Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

Det rare er bare det at det vekker så mye følelser. Du får lyst til å avsløre at mitt hcp er jålete, men jeg fører det altså ikke selv. Konkurrent fører score og signerer, turneringsledelsen puncher inn i GolfBox. Da kan man senke skuldrene og spille golf.

Tror ikke furu mener at selve regelen, og bruken av denne, er komplisert. Heller at man i større grad skal slå golfball fra tee til green og så putte litt. Da blir det som det blir med hcp.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

Franz wrote: Tror ikke furu mener at selve regelen, og bruken av denne, er komplisert. Heller at man i større grad skal slå golfball fra tee til green og så putte litt. Da blir det som det blir med hcp.
Det er jeg 100% enig med deg i, det er det som er poenget mitt, la det bli som det blir med hcp, la det gå ned når det skal ned og opp når det skal opp :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Martin899 »

Avsporing gutter! :lol:

Jeg spilte golf frem til jeg var 12,så ga jeg meg. I slutten av fjorårssesongen (september/oktober) begynte jeg som 19 åring på et handicap på 32. Nå er sesongen ferdig, og endte på et handicap på 13.1.

Så det har gått radig denne sesongen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by halvorsen84 »

Hvis man leser mitt første innlegg nøye, så er det ikke snakk om spekulasjon, men at man går litt mer i dybden og analyserer sitt eget spill nøye. Jeg er fullt klar over at tellende/ikke-tellende runde skal avklares med eventuell markør før start, men for meg tilkommer følgende problemstilling;

Golf er en komplisert sport, svingbevegelsen er en av de vanskeligste i idrettens verden, og det er MYE som spiller inn på hvordan en runde blir. Enkelte ting har spilleren selv overhodet ikke 100% kontroll over, og da snakker jeg ikke om spillet i seg selv, ballkontroll, teknikk osv, men påvirkende faktorer utenfra som f.eks en grinete medspiller, forhold som forekommer under runden osv, ting man ikke er klar over før start og som kan ødelegge en runde totalt. Hvis jeg før start har ønsket å spille en tellende runde, så blir jeg gruppet med en bannende, svertende, køllekastende og i tillegg voldsomt treg spiller, så går dette utover ens egen prestasjon, og man presterer deretter. Er det da fair at man må skrive seg opp etter en slik runde?

Jeg er klar over hvilke regler som gjelder, og at jeg setter dette veldig på spissen, men jeg har fra første stund vært en klar mostander av slik hcp-skrive-systemet er idag, og jeg har delt mine meninger om dette til klubb og medspillere, og folk har i stor grad vært enige, så det er tydelig at jeg ikke er alene om dette.

Jeg ser det rett og slett som en grundigere, nøyaktigere og mer rettferdig måte å justere hcp på! Så får hver enkelt mene om det er komplisert eller ei. Jeg mener bare at man kan bruke skjønn litt ved siden av gjeldende regler og forskrifter!

Beklager hvis jeg har fått denne tråden til å spore av fra sitt opprinnelige innhold.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by holmen88 »

Mye bra svar her. Virker som mange av dere virkelig brenner for sporten og blir dyktige fort, det er bra :-)

Tror vi bare kan konkludere med at vi har litt forskjellige syn om hcp registrering og meninger rundt "regelverket", men det får vi ikke løst i denne tråden.
Så fint om vi kan komme oss tilbake til topic.

Ser nå at jeg fint kan sette meg som mål å runde 30 i år. Skal ha en protime til uka for å se litt på slice med driver, et tema som bestandig går igjen.
Vi får se, jeg bor nå i Nederland fram til jul og får spilt golf litt lengre, så kanskje jeg skal sikte meg ned på 25 før jul, skal være mulig å få til det når jeg går igjennom tidligere runder og ser hva som har skjedd der.

Mens vi er inne på målsetninger og progresjoner, har noen av dere vært så "flinke" og fått noen "hole in one" enda?
Jeg var jaggu nærme forrige uke, da jeg brukte driveren på et par 3 hull på 145m i sterk motvind. Brå stoppet i en motbakke rett før green og trillet forsiktig forbi hullet, jeg var oppe med armen for å skrike "hole in one", men den gikk så vidt utenfor.... :-(
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by hjaadd »

Morsom tråd, ble inspirert til å se på egen karriere. Tok kurset sommeren 2005, og ble godt frelst. Gikk ned til hcp 25. I 2006 gikk jeg ned til 16.1. I 2007 rakk jeg ikke å spille mye, da var det førstegangstjeneste. Har ikke spilt noe siden førstegangstjenesten, før jeg dro fram golfbagen igjen i august i år. På magisk vis har outside-in-svingen blitt reparert i pausetiden, så nå kommer jeg meg til greenen uten så mye krøll. Hcp har gått jevnt ned til 14, noe jeg aldri hadde trodd skulle skje i år. Så nå kan man trygt si jeg er hekta igjen :) Nærmeste jeg har vært HIO var tap-in birdie på et rimelig kort par 3-hull. Ballen spratt i pinnen og ble liggende 10cm fra, nervepirrende :D

halvorsen84, jeg ser ikke helt problemet. Over tid vil alltid hcp bli riktig om du registrerer runder, uten å analysere hvorfor/hvorfor du ikke bør skrive deg opp/ned. Går du opp i handicap etter en runde med 3 lostballs i semi-rough og en køllekastende markør som truer med å gi deg juling hvis han ikke setter sin neste putt, så bør det ikke være noe problem å spille seg ned igjen. På samme måte om du har en runde med skikkelig flaks. Gir du handicapet ditt et godt statistisk grunnlag vil det alltid bli riktig. Reglene, systemet, flaksen og uflaksen gjelder for alle, så da mener jeg det blir feil å skulle manipulere det slik man ønsker fordi man er uenig med justeringssystemet. Men dette blir egentlig bare kverulering, for i bunn og grunn er jeg helt enig med deg: Du ønsker å spille med et så riktig handicap som mulig, og det er i mine øyne den holdningen man bør ha til hcp. Hadde alle vært så ærlig ville sikkert systemet ditt fungert bedre, men nå er det en gang slik at regelverk som skal gjelde for en stor mengde folk er nødt til å være firkantet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

hjaadd wrote: halvorsen84, jeg ser ikke helt problemet. Over tid vil alltid hcp bli riktig om du registrerer runder, uten å analysere hvorfor/hvorfor du ikke bør skrive deg opp/ned. Går du opp i handicap etter en runde med 3 lostballs i semi-rough og en køllekastende markør som truer med å gi deg juling hvis han ikke setter sin neste putt, så bør det ikke være noe problem å spille seg ned igjen. På samme måte om du har en runde med skikkelig flaks. Gir du handicapet ditt et godt statistisk grunnlag vil det alltid bli riktig. Reglene, systemet, flaksen og uflaksen gjelder for alle, så da mener jeg det blir feil å skulle manipulere det slik man ønsker fordi man er uenig med justeringssystemet.
Nettopp!! Det er alltid folk som har hundre unnskyldninger, helt ned til at de ikke vil skrive seg opp fordi de bommet på et par korte putter som de pleier å sette, dvs at de ut fra egen "analyse" av spillet sitt egentlig ikke bommet likevel. For det er selvsagt irriterende at man ikke greier bufferen pga småting. Selv hadde jeg nettopp to ekstremt irriterende små oppskrivinger.

Jeg var nettopp kommet ned i hcp 18,1 som var det laveste jeg har hatt. De to neste rundene kjempet jeg meg så vidt inn i bufferen, trodde jeg, med 32 poeng i begge runder. Glad og fornøyd skulle jeg registrere dem i golfbox, bare så de lå inne i lista mi uten hcp-justering, men så fikk jeg til min overraskelse se at rundene var 1 poeng for dårlige, for nå hadde jeg fått buffer som startet på 33 poeng. Da kjente jeg fristelsen til ikke å legge inn rundene likevel, men rett skal være rett, og det skal ikke spekuleres subjektivt i etterkant, derfor fikk jeg to irriterende og overraskende oppskrivinger.

Sånn er det bare, de som ikke følger dette, bryter reglene og sitter igjen med et lavere hcp enn de fortjener. Lurer men da noen andre enn seg selv? Ja, da lurer man alle andre til å tro at man er litt bedre enn hva man i virkeligheten er, for man er ikke bedre enn det hcp man rettmessig skal ha ut fra også å ta oppkrivingene med på kjøpet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by halvorsen84 »

Hjadd: Nettopp derfor jeg selv har valgt å bruke skjønn sånn litt ved siden av! Og de som er unige får gjerne være det!
Snowman: Vi har delte meninger her og det respekterer jeg. Skulle gjerne diskutert dette temaet videre, men det får vi heller eventuelt ta i en annen tråd! ;)

Når det gjelder hio, det nærmeste jeg har vært er skostørrelse 38-lengde unna! Øya golfpark i Sarpsborg, gamle hull 1 på pay&play sløyfa, 60g wedge landet 1,5m foran flagget, og rullet i riktig retning med dessverre litt kort. Men en "offisiell" og godkjent hio må vel være på slopet bane der man kan spille hcp-tellende runde? Noe p&p sløyfa ikke er tror jeg hvis jeg ikke husker feil.

Ser ut som det er meldt ok vær her i Fredrikstad utover i uken, så satser på at det blir noen runder, så får jeg se hvor mye jeg gidder å analysere! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by BomBom »

Har nesten 5 sesonger på baken nå, og har hatt en grei progresjon, syns jeg selv da.. :)
2008: 99 - 23,1
2009: 23,1 - 15,9
2010: 15,9 - 11,5
2011: 11,5 - 9,1
2012: 9,1 - ?,? sesongen ikke over enda.. :)

Har nådd målene hver sesong, men har ikke hatt hårete målsetninger, de har vært år for år, under 25, under 16, under 12, under 10, og i år er det under 7,5..
Mangler noen få desimaler i år, men pleier å spille best på høsten, så den kommer nok, kanskje.. Det langsiktige målet er under 4,5 innen 2 år, og jeg har trua på at det skal gå..

Og for å legge til en kommentar til diskusjonen om hcp og justering, så synes jeg alle skal tenke litt mer på det å spille, og nyte, golf, enn å hele tiden tenke hcp ditt og hcp datt..
Hvis folk spør meg om hvilket hcp jeg har, så svarer jeg ofte "for lavt noen dager, og for høyt andre, men i snitt der det skal være".. Hvis man vet med seg selv at man spiller med et riktig hcp, så har ikke en desimal hit eller dit noen som helst betydning.. Det er de som aldri justerer seg ned som er problemet, de som har 20 i hcp, men går banen på 7-8 over par.. DE kan vi forelese for, vi andre som har justert oss, nyt golfen.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by kevin »

+1 bom bom
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Drizzit »

Jeg begynte å spille i 2007 og har hatt en progresjon som er tilsvarende den bom bom presenterer.
Tror dette er en rimelig vanlig utvikling da jeg kjenner flere som har hatt tilsvarende. Det som kreves er at man er ivrig og samtidig gidder å ta noen økter på rangen for å forbedre de dårligste delene av spillet. Tror progresjonen stopper mere opp hvis en bare løper ut på banen og spiller.

Når det gjelder hcp diskusjonen så må jeg si at hvordan folk justerer og hva slags hcp andre har bryr meg langt opp det hullet bak. Så lenge de ikke driver med stygge tilfeller av sandbagging så kan de gjøre som de vil. Jeg gidder uansett ikke spille verken stableford eller partnerturneringer.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by veggiss »

Drizzit wrote: Når det gjelder hcp diskusjonen så må jeg si at hvordan folk justerer og hva slags hcp andre har bryr meg langt opp det hullet bak. Så lenge de ikke driver med stygge tilfeller av sandbagging så kan de gjøre som de vil. Jeg gidder uansett ikke spille verken stableford eller partnerturneringer.
Nettopp!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

veggiss wrote:
Drizzit wrote: Når det gjelder hcp diskusjonen så må jeg si at hvordan folk justerer og hva slags hcp andre har bryr meg langt opp det hullet bak. Så lenge de ikke driver med stygge tilfeller av sandbagging så kan de gjøre som de vil. Jeg gidder uansett ikke spille verken stableford eller partnerturneringer.
Nettopp!!
Amen.

veggiss, gidder du å drøye'n litt med å svare på den tråden om lengder,
så vi andre kan få leve litt i trua på at vi også kan flytte ballen?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by veggiss »

Franz wrote:
veggiss wrote:
Drizzit wrote: Når det gjelder hcp diskusjonen så må jeg si at hvordan folk justerer og hva slags hcp andre har bryr meg langt opp det hullet bak. Så lenge de ikke driver med stygge tilfeller av sandbagging så kan de gjøre som de vil. Jeg gidder uansett ikke spille verken stableford eller partnerturneringer.
Nettopp!!
Amen.

veggiss, gidder du å drøye'n litt med å svare på den tråden om lengder,
så vi andre kan få leve litt i trua på at vi også kan flytte ballen?
Jeg tenkte jeg skulle poste bilde av en bøtte popcorn, og gi meg med det :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

+1 som det heter på godt norsk.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by henrikwl »

Jeg tok kurset nå i juni i år, og har hittil hatt 6 9-hullsrunder og 1 18-hulls. Jeg ligger fortsatt på 54 i hcp, og vaker rundt 10 poeng så langt. Jeg har tilbrakt en del timer på range også og gjør det ikke så aller verst der, men svingen min har en tendens til å kollapse med en gang jeg kommer ut på banen og i hvert fall uti runden.

Min konkrete målsetning for sesongen er å skrive meg ned til under 50, noe som vel ikke skulle være fullstendig umulig.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by heikkih »

1. sesong: 54-32.1
2. sesong: 32.1-25.5
3. sesong: 25.5-22.5
I år: 22.5 via 22.8 til 21.7 til 23.0 til 20.2

EGA Handicap er èn indikator, men jeg mener det er fint å se på annen statistikk også. Tok blant annet en stund i år før jeg kom meg på lavere bruttosnitt enn i fjor, og flere katastroferunder i sommer gjør at poengsnittet i år er lavere enn i fjor. Jeg fører også USGA-handicap for egen skyld. Der ligger jeg jevnt litt over EGA-hcp (for tiden er det 22.8).
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Saarots
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 25 Apr 2013, 13:21
Hcp: 26.5
Hjemmeklubb: Gamle Fredrikstad GK

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Saarots »

Det smarteste er å skrive ned hver enste runde. Slik at hcp blir regulert av din gjennomsnittlige score i starten før den stanser, og går sakte nedover igjen.

Har spilt 1 år, og har registrert kun 2 runder. 1: 9-hull, 1: 18-hull.
Hcp mitt gikk ned 54>39>26.5.

Alle vet at når jeg neste gang registrerer en runde igjen går hcp mitt opp igjen pga jeg gikk ned til 26.5 grunnet en god runde. Så det jeg vil gjøre er å registrere hver eneste runde.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Keyser »

Fra 39 til 26.5 på en enkelt runde?? Det blir jo...rasle, punche, kladde....58 poeng på den runden??
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by kevin »

I siste nummer av Svensk golf kan man lese om innebandyspilleren som hadde flere poeng enn slag, på sin 2.golfrunde. 80 slag og 83 poeng :!:
Post Reply