Don't lift yourself out of a golf game!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Don't lift yourself out of a golf game!

Post by Snowman »

Jack Nicklaus har nettopp hatt en middag med Rory, og ifølge ESPN fortalte han dette etterpå:

"He's gotten a lot bigger. I said, don't lift yourself out of a golf game!"

Hva er det teoretiske grunnlaget for den replikken fra Nicklaus? Jo, dette:

I tekniske idretter er det en risiko for å tape finfølelsen hvis man trener på seg for mye muskler. Bevegelser og motorikk handler om at muskler reagerer på impulser fra hjernen, og når veldig kraftige muskler skal reagerer på veldig små impulser fra hjernen, er det særlig det finmotoriske som er utsatt.

I golf vil det altså være sånn at de grovere bevegelsene både tåler og har fordel av kraftigere muskler enn de mindre grove. Tenk da forskjellen på et langt utslag og en følsom nedoverputt!

Dette er velkjent teori fra andre tekniske idretter, så det gjelder sikkert også i golf. Diverse kommentatorer har spekulert i om Tiger trente på seg så mye muskler at han tapte på det, så jeg skjønner advarslen fra Jack til Rory.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by veggiss »

Fint om du kan backe opp påstandene dine med en kilde eller to.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by Snowman »

veggiss wrote:Fint om du kan backe opp påstandene dine med en kilde eller to.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Påstandene om hva Jack mener og om hva enkelte har sagt om Tiger, det er vel greit?

Til det andre, der har jeg ikke navn på de teoretiske kildene, og jeg vet ikke om jeg gidder å lete på nettet, men jeg ble bevisst på dette gjennom min tid på landslaget i petanque. Jeg kan forklare gjennom historien om min indirekte kilde, den skallete kraftige karen på flere av bildene her:

http://www.petanque.no/images/Dokumente ... 201998.pdf

Leif Høgberg var tidligere Nordisk mester i bodybuilding. Så begynte han med petanque, og han trente vanvittig mye og systematisk for å bli god i vår sport. Men han slet med at bevegelsene hans var litt "brutale" for visse typer kast, og det var han som forklarte meg disse tingene med at det kan bli for mye respons fra musklene på små impulser fra hjernen. Han brukte flere år på å trene seg gradvis ned muskulært, med gradvis lettere og lettere vekter, og fikk etter hvert redusert muskelmasse samtidig som han likevel var veltrent. Parallelt med dette trente han selvsagt petanque flere timer hver dag, minst like mye som jeg selv gjorde på mitt verste, og jeg lå på 20-25 timer i uka de årene jeg trente mest.

Det endte fantastisk det med Leif! Den gamle bodybuilder endte, som du ser i artikkelen, opp med å komme på 5.plass i VM i petanque, en helt fantastisk sterk prestasjon, i en idrett som er like stor i det tidligere franske koloniveldet som cricket er i det engelske! Så selv om jeg ikke selv har lest den teorien, så har jeg det altså fra en som gikk fra suksess i en utpreget kraftidrett til deretter å lykkes i en utpreget teknisk idrett.

Men du ble sikkert ikke overbevist av dette, veggis, hehe ;)

PS: Her kan du også lese hva Leif Høgberg sa i 1991, dvs 7 år før han kom på 5.plass i VM, portrettintervju fra side 4 i bladet.

http://www.petanque.no/images/Dokumente ... 090909.pdf
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by Snowman »

Men en helt annen betraktning, for å argumentere indirekte:

Hvorfor skal en som er best i verden i en teknisk idrett, trene på seg mer muskler? Risikerer han ikke da, som Nicklaus advarer mot, å bli dårligere istedenfor bedre?

Passe veltrent og muskuløs, det er bra, men det er vel ikke nødvendigvis sånn at mer av det samme er enda bedre? Hvis man har den fysiske grunnmuren i orden, da er det vel viktigere å ha fokus på teknikk og feeling?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by kevin »

svaret gir seg selv. I fjor og tidligere var McIlroy ganske spinkel, og var heller ikke verdens nr.1. I år fremstår han som veltrent, og klar verdensener.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by Snowman »

kevin wrote:svaret gir seg selv. I fjor og tidligere var McIlroy ganske spinkel, og var heller ikke verdens nr.1. I år fremstår han som veltrent, og klar verdensener.
Men Jack selv sier vel ikke noe imot det? Jeg oppfatter han mer som å gi en advarsel om at mer av det samme, for å bli enda større og sterkere, vil kunne gå ut over spillet. Er ikke det en rimelig tolkning av det han sier?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by spiderboy »

Tror det er lite forskning som vil backe opp påstandene om at store muskler reagerer dårligere på impulser enn små, dvs har mindre evne til å utføre små finmotoriske bevegelser.
Det som imidlertid er oppdaget av flere som har endret kroppsform mye er at golfsvingen endrer seg i takt med at kroppsform endrer seg. John Daly har kjent på dette og også han tjukke svensken, Carl Pettersson, som slanket seg og så mistet svingen, la på seg igjen og fikk den tilbake. Jeg tor nok dette kan være skumlere for Rory enn at han blir så muskuløs at musklene mister fintfølelsen. Akkurat den påstanden tror jeg du skal slite med å finne begrunnelser for.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by veggiss »

Snowman wrote:
veggiss wrote:Fint om du kan backe opp påstandene dine med en kilde eller to.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Påstandene om hva Jack mener og om hva enkelte har sagt om Tiger, det er vel greit?

Til det andre, der har jeg ikke navn på de teoretiske kildene, og jeg vet ikke om jeg gidder å lete på nettet, men jeg ble bevisst på dette gjennom min tid på landslaget i petanque. Jeg kan forklare gjennom historien om min indirekte kilde, den skallete kraftige karen på flere av bildene her:

http://www.petanque.no/images/Dokumente ... 201998.pdf

Leif Høgberg var tidligere Nordisk mester i bodybuilding. Så begynte han med petanque, og han trente vanvittig mye og systematisk for å bli god i vår sport. Men han slet med at bevegelsene hans var litt "brutale" for visse typer kast, og det var han som forklarte meg disse tingene med at det kan bli for mye respons fra musklene på små impulser fra hjernen. Han brukte flere år på å trene seg gradvis ned muskulært, med gradvis lettere og lettere vekter, og fikk etter hvert redusert muskelmasse samtidig som han likevel var veltrent. Parallelt med dette trente han selvsagt petanque flere timer hver dag, minst like mye som jeg selv gjorde på mitt verste, og jeg lå på 20-25 timer i uka de årene jeg trente mest.

Det endte fantastisk det med Leif! Den gamle bodybuilder endte, som du ser i artikkelen, opp med å komme på 5.plass i VM i petanque, en helt fantastisk sterk prestasjon, i en idrett som er like stor i det tidligere franske koloniveldet som cricket er i det engelske! Så selv om jeg ikke selv har lest den teorien, så har jeg det altså fra en som gikk fra suksess i en utpreget kraftidrett til deretter å lykkes i en utpreget teknisk idrett.

Men du ble sikkert ikke overbevist av dette, veggis, hehe ;)

PS: Her kan du også lese hva Leif Høgberg sa i 1991, dvs 7 år før han kom på 5.plass i VM, portrettintervju fra side 4 i bladet.

http://www.petanque.no/images/Dokumente ... 090909.pdf
Med andre ord er teorien basert på 110% br0science, fra en fyr som tidligere var høyt oppe i bodybuilding. Kan det ikke ha slått deg at han fikk bedre resultater av å gå "av" kur og legge opp med bodybuildingen? Hard steroidebruk er vel ikke å anbefale hvis man ønsker å bli god i lavintensitetsidrett som krever høy konsentrasjon og "finmotorikk".
Snowman wrote:Men en helt annen betraktning, for å argumentere indirekte:

Hvorfor skal en som er best i verden i en teknisk idrett, trene på seg mer muskler? Risikerer han ikke da, som Nicklaus advarer mot, å bli dårligere istedenfor bedre?

Passe veltrent og muskuløs, det er bra, men det er vel ikke nødvendigvis sånn at mer av det samme er enda bedre? Hvis man har den fysiske grunnmuren i orden, da er det vel viktigere å ha fokus på teknikk og feeling?
Definer passe veltrent og muskuløs? Rory var en pingle for ett år siden, og han er ikke akkurat noen broiler i dag heller, så jeg fatter ikke hva folk er bekymret for. Tiger var en pingle på 90-tallet, og er greit muskuløs nå. Jeg kan aldri tenke meg at den fysiske treningen til Tiger, DJ eller Rory handler om strandformen i 2013, men om å minimere skader, og få en kropp som kan la dem holde på med idretten så lenge som mulig.

@spiderboy: tipper det samme vil skje om Furyk legger seg på Pettersson-dietten og blir bælfeit han også. Det handler om å repetere en bevegelse, og +-20KG på kroppen tror jeg har en del å si. Derimot vil du aldri gaine 20KG muskler i løpet av et år eller to, snarere 5-8 år, og da kan det være en endring som er lettere å tilpasse seg.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by Snowman »

veggiss wrote:Derimot vil du aldri gaine 20KG muskler i løpet av et år eller to, snarere 5-8 år, og da kan det være en endring som er lettere å tilpasse seg.
!!?? Konkret med Rory, tror du altså at han blir en bedre golfspiller dersom han de neste 5 årene legger på seg ytterligere f.eks. 15 kg mer med muskler? ...for jeg oppfatter deg til å mene at advarselen til Nicklaus er å være på bærtur, ikke sant?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Don't lift yourself out of a golf game!

Post by veggiss »

Jeg har ingen tro på at han blir en bedre golfspiller fordi han eventuelt skulle legge på seg ekstra kilo med muskler, men jeg har heller ingen tro på at han blir en dårligere spiller. Det jeg derimot er ganske skråsikker på er at bedre fysisk form = mindre skader, og når en skade er det samme som 0 penger på bok så skjønner jeg at han velger den veien.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Don't lift yourself out of a golf game!

Post by furu »

Med all respekt for Nicklaus - jeg tviler på at han er så voldsomt oppdatert på moderne treningsmetoder.

Å bygge muskler bare for å bli større virker ltt meningsløst for en golfer. Det finnes ingen fasit. Sadlowski er enorm i long drive men ikke store karen. Men så har du Zubak som er svær og driver sinnsykt.

Å få en godt trent kropp med god bevegelighet og som veggiss sier forebygger skade - det er jeg helt med på.


Sent from my iPad using Tapatalk
Instagram @christianfuru
Post Reply