Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by henrikwl »

God kveld, godtfolk!

Etter min 10. golfrunde siden jeg tok kurset i sommer er jeg fortsatt som sementert på 54 i hcp, og har (muligens med ett eneste hederlig unntak hvor jeg fikk 13 poeng på en 9-hullsrunde) så langt ikke en gang luktet på nedskrivning. 7 av de 10 rundene var 9-hullsrunder, og jeg ligger på rundt 8-9 poeng i snitt på disse. De 3 18-hullsrundene mine var på 16, 22 og 15 poeng - ikke akkurat noe grensetilfelle her altså.

Det mest forargelige her er at jeg ikke evner å se hva det er jeg gjør feil (utover det åpenbare i det at jeg bruker for mange slag). Jeg har tilbrakt en del tid på range, og da også på treninger hvor en av klubbens proer observerer og gir tips. Tilbakemeldingen jeg får da er at svingen min egentlig er veldig, veldig bra og jeg slår også stort sett rett. Jeg slår ikke lengst på rangen, men det betyr ikke stort for meg så lenge jeg evner å sende ballen et godt stykke i den retningen jeg ønsker.

Med en gang jeg kommer ut på banen får pipa en annen lyd, dog. Selv fra tee (som jo er omtrent så nært range man kommer på banen) slår jeg merkbart dårligere enn hva jeg gjør på range - selv om jeg pegger likt. Hele fairwayspillet mitt fra tee og inn følger samme melodi: det er duffing og topping som gjelder; de gode treffene er det langt mellom - selv om jeg så skulle befinne meg midt på fairway. Det er ikke en gang konsekvent duffing eller topping, det er nær sagt et sjansespill.

Nærspillet mitt er innrømmeligvis heller ikke det beste, men når jeg som oftest må plukke opp ballen fordi jeg ikke har kommet meg til green i løpet av 7-8 slag føler jeg ikke at det er nærspillet jeg har mest å hente på i øyeblikket.

Jeg har jo skjønt at golf er et spill som spilles like mye inni hodet som utenfor, så jeg gjør regning med at dette er en mental greie. Jeg merker jo også når jeg går på banen at godt spill avler godt spill, og motsatt. De 3 siste hullene av dagens 18 hull var en drøm: jeg hadde det ene gulltreffet etter det andre, spilte meg inn til green på 2-3 slag under par og mesteparten av rundens 15 poeng kom fra disse 4 siste hullene. Så jeg er jo i stand til å spille såpass bra.

Så, omsider, mitt spørsmål: hvordan kan jeg ta med meg selvsikkerheten og roen i fra rangen, der jeg stort sett slår veldig bra, og ut på banen, der jeg stort sett duffer og topper?
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by BomBom »

Nå er ikke jeg noen psykolog med golf som spesialfelt, men jeg kan jo si hva jeg selv fokuserte på, og fortsatt må gjøre fra tid til annen, når spillet ikke satt/sitter i det hele tatt.. Etter å ha varmet opp på rangen, hvor så og si alt gikk helt smertefritt, så forsvant alt med en gang ballen var på peg på første tee.. Hva er vel mer irriterende..?

Jeg tok meg selv i å tenke for mye på hullet i sin helhet, at her har jeg en god mulighet for en par/birdie om jeg spiller sånn og sånn, og får ut en god drive dit og dit.. Gikk som regel "åt skogen" for å si det sånn.. :) Etter noen runder med både golf og meg selv, så forandret jeg tankesett, til å kun tenke på det ene slaget jeg sto ovenfor, og ikke noe lenger frem enn det.. Etter noen få runder hadde den vonde trenden snudd, og jeg fant min komfort-sone på banen.. På alle par 4 og par 5 så tenker jeg ikke på andreslaget i det hele tatt når jeg står på tee, tenker så vidt på det slaget jeg skal til å slå, om det er en drive eller et 4i spiller liten rolle. "balanse, rolig baksving, roter igjennom, ikke ta i alt du klarer" KABOOM, langt og midt i fw..! Selvtilliten får seg en boost, og da blir det neste slaget enklere.. Helst bør man tenke minst mulig, og bare la kroppen gjøre det den har blitt lært til å gjøre, nemlig å svinge køllene som på rangen..

Golf er ikke lett, det må man også innse, men det er jo bare så sinnsykt moro når man får det til.. :) Så ikke gi opp, tren videre, tenk mindre, nyt de gode slagene, og gi deg selv skryt når du slår gode slag.. "Det enkle er ofte det beste", så keep it simple, et slag om gangen, da løsner det snart.. :) Lykke til..!
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by henrikwl »

Ja, det ligger nok mye klokt i det du sier her. Jeg husker spesielt én runde hvor jeg hadde 3 poeng etter 8 hull spilt, så tenkte jeg bare "pokker heller, jeg kjører av gårde på alle pluggene på siste hullet" - klaska til med 3w fra fairway (noe jeg aldri i verden ville gjort om jeg ville "safe"), spilte relativt grådig og endte opp med å gjøre banens lengste par 5 hull unna på 6 slag.

Ett og ett slag av gangen ja, jeg liker det! :D
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by CharlieB »

Er ikke noen psykolog jeg heller, men på rangen teller ikke slagene på samme måte. Lag små konkurranser for deg selv når du trener, så slagene teller. Alle slag på rangen skal ha en mening, helst en blink og en linje. Da kan du vurdere hvert eneste slag og vite om det var bra eller om det rett og slett var OB ;)

Utover det .. Golf er ikke lett!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by Lefthook »

Hvis du slår mye bedre på rangen enn på banen, og ikke har spesifikke oppgaver du trener på på rangen, så er det bare bortkastet tid å stå og banke baller. Da er det bedre at du kommer deg ut på banen og trener på det du ikke mestrer. Så kan du heller ta en bøtte eller to på rangen rett etter runden - når du har friskt i minne hva du slet med ute på banen. Fordelen mer då slå baller på rangen etter at man har spilt er at da er man fortsatt i spillemodus og tenker mer på samme måte som når man spiller. Og da er det mye lettere å overføre det man lærer til spillet på banen.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by henrikwl »

Tja, jeg klasker en bøtte med baller på range før tee-off for å varme opp, og for å finjustere siktet - jeg slår jo ikke 100% rett hvert eneste slag, så en kan alltids bli bedre der også. :)

Men det å slå ei bøtte eller to etter runden var jammen en god idé. Som du sier, da bærer hodet vekten av runden og svingen vil dermed påvirkes av de samme tingene som under runden. Det skal jeg prøve neste gang.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by halvorsen84 »

Som noen sa over her, hvert slag på rangen bør ha et mål. Når jeg står på rangen, så varmer jeg opp, to tre slag med hver kølle, starter med wedgene.
Når dette er gjort spiller jeg gjennom banen slik jeg har lagt opp spillestrategien min!
Se for deg hullene og slagene akkurat som om du var på banen. Før runden triller jeg også i noen korte putter. Avslutter alltid med en drøy meter for redde par!

Følg planen din på banen, ett slag av gangen.

Etter runden går du på range og trener på de slagene som ble feil! disse slagene kan eller bør du også trene litt ekstra på før neste runde.

Lykke til!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by Rotten »

Enig med mange av innleggene over her.
Tipper neste 100% av golferne har hatt opplevelsen at av at "alt" fungerer på rangen, men når det kommer til banen så blir det mye tull. Uten tvil skyldes mye av det at slagene på rangen ikke betyr så mye, med andre ord det er bare å slappe av og svinge naturlig.
Det jeg imidlertid dessverre, eller heldigvis, oppdaget også for min egen del, er at jeg hadde en egen evne til å overvurdere rangeslagene. Veldig ofte at jeg kun husket de gode slagene. Med litt mer kritisk gjennomgang så var det jammen ikke sikkert at slagene på rangen var så utrolig mye bedre enn på banen. Konsekvensen var derimot ikke sammenlignbar.
Konklusjonen ble hvertfall; mye feil svingteknisk som gjorde at balltreffene ble ustabile, høyre og venstre, mye spinn... Den sure pillen å svelge ble; ta meg selv i nakken og forandre svingen med profesjonell hjelp..

Som det ble sagt over, golf er ikke lett. Og (riktig) trening gjør deg garantert bedre.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by Snowman »

Du bør prøve å gå motsatt vei, dvs ta med deg kravene fra banen ut på treningsfeltet, dvs både på range og puttinggreen. Lag konkurranser med deg selv på range og puttinggreen, som gir deg press. Det er mange måter å gjøre det på.

F.eks., spill banen, på range, dvs tenk hull for hull. Du slår da en drive med et siktepunkt på rangen, hvor du visualiserer banens hull 1. Så treffer du bra eller dårlig, men reflekterer da over hvor du hadde vært hvis det hadde vært på banen. Så bytter du kølle til det slage du deretter måtte slått. Så spiller du på rangen banen fra tee til green i rask fart, men med bevissthet og realisme på hvor god du da egentlig er.

Andre måter, jada massevis, men sett krav til deg selv som gjør at pumpa går. Hvis du sier til deg selv at nå byttet jeg ikke kølle før jeg har fem på rad innenfor et definert treffelt. Hvis du bommer på femte slag, da må du starte på nytt. Da bygger du opp presset om å treffe på slag fire og fem, for å bli ferdig med den kølla, dvs gir deg selv en følelse som ligner på den som er på banen.

Osv. ... Tilsvarende på puttinggreen, bunkertrening etc.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by radar1 »

Lag deg en fast rutine som du printer inn på rangen, da blir det litt lettere å komme i riktig modus ute på banen.

Ellers enig med Snowman.
Kanskje ikke såå oppbyggende, men det er fort gjort å la seg lure av "gode" slag på rangen.
Feks slår man baller mot 150m flagget så ser slag som lander 10m høyre og venstre fort bedre ut enn de egentlig er.
Bommer man med 10m til venstre ute på banen så blir resultatet sjelden særlig bra.
Mao, still høyere krav til deg selv på rangen.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by henrikwl »

Her strømmer det på med gode idéer! :) Både det med småkonkurranser for seg selv på range, og det å spille gjennom hvert hull når man står på range er ting jeg ikke har tenkt over selv. Det skal absolutt prøves.

Jeg er godt kjent med hjernens evne til å glatte over sannheten, og det er jo ikke utenkelig at rangespillet mitt ikke er så bra som det jeg tror det er når jeg sitter her i stua og tenker over det. Dog er jeg rimelig sikker på at andelen duffer og toppinger og endatil regelrett ballbom (!) er signifikant høyere på banen enn hva den er på range.

Med disse tipsene jeg har fått her og i tillegg noe en av klubbens proer påpekte for meg når det gjaldt duffing og topping i arsenalet, tror jeg nok at jeg skal få bukt med banespillproblemene på sikt. Jeg gir meg nok ikke så lett. ;)

Takker og bukker folkens! :D
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by Rotten »

Lykke til videre :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by Snowman »

Monty fortalte en gang i et intervju om sine 1-metersputter. Da lagde han konkurranse med seg selv for å simulere presset fra konkurranser. Han la da baller opp på en sirkel rundt hullet, 1 meters avstand. Han krevde da av seg selv at han skulle treffe hundre på rad, og han fortalte at presset på puttene 98, 99, 100 ble vanvittig stort, for han var lat av natur og ville da for alt i verden unngå at han måtte begynne på nytt igjen :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Hyushu
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 15 Oct 2012, 00:05

Re: Hvordan ta med seg mindsettet fra range og ut på banen?

Post by Hyushu »

Jeg begynte selv i sommer. Satt lenge fast på 50 hcp, men plutselig en runde gikk jeg 18 hull og endte opp med 49 poeng og skrev meg helt ned til 37 hcp.

Vet nøyaktig hvordan du føler deg mao., men det viktigste du kan gjøre er å fortsette å høre på alle du spiller med og teste ut ting helt til du finner ut hva som passer for deg. Dersom du (som jeg var gjorde) har dårlige utslag, bør du jobbe mer med utslagene. Ta en runde hvor du tenker over hva dine styrker er og hva dine svakheter er.
Post Reply