Simulatorgolf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Simulatorgolf

Post by foffeey »

Hei! Har meldt meg på i en vinterserie som spilles på simulator. I den anledning har jeg noen spørsmål, siden det er ganske nytt for meg! Er det mye enklere å spille på simulator? Føler jeg får mye bedre resultater der enn på bane. Er det naturlig å få nesten 20 meter ekstra med alle jern på simulator kontra bane, eller treffer jeg bare ballen bedre pga matten? Slår jo plutselig 56-graderen min nesten 100 meter, for eksempel! På forhånd takk for svar :)
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Simulatorgolf

Post by kevin »

Kommer vel litt an på simulatoren, men på generelt grunnølag: JA. Du slår lengre og det føles lettere. På fullswing simulatorer blir du f.eks ikke straffet like mye for et feiltreff.

About golf sim`ene er mye bedre og mer realistiske
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Simulatorgolf

Post by veggiss »

Men selv About Golf sine simulatorer er i Tiger-modus. Jeg slår ikke 300 meter på bane, men det gjør jeg lett på simulator.

https://s-static.ak.facebook.com/rsrc.p ... 91188&ev=0
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Simulatorgolf

Post by spiderboy »

I trondheim har vi fullswingsimer. Har ikke prøvd Aboutgolf sine.
Fullswingsimulatorer leser ikke spinn spesielt godt, spesielt ikke backspin. De må derfor basere seg mye på launchangle og ballhastighet for å gjette på spinn og lengde på slaget. Jeg kan slå 6-jernet mitt 220 meter på simulator om jeg launcher lavt nok. Har også slått noen sandwedger godt over 100 meter, noe jeg bare kan drømme om ute.
Spesielt på wedger er dette problematisk. Jeg slår ganske lave slag der jeg slår mye ned på ballen. Ute er dette greit, fordi jeg får mye spinn. Inne blir dette veldig problematisk fordi den ikke leser spinnen i ballen og derfor går mine lave wedgeinnspill både veldig langt og er helt uten stopp.

En annen ting som irriterer meg med simulatorene er at de ikke leser sidespinn spesielt bra heller. En draw som starter høyre (som drawer ofte gjør ) vil alltid leses som en push. En snaphook som starter litt venstre leser den gjerne som en draw.
Ser også at slappe lave driver går lengre enn gode driver som starter litt høyt.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Simulatorgolf

Post by furu »

Fullswing er tegneseriegolf sammenlignet med AG og HD. Pensjonistene på Bjørnefjorden elsker FS siden de driver 250 meter og spiller banene på par.

Hvis du spiller på sim i vinter så sjekk at den ikke er stilt inn med litt "boost" eller hva de nå kaller det.

AG sim med den nye softwaren er veldig bra. Foretrekker fremdeles HD men AG nærmer seg.
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Simulatorgolf

Post by halvorsen84 »

Sim er jo uansett mest for å holde svingen ved like, men litt artig er det jo.

Har klart kunststykket å få lost ball bokstavelig talt, da jeg slicet ballen ned i høyre hjørne der det var et hull i lerretet!
Still inn på maks boost, og medvind på driving range og se ballen fly 5-600m pluss!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Simulatorgolf

Post by veggiss »

spiderboy wrote:I trondheim har vi fullswingsimer. Har ikke prøvd Aboutgolf sine.
Fullswingsimulatorer leser ikke spinn spesielt godt, spesielt ikke backspin. De må derfor basere seg mye på launchangle og ballhastighet for å gjette på spinn og lengde på slaget. Jeg kan slå 6-jernet mitt 220 meter på simulator om jeg launcher lavt nok. Har også slått noen sandwedger godt over 100 meter, noe jeg bare kan drømme om ute.
Spesielt på wedger er dette problematisk. Jeg slår ganske lave slag der jeg slår mye ned på ballen. Ute er dette greit, fordi jeg får mye spinn. Inne blir dette veldig problematisk fordi den ikke leser spinnen i ballen og derfor går mine lave wedgeinnspill både veldig langt og er helt uten stopp.

En annen ting som irriterer meg med simulatorene er at de ikke leser sidespinn spesielt bra heller. En draw som starter høyre (som drawer ofte gjør ) vil alltid leses som en push. En snaphook som starter litt venstre leser den gjerne som en draw.
Ser også at slappe lave driver går lengre enn gode driver som starter litt høyt.
Det er nettopp der About golf gruser Full swing. Der er det kameraer som leser spinn på ballen, også sidespin, så det er faktisk mulig å slå høye og lave slag med sideskru slik det hadde vært utendørs.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Simulatorgolf

Post by spiderboy »

Hmmm...ser ut til at jeg må ta meg en prat med gutta på golfsenteret...på tide med nyinvesteringer kanskje?
Problemet er vel at Fullswing har inngått samarbeid med det trondheimsbaserte firmaet Swing Catalyst om å bruke trykkplateteknologien deres i simulatorer. Swing Catalyst har gjort all testing og utvikling i lokalene til og i samarbeid med folk på Trondheim golfsenter, så Full swing kan nok bli vanskelig å erstatte.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Simulatorgolf

Post by JonasB »

halvorsen84 wrote:
Har klart kunststykket å få lost ball bokstavelig talt, da jeg slicet ballen ned i høyre hjørne der det var et hull i lerretet!
Still inn på maks boost, og medvind på driving range og se ballen fly 5-600m pluss!
Da er vi to :D Skulle sjekke opp lie på nye jern på Oslo GK, smått flaut å måtte be proen om ny ball. Han fant den heller ikke igjen, borte var den :oops:
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Simulatorgolf

Post by Santa »

Jeg har også mistet mange baller på simulator, noen har lagt seg i taket, mens andre har forsvunnet bak duken. Ganske flaut ja!
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Simulatorgolf

Post by halvorsen84 »

Godt å høre at jeg ikke er alene om det hvertfall!

Selv føler jeg at en problemstilling på simulator er at vi som har generelt høy launch blir straffet ved at noen simulatorer registrerer svakere treff/kortere slag høyere opp på lerretet? Anyone?

Mens en lav chip blir stygglang fordi man treffer mer på nedre del?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Simulatorgolf

Post by veggiss »

Stemmer ikke alltid det heller. Jeg slår lavt med wooder, og høyt med jern, og begge deler går stygglangt på sim i forhold til utendørs.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Simulatorgolf

Post by GunnarBull »

halvorsen84 wrote:Selv føler jeg at en problemstilling på simulator er at vi som har generelt høy launch blir straffet ved at noen simulatorer registrerer svakere treff/kortere slag høyere opp på lerretet? Anyone?
Dette er litt merkelig, for det kan virke som små forskjeller i launch kan gjøre store forskjeller på simulatoren. En kamerat av meg med hcp 4 fikk konsekvent feilmåling på drivene sine på FullSwing-simulatorene. Han driver normalt 250-260 og er teknisk dyktig. FullSwing registrerte drivene hans med en masse spinn, slik at ballen steg og steg til den bare falt rett ned, også temmelig konsekvent på rundt 190-200 meter.

FullSwing-simulatorene er mest et leketøy. AboutGolf (med høyhastighetskamera) er nesten the real thing, og fullgodt til treningsbruk.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Simulatorgolf

Post by eivaan »

I Kristiansand er det to FS simulator som sikkert er 10 år gammel..mulig det er meg, men får ingenting til å fungere. Jeg slår vaneligvis lengst og rettest på bane av de jeg spiller med....men på denne gruser de meg heile gjengen!! Har mellom 14-20 i launch på 9.5 driveren min..går stygghøyt og rundt 200-220 meter. Bare tull heile greia spør du meg, er redd den bare gjør meg usikker og får meg til å endre svingen dramatisk!! Han som driver stedet sier at det er samme sim som den Kofstad brukte da han var på sportsrevyen her om dagen, noe jeg mente ikke stemte. Han sier at det er Innesvingen som har levert og at de er identiske. Noen som har peil?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Simulatorgolf

Post by kevin »

Spørs jo litt hvilken versjon de har, hvilke prosjektorer de har osv.

På Losby har de nyeste FS versjon, som E6. Grafikken skal ha blitt litt bedre og nøyaktigheten skal også ha blitt forbedret
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Simulatorgolf

Post by sumo »

fullswing på fornebu har også oppdatert til den nyeste softwaren/versjonen.
men allikevel så blir det litt donald duck fantasigolf. spilte valderrama her om dagen, på amatør tee. gikk på 79 slag, med en mulligan.
hadde vanvittig mange gode slag, som sikret god score. det er jo dritmoro, men som flere sier så er det mest lek. kan jo ikke tas som the real thing.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Simulatorgolf

Post by kevin »

neida,du har sikkert bare blitt så god Sumo :)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Simulatorgolf

Post by sumo »

ja kanskje det, kevin :D :lol:
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Simulatorgolf

Post by GunnarBull »

Mine beste resultater på simulator ligger ca 10 slag foran mine beste in real life.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Simulatorgolf

Post by Sharky »

+1 for den Gunnar.

Men det som kan nevnes er at når eg har gått sim på par, så er det putter eg sparer veldig mye inn på. standard er vel 2m - given put. og da er det fort gjort å sette en birde eller par om inspillet er bra.

Simulator er kjekt samt god vintertrening, men du kan ikke ta scoren alt for høytidelig.
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply