Treningsøvelser putting

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Treningsøvelser putting

Post by foffeey »

Hei! Har i det siste merket at jeg mister mellom 10-20 slag per runde på grunn av dårlig putting. Har altfor ofte treputter, og trenger derfor å trene spesifikt på dette. Nå har det seg sånn at jeg synes puttetrening er superkjedelig, så jeg lurer på om noen her inne har noen morsomme øvelser man kan gjøre for å sprite opp litt! Har prøvd å "gå en golfrunde" på greenen, der jeg har 9 putter for par (ca en meter) og 9 putter for birdie (ca tre meter). Dette er ganske gøy, og det er også mulig å måle om man blir bedre (så lenge hullene på trenningsgreenen ikke flytter på seg for ofte ift. break og fart).

Any takers?
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Treningsøvelser putting

Post by furu »

Putteøvelser er kjedelige. Du kan lage en konkurranse med deg selv - altså bruke samme øvelser hver gang og føre statistikk - eller du kan konkurrere mot en kamerat. Litt alvor skjerper de fleste.

En som jeg faktisk syns er litt artig er å lytte. Ikke se etter ballen, du skal holde hodet nede og høre at den detter ned i koppen.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Treningsøvelser putting

Post by veggiss »

10-20 slag?? Hvor mange putter snitter du egentlig pr runde? Har du mange greentreff? Hvis ikke kan jo en del ligge i dårlig chipping også...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Treningsøvelser putting

Post by foffeey »

Uten at jeg har ført noen kjempestrikt statistikk på det, vil jeg si jeg har GIR eller GIR +1 på de aller fleste hull (90 %) og GIR +2 på resten. Roughly 80 % av alle chipper er bra. Når jeg har 10-14 treputter i løpet av en runde, kan man vel slå fast at det er et problem?
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Treningsøvelser putting

Post by raffener »

10 - 20 slag er ikke noe problem å miste på greenen når du er fersk i golf, men det er fullt mulig å gjøre noe med ganske effektivt.

Du har i utgangspunktet to momenter i putting. Få ballen på linje, og det å finne riktig linje.
På de korteste puttene du nevner handler det stort sett om å starte ballen riktig. En god og effektiv øvelse der er å finne et flatt område, og trene mot et veldig lite mål, type en pegg. Det tvinger deg til å være veldig nøyaktiv på sikting, samt at du får tilbakemelding med en gang om du misser høyre (push) eller misser venstre (pull).

Slår du f.eks 10 baller av dette hver gang du putter så blir du fort bedre, fordi du blir bedre på å starte ballen på riktig linje - ie bedre teknikk. Den andre positive tingen er at når du har vendt deg til at målet er så lite, så føles plutselig koppen større når du går over tilden..
Det er også en glimrende øvelse utover vinteren, kjøp en puttematte eller en filtduk.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Treningsøvelser putting

Post by spiderboy »

raffener wrote: Du har i utgangspunktet to momenter i putting. Få ballen på linje, og det å finne riktig linje.
Det er vel strengt tatt et moment til, og det er hastighet. På lange putter er det nesten viktigere med riktig fart enn helt riktig linje. Dersom den første putten raser 3 meter forbi eller er 2.5 meter kort blir det fort 3-putt. Om du bommer 10 cm til siden på en 20 meters putt er ikke så viktig om den er slått med riktig fart.
Er en del øvelser for å bli bedre i lag-putting. Ingen av dem er veldig morsomme. Puttetrening er gørr, men det er vel ingen andre steder man kan hente så mange slag som på greenen? Spesielt ikke så lett.

Jeg vil si at lagputting til å begynne med vil spare deg for mange slag, fordi du da stort sett unngår treputtene. En øvelse jeg har prøvd er rett og slett å se på hullet mens du slår. Da blir man fokusert på lengde og det er enklere å få sentralnervesystemet til å gjøre jobben. Hvis du kaster en golfball til en kompis vil du sannsynligvis som regel treffe så nært at det er enkelt for ham å fange ballen. Når man kaster på denne måten ser man hele tiden på målet og lar rett og slett sentralnervesystemet eller underbevisstheten eller hva du enn vil kalle det sørge for at lengden blir rett. Om du hele tiden kikker på hullet gjennom puttestroket gir du altså kroppen din muligheten til å gjøre det den egentlig er forbannet god på.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Treningsøvelser putting

Post by kevin »

Se på denne videon fra golf.se og Golfskolan

Den tar for seg det de viktigste tingene og forklart på en enkel måte.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Treningsøvelser putting

Post by eivaan »

kevin wrote:Se på denne videon fra golf.se og Golfskolan

Den tar for seg det de viktigste tingene og forklart på en enkel måte.
Nice :)
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Treningsøvelser putting

Post by raffener »

spiderboy wrote:
raffener wrote: Du har i utgangspunktet to momenter i putting. Få ballen på linje, og det å finne riktig linje.
Det er vel strengt tatt et moment til, og det er hastighet.
Det er selvfølgelig helt riktig, og jeg forklarte ikke det godt nok. Sånn som jeg tenker på det så ligger det under å finne riktig linje, men det går mest i hvordan egen praksis har utviklet seg når jeg har jobbet med nye spillere. Det har rett og slett vært enklere å dele det i to enn i tre, og flette hastighet under å finne riktig linje.

Jeg er forøvrig litt uenig med deg i at det oftest er langputtene som koster. Jeg syns oftere det er putter fra 0,5-3 meter, fordi det veldig ofte blir til en to-putt. Da er det stort sett ikke hastigheten som er utfordringen, men at teknikken ikke er god nok til å starte ballen på ønsket linje. Det være seg push\pull, for nysgjerrig, duff eller noe sånt.
Det jeg har sett gi resultater er å legge hovedvekt av puttetreningen på de korte distansene, fordi teknikken blir bedre, men like mye fordi selvtilliten til spilleren blir større. F.eks på en 10 meters chip tenker de gjerne at "denne må innenfor 1 meter ellers så bommer jeg putten". Ved en del trening på korte putter blir mentaliten gradvis snudd til "selv om denne ikke blir så bra så kan jeg fortsatt sette putten", og det gir ofte nok selvtillit til at chippen i seg selv blir bedre.
Men dette går mest på egen erfaring etter det siste årets arbeid med nye spillere, og er definitivt ikke riktig i alle tilfeller - men jeg mener det gir resultater
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Treningsøvelser putting

Post by spiderboy »

Regner med du har mer erfaring enn meg med dette i og med at du trener ferske spillere. Min erfaring er stort sett med meg selv, så det hadde kanskje vært bedre å skrevet akkurat det. Men for min del har jeg alltid følt at det har vært feil fart på langputter som har kostet meg slag, fordi andreputten blir for lang. På den annen side er det vel sånn at om jeg var bedre fra 3-4 meter ville kanskje ikke dette vært så kritisk... :)
Ihvertfall har bedre lagputting med fokus på tempo og mindre på linje for min del senket puttesnittet mitt betraktelig. Fra godt over 36 til nå 30-33 pr runde, og jeg setter også plutselig enkelte putter fra 6-10 meter. Men selvsagt må det trenes på alt, og hva man velger å fokusere på til å begynne med kan nok være forskjellig ut fra hva man sliter med. Jeg har trent mest veldig korte og relativt lange putter. Putter fra mellomdistanse (4-10 meter) har jeg ikke brydd meg så mye om, rett og slett fordi jeg ikke opplever at de går i så ofte uansett. Men opptil 3 meter og over 10 er viktige synes jeg. De først SKAL i koppen, de siste skal nært nok til å sette andreputten.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Treningsøvelser putting

Post by raffener »

Det som uansett er sikkert er jo at putting ekstremt viktig, og viktigere enn mange tror i begynnelsen. Man kan fort være misfornøyd med å duffe et fullt slag, men tenker ikke så mye på at man to eller treputtet fra kort hold, selv om det siste ofte koster mer.
Jeg kjøper absolutt tankegangen din, og er jo helt enig i at de korte puttene skal i, og de lange skal nærme nok til at neste skal settes. Tanken min er at man oftere har korte putter enn lange putter, og med bare en viss tid til trening på greenen syns jeg de kortere blir viktigere. Dette blant annet fordi det bidrar til å utvikle stroket (starte ballen riktig), noe som er viktig uansett hvor på greenen man er.

Optimalt sett skulle man selvfølgelig trent på alle distanser, men hvis man tenker litt enten riktig hastighet eller å starte ballen riktig, så står jeg for sistnevnte fordi jeg tror man sparer flere slag på det. I virkeligheten er det jo selvfølgelig en kombinasjon som er riktig.
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Re: Treningsøvelser putting

Post by holmen88 »

Putting som folk nevner blir ofte sett på som kjedelig, noe som er synd da det som kjent er ca 36 slag per runde som går på dette. Gitt at man bruker 2 putter som det er "lagt opp til". Så det viktigste vil jeg si er å gjøre putting morsomt. Da vil jeg påstå å stå time ut og time inn på putting greenen ikke akkuratt gjør susen på motivasjonen. Jeg har begynt å gjøre veldig mange forskjellige øvelser for å øke motivasjonen, men også å holde øktene korte så jeg bruker 10-20 min før hver runde på putting.

Hva man skal trene på er jo veldig individuelt da dette avhenger av hcp og hva man sliter med. Men om man er på det nivået at 2 putter på hvert hull er noe man er fornøyd med så er det jo i prinsippet en ting som gjelder og det er å få 1 putt innenfor rimlighetens grenser, dvs lengde kontroll er meget viktig. For å trene på lengde har jeg litt forskjellige øvelser. Den ene er at jeg har 8 meter vegg-til-vegg teppe i gangen her jeg bor nå, noe som fungerer veldig godt som en rask green. Putteren min står alltid i gangen sammen med 10 baller som jeg går innom 1-5 ganger om dagen når jeg har dødtid.

På putting greenen har man jo mange mange forskjellige ting, vil forøvrig anbefale video'n til Phil Mickelson. Veldig mye bra. Siden jeg bor i Nederland når så valgte jeg å laste den ned siden det er lov her, ellers vil jeg selvfølgelig anbefale å kjøpe den ;-)

Øvelse 1:
Sette 10 pegger eller mynter rundt hullet på 1 meters avstand og notere hvor mange du klarer og sett nye mål. Her får man også en følelse på å finne linjen da den vanligvis endrer seg litt for hver ball. samme kan man gjøre fra 2 meter.

Øvelse 2:
For å lære seg til å lese green kan det være fint å ta med seg 10 baller på gitte avstander, feks 10,15 og 20 meter. Så sette ned en peg der du tror "snupunktet" blir på linja. Prøve sikte mot peggen og så justere inn til den etthvert går i hullet. Målet bør være å få den innenfor én meter fra hullet, dette har du jo allerede trent på i øvelse 1.

Øvelse 3:
Sette opp pegger på feks 4m, 5, 6 osv til feks 10. slå så mange baller det trengs inntil du har klart 5 på rad til de forskjellige avstandene. Denne kan ta litt tid om man ikke har lengefølelsen inne, men er god trening.

Øvelse 4:
Hvis du liker bedre å putte fra fringe eller kortklipt fairway istedet for chipping, kan det lønne seg å trene en del på det. Det som er veldig kritisk her her å ikke se for mye på green når man bestemmer seg kraft, men mere fokus på fringe/fairway så den ikke blir for kort.

Øvelse 5:
Stå på en green, bestem deg for en ca avstand feks 8-12 meter. lukk øynene og putt og gjør det med en del baller og se om du klarer å slå like langt for hver putt. Når man lukker øynene tvinger du kroppen til å bruke andre sanser sterkere og man får lengekontroll mere inn i kroppen og ikke bare i øya.

Øvelse 6:
Puttingkonkurranser!! Kjempe gøy. Bestem dere for en del hull og lengder. Spill om ballen eller en pils/cola på hull 19 som seier. Om det er med samboer, spill om oppvaska eller støvsugingen eller what ever.

Øvelse 7:
Biljiard effekten (Som jeg ikke har prøvd selv, men som jeg akkuratt leste om nå og kommer til å prøvre, så jeg bare siterer den:
"Kort Putts – denne putting teknikken kalles noen ganger den Biljard effekten. Plasser en andre golf-ball direkte foran ballen din har til hensikt å putt med omtrent halvveis mellom det og hullet. Putt ball som normalt, og tar sikte på midt på ballen i front med det formål å banke denne ballen inn i hele. Denne øvelsen kan du på en mindre mål, og gir deg selvtillit til å banke disse korte putts direkte til baksiden av hullet med letthet og uten frykt."

Øvelse 8:
Bruke noen av de overnevte øvelse og finne et hull som står i oppover bakke og nedoverbakke, sånn at man får trent seg opp til hvordan det påvirker hastighet og dermed kraft.

Øvelse 9:
Gjør som det ble nevt tidligere her og sikt mot en pegg istedet for et hull for å raske få oversikt over hva som er galt og må rettes inn.

Det var iallefall noen øvelser som man kan variere mellom.
Håper det hjalp.
Post Reply