterk vind men..
Det finnes jo millioner av variabler i en golfsving, men det skal føles naturlig det man gjør, ellers blir man fort "mekanisk" og litt låst.. Lykke til uansett..! :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Lav ballbane.

Post by Lefthook »

Crispo wrote:Hei og takk for respons.

Forstår hva du mener, etter å ha sett videoen :-)
Skal terpe på grepet og svingen kan sikkert laste opp en ny video etter noen uker.

Men igjen, den venstre foten, er den "normal" :-D ??
Venstrefoten din er mer normal enn grepet ;)

Neida, den er litt rufsete kanskje, men ikke akkurat feil. Det å løfte hælen for så å plante den igjen i nedsvingen har kjennetegnet noen av de største golferne gjennom tidene, Golfsvingen er uansett i stor grad en kjedereaksjon, og det er ofte helt umulig å vite om noe som skjer seint er en kompensasjon for en feil som skjedde tidligere eller en feil som står støtt på egne bein. Derfor skal man alltid skal jobbe med den feilen som oppstår tidligst. Når du endrer grepet ditt vil gamle problemer forsvinne og nye dukke opp.
Crispo
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 09 Mar 2012, 18:23

Re: Lav ballbane.

Post by Crispo »

Når du endrer grepet ditt vil gamle problemer forsvinne og nye dukke opp.

Du kødder?!?!?

:lol:
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Lav ballbane.

Post by Sharky »

Grep er en fin ting ja :) Viss du ser på køllebladet ditt på vei bakover og på toppen av baksvingen vil du se at det er "lukket" i forhold til svingplanet ditt. På toppen av baksvingen peker køllebladet ditt rett til himmels noe som gjør at du må holde igjen rotasjonen på køllen når du svingen igjennom ballen for å forhindre hooks (bevist eller ubevist). Endrer du grepet ditt så vil dette også endre seg og du kan la køllen komme igjennom slaget på en mer naturlig måte.

Venstrefoten din vil jeg ikke brydd meg noe særlig om, ihvertfall ikke nå. Som det blir sagt tidligere så er det flere av de store golferne før i tiden som hadde denne bevegelsen i svingen. Ser du på Ernie Els så vil du se at han har begynt å gjøre det samme fordi han ikke er så fleksibel som han en gang var. Du forskyver kroppen også litt bakover i baksvingen, ikke at det er en negativ ting, men det går litt imot den "moderne" måten å svinge golfkøllen på. Jeg vil påstå at du har en litt mer gammeldags sving.

Nå til dags så blir du lært at kroppen skal være i ro og rotere rundt sin egen akse uten for mye sideforskyving. Personlig synes jeg at ideen om golfsvingen nå til dags er blitt alt for mekanisk og det blir lagt mindre vekt på en "naturlig" sving. Alt for mange prøver å oppnå at køllen skal ha en vinkel på X grader i forhold til skuldre/ armer og henger seg opp i hvor mange grader en skal rotere hoften og lignende. Ikke forstå meg feil, fordi det som føles naturlig ut kan for all del være helt feil. Poenget mitt er at du ikke skal gjøre golfsvingen så veldig teknisk, og heller prøve å få til en repeterbar sving som du kan stole på. Hør gjerne på hva proen eller andre folk sier og ta til deg tips. Du finner fort ut hva som fungerer for deg.

Får du endret grepet ditt så tror jeg du vil merke stor fremgang på kort tid :), et tips kan være å stå å slå køllen inn i høyt grass med det nye grepet for å bli vant til følelsen før du begynner å slå baller.
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply