Får vi dårlige vaner av mattene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Snowman »

Et sitat fra David Leadbetter:

- One crucial element for good iron play is to maintain a constant spine angle throughout the swing. This enables you to hit down at impact, correctly taking a divot after the ball. Many amateurs tend to rise up as they swing the club down in a mistaken attempt to help lift the ball into the air.

For min del syns jeg at jeg er flinkere til å gjøre dette riktig når jeg har stått og trent i syden, på en range hvor det er gressutslag. Derimot føler jeg meg mer truffet mht "a mistaken attempt to help lift the ball into the air" når jeg står og trener på en kunstmatte på range her i Norge.

Er det flere som har litt av samme erfaring? Er det ikke da synd at ikke flere ranger i Norge har gressutslag?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Santa »

Helt enig med deg! Jeg synes det er veldig mye bedre med gressutslag, jeg har blitt så lei av å stå å slå ned i mattene. Kunne ønske flere baner i Norge hadde gressutslag ja. Men forstår hvorfor de ikke gidder det også da. Men jeg tror ikke det har så mye å si for svingen, men det eneste er at det selvsagt blir vanskeligere å kunne analysere slagene dine ut i fra divoten. Noe annet som er kipt med mattene er at du ikke kan sette ned dine egne pegger, slik at man kan teste forskjellige høyder etc.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by furu »

Kvaliteten på matter varierer. Noen har myke deler som kan ligne mer på naturgress. Og noen kan du sette ned pegg i.

Har du en god sving så svinger du bra og treffer ballen bra uansett underlag. Jeg tror ikke det ligger noe spesielt problem i dette. Ja, mattene er ikke 100% simulering av forhold på en bane, men at de forhindrer utvikling av en god golfsving tror jeg ikke.

Gressrange i Norge er svært uvanlig og det er lett forståelig. Vedlikeholdskostnadene ville sikkert vært skyhøye.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by kevin »

Sving kan du trene "hvorsomhelst", uten å være avhengig av underlaget. Men balltreffet og ikke minst ballflukten kan være helt annerledes fra matter. Matter er særdeles tilgivende og dårlige slag gir ofte et brukbart resultat. Mens de samme slagene på gress vil virkelig vise hvor dårlig/bra man treffer ballen.

På Borre kan man slå baller fra gress nederst på rangen, men det er ikke like bra klippet som fairwayene. Miklagard har gressutslag og tror noen flere har det også.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by veggiss »

Holtsmark har gressutslag, som har vært stengt siden banen åpnet.
Ballerud har gressrange.
På Asker kan du stå på andre siden av rangen og slå, dog fra rough.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Snowman »

veggiss wrote: Ballerud har gressrange.
Takk for opplysningen, veggis, har aldri vært der, så det visste jeg ikke. Men interessant å ta en treningskveld der for å teste den gressrangen!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Kjell249 »

Stemmer ikke helt at Ballerud er gressrange. Hoveddelen av rangen er matter, men det er et begrenset område hvor du kan slå jern fra gresset. Dog ikke under tak.

Miklagard er suveren på treningsfasiliteter inkludert gressrangen, hvor du også kan stå under tak når det regner.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by veggiss »

Så...har de gressrange eller ikke?

"Taket" på Miklagard er jo høyst begrenset, og er du så uheldig å være der når det regner og noen har en protime, så må du regne med å stå ute.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by BomBom »

Holtsmark har også gressutslag, men da må du traske helt over på andre siden av rangen, og den er lang.. :)

De "myke" mattene er ikke så verst, ikke fullt så tilgivende som de harde mattene.. Men ikke noe slår greesutslag.. Synd det er så lite av det.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Pokkern
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 15 Mar 2012, 10:18
Hcp: 13,4

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Pokkern »

Nøtterøy har gressutslag og Callaway rangeballer :)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Lefthook »

Uansett om mattene er harde eller myke så er de nesten alltid annerledes enn torva ute på banen. Det betyr at en sving som fungerer på matta ikke nødvendigvis fungerer ute på banen.

Dette går spes på hvor rent man (må) treffe ballen for å få bra resultat, men også på hvor bratt man svinger inn i ballen. Med de fleste matter kan man treffe bakken før ballen uten at det straffer seg. Jeg har også vært borti matter som er skikkelig harde, der balltreffet ute på banen er bedre enn på rangen, men det normale er vel helst at man treffer bedre på rangen enn på banen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Golffreak »

Skal jeg ha kvalitetstrening så drar jeg på Mikla som har gressrange, Ballerud er et helt OK alternativ med gressrangen i hjørnet der. Blir ofte Ballerud etter jobb da det er helvete å kjøre igjennom byen og helt opp til Mikla for å trene..

Uansett om du endrer svingen litt eller ikke når du slår på matter (hvor bratt svingen er etc), så får du ikke feelingen med å slå på gress på matter. Er du lite vant til å slå på gress, så blir du automatisk mer redd for å duffe samt at du får "panikk" av litt dårlige lie. Kan være greit å trene litt på å slå fra divots og halvdårlige lie også, samt fra rough. Her kan man bruke sidene litt på Mikla f.eks. for å slå fra tjukken. Stå og trene nærspill med wedger fra matter er mer eller mindre bortkastet etter min mening. Her skal man ta skikkelig divot og en kan ikke stå og banke på en matte da. Driverslag er helt OK.

Forstår ikke de banene som har fasiliteter til å ha gressrange som ikke prioriterer dette. Holtsmark kunne jo faktisk fått masse folk til å komme å trene der hvis de åpnet gressrangen. Forstår ikke at Losby ikke har prioritert dette, men derimot installert kunstgress istedet. At Toppgolf/Haga skryter av å ha de "beste"treningsforholdene blir jo litt lættis når de har noen av de dårligste mattene og for kort og dårlig range. Tror faktisk at Miklagard tjener en del penger på rangeballer, burde jo være relativt lett å få til dette flere steder også.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by veggiss »

Golffreak wrote:At Toppgolf/Haga skryter av å ha de "beste"treningsforholdene blir jo litt lættis når de har noen av de dårligste mattene og for kort og dårlig range.
Det er for dårlig ja. Nå har de satt op skilter om at de mister for mange baller, og hvis du vil slå med driver/wood så må du stå helt til høyre, og slå på skrå til venstre på rangen. Da er de stakkarene som slår ut på hull 1 og 4 på Nordhaug midt i landingsområdet...smart!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by Golffreak »

veggiss wrote:
Golffreak wrote:At Toppgolf/Haga skryter av å ha de "beste"treningsforholdene blir jo litt lættis når de har noen av de dårligste mattene og for kort og dårlig range.
Det er for dårlig ja. Nå har de satt op skilter om at de mister for mange baller, og hvis du vil slå med driver/wood så må du stå helt til høyre, og slå på skrå til venstre på rangen. Da er de stakkarene som slår ut på hull 1 og 4 på Nordhaug midt i landingsområdet...smart!
haha... Er det sant?? Jaja, de sliter vel med å få folk til å komme da hvis de ikke kan bruke driver heller... Hva med å sette opp et enda høyere nett da i tilfellet?

Hjelper ikke med stygt betongbygg for å få tak over hodet når rangen suger. Var også lættis når de måtte stenge rangen her i våres fordi ballene plugget seg, mens alle andre hadde åpent. De klarte også å bygge rangen så du får kveldssola midt i trynet slik at du ikke ser ballene fly (her har du sola i ryggen på Mikla..). De tar vel også høyest pris på rangeballene, og har heller ikke noe spesielt bra nærspillsområder. Haga utgår for min del, men kjørte forbi der idag og så at de i det minste ser ut til å ha fått skikk på fairwayene som var helt ødelagte i våres.

Gressrangen på Ballerud har faktisk blitt litt "fastere" nå iår enn tidligere hvor det var mest sand. Er faktisk ganske bra, men er greit med egen lasermåler så du får målt opp avstander til flagg etc. Eneste er at rangen er litt for flatt slik at man ikke ser helt eksakt hvor ballen lander.

Skulle også ønske at flere kunne kortklippe noen "greener" for å få litt følelse av innspill og "bite". Forstår at det er for kostbart å ha fullblods-greener, men man kan jo klippe det ganske kort iallefall.. Mulig jeg begynner å bli kresen her nå :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by sirandrew214 »

Jeg er ganske fornøyd med rangen og treningsfasilitetene på Mikla, men etter forrige helgs turnering på Mørk, må jeg si jeg ble litt imponert over rangen der. Kortklipt hele rangen, med mang forskjellige mål, og alle var markert med ringer rundt, i to bredder, så det var veldig enkelt å se hvor man landet. Har også gressrange, men jeg vet ikke om den er åpen til vanlig da.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by raffener »

Helt enig SA.
Mørk har jobbet veldig spesifikt opp mot Nxt Lvl-konseptet (heter vel golfloop pr i dag), og at rangen er ordentlig satt opp er en del av det fokuset. Det gir så uendelig mye mer motivasjon å være på et ordentlig treningsfelt..

Syns det største problemet med matter er at duffer blir ikke straffet siden kølla spretter opp og man får et greit nok balltreff likevel. Hvis man ikke er bevisst på følelsen av å treffe ballen rent kontra via matta først blir man fort straffet på banen.
Andre problemet er selvfølgelig som sagt tidligere at korte jern og wedger der man virkelig skal slå ned på ballen blir veldig vanskelig å gjennomføre..
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by stianm »

Klart man kan trene bra på matter, men jeg vil si at det er best når du har svingen under kontroll og kan konsentrere deg om balltreff. Det en gressrange vil gi som en matte ikke vil er et nedslagsmerke som forteller deg mye som svingen, kommer man innenifra/utenifra/treffer man før/etter ballen. Dette er uvurderlig informasjon som gjør at jeg alltid har de lenger treningsøktene mine på Miklagard.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by halvorsen84 »

Enig i dette at matte/gressutslag har litt å si.

Noen matter er utrolig harde, og uansett om man treffer bakken 1m før ballen, så sklir kølla inn i ballen og den flyr avgårde, på gress får man bråstopp eller man kakker ballen.
Uansett, har man en god teknikk så får man brukbart resultat uansett underlag, men jeg ønsker helst å trene under "tilnærmet" baneforholde (gress).

Kunstgressmattene er jo noe bedre på dette, men de varierer i kvalitet og utførelse, og helt sikker pris, så de mattene jeg ser oftest er de harde som jeg overhodet ikke liker.

På huseby&hankø har de en blanding av harde og kunstgressmatter, og de har 1 matte som var den første kunstgressmatta, og det er den jeg syns er best. Den har skikkelig "luggete" overflate og gir glimrende følelse. Den er lite populær så den er stort sett ledig. De andre k.g-mattene er myke og helt ok, men i mine øyne altfor "glatte".

Når det kommer til gressutslag på HHG, så er det opp og ned litt ettersom. De ansatte får ikke helt bestemt seg hva som er lov. Noen sier ja til all trening fra gress, noen sier ja til wood, driver der ballen pegges osv. Uansett er gressutslagene foran mattene, så man er mer eller mindre avhengig av å være "alene" på rangen for å stå "trygt"!

Heldigvis kan man ved lite trafikk på selve banen, spille treningsrunder der man f.eks slår 2 baller, varierer mellom rødt/gult utslag for ulike lengder og slag, slagtrening fra "problemsoner" osv.

Mattene generelt begynner å bli slitt/dårlige, og det er flere medlemmer som håper på en oppgradering snart.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by radar1 »

Er det sånn at køller med mye bounce, feks Ping G serie, vil være vanskeligere å slå med fra matte? tenker da spesielt på de harde korthårete..
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Får vi dårlige vaner av mattene?

Post by halvorsen84 »

radar1 wrote:Er det sånn at køller med mye bounce, feks Ping G serie, vil være vanskeligere å slå med fra matte? tenker da spesielt på de harde korthårete..
Nei det tror jeg ikke, mye bounce gir køllen anledning til å "grave" seg ned i underlaget, noe som er preferert på f.eks en sandwedge. På en kølle til bruk fra f.eks fin og hard fairway, 52g wedge, ønsker man mindre bounce for at køllen ikke skal grave seg for langt ned, men heller ikke så lite så den treffer bakken og spretter inn i ballen.

På en korthåret og hard matte tror jeg sistnevnte teori kan være et problem uansett kølle, hvis man ikke har den nødvendige svingteknikken, treffer du matta lenge før ballen vil kølla bare skli/sprette inn i ballen med et elendig slag som resultat. På en langhåret og myk matte, vil du rett og slett få en slags bråstopp, akkurat som på gress.

Jeg fikk følgende tips hos Team Sportia i Strømstad;

52g : lite bounce da køllen stort sett brukes på fairway
56g : mye bounce for bruk i sand
60g : medium bounce da køllen kan brukes på ulike steder, sand, tykk/tynn rough, fairway osv!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Post Reply