Vektfordeling

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Vektfordeling

Post by doublebuggi »

Hei
Ny på forumet og finner masse interessante og lærerike innlegg og kommentarer.
Er selv fersk i gamet og har et spørsmål.

Når det gjelder vektfordeling på føttene mener jeg å ha sett (innstruksjonsvideoer) at det er mange som anbefaler litt mere vekt på tåballene, mens noen få anbefaler lik vektfordeling på tåballer og hæl. Har selv slitt med at jeg treffer ballen veldig ofte nærme kølleskaftet og har også problemer med balansen i svingen.

I det siste har jeg forsøkt å være bevisst på å ha mere jevn vektfordeling på tåballer/hæl og kanskje også antydning til mere vekt på hæl. I mitt tilfelle tror jeg det har hjulpet meg slik at jeg har flere balltreff nær sweetspot og jeg mener også at balansen er blitt bedre pga dette.

Noen som har synspunkter eller erfaringer rundt dette med vektfordeling tåballer/hæl?
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Vektfordeling

Post by Hagean »

Det er vel kanskje individuelt, men jeg fikk til vektoverføringen bedre etter at jeg startet med vekten på tåballene samt lene meg greit fremover. Gir vel høyere høyre skulder også.
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Vektfordeling

Post by Martin899 »

Veldig individuelt ja. Men du må passe på at ikke hoften kommer alt for langt ut i vridningen. Sjekk ut denne; http://www.facebook.com/photo.php?v=395273077209255
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Vektfordeling

Post by doublebuggi »

Takker, tipset på facebook linken om å ha vekten på venstre hæl gjennom og etter balltreffet har jeg aldri hørt om tidligere. Skal teste det ut på rangen i morgen.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Vektfordeling

Post by Lefthook »

bra spørsmål fordi dette er viktig. Homer Kelly, forfatteren av The Golfing Machine, holdt fram balanse som en av de mest fundamentale faktorer i en velfungerende golfsving.

En meget god tommelfingerregel er trykk på innsiden av høyre hæl på toppen, transition med trykkforflytning over til venstre hæl ASAP - og ende opp på utsiden av venstre hæl i finishen.

Anbefalingene ved adressering er ikke like klare. Men det kan hjelpe å justere tyngdefordelingen ved adressering hvis det ovenfor ikke sitter. Jeg tror det er en mer utbredt feil å komme for mye på tuppa enn å komme for mye på hælene.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Vektfordeling

Post by DuffyDuck »

@ Lefthook

Må si jeg likte dine innlegg på golfwrx som omhandlet temaet too much inside on the backswing. Mye fin lesing, kjente meg igjen i en god del :smile:

http://www.golfwrx.com/forums/topic/731 ... 63__st__30

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Post Reply