too much from the inside?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: too much from the inside?

Post by DuffyDuck »

Sier IKKE at dette er den riktige eller den smarteste veien å gå.
Men i mine øyne virker det naturlig, opp gjennom årene har jeg alltid slått mine beste slag når jeg
har prøvd å slå en fade. Starter svingen med ikke å suge til meg hendene så mye, har en tendens til dette når jeg prøver å bruke kroppen veldig aktivt. Kan også bli veldig kort i baksvingen da, noe som fører til at tempoet kan bli noe rykkete. Dagens superspillere bruker kroppen og de store musklene mer aktivt, body rotation osv.
Men du har jo andre spillere på andre siden av skalaen, freddie og monty eks.
Nøkkelen for meg ligger i å holde hendene foran kroppen gjennom svingen. Sier som sagt ikke at dette er the shit 8-)
Men en vinkling for min del og litt en følelse, da jeg selvfølgelig vet at det ikke hjelper å bare hakke rundt med armene.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: too much from the inside?

Post by Lefthook »

Tror det er en kombinasjon av faktorer ute og går her.

Du lener deg fram når du adresserer ballen. Da kommer tyngden for mye over tåballene og for lite over helene ved adresseringen. Prøv å behold samme tå-hæl balansen som du har når du står rett opp ned, og strekk armer og kropp ut mot ballen i stedet for å "lene deg" på golfkølla. Og så skal du passe på å få masse tyngde under innsiden av høyre hæl på toppen og venstre hæl ved impact. Hvis du kommer for mye på tåballene så er det fort gjort å flippe kølla igjennom. Betydningen av god balanse kan ikke overvurderes.

Hooken sitter helt sikkert også i hodet og ikke bare i teknikken. Det hjelper ofte å trene på å slå fader på rangen, der man også er nøye med å lage divoter (med jern) som bunner langt fram i svingen, og som peker mot venstre.

Det å justere oppstillingen slik at den peker mot venstre vil også hjelpe....
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: too much from the inside?

Post by Sharky »

Du kan ta en titt på Web Simpson. Han styrer svingen (kroppen) mye ut i fra det som armene gjør
"The more i practice, the luckier i get"
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: too much from the inside?

Post by Franz »

Sharky wrote:Du kan ta en titt på Web Simpson. Han styrer svingen (kroppen) mye ut i fra det som armene gjør
Simpson er absolutt et bra eksempel på hva man bør unngå.

La oss drite i en sånn "han må jo svinge ufattelig bra, for han har vunnet US Open"-diskusjon, og heller holde oss til teknikk. Han er selvfølgelig helt rå til å spille golf, men han er også en av få tour-proffer som jevnlig slår helt dustete slag. Jeg mener det er pga grunnleggende tekniske svakheter.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: too much from the inside?

Post by radar1 »

Franz, du som har litt innsikt i Slicefixer, er det noen på pgatour som bruker han om dagen? / hvilke spillere på touren svinger etter hans smak? :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: too much from the inside?

Post by Franz »

radar1 wrote:Franz, du som har litt innsikt i Slicefixer, er det noen på pgatour som bruker han om dagen? / hvilke spillere på touren svinger etter hans smak? :)
Lefthook har betraktelig bedre innsikt enn meg, men jeg kan svare kort:

Mange.

Ikke som bruker ham som coach, men som svinger etter hans smak, ja. Bare les dokumentet. Tar 40 min, og han nevner en hel gjeng med spillere der er verdt å studere.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: too much from the inside?

Post by DuffyDuck »

@Lefthook

Du har nok rett ang for mye vekt på tåballene, er ikke alltid jeg klarer
Å holde balansen i finishen, ikke kult nesten ramle etter å ha slått
en konge drive.
Står nok litt mye over ballen, noe som fører til at jeg føler at det blir litt flatt.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: too much from the inside?

Post by Lefthook »

David Toms har vært hos slicefixer mange ganger. Ellers så har han mange mini tour spillere osv. Jeg vil tro han liker Hunter Mahan og han nye fra Danmark, Olesen.

Hvis du ser en god spiller bakfra, der hendene forsvinner bak kroppen før køllehodet så kan du gå ut fra at det er en sving som slicefixer liker ;-)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: too much from the inside?

Post by Lefthook »

Duffy,

Jeg tror det kan bli mange kongedriver på deg hvis du får bedre kontroll på balansen.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: too much from the inside?

Post by JanB »

Har gått igjennom svingen din på den videoen du la ut på Youtube og har følgende kommentar til hvorfor du får en Push

1.) Ved setup er du 10 cm fra ballen hvor du har riktig lengde fra skaftet og inn til kroppen.
2.) Fra dette punktet strekker du deg fram. Dermed forandrer du ryggens vinkel og senker deg, samtidig som du forskyver vekt framover
3.) Selve baksvingen er ganske ok (ikke korrekt vinkel å bedømme alle parametre)
4.) På toppen av baksvingen har du for bratt plan og faller også litt bakover. Dette er helt naturlig ettersom du ved starten var litt for mye frampå.
5.) Når venstre armen din er vanrett (ca 5 secunder ut i video) vil du se at kølla peker omlag 50 cm innenfor ballens linje. Dette fører til at du er nødt til å vri kølla utover for å treffe ballen. Dermed er du nødt til å komme innenfra og ut.

De gangen du får til en push draw, har du trolig lukket kølla noe mer.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: too much from the inside?

Post by radar1 »

Yes Franz. Har lest det et par ganger :) mange spillere som svinger grepet rundt før køllehodet, og kommer ditt på ganske så forskjellige måter.
Lefthook wrote:Hvis du ser en god spiller bakfra, der hendene forsvinner bak kroppen før køllehodet så kan du gå ut fra at det er en sving som slicefixer liker ;-)
Jepp, det er den røde tråden som jeg dro ut av slicefixers skriverier.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: too much from the inside?

Post by DuffyDuck »

JanB wrote:Har gått igjennom svingen din på den videoen du la ut på Youtube og har følgende kommentar til hvorfor du får en Push

1.) Ved setup er du 10 cm fra ballen hvor du har riktig lengde fra skaftet og inn til kroppen.
2.) Fra dette punktet strekker du deg fram. Dermed forandrer du ryggens vinkel og senker deg, samtidig som du forskyver vekt framover
3.) Selve baksvingen er ganske ok (ikke korrekt vinkel å bedømme alle parametre)
4.) På toppen av baksvingen har du for bratt plan og faller også litt bakover. Dette er helt naturlig ettersom du ved starten var litt for mye frampå.
5.) Når venstre armen din er vanrett (ca 5 secunder ut i video) vil du se at kølla peker omlag 50 cm innenfor ballens linje. Dette fører til at du er nødt til å vri kølla utover for å treffe ballen. Dermed er du nødt til å komme innenfra og ut.

De gangen du får til en push draw, har du trolig lukket kølla noe mer.
Takk Jan for feedback, setter pris på tiden du har brukt på dette.

Skjønner hva du mener ang endring av spineangle før jeg starter svingen. Noe som gjør at jeg kommer for mye på tåballene
og dermed dårlig balanse. Har ganske lange armer noe som gjør at jeg strekker meg ganske mye etter ballen.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: too much from the inside?

Post by DuffyDuck »

http://db.tt/Lp5cvR3L

Front on view, ikke helt steady kamera føring.
Rusten januar swing fra 2012.

http://www.newhorizonsgolf.com/Arm-Swingers.html

Syns denne artikkelen var litt intr.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: too much from the inside?

Post by sirandrew214 »

Vanskelig for meg å si noe, men jeg kjenner igjen mye fra min egen sving her, hvor hodet mitt synker ca 30 cm! Sikkert pga noe annet som jeg gjør feil i take-away... Regner med at du får noen gode råd fra gutta-boys med teknisk innsikt snart. ;)
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: too much from the inside?

Post by DuffyDuck »

sirandrew214 wrote:Vanskelig for meg å si noe, men jeg kjenner igjen mye fra min egen sving her, hvor hodet mitt synker ca 30 cm! Sikkert pga noe annet som jeg gjør feil i take-away... Regner med at du får noen gode råd fra gutta-boys med teknisk innsikt snart. ;)
Ja dipper endel, skulle heller dippet i nedsvingen isteden for baksvingen.
Har endel nye svingtanker, men de vil ikke bli røpet før de er ordentlig testet ut :D
Ser for meg at folk her inne ville reagert om jeg kommer med flere glupe ideer ;)
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: too much from the inside?

Post by Sharky »

Franz wrote:
Sharky wrote:Du kan ta en titt på Web Simpson. Han styrer svingen (kroppen) mye ut i fra det som armene gjør
Simpson er absolutt et bra eksempel på hva man bør unngå.

La oss drite i en sånn "han må jo svinge ufattelig bra, for han har vunnet US Open"-diskusjon, og heller holde oss til teknikk. Han er selvfølgelig helt rå til å spille golf, men han er også en av få tour-proffer som jevnlig slår helt dustete slag. Jeg mener det er pga grunnleggende tekniske svakheter.
og hvorfor i alle dager skulle jeg si at han har en bra strukturert sving bare fordi han har vunnet us open?... du er litt bedreviter av og til :P
men, jeg kunne for en gangs skyld ikke vært mer enig :).Simpson er en av de personene jeg liker minst på touren, nettop på grunn av svingen.

Jeg responderte simpelthen i forhold til hva som ble foreslått tidligere hvor han ønsket å se hvordan du kunne starte svingen mer med armer/hender.

CP release er min greie, men nå finst det jo gode spillere av begge varianter.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: too much from the inside?

Post by DuffyDuck »

Kommet et steg videre i forskningen min. Tror det ligger noe i "its all in the hips"
Hofter har bestandig kastet seg mot ballen isteden for mot targetline. Ser at hoftene styrer hvordan rotasjonen med overkroppen blir.
Post Reply