Nærspillet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Nærspillet

Post by foijord »

Hei,
dette synes jeg er gøy for å trene nærspill:

Jeg drar til Solastranden og et av treningshullene der, slår 10 baller inn mot greenen fra ca. 80 meter. Deretter går jeg frem og begynner å putte. Nærmeste ball først, og den skal i hullet før man begynner på neste. Målet er å få alle ballene i hullet på 30 slag eller mindre. Som regel har jeg omtrent halvparten av ballene på greenen. Ikke spesielt imponerende kanskje, men jeg har nå 18 i HCP. Anyway, ofte klarer jeg å rulle inn en "birdie" putt eller to, jeg ligger da 2 under. Så gjelder det å 2-putte resten av ballene på greenen før jeg begynner å chippe de som ligger utenfor. Godt å ha et slag eller to å gå på når man begynner å chippe. Dette funker bra siden man får veldig press på de siste chippene og puttene.

I går hadde jeg beste session så langt, 31 slag. Utrolig gøy, og veldig press på de siste chippene og puttene. Klarte å chippe nært og 1-putte 3 ganger på rad fra forskjellige steder rundt greenen.

En viktig innsikt denne øvelsen har gitt meg er at selv fra 80 meter kan jeg ha halvparten av ballene utenfor greenen og likevel (nesten) klare par i snitt, fordi jeg typisk klarer en "birdie" eller to så jeg har litt å gå på når jeg skal chippe. Dvs, hvis man treffer greenen 50% fra 80 meter er det ganske bra, og godt nok til å klare "par" fra den avstanden. Når jeg klarer 30 slag eller mindre fra 80 meter skal jeg flytte meg bak til 100m.
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Nærspillet

Post by heiaespen »

Det hørtes ut som en fin drill det da. Så sant man har et hull tilgjengelig der man kan gjøre sånt. Husker jeg gjorde endel tilsvarende på Nordhaug ved Haga på kveldstid i fjor. Slo ut en rekke baller på hvert hull.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nærspillet

Post by spiderboy »

Hørtes ut som en knallbra øvelse det der. I tillegg øver du deg på en lengde på innspill som du kan legge deg opp på. Høres også smart ut. Skal definitivt prøves på noen sene kvelder i sommer. Avhengig av ganske lite folk på banen da :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Larsen
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 08 Mar 2013, 16:29
Hcp: 19

Re: Nærspillet

Post by Larsen »

Dette er noe jeg tenkte jeg skulle begynne med, men som andre sier så er en litt avhengig av få spillere på banen. Må isåfall bli sent på kvelden tror jeg.

Jeg merker jeg sliter vanvittig med 30-80 meter slag. Jeg er litt overrasket med tanke på at jeg har spilt Pitch & Putt golf i ca 4 år, der det kun er slike korte hull. Men da står jeg jo på utslagmatte og pegger opp ballen. Jeg regner med det er at jeg ikke er vane med å slå uten pegg og liggende i gress. Og da er det som regel lengdekontrollen jeg sliter med. Men sliter også med å få stopp på ballen. Noen som har noen tips angående dette? I P&P sliter jeg aldri med å få spinn på ballen, men i fairwayen sliter jeg.
I baggen:
Mizuno JPX 825 Driver 10,5 loft
Cobra Amp Cell 3-4 Fairwaywood
Mizuno JPX 825 Hybrid
Mizuno JPX 825 Pro PW-4
Callaway Mack Daddy 2 - 50, 56 (Tour Grind) og 60 grader
Odyssey Metal-X #1 putter
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Nærspillet

Post by foijord »

Jeg gjør dette på ett av de to treningshullene der, ikke på selve banen! Det er nesten aldri folk der...
Post Reply