Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by holmen88 »

Heisan

Jeg tok i min første golfkølle i juli denne sommeren og etter det bare blitt hektet. Har nok blitt urovekkende mange timer kølla i handen siden juli noe som har gledet sommeren. Når jeg driver med noe og prøver å bli bedre er jeg helt nødt for å ha målsetninger som er målbare. Målet mitt er det å bli bedre til å spille golf (færre slag fra tee til green).
Jeg begynte da med hcp 54 som alle andre nå i disse dager og hadde som mål om spille meg ned til 36 denne sesongen, og det klarte jeg forrige uke. Men hva nå?
Nå synes jeg det er veldig vansklig å vite hva som kan være realistiske mål å sette seg for denne sesongen og for neste.

Så hadde vært veldig fint for meg og en del andre nybegynner å vite hvordan deres progresjon har vært siden starten? beskrive gjeren litt treningsmengde og treningsmetode også.

Kan begynne med meg selv:

Spilt siden juli. og har nå kommet meg ned 36 i hcp. Golfshot app'n min sier at jeg har spilt 36 runder med golf (12 på 18 hull og 24 på korthulls baner).
Har trent flere dager i uken både fra ranch og treningsområdet forøvrig. Jeg har vell hatt 5-6 timer med pro for å jobbe med alle deler av mitt spill.

Trodde forsåvidt at 36 var litt å ta i en periode, men så fikk jeg i gang Driveren og fikk rykket tilbake på gul tee og brått falt dette betraktelig. Noe som selvfølgelig kommer av at jeg slår like langt om ikke lengre fra gul tee med Driver enn med jern fra Rød. Og man får selvfølgelig flere tillagte slag fra gul.

Så hva med dere?? Hvordan har progresjonen deres vært ? og hva er målsetningene deres??
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Hagean »

Gikk ned fra 54 til 33 i hcp første 18-hullet jeg spilte, så gikk det litt og litt ned etter det. Har ikke fått spilt så mye siste ukene, men hadde vært gøy med kategori 4 før sesongslutt :) har vel ikke hatt så mye mer spennende treningsmetoder enn å tenke litt hvorfor ballen går som den gjør og hva jeg kan endre.. Det jeg burde trene mye på er putting.. Er som regel der poengene forsvinner :p
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

6 stk sesonger, alle i golfbox, skriver alle runder, dvs både opp og ned. Laveste peak pr sesong:

33,9 - 27,0 - 24,4 - 20,7 - 19,5 - 18,1

Det var fra en som aldri tar en pro-time og aldri trener utover ei bøtte på rangen og 5 min med putting før første utslag, men spiller ca 35-40 runder pr sesong. Avslutter nå årets sesong på 18,9 dvs 0,8 høyere enn sesongens laveste.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Keyser »

Grønt kort - 28.4 - 25.2 - 20.7 - 16.5 - 14.5 - 14.1 - 12.2 - 12.0 - 13.2 (nå)

Har hatt 2 protimer med sving, 1 med putting. Trente endel de første årene, lite de siste og det viser seg i stigende handicap
</Keyser>
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

Måtte sjekke GolfBox nå, faktisk.

Første sesong GK - 10.2
Andre sesong 10.2 - 8.4
Tredje sesong 8.4 - 5.8
Fjerde sesong 5.8 - 5.3
Femte sesong 5.3 - 5.0
Hittil i år 4.5. Ikke flere turneringer i år, så det blir nok der.

Fornøyd med at det foreløpig går én vei, men målet var 3-tallet i år.
Holder progresjonen ved å trene bevisst og bra, og tester nye ting hele tiden.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Hagean »

Fra GK til 10.2 første sesong?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

Ja, så sier GolfBox. Hadde smugspilt litt sesongen før, men første registrerte sesong er 2007. Husket ikke at det var såpass stort jafs. Husker det som at jeg ikke rakk singel-hcp :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

Har du disse årene skrevet deg opp hver gang du ikke har greid bufferen da? Eller har du vært blant dem som bare går nedover i hcp?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by kevin »

1.sesong: ned til 33.5
2.sesong: samme hcp
3.sesong: ned til 21.2
4.sesong: 17.9
5.sesong: 15.9
6.sesong: 14.7
7.sesong: 12.5

Har 13.4 pr. i dag
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by spiderboy »

Ser vel ut som Franz spiller en del turneringer, så regner med det går både opp og ned. Samme for min del, veldig greit med turneringsgolf (slagspill), da justerer det seg selv.
For min del har det gått litt saktere, startet i august 2008 med 54-29, så 29 - 16, 16-11.4, 11.4 - 9.1 med 8.8 som årets laveste, og så i år 9.1 til 8.2. Det har blitt for få 18-hullsrunder i år til å nå målet om å se 7-tallet. Alle 18-hullsrunder er registrert de siste årene. De første årene gikk jeg nok en del 9-hulls treningsrunder uten å registrere, og det kan nok virke som progresjonen har strandet litt rundt 8 i hcp.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by halvorsen84 »

Snowman wrote:Har du disse årene skrevet deg opp hver gang du ikke har greid bufferen da? Eller har du vært blant dem som bare går nedover i hcp?
Føler nesten jeg må kommentere denne før jeg forteller litt om egen progresjon;
Hvis man går inn for å spille god golf, trene riktig og ofte, så kan man faktisk spille mye og nesten bare skrive seg ned, forklart slik;

Jeg spiller så ofte jeg kan, og samtidig som jeg regner ut score, så ser jeg an hva som var årsaken til at jeg eventuelt havnet under buffersone, eller fikk flere poeng slik at jeg kan skrive meg ned. Hvis jeg har en runde med masse "flaks", skikkelige bomslag som ender godt osv, så skriver jeg meg ikke ned av den grunn. Av samme grunn skriver jeg meg heller ikke opp hvis jeg spiller en elendig runde der jeg rett og slett har skikkelig "uflaks". Som seriøs hobbygolfer bør man alltid være klar over egne ferdigheter, og man vet sånn ca. hvor lista ligger.

Det jeg mener er at man hele tiden må se an om man presterer "normalt" til det hcp man har, og ikke nødvendigvis skrive seg opp/ned hele tiden.

Årets sesong startet jeg i april på 19,4. Jeg er nå nede i 13,8 og spiller stabilt til dette hcp/buffersone. Har gått jevnt nedover hele veien, med kun 1 nedskriving, etter turnering som ble gjort automatisk i golfbox-systemet, +0,1.

Blir dårlig med spilling nå for tiden grunnet elendig vær, typisk høstnorge, og jeg tror vel ikke jeg skriver meg noe særlig mer ned denne sesongen. Prøver å holde formen ved like gjennom vinteren, og når 2013-sesongen starter så blir det masse trening både range og bane, og jeg tror man bør gi seg selv litt tid før man begynner å skrive seg opp osv. fordi formen kanskje ikke er helt på topp i starten. Men hvis man etter en tid overhodet ikke spiller til fjorårets hcp, så må man jo justere etterhvert, men som sagt, se an slik jeg nevnte over her!

Når det gjelder egen progresjon fra start så begynte det slik;

Slo mine første slag på drivingrange i 2005, fortsatte med dette og spill på Øya golfpark pay&play fram til 2008 da jeg tok det grønne kortet. Oppspill til hvitt og 33,4hcp samme år.
Gjennom sesongen trente jeg mye, range, putting og nærspill og 2-3 pro-timer, og endte opp på 19,0, målet mitt var å runde 20!

Intr. dabbet av i 2009-2012 grunnet kjæreste og tidsmangel, men kom tilbake for fullt i år, og årets progresjon er jo nevnt over her! :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

Snowman wrote:Har du disse årene skrevet deg opp hver gang du ikke har greid bufferen da? Eller har du vært blant dem som bare går nedover i hcp?
Både opp og ned. I kategori 1 ordner jo alt seg selv, så da har man ikke noe valg. Ville vel ikke vært den helt store forskjellen uansett? Det er ikke sånn at jeg ville hatt betydelig høyere hcp uansett hvordan jeg gjorde det i starten. Men jeg har altså registrert det meste. Det er vel mest fair, selv om kun nedskriving er veldig hyggelig for motspillere :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

halvorsen84 wrote:
Snowman wrote:Har du disse årene skrevet deg opp hver gang du ikke har greid bufferen da? Eller har du vært blant dem som bare går nedover i hcp?
Føler nesten jeg må kommentere denne før jeg forteller litt om egen progresjon;
Hvis man går inn for å spille god golf, trene riktig og ofte, så kan man faktisk spille mye og nesten bare skrive seg ned, forklart slik;

Jeg spiller så ofte jeg kan, og samtidig som jeg regner ut score, så ser jeg an hva som var årsaken til at jeg eventuelt havnet under buffersone, eller fikk flere poeng slik at jeg kan skrive meg ned. Hvis jeg har en runde med masse "flaks", skikkelige bomslag som ender godt osv, så skriver jeg meg ikke ned av den grunn. Av samme grunn skriver jeg meg heller ikke opp hvis jeg spiller en elendig runde der jeg rett og slett har skikkelig "uflaks". Som seriøs hobbygolfer bør man alltid være klar over egne ferdigheter, og man vet sånn ca. hvor lista ligger.

Det jeg mener er at man hele tiden må se an om man presterer "normalt" til det hcp man har, og ikke nødvendigvis skrive seg opp/ned hele tiden.

P
Dette syns jeg er sprøyt og helt feil. Man skal ikke spekulere på den måten. Man skal avgjøre FØR selskapsrunder om de skal være tellende eller ikke. Har man da bestemt seg at runden ikke er tellende, vel, da skal den ikke skrives uansett hvordan det går. Men har man bestemt seg for å spille tellende runde, da er det ikke noe å spekulere på etterpå, da skal man skrives opp hvis man er under buffer, og skrives ned hvis man er over buffer. Ferdig med det, sånn er det!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by furu »

Snowman wrote:
halvorsen84 wrote:
Snowman wrote:Har du disse årene skrevet deg opp hver gang du ikke har greid bufferen da? Eller har du vært blant dem som bare går nedover i hcp?
Føler nesten jeg må kommentere denne før jeg forteller litt om egen progresjon;
Hvis man går inn for å spille god golf, trene riktig og ofte, så kan man faktisk spille mye og nesten bare skrive seg ned, forklart slik;

Jeg spiller så ofte jeg kan, og samtidig som jeg regner ut score, så ser jeg an hva som var årsaken til at jeg eventuelt havnet under buffersone, eller fikk flere poeng slik at jeg kan skrive meg ned. Hvis jeg har en runde med masse "flaks", skikkelige bomslag som ender godt osv, så skriver jeg meg ikke ned av den grunn. Av samme grunn skriver jeg meg heller ikke opp hvis jeg spiller en elendig runde der jeg rett og slett har skikkelig "uflaks". Som seriøs hobbygolfer bør man alltid være klar over egne ferdigheter, og man vet sånn ca. hvor lista ligger.

Det jeg mener er at man hele tiden må se an om man presterer "normalt" til det hcp man har, og ikke nødvendigvis skrive seg opp/ned hele tiden.

P
Dette syns jeg er sprøyt og helt feil. Man skal ikke spekulere på den måten. Man skal avgjøre FØR selskapsrunder om de skal være tellende eller ikke. Har man da bestemt seg at runden ikke er tellende, vel, da skal den ikke skrives uansett hvordan det går. Men har man bestemt seg for å spille tellende runde, da er det ikke noe å spekulere på etterpå, da skal man skrives opp hvis man er under buffer, og skrives ned hvis man er over buffer. Ferdig med det, sånn er det!
Etter at regelen ble endret og man ikke lenger var nødt til å registrere runden som handicaptellende på forhånd så har er ikke dette lenger relevant Snowman. Korrekt regulering av handicap er ekstremt viktig, men rigid holdning om at "her må man gi beskjed før og da må man registrere etterpå" er noe vi med fordel kan kvitte oss med. La folk spille golf. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om fyren jeg møter i konkurranse har 0.1 lavere eller høyere hcp enn han egentlig skulle ha etter den forrige runden som han ikke gadd å legge inn. Så kan man si at dette går på generell holdning og god etikette. Vel, jeg liker å tro det beste om folk og ser ikke på dette som noe annet enn et minimalt problem som vi med fordel kan legge laaaaaaangt bak oss.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Franz »

80 km/t er også en absolutt regel, men på underkjølt regn slår du vel litt av på farten?

Det virker på meg som om man frykter jåle-hcp like mye som sand bagging. Det er rart. Det er godt mulig jeg hadde litt jålete hcp i starten, men det gikk i så fall kun utover meg. Hvis du vet du er på vei nedover gjør det vel ingenting å bruke litt skjønn? Jeg spilte min første turnering da jeg var på hcp 8. Inntil det var det kun vennskapelig kapping om hcp, men da fikk man også høre det om man ikke forsvarte hcp. halvorsen84 er nærmere en amerikansk tanke om hcp. Funker helt fint det også.

Poenget er å spille ærlig golf og telle riktig antall slag. Når man begynner å få til dette spillet fører man uansett ikke hcp selv.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by halvorsen84 »

Helt enig at ærlighet varer lengst Franz! hele sporten er bygd på dette, derfor mener jeg det blir feil å registrere en katastrofalt dårlig runde, som ikke er representativ for spilleren det gjelder. Derfor er det flott at regelen om forhåndsregistrering av tellende runde har frafalt.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by holmen88 »

Er helt enig i at runder som aviker veldig fra normalen av ulike årsaker er greit å se bortsett fra. Altså jeg registrerer hver eneste runde da jeg varierer en del fra runde til runde uansett og liker å følge utviklingen iform av statestikker.

Men uansett, det står i hcp reglene at man må medele sin markør FØR runden i selskapsrunder om at runden skal være hcp tellende.
Siterer: 3.12 Justering av handicap: "For at en selskapsrunde skal være handicaptellende (og dermed kunne regulere handicap opp eller ned), må man meddele markøren dette, før runden startes. Man må også meddele om den handicaptellende selskapsrunden skal være 9 eller 18 hull, før runden startes. Resultatet skal snarest mulig etter runden registreres i handicapregisteret (GolfBox)."
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

Regelen er fortsatt at man skal bestemme seg før runden om den skal være tellende eller ikke, selv om det ikke registreres på forhånd hva man tenker å gjøre. Det er opp til vår ærlighet at vi likevel følger det, og følger man det, har man pr def riktig hcp. Hvorfor gjøre det så vanskelig med å subjektivisere det? Hvorfor ikke bare gjøre som man skal, dvs bestemme seg før runden og så avstå fra spekulering?

(ser at regelen ble sitert her nå i et annet innlegg, så hvorfor ikke bare gjøre det sånn?)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by furu »

Jeg mente regelen om at man må registrere det i golfbox før man starter. Det er borte.

Det er uansett en problemstilling man bare kan finne i golf. Vi klarer å gjøre denne fritidsaktiviteten så utrolig mye mer komplisert enn den trenger å være.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan var deres progresjon ihht til handicap?

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg mente regelen om at man må registrere det i golfbox før man starter. Det er borte.

Det er uansett en problemstilling man bare kan finne i golf. Vi klarer å gjøre denne fritidsaktiviteten så utrolig mye mer komplisert enn den trenger å være.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nei, Furu, det er der du og andre tar feil, for det er IKKE komplisert, det er enkelt, dvs den siterte regel 3.12 er et enkelt og greit prinsipp som er enkelt å forholde seg til, for den som vil. Det er altså ikke komplisert i det hele tatt, bortsett fra at noen, også her inne, gjør det enkle komplisert fordi de ikke har lyst til å følge den regelen.

Og hvorfor følger de den ikke? Ganske enkelt fordi de av stolthet har lyst til å kunne si at de har litt bedre hcp enn det de etter reglene fortjener. Det samme kan skje også andre steder enn i golf. Det er den samme mekanismen som f.eks får enkelte som har gått Birken til å juge på seg 10 min bedre tid enn de i virkeligheten hadde. Det går ikke ut over noen andre, for det handler bare om forfengelighet. Hvis de lurer noen, er det bare seg selv, fordi den som har for lavt hcp i golf får litt vanskeligere for å score senere, akkurat som den som jugde på seg 10 min for god tid, får litt vanskeligere for å slå "persen" sin neste gang. Så det går ikke ut over andre, men ærlig er det ikke!

Men slutt å si at prinsippet i regel 3.12 er komplisert å følge, for det er det rett og slett ikke! Det enkle er ofte det beste, og det med å bestemme seg før runden om den skal skrives eller ikke, og så følge det man har bestemt seg for, det er et veldig enkelt og greit prinsipp. Da slipper man helt unna all form for "skal eller skal ikke?" etter runden. Prinsippet er IKKE komplisert for dem av oss som følger det, for hvor i all verden ligger kompleksiteten?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply