Hvordan beregne høydeforskjeller?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by holmen88 »

Vet ikke helt om dette er riktig katogori for dennen tråden, men synes det er relevant for treningens del.

Hvordan beregner mann høydeforskjeller? Og da mener jeg hvis det er 100 meter til green og den ligger 3 meter høyere enn der du slår fra?
For om greennen er høyre går man jo feks fra å slå med 9 jern til 8 for å kompansere for høydeforskjellen.

Om dette er vanskelig å beregne, så hva gjør dere selv når green er høyere eller lavere ? Hvor mye skal til for at man bytter jern fra det som ville vært normalt å bruke om banen var flat?
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Xo1 »

Hei,
Høydeforkjellen tar jeg nesten ikke med i beregning hvis jeg slår mindre enn 120 - 130 meter, dette begrunner jeg med at jeg da slår så høye slag at ballen faller tilnærmet loddrett på slutten. +/- 10 meter høydeforskjell betyr da så lite for meg, at jeg ikke har den lengdekontrollen uansett. Det blir noe helt annet dersom vi snakker lengre jern 4i, 5i osv.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Hagean »

Kjøp lasermåler.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Franz »

Hagean wrote:Kjøp lasermåler.
Hva hjelper det?
Tenker du på en sånn som ikke er lovlig i turnering?
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Hagean »

Er bare ulovlig om det blir sett.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by furu »

Nei, det er ulovlig på tellende runder. Bruk laser med slope på trening så lærer du deg lengden på de aktuelle hullene.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by spiderboy »

Hagean wrote:Er bare ulovlig om det blir sett.
må bare minne om at det er golf vi snakker om her, ikke hockey eller fotball.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Golffreak »

Tar det faktisk litt på feelingen når jeg står på tee eller i fairwayen, og som nevnt så har det nesten ingenting å si med wedger/under 120m. Da vil jeg max anslå +/- 5m, og justerer med litt roligere/mer aggressiv sving i verste fall. Det da for større høydeforskjeller, og 3m som du nevner er så lite at det blir minimalt med justering. For innspill med lengre jern så må en vurdere litt mer. Hvis du har en god baneguide så kan det hende det står høydeforskjeller, men jeg har aldri tatt meg bryet med å kalkulere dette teoretisk. Det er flere faktorer som påvirker også som vind, temperatur, dagsform/hvordan du slår ballen den dagen, stance og lie etc etc. Alt tatt i betraktning så vurderer jeg kølle og hvordan jeg skal slå ballen. Når du skal spille inn på en elevert green, så er det ofte at du står i motbakke også. Da må du også ta hensyn til det og ikke bare høydemeterene..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by holmen88 »

Okey, men da tror jeg vi kan konkludere med at høydeforskjeller ikke er noe å ta høyde for, kanskje jeg må trene på å slå lengre og jevne slag istedet :-P
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Hagean »

spiderboy wrote:
Hagean wrote:Er bare ulovlig om det blir sett.
må bare minne om at det er golf vi snakker om her, ikke hockey eller fotball.
Mitt forsøk på humor ;)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by spiderboy »

Tror ikke du skal konkludere med at høydeforskjeller ikke betyr noe. Ofte betyr det f.eks. en kølle ekstra om det er en elevert green. Men i tillegg må man ta høyde for vind, rough, om ballen ligger i oppover eller nedoverbakke osv osv. Så det er ikke så enkelt som at det finnes en formel for hvor mye ekstra det utgjør. Hva hvis du ligger 140 meter fra en green som ligger 8 mter høyere enn fairway, det er kraftig motvind og du har endt opp i roughen og ligger litt dypt nedi. Alle disse faktorene kan tilsi omtrent ett jern ekstra...hver. Men jeg tror ingen ville gått opp 3 køller på et sånt slag. Så matematikk er det ikke.
Men det kan jo være greit å ha med i bakhodet at man bør ta høyde for det. Og så tilegne seg erfaring etter hvert som man har spilt en stund.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Franz »

spiderboy wrote:Tror ikke du skal konkludere med at høydeforskjeller ikke betyr noe. Ofte betyr det f.eks. en kølle ekstra om det er en elevert green. Men i tillegg må man ta høyde for vind, rough, om ballen ligger i oppover eller nedoverbakke osv osv. Så det er ikke så enkelt som at det finnes en formel for hvor mye ekstra det utgjør. Hva hvis du ligger 140 meter fra en green som ligger 8 mter høyere enn fairway, det er kraftig motvind og du har endt opp i roughen og ligger litt dypt nedi. Alle disse faktorene kan tilsi omtrent ett jern ekstra...hver. Men jeg tror ingen ville gått opp 3 køller på et sånt slag. Så matematikk er det ikke.
Men det kan jo være greit å ha med i bakhodet at man bør ta høyde for det. Og så tilegne seg erfaring etter hvert som man har spilt en stund.
Ikke mange ville tatt tre køller ekstra, men ikke mange ville nådd frem heller.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by spiderboy »

Franz wrote: Ikke mange ville tatt tre køller ekstra, men ikke mange ville nådd frem heller.
Haha...sant nok.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by Golffreak »

Franz wrote:
spiderboy wrote:Tror ikke du skal konkludere med at høydeforskjeller ikke betyr noe. Ofte betyr det f.eks. en kølle ekstra om det er en elevert green. Men i tillegg må man ta høyde for vind, rough, om ballen ligger i oppover eller nedoverbakke osv osv. Så det er ikke så enkelt som at det finnes en formel for hvor mye ekstra det utgjør. Hva hvis du ligger 140 meter fra en green som ligger 8 mter høyere enn fairway, det er kraftig motvind og du har endt opp i roughen og ligger litt dypt nedi. Alle disse faktorene kan tilsi omtrent ett jern ekstra...hver. Men jeg tror ingen ville gått opp 3 køller på et sånt slag. Så matematikk er det ikke.
Men det kan jo være greit å ha med i bakhodet at man bør ta høyde for det. Og så tilegne seg erfaring etter hvert som man har spilt en stund.
Ikke mange ville tatt tre køller ekstra, men ikke mange ville nådd frem heller.
Høydeforskjell 8m fra 140m; 1 kølle ekstra
Kraftig motvind: ikke nødvendigvis så mye ekstra kølle, da ballbanen kommer til å følge motbakken og du ligger litt i ly for vinden. Viktig dog å sjekke tretopper og flagget (hvis du ser det), og ikke bare kaste gress i været der du står. Kommer an på lie hvordan du kan slå ballen
Dypt i roughen: Kommer litt an på hvor tjukt og vått gresset er og hvorvidt du står i motbakke eller ei. Er stancen flat/normal og mulig å få litt balltreff selv om ballen ligger dypt så er det en kølle ekstra. Er det vått og tjukt er det hit & hope uansett, og litt avhengig av hvor problemene er så blir det enda en kølle ekstra. Kanskje slå 80% for å forsøke å kontrollere ballbanen og få OK balltreff?

Problemene bak greenen: tar kun de to køllene ekstra.
Problemene foran greenen (barbert fairway så ballen ruller helt tilbake om slaget er kort): tar tre køller ekstra for å være sikker på å komme opp
Før jeg tar beslutningen: hva sier intuisjonen? :). Man kan tenke seg ihjel, men viktig å visualisere slaget og tro på at du har rette kølla.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by veggiss »

Forventer en flyer, og tar ikke ekstra kølle. Ender som oftest 30 meter kort.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hvordan beregne høydeforskjeller?

Post by JanB »

Vet ikke helt om det har så stor relevans for trådstarter, men for oss som underviser i Shortgame, tar vi faktisk hensyn til høydeforskjell på innspill. Det er faktisk ganske enkelt å forstå når en ser det rent matematisk. "Vinkel inn er lik vinkel ut." Med dette menes at dersom en ball kommer inn mot en green som ligger høyere enn utgangspunktet, er vinkelen inn i landingen flatere enn om green hadde ligget i samme nivå eller lavere enn utgangspunktet. Altså vil ballen sprette i samme vinkel ut av nedslagsfeltet som den kom inn. For enkelhetskyld tar vi ikke inn alle former for backspinn. Heri ligger for mange parametre. (green, spinn, gress, slope, etc.)
Tar man i tillegg inn faktorer at dersom green heller fra deg på landingspunktet, vil dette forsterke sprett og dermed rull.

Alt over skal selvsagt reverseres om man ser på faktorer som er motsatt av dette. (spiller i nedoverbakke med en green som går oppover i bakkant)

Disse faktorer vil altså spille en større rolle på ditt innspill på green enn noe annet.

Generelt bør du altid ta minst ett jern mer når green ligger høyere enn utslagsstedet, men igjen, husk alltid på hvordan det ser ut på landingsstedet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply