Flatt svingplan gir draw?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
barnum
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 14 Aug 2012, 10:46

Flatt svingplan gir draw?

Post by barnum »

Hei svinggurus!

Jeg sliter med en kraftig draw. Spesielt på lange jern.
Slaget ser veldig bra ut til ballen lander, men siden triller venstre kanskje 10m eller mer.
Nok til at det er vanskelig å få ballen å stoppe på green med lange jern.

Så i dag prøvde jeg å stille meg nærmere ballen, hvilket vel ga meg et brattere svingplan.
Og det så ut som om det hjalp! MEN: er dette bare en quick-fix eller er det så det funker?

Takk for input!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by furu »

Snakker vi om draw eller en "minihook"? Hvordan ser ballbanen ut? Hvor starter den?

Slår du lavt eller høyt?

Hva er lange jern? 5i? 3i? Jeg mener at det ikke er realistisk for alle å få 3i til å stoppe på green, mange har lav ballbane med f.eks. 3i og 2i.
Instagram @christianfuru
barnum
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 14 Aug 2012, 10:46

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by barnum »

Hmmm... jeg skulle si at det er en draw, den starter litt til høyre og lander ofte midt på green eller fairway. Så drar den masse til venstre.
Og ballbanen er ganske lav.
Dette skjer ofte med 4i og 5i (har ikke 3i siden jeg investere i moderne jern :-) Sjelden med kortere jern.

Men er det så enkelt at om en står nærmere ballen, så blir svingplanet brattere og svingen mindre inside-out?
Det så sånn ut i dag...
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by hjaadd »

Om det er en quick-fix kommer an på om du i utgangspunktet har stått for langt unna ballen. Riktig oppstilling, sikte og grep bør i mine øyne ikke endres for å få til rettere slag. Med utgangspunkt i riktig tilpassede køller (lie, skaftlengde) bør rett avstand til ballen komme av seg selv med tyngdepunktet over tåballene og armene hengende rett ned. Er grepet ditt nøytralt eller sterkt? Forklaringen kan også ligge i et sterkt grep, om det er tilfelle (lave ballbaner og mye venstreskru er en mulig konsekvens, som du nevner du har). Mitt tips er å få en annen til å se på oppstilling og grep, uten å fokusere for mye på svingplan.

Her er et klipp om grep jeg synes gir mye mening:

barnum
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 14 Aug 2012, 10:46

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by barnum »

Godt poeng det med at det kun er en riktig fix om oppstillingen er feil.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by spiderboy »

Det er vanskelig for folk å si noe om svingen din eller hva som kan fikse drawen uten å ha sett deg svinge. Får du lastet opp en video?
Alternativt kan selvsagt en pro hjelpe deg med dette :)
Men i utgangspunktet skal en flat sving gi mer venstreskru og en mer upright sving gi mer høyreskru. Å stå nærmere ballen vil nok fort føre til et mer outside-in svingplan, men vet ikke om dette er å anbefale med mindre du stod for langt unna ballen i utgangspunktet, som nevnt her, det kan fort føre til en slice istedet - som ikke er noen god erstatning.
Jeg prøver å spille små fader på innspill, rett og slett fordi cutspinn fører til at ballen stopper fortere på greenen. En lav draw vil ofte release en del når den lander.
Ballplassering, grep, svingplan, stance - alt vil påvirke balltreff og ballbane. Men anbefaler å starte med basics, grep og oppstilling som hjaadd nevner og se hva som skjer da. Om det ikke har ønsket effekt ville jeg oppsøkt en pro. Dersom du har en naturlig draw kan det hende det er små justeringer som skal til for å slå som du ønsker, og det er bedre å bruke noen kroner på litt kyndig veiledning enn å føkke opp en i utgangspunktet ok sving.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
barnum
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 14 Aug 2012, 10:46

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by barnum »

Tror ikke jeg skal plage forumet med en video :-)
Men takk for innspill, jeg forstår litt mer etter innleggen her...
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by radar1 »

Posta den her i youtube tråden, kan jo hende den kan hjelpe deg :)
Spol til 17:20 (ikke la deg distrahere av Holly ;) )

barnum
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 14 Aug 2012, 10:46

Re: Flatt svingplan gir draw?

Post by barnum »

Takk, det var interessant.
"Plus or minus" er jo catchy :-)
Post Reply