Tips for å trene putting

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Tips for å trene putting

Post by spiderboy »

Jeg trenger seriøst noen tips for å trene putting. Og med det mener jeg ikke bare treningstips, men viktigst av alt er om noen har tips for hvordan man skal gidde å trene putting i det hele tatt ;)

Et vanlig scenario for min del er som følger:

1. Jeg bestemmer meg for å gå å trene putting (den siste runden gikk jo fint helt fram til greenen, og så kommer 3-puttene som perler på en snor).
2. Jeg ankommer treningsgreenen og tar fram putteren og slår noen korte putter, noen lange, tørrtrener litt på stroket, kaster et lengselsfullt blikk over mot 60-graderen i bagen. Det har nå gått 10 minutter siden ankomst.
3. Jeg bestemmer meg for å chippe litt (viktig å gi seg selv sjansen til en 1-putt om man misser greenen, dessuten kjeder jeg meg på dette tidspunktet vanvittig).
4. Etter litt chipping finner jeg ut at jeg akkurat rekker 9 hull, og legger avgårde på en runde.

Dette blir jeg jo selvsagt ikke bedre av, så om noen har noen morsomme putte-øvelser blir jeg glad. Viljestyrke er jeg dessverre klar over at man ikke kan formidle via internett, så har ingen forhåpninger om å komme styrket ut på den fronten. :mrgreen:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tips for å trene putting

Post by furu »

Jeg setter gjerne ned en tee foran og en bak hullet, begge i samme avstand. På langputter ca.1 meter fra, korte putter 50cm. Er du veldig nærmt så sett ullet som mål. Velger meg tre punkter å putte fra, forskjellige lengder og helst litt forskjellig break. Tar fem baller fra første punkt, alle skal innenfor området jeg har merket før jeg går videre til neste punkt. Leste om en slik øvelse i Golf Digest men husket ikke alt så det er sikkert litt egenkomponert. Trenger en god del selvdisiplin for å trene putting.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Tips for å trene putting

Post by hanso87 »

furu wrote:Jeg setter gjerne ned en tee foran og en bak hullet, begge i samme avstand. På langputter ca.1 meter fra, korte putter 50cm. Er du veldig nærmt så sett ullet som mål. Velger meg tre punkter å putte fra, forskjellige lengder og helst litt forskjellig break. Tar fem baller fra første punkt, alle skal innenfor området jeg har merket før jeg går videre til neste punkt. Leste om en slik øvelse i Golf Digest men husket ikke alt så det er sikkert litt egenkomponert. Trenger en god del selvdisiplin for å trene putting.
flere slike rutiner. alt handler som du sier om å lage en selv.

Leste om hvordan du kan trene putting samt trene putting under press..

Du lager deg feks 8 punkt på 1 køllelengde unna hullet. som klokkeslett. sånn ca godt spredd. å du skal sette alle 20,30,40..... osv puttene før du går over til en annen drill. da er hver putt fokusert. ikke helt lik. å når du da feks setter 20 slike putter i ny å ne. så er du på banen.. og bare tenk "putt som jeg trener" Samt press treninga er jo at når du er på 18 putt og er lei. så MÅ du sette den i. om ikke starter du på nr 1 igjen. Dette kan være morsomt.

Evt kan du sette opp slikt:
5 baller på 1 metern. Alle skal i. Så gå til 3 meter.. sett 3 putter (bommer du. back til start) Så klarer du 1 meter og 3 meter. så tar du 1 fra 5 meter. gjør du slikt blir du mer og mer sikker på puttinga på slike distanser.

Mitt mål er å prøve en del flere slike økter i sommer..

Lykke til med treninga;)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Eirik
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 17 Jun 2009, 00:10

Re: Tips for å trene putting

Post by Eirik »

Jeg og en kamerat bestemte oss for å trene putting en dag, og det vi gjorde var egentlig ufattelig gøy!

Vi lagde en ring med 6 forskjellige punkt rundt hullet, med to baller på hvert punkt. Første runde var 1m, neste 2m, 3m osv. osv.. Jeg begynte på å slå fra punkt nr 1, mens kameraten på punkt nr 4, så gikk vi i ring til begge hadde gått runden. Det at vi putter mot hverandre (bokstavelig talt) gjør det ekstra morsomt.
VI hadde om å gjøre å sette flest putter, men på lengre putter kan det være en ide og f. eks ha færrest antal slag (at en huller ut hver ball, og teller opp til slutt).

Jeg likte iallefall øvelsen, spesielt det at vi ikke puttet fra samme punkt, (fordi da vil alltid sistemann ha stor fordel av å lese braken av førstemanns putt.) Og så er jeg jo konkuransemenneske da:D

Så mitt tips er: skaff deg en treningskamerat og tren med! Da blir konsentrasjonen og intensiteten større, mer realistisk som ute på banen. Har du ikke en treningskamerat, sett deg iallefall mål, å stå på puttinggreenen bare for å "putte" er nesten ikke vitsi.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Tips for å trene putting

Post by spiderboy »

Takker for gode innspill. Jeg har kjørt noen runder med å sette opp tees som furu skrev. Dette synes jeg gjør det litt artigere. Å sette 20 putter på rad skal jeg forsøke. Det skjerper definitivt konsentrasjonen.

Treningskamerat er bra. Jeg kjørte en del driller med en kompis i vinter på innendørsgreen, det var morsomt i og med at jeg gjerne vil vinne, så dette vet jeg skjerper meg.

Pøs på med tips de som har. Jeg har langt igjen til tre-puttene er en saga blott. :oops:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tips for å trene putting

Post by furu »

Samme hvor gode øvelsene er så er det viktig å ha et godt "puttestroke" ( av mangel på bedre ord.....).

Prøv gjerne forskjellige grep - overlap, enkelt tohånds/baseball, bytt høyre/venstre øverst/nederst osv. Mange måter å holde på.

Prøv også å flytte ballen framover i stancen din. Jeg puttet bedre når jeg flyttet den fram, hadde helt senter før.

Tren litt foran et speil for å se om de svinger veldig buet eller rett.

Prøv forskjellige bredder på stance. Noen står smalt, noen veldig bredt.

Armene med albuene ut til siden? Eller smalt og samlet? Prøv det også.

Ikke meningen å slenge ut masse forskjellige ting for å gjøre deg forvirret. Bare nevner en del punkter jeg gikk gjennom for å forbedre puttingen.
Instagram @christianfuru
Post Reply