Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by holmen88 »

Heisan

Har et lite spørsmål ang lengder i forhold til temperatur. Har en skremmende følelses av at jeg slår vesentlig kortere nå som det er 7-8 grader ute kontra sommer med 25 grader.

Når jeg ser litt på tidligere score kort via golfshot.com så ser jeg at jeg i sommer slo til green med 9 jern på 117 meter par 3. og nå i det siste måtte jeg bruke så mye som 7 jern på et 102m par 3.

Kan det variere SÅ mye med temperatur eller kan det rett og slett være at jeg har begynt å slå kortere ??
Noen som har lignende eksempler å komme med?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by Snowman »

For min del, med 18 i hcp, er jeg ikke god nok til å registrere sånt nøyaktig, for jeg er uansett ikke stabil nok til at det ene slaget er likt det andre. Jeg kompenserer litt, mest ut fra gjetting, enten det er temperaturforskjeller, vind eller høydeforskjeller. Føler jeg har et stykke igjen til å bli god nok mht lengdekontroll til at jeg kan tenke nøyaktig om dette.

Jeg vet ikke hvor gode andre spillere har blitt før de begynner å gjøre lengdekontroll til vitenskap, men jeg tror man skal ganske langt ned før det er noen vits i å være mer enn ganske omtrentlig. Var det slemt svart? I såfall ikke vondt ment, bare ærlig fra en ganske useriøs spiller :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by holmen88 »

hehe, joda skjønner godt at nøyaktigheten ikke er helt i boks, men ved "normalt godt" balltreff (noe som jeg tar utgangspunkt i her) så slår jeg nokså javt. Har registrert 44 runder på golfshot og ser trenden har gått den veien som jeg nevner i innlegget over.

Snakket så vidt med golf pro'n der jeg spiller i NEderland for øyeblikket og han nevnte at han kunne slå opp i mot 20 meter lengre med et 7 jern når han spilte i syden, kontra i den temperaturen vi spilte med da.

Så har i utgangspunktet skjønt at temp har noe å si, men lurte mest på om andre har merket den tendensen??
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by veggiss »

Blir fort et par jern forskjell på en varm sommerdag kontra en kjølig høstdag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by hemmi »

holmen88 wrote:hehe, joda skjønner godt at nøyaktigheten ikke er helt i boks, men ved "normalt godt" balltreff (noe som jeg tar utgangspunkt i her) så slår jeg nokså javt. Har registrert 44 runder på golfshot og ser trenden har gått den veien som jeg nevner i innlegget over.

Snakket så vidt med golf pro'n der jeg spiller i NEderland for øyeblikket og han nevnte at han kunne slå opp i mot 20 meter lengre med et 7 jern når han spilte i syden, kontra i den temperaturen vi spilte med da.

Så har i utgangspunktet skjønt at temp har noe å si, men lurte mest på om andre har merket den tendensen??
Helt enig med proen i Nederland og Veggis om forskjellen på lengder her.
Selv om jeg med mitt hcp heller ikke er stabil nok til å komme med bastante meninger om dette.
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by Santa »

Jeg spilte i fjor sommer med en kompis som bor og spiller i Texas. Han hadde med seg sitt eget utstyr og egne baller, han var i sjokk over hvor mye temperatur har å si for ballene. Han klagde konstant på at ballene i norge føltes døde. Han mistet lengde og følte at ballen oppførte seg merkbart annerledes i drittværet her i landet. Så at det har noe å si er jeg overbevist om.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by GunnarBull »

Hei.
Alle som har spilt en stund vet at temperaturer er et av flere momenter som påvirker lengde. Fuktighet i luften er et annet moment, for ikke å snakke om vind, men det er liksom åpenbart da.

Som veggiss delvis sier over her, så utgjør 20 grader i luften minst et jern. Selv vil jeg tro rundt 10 prosent, men ofte spiller andre momenter som luftfuktighet og vind inn i tillegg. Spesielt på denne tiden av året. En drive i 30 grader på tørre baner med mye rull kan gå f.eks. 260 meter. På en våt bane uten rull, i 5 varmegrader og med regn i luften kan samme driven fort stoppe på 200 meter. Under vanlige norske forhold kan den gå rundt 230-240.

Vinden kommer i "tillegg" :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by Yorkie »

Og man må ikke glemme coriolis effekten
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by Xo1 »

Yorkie, den tror jeg du kan se bort fra, siden all golf i Norge går rett vest. Denne effekten gjelder vel stort sett ved golfspill i retningen Sør - Nord eller Nord - Sør :-)
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by halvorsen84 »

Lavere temperatur, kaldere og stivere kropp og muskulatur, resulterer i kortere slag og ujevn sving enkelt og greit. Selvom man blir litt varm i trøya litt utover i runden, så har man ikke den samme mykheten som man har om sommeren!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by kevin »

jeg tror alt det der er bare myter. Slo en billigball 203m fra tee med 4`jernet, i 8 grader og tåke nylig. Beste treffet jeg har hatt på lenge :lol:
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvor mye kan temperatur påvirke lengder?

Post by Golffreak »

Temperatur har definitivt en betydning for lengde, som veldig mange andre faktorer også. Se denne linken bl.a.:

http://probablegolfinstruction.com/golf ... rature.htm

Har spilt golf i Las Vegas, som også ligger litt over 600 m.o.h. og har tynn og varm luft. Ballen flyr definitivt mye lengre enn på Onsøy enn kald November dag.. ;) . Reno Tahoe Open på PGA touren spilles vel på 1000 m.o.h. og spillerne snakker om rundt 10% lengre distanse pga høydemeterne. Temperatur kan fort være 10% forskjell mellom en kjølig og veldig varm dag. Det er mange faktorer som spiller inn (også hvor godt du slår ballen den dagen).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply