Treningsprogram

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Treningsprogram

Post by Martin899 »

Nihao.

Er det noen her inne som bruker treningsprogram når det kommer til golf? På lik linje med treningsprogram på gym osv?

Typ. på torsdag er det putting, tirsdag 7i, osv.. Eller mer detaljert?

Gjerne del det hvis dere har :smile:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Treningsprogram

Post by BomBom »

Vel, skal ikke skryte på meg noe spesielt treningsprogram, men når jeg først drar opp for å trene, som kanskje blir 1-2 ganger i uka, så fokuserer jeg på det som gikk dårligst på forrige runde.. Dårlige driver - trene med drive.. Mange tre-putter - trene putting, osv osv... Men man burde kanskje ha litt struktur, hadde vel ikke skadet.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Treningsprogram

Post by Martin899 »

Ja, jeg gjør akkurat det samme som deg. Etter å ha vært på dette forumet en god stund så overrasker det meg mye at det aldri/skjelden blir pratet om dette. Jeg har lang erfaring innenfor boksing og håndball, og der er et ordentlig treningsprogram a&o.

En skulle da tro at å følge et treningsprogram vil få en mye mer konsentrert effekt enn å bare suse rundt som jeg gjør, og trene på det som faller meg inn. Samt å evaluere både trening og runder i etterkant.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Treningsprogram

Post by kevin »

uten at jeg skal skryte på meg at jeg bruker det selv, så vil jeg anbefale "Golfskolan" sine treningsprogram/videoer. De finner du her
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Treningsprogram

Post by veggiss »

Svært få her spiller golf aktivt, og følger da heller ikke noe opplegg for aktive utøvere. Skal du bli god i golf, som andre idretter, så er et bra treningsprogram en forutsetning.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: Treningsprogram

Post by hjaadd »

Hva med Coaching-systemet som ble utviklet av NGF (tror jeg)? Nå er det en del år siden jeg holdt på (06-08), og jeg vet ikke om systemet ennå brukes, men husker dette var et godt treningsprogram som motiverte til å trene på alle aspekter ved spillet.

Systemet var delt inn i 6-7 nivåer, hvor hvert nivå hadde øvelser for putt, chip, pitch, sandslag, jernslag og wood-slag (eller noe i den duren). For å avansere til neste nivå var man nødt til å klare alle delkrav på forrige nivåkort. Synes dette gjorde det til et dynamisk og godt treningsopplegg, med en riktig prestasjonsorientering. Systemet avslørte hardt og brutalt hva man var dårlig på. Nå husker ikke jeg hvor god veiledning systemet hadde på teknikk (og jeg ser ikke for meg at det var all verden), men det er vel ikke tema her.

Vi brukte å lage egne vrier på øvelsene (gjerne vanskeligere) for å sprite det hele opp, og det ble fort litt intern konkurranse mellom oss som brukte systemet. Skal starte opp igjen med golfspillinga nå, og da tror jeg at jeg kommer til å starte på scratch med dette systemet igjen.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Treningsprogram

Post by Kaffekannen »

hjaadd wrote:Hva med Coaching-systemet som ble utviklet av NGF (tror jeg)? Nå er det en del år siden jeg holdt på (06-08), og jeg vet ikke om systemet ennå brukes, men husker dette var et godt treningsprogram som motiverte til å trene på alle aspekter ved spillet.

Systemet var delt inn i 6-7 nivåer, hvor hvert nivå hadde øvelser for putt, chip, pitch, sandslag, jernslag og wood-slag (eller noe i den duren). For å avansere til neste nivå var man nødt til å klare alle delkrav på forrige nivåkort. Synes dette gjorde det til et dynamisk og godt treningsopplegg, med en riktig prestasjonsorientering. Systemet avslørte hardt og brutalt hva man var dårlig på. Nå husker ikke jeg hvor god veiledning systemet hadde på teknikk (og jeg ser ikke for meg at det var all verden), men det er vel ikke tema her.

Vi brukte å lage egne vrier på øvelsene (gjerne vanskeligere) for å sprite det hele opp, og det ble fort litt intern konkurranse mellom oss som brukte systemet. Skal starte opp igjen med golfspillinga nå, og da tror jeg at jeg kommer til å starte på scratch med dette systemet igjen.
Jeg så litt på dette systemet for noen år siden og det har mye bra ved seg. Problemet mitt var at jeg ikke hadde tilgang på de treningsfasilitetene som man helst burde ha. Med så klare krav på avstand og mål så blir det vanskelig med de rangene vi har i og rundt Bergen. Og hjemmeklubben min Fana sin store mangelvare er en chippegreen hvor man kan gå lenger unna enn et par meter.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Treningsprogram

Post by raffener »

Coaching system skal vel over til golfloop nå om jeg ikke husker feil...

Men om man bruker treningsprogram eller ikke kommer jo ann på mål. Er målet å bli en bedre spiller er det definitivt mer effektivt med program og er man fornøyd med nivået man er på er det ikke så viktig. Mange gråsoner imellom, men hvis du stiller deg selv spørsmålet "Vil jeg trene for å bli bedre i golf", og svaret er ja så er treningsprogram viktig. Vel så viktig er selvfølgelig målsetninger og delmål underveis.

Selv kjører jeg toukers perioder i sesongen basert på siste 10 runders statistikk. Prøver å få til tre treningsøkter i uka, der ca to tredjedeler av tida blir brukt til fokusområdet.
F.eks
Siste 10 runder viste at scramblingsprosenten min ikke var god nok. Uke 31 og 32 har jeg da fokus på dette. Det er selvfølgelig evaluering med før jeg bestemmer fokuset. Er det fordi puttingen er for dårlig, eller chipping? Er jeg for dårlig på de avgjørende puttene, eller kommer jeg ikke nærme nok koppen på chip? Er det fordi jeg er for dårlig teknisk i chipping, eller gjør jeg feil vurderinger når jeg skal slå ? Etter å ha klart å bestemme 3-4 momenter jeg trenger å bli bedre på, setter jeg et hovedmål om at jeg skal f.eks scramble 10 % bedre etter treningsperioden.

Da har jeg et fokus på hva jeg skal trene på de neste to ukene, men lager ikke mer detaljert plan enn dette fordi det er forskjellig når man har tid til å trene. Plutselig er det knallsol, og man helst vil spille en runde, eller at man er to-tre som trener sammen, så da passer det bedre å trene på moment x enn y.

Etter to ukers perioden velger jeg på nytt fokusområde, men skal da ikke jobbe med det samme jeg gjorde. Rett og slett fordi jeg blir lei av å stå på puttinggreenen en måned av gangen.

Det er ikke superseriøst, men det gjør at jeg alltid har noe jeg kan trene på når jeg skal trene. Kunne helt sikkert brukt mange flere målbare øvelser på trening slik som coaching system, men det overlater jeg til de som virkelig vil bli gode spillere.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Treningsprogram

Post by PlayerG »

raffener wrote:Coaching system skal vel over til golfloop nå om jeg ikke husker feil...
Prøvde å lage en bruker på golfloop.com for å se hva det var, men siden virket helt død.
Ingenting fungerte..... :( Prøvde i 3 forskjellige nettlesere.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Treningsprogram

Post by raffener »

Ja, det var kronglete det der.
Om jeg valgte NO oppe til høyre før jeg lagde bruker og før jeg logget inn så kom jeg inn, men det var ekstremt tungvint ja. Visste ikke at det var kommet webside for det, trodde det bare var et navneskifte på opplegget.

Websiden virket forsåvidt ok når jeg fikk testet den litt, men var ikke veldig intuitiv til å begynne med.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Treningsprogram

Post by PlayerG »

Så du klarer å få opp noe innhold?

Når jeg bladde meg rundt i menyene skjedde det ingenting.
Post Reply