Øve inn hoftebevegelse

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Øve inn hoftebevegelse

Post by JensK »

Etter å ha tatt ein pro-time der heile svingen min blei plukka fra kvarandre og satt i hop igjen, slit eg voldsomt med å klare å slå beint. 90 % av slaga endar opp med fade, på grensa til slice. Har fått filma svingen min, og ser heilt tydeleg at hoftebevegelsen min er heilt ute og kjøre, eg startar nedsvingen med armane, for så å bevege hoftene nesten etter at ballen er truffen. Dette er vel så godt som heilt motsatt av korleis det skal gjerast. Har stått ein del på range etter at eg oppdaga dette, men slit med å finne ein god metode for å få trent på akkurat dette. Om eg konsentrerer meg om hoftene, er det minst ein annen ting eg gløymer. Så, nokon som har eit super-triks for å få trent på dette?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Øve inn hoftebevegelse

Post by furu »

I stedet for å tenke altfor mye på en type øvelse ville jeg funnet en følelse. Hvordan er det når det er riktig? Hvordan føles det når jeg virkelig får hoftene til å bevege seg korrekt? Jeg tror du bare må tørre å slippe deg løs. Få til en skikkelig release av køllehodet og få i gang kroppen din. Slapp av og slipp deg løs.
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Øve inn hoftebevegelse

Post by Rotten »

Prøv noe så enkelt som å forsøke å få høyre kne til å dulte borti venstre...og overdriv litt i starten.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Øve inn hoftebevegelse

Post by spiderboy »

Er vanskelig å få hoftene til å starte nedsvingen, det kan jeg tydelig huske frustrerte meg voldsomt når jeg startet, så skjønner absolutt hva du snakker om.
Alternativ 1 er å drite i å prøve å få de til å starte, se på shawn clement på youtube og øve på vektskiftet fra høyre til venstre fot. Shawn er en advokat for at hoftene ikke har noen annen rolle i svingen enn å holde seg unna veien når man svinger. Prøv å svinge en baseballkølle så hardt du kan eller kaste flyndrestein. Tenkte du på at hoftene skulle starte svingen eller kastet? Eller bare kastet du og hoftene fulgte bare med? Jeg tipper det siste, og det er også nevnte Shawn Clement overbevist om.
Så ifølge ham: Bare sørg for at hoftene gir rom til armsvingen, og ikke prøv å starte med dem. Men det er superviktig at du klarer å få vektskiftet fra høyre til venstre fot på riktig sted i svingen, han snakker om å plante venstre fot før nedsvingen begynner. Han har lagt ut flere videoer om dette på youtube, sjekk dem ut.

Alternativ 2 er vel å øve på å starte svingen med hoftene. Hjemme på terassen til å begynne med og så etter hvert på rangen. Og så er det nå en gang slik at når man øver inn noe nytt som er så gjennomgripende som dette så fungerer ikke svingen til å begynne med. Balltreffene blir dårlige, lengden elendig osv.Så det er viktig å være oppmerksom på dette, slik at du ikke måler fremgangen i hvor bra du treffer ballen.
Men om du slår nok baller på denne måten, med fokus på hoftesving, vil til slutt dette komme mer eller mindre automatisk. Og da får plutselig hjernen overskudd til å prosessere alt det andre du skal jobbe med i svingen....
Det er ihvertfall slik for min del, jeg klarer ikke ha fokus på mer enn en ny svingendring om gangen.

Edit: Her er en link til en youtube-video med shawn. Denne er en oppsummering av hans tanker rundt vektskifte i svingen.


Det er en del referanser til andre videoer her, du kan søke dem opp på youtube eller på shawns hjemmeside ved å bruke frasene hans som søkeord (hockeygolf, spine tilt osv).
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Øve inn hoftebevegelse

Post by spiderboy »

Her er en til :) Denne viser hva han mener med få hoftene ut av veien og hva shawn mener er viktig i nedsvingen.


Sjekk også ut Hogans power drill. Det er ikke bare det at hoftene skal være aktive i svingen som er viktig, men også at de er aktive på riktige måte. "Clearing out of the way", mens du opprettholder vinkelen på ryggraden gjennom svingen. Jeg synes denne drillen fungerer veldig fint og den ga meg noen aha-opplevelser ihvertfall.
Last edited by spiderboy on 17 Aug 2012, 15:32, edited 1 time in total.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Øve inn hoftebevegelse

Post by Lefthook »

Ikke dumme de videoene der, altså.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Øve inn hoftebevegelse

Post by Long-Hit-Wonder »

JensK wrote:eg startar nedsvingen med armane, for så å bevege hoftene nesten etter at ballen er truffen.
Svingen starter alltid og skal alltid starte med armene. Den vanligste feilen er at folk begynner svingen med hofterotasjon, slik at armene blir hengende etter. Dette er den typiske oppskriften på fade, push og i noen tilfeller slice.

Prvø å få klubben og overkroppen til å svinge i harmoni. Når du har adressert balle og begynner din takeaway, så skal skaftet og din navle rotere sammen i baksvingen, om du skjønner hva jeg mener. Dra klubbehodet langs bakken så langt du kan og husk at armene alltid skal ha et ørlite forsprang i staren av nedsvingen.

Om du har problemer, kutter du svingen ned til en halv baksving, populært kalt klokka 9-baksving.

Pass på at du ikke har for mye vektoverføring. Dette kan også skape mye tull. Plasser en paraply, en bambuspinne eller en plastpinne i bakken rett på utsiden av din høyrefot. Om hoftene bender på bambuspinnen i baksvingen, så har du for mye vektoverføring. Fokuser da heller på overkroppsrotasjon.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply