Mystisk oppførsel med hybrid

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Mystisk oppførsel med hybrid

Post by henrikwl »

Det er jammen rart hvor totalt ute av laget svingen ble etter 3 uker ferie. :-S Jeg brukte en hel bøtte på å få 7i tilbake til noe som kan ligne på noe bra, men 3 hybriden oppførte seg noget rart. Ballen oppførte seg akkurat som en tennisball med toppspinn - relativt høyt (mye høyere enn hva jeg slo med den kølla før ferien), før den tok en brå vending rett ned i bakken. Jeg prøvde å finne tilbake til det jeg gjorde før ferien (da gikk den rett, og langt når jeg traff bra), men var ikke kar om å få det til.

Har noen en idé om hva det er jeg gjør galt? Skal ned på rangen i morra og jobbe mer med svingen, og tenkte kanskje noen hadde noen tips?
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by BomBom »

Har vel slått noen sånne baller selv ja, ser bra ut i ca 50-100m, før de dupper ned noe veldig.. :) Kommer vel av at ballen har toppspin, og således har man vel truffet ballen tynt, nesten toppet den kanskje..
Det er fort gjort å få toppspin om man har ballen litt langt frem i standsen, du kan jo prøve å legge den mer midt mellom bena, da vil du lettere treffe ballen mens køllehodet fortsatt er på vei ned, ikke når det har snudd og er på vei opp igjen.. Har ikke hatt hybrid i bagen i år, så har ikke slått særlig mange slag med den, men en hybrid skal vel slås som et jern, ikke som en wood..

Marginene i golf er jo ikke akkurat store, det kan være snakk om en millimeter eller to feil i treffet, men etter en bøtte baller har du nok fått tilbake det du "mistet" i ferien.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by Friedman »

Det er ikke meulig å få toppspinn i et golfslag, mm du treffer ballen over ekvator. Jeg vil egentlig tro at selv om du treffer ballen akkruat på ekvator vil du fremdeles få noe backspin. Når jeg tenker meg om kan du vel også få topspin dersom angle of attack er større enn loft på kølla, men det krever en rimelig spesiell sving.

BTW: På PGA-touren er gjennomsnittlig backspin ca 2700 rpm og 9300 rpm med hhv. driver og pw.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Mystisk oppførsel med hybrid

Post by furu »

Høres mer ut som en "banan". Fullfør svingen skikkelig.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by BomBom »

@Friedman:
Toppspin er mulig, iflg Trackman så har jeg slått toppspin på ballen med et 4i.. Ble ikke noe særlig til slag men.. Traff visstnok ballen med såla på vei opp, og ballen litt over ekvator, sa nå i alle fall han som satt på pc'n og holdt styr på køllene og tallene.. Å si at det er noe i golf som ikke er mulig blir vel å ta litt hardt i.. :) Skjer ofte ting jeg mener burde være umulig på banen, som å bomme en putt på 25cm f,eks.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by GunnarBull »

Jeg har også hørt at topspin ikke skal være mulig, men det er litt vanskelig å forstå. Hvis man treffer ca midt på ballen med en kølle med lavt loft mens kølla er på vei oppover, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det kan skape en topspin.

På den annen side synes jeg det høres rart ut at ballen går veldig høyt.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by radar1 »

En tape bit på facen så ser du i alle fall hvor du treffer ballen :) tipper det er langt ute på tuppen!
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by Friedman »

GunnarBull wrote:Jeg har også hørt at topspin ikke skal være mulig, men det er litt vanskelig å forstå. Hvis man treffer ca midt på ballen med en kølle med lavt loft mens kølla er på vei oppover, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det kan skape en topspin.


Ja, altså at hendene er så langt foran ballen ved impact at effektiv loft er svært liten samtidig som man svinger opp på ballen. Men mtp at 97% av alle hobbygolfere flipper ved impact tviler jeg sterkt på at noen her sliter med topspin som følge av dette :lol:
No laying up
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Mystisk oppførsel med hybrid

Post by henrikwl »

Takk for tips, folkens! Det var ting her jeg ikke har tenkt over selv, så da har jeg litt å jobbe med på rangen. :)
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Mystisk oppførsel med hybrid

Post by henrikwl »

På grunn av dårlig vær og vondt i viljen (dårlige unnskyldninger, jeg vet :() har jeg ikke fått svingt køllene igjen før i dag, og da var det kortspillstrening med instruktør. En ting jeg lærte meg i dag som jeg er sikker gjelder for all sving: det er ikke mulig å ta baksvingen for sakte.

Jeg begynte bra, men så begynte hele svingen å kollapse. Så tok jeg meg i nakken, og tenkte at jeg skulle overdrive totalt og ta baksvingen latterlig sakte. Til min overraskelse ble slagene bedre og bedre jo mer jeg klarte å roe ned baksvingen. :D Det er intet mindre enn gull!
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Mystisk oppførsel med hybrid

Post by henrikwl »

Da hadde jeg hatt en runde med hybriden igjen, hvor jeg fokuserte spesielt på det å fullføre svingen, samt dette med baksvingen som jeg hadde en aha-opplevelse med på korthullstreningen. Og joda, nå begynte det å ligne noe igjen! :D

Jeg slo vel 3 hybriden rett i overkant av 160 fra peg (og rett fram) på de virkelig bra treffene, og felles for alle disse var at jeg tok baksvingen så rolig som mulig og holdt igjen så lenge jeg klarte på toppen. De slagene som ikke var så bra, klarte jeg (i den grad jeg er i stand til det selv) å spore årsaken tilbake til enten en forhastet baksving, slurvete adressering eller stive håndledd. Etter hvert ble faktisk også utmattelse en reell faktor (jeg er en sofapotet), noe som er greit å vite.

Lengdemessig ligger jeg på rundt 100-120 med 7i, 110-130 med 4h og 140-160 med 3h (fra peg). Og relativt rett går de også. Så må en bare få trent fram en konsistens, og luket bort tulleslagene.

Begynner å bli virkelig moro dette her! :D
Post Reply