Å møte veggen - total kollaps

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Å møte veggen - total kollaps

Post by halvorsen84 »

De 3 siste ukers golfing har vært helt "god natta" for min del. Og såvidt jeg kan skjønne, kommer det som lyn fra klar himmel!
Jeg har ikke gjort noen endringer i svingen, oppstilling osv, da hadde det jo vært ganske åpenlyst. Har spilt veldig mye gjennom vinteren for nettopp å slippe og starte fra scratch ved sesongstart.
På rangen kan jeg slå bøtte etter bøtte, ballene flyr dit jeg vil. At banespill blir litt annerledes er jeg fullt klar over, men det får da være grenser!

Slag på banen kan oppsumeres slik; shanks, duffs, topps, enorme slicer og hooker. Snart bommer jeg vel på ballen...

Det hele toppet seg igår da jeg presterte å spille til SEKS poeng over 9-hull på min hjemmebane!
Utrolig frustrerende at jeg ikke greier å "nullstille" meg selv, går jo ut på en ny runde med "frykt innerst inne" for hva jeg "vet" vil komme, mye av problemet ligger nok her..

Har prøvd å virkelig fokusere på å spille "smart/strategisk" for minst mulig tap/straff ved feilslag! Men når man driter seg ut på "safe-slag" også så... :evil:

Noen andre her inne som har opplevd noe lignende? Kan man spille for mye rett og slett? Spiller stort sett daglig, annenhver dag range og banespill!

Tips mottas med STOR takk!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Sharky »

Trur ikke du kan spille for mye, men noen ganger har hodet godt av en pause. Jeg overbevist om at slike problem som dette ligger i hodet. Selv om du går å tenker at du skal spille "safe" så er du bevist/ubevist opphengt i hvordan du skal slå slagene og resultatet er bestemt omtrent før du startet baksvingen.

et tips. få noen til å kjøre deg på golfbanen etter du har hatt en 2-3 halvlitere og så skal du se at du ikke tenker fult så mye på hvordan du skal svinge golfkøllen ;)
"The more i practice, the luckier i get"
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by halvorsen84 »

Har spilt golf i "lett" beruset tilstand før, ganske artig! :)

Men den dagen alkoholen brukes som problem solver så må jeg nok markere ballene mine med AA! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by goffy »

halvorsen84 wrote:De 3 siste ukers golfing har vært helt "god natta" for min del. Og såvidt jeg kan skjønne, kommer det som lyn fra klar himmel!
Jeg har ikke gjort noen endringer i svingen, oppstilling osv, da hadde det jo vært ganske åpenlyst. Har spilt veldig mye gjennom vinteren for nettopp å slippe og starte fra scratch ved sesongstart.
På rangen kan jeg slå bøtte etter bøtte, ballene flyr dit jeg vil. At banespill blir litt annerledes er jeg fullt klar over, men det får da være grenser!

Slag på banen kan oppsumeres slik; shanks, duffs, topps, enorme slicer og hooker. Snart bommer jeg vel på ballen...

Det hele toppet seg igår da jeg presterte å spille til SEKS poeng over 9-hull på min hjemmebane!
Utrolig frustrerende at jeg ikke greier å "nullstille" meg selv, går jo ut på en ny runde med "frykt innerst inne" for hva jeg "vet" vil komme, mye av problemet ligger nok her..

Har prøvd å virkelig fokusere på å spille "smart/strategisk" for minst mulig tap/straff ved feilslag! Men når man driter seg ut på "safe-slag" også så... :evil:

Noen andre her inne som har opplevd noe lignende? Kan man spille for mye rett og slett? Spiller stort sett daglig, annenhver dag range og banespill!

Tips mottas med STOR takk!
Ja, har vært der også :O
Gå tilbake til det enkle, kutt ned på svingen(forsøk 9 hull med halvsving).
Lykke til, vet akkurat hvordan det føles!
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Drizzit »

Har du prøvd å gå noen treningsrunder på banen?
Gå rundt for deg selv og test forskjellige slag for å se hva som føles komfortabelt. Ta med mange baller og prøv deg fram til du finner litt av selvtillitten tibake.
Dette må selvsagt gjøres når det er svært lite andre folk på banen.
Du kan også prøve å finne en tanke å fokusere i svingen. Har du for mange tanker så går det alltid til helvete, og da kan det være bra å finne en enkelt ting å fokusere på og la resten gå av seg selv. feks svingspor el.
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Goggskolt »

Når slike problemer dukker opp er det bare en ting å tenkte på: Brøst/bryst/pupper (pick one)! Kan garantere deg at du slår bedre første gang du gjør deg slike tanker ved oppstilling til nok en sving ;)
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Pepper »

Mange av oss har vært der, eller i hvert fall i nærheten. Jeg er ingen guru på teknikk, men for meg funket det å starte litt på nytt med grep og oppstilling, og så slå avslappet, rolig og rytmisk en del baller på rangen, og uten å bruke krefter. Etter hvert gled det på plass igjen, i hvert fall den gangen.
Taylormadowich
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 06 Jun 2013, 19:52

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Taylormadowich »

Funker å tenke på rutinen, eller få på plass en god rutine før vært slag når du trener, også tar du med det på banen :)
User avatar
Aquile
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 20 May 2013, 01:36

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Aquile »

Her er det jo åpenbart at må handle nytt utstyr..

Har nada peil på teknikk så kan desverre ikke bidra der.
Men slår du fra matte når du er på rangen? Har erfart at det er kjekt å trene på samme underlag som man spiller, så om man har mulighet er gressutslag på rangen gull.
Titleist Driver
Titleist 4-PW
TM M2 5 Wood
Callaway Hybrid
Wokey 50/56/60
Odyssey Metal-X Milled #7
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by rifer »

En god rutine er et godt moment, men det viktigste er sannsynligvis å bli kvitt alle tanker om teknikk på banen. Fokuser på der du vil at ballen skal ende opp, eller ballbane. F.eks tanke om draw eller fade, eller flagget, eller at du skal slå i retning av akkurat det treet.
Kroppen vet hva du skal gjøre i og med at du slår ballen bra på range.
Overbevis deg selv ved oppstilling at sikte, grep etc er riktig, og fokuser på målet.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by halvorsen84 »

Takk for tips alle sammen, skal prøve litt av hvert!

Står på matte ja, de litt myke kunstgressmattene. Gressutslag på hhg er kun tillatt for driver og peg. Eller når man har protime. Eller hvis man er "seriøs" junior. Eller hvis man er den og den personen. Eller så kommer det rett og slett an på hvem som jobber der og da! ;)

Men ja, spiller man på gress bør man trene på gress!

Tror jeg må greie å legge fra meg hvert enkelt dårlig slag, og ikke ta de med meg videre gjennom runden? Men uff, teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd :(
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by rifer »

Hehe, du får ikke gjort noe med de du har slått. Overbevis deg selv før du slår neste slag at dette kjennes bra ut.
Unngå for all del tanker som "denne må jeg ikke toppe" eller denne må jeg ikke duffe...
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Martin899 »

Har opplevd det samme dessverre, og det som har vært kuren mot denne sykdommen er å fokusere på GOBBS(grep,oppstilling,balanse,ballplassering,sikte). Altså begynne med det helt basic'e. Luke Donald sier det samme, han bruker hver eneste trening sammen med treneren sin på akkurat dette, for å se at alt stemmer.

Forøvrig så er det viktig å ikke tenke teknikk over hodet på banen. Det samme gjelder på rangen før du skal ut på banen. Det eneste du skal gjøre på banen er å få ballen fra a til b, noe kroppen gjør automatisk gjennom de du har trent på på rangen. Jo mer kunnskap, jo mer surr, husker jeg mickelson sa på en mentaltreningsfilm jeg så en gang. Han sa også at det trenger ikke å være sånn, hvis man sletter kunnskapen når man er på banen.

Håper det hjelper litt :)
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Rotten »

Dessverre har jeg også opplevd noe liknende. Frustrerende som f. Momentene som martin889 skriver tror jeg er essensen til hele løsningen. Ev. kun ha en helt enkel svingtanke på banen, og kun denne. Dette for å "glemme" alle de andre tankene og la kroppen gjøre det den har trent på.
Første start kan være å gå noen runder og gi litt f, hvertfall drite i score. Lykke til, vet hvor frustrerende det er :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by halvorsen84 »

Igjen, takk for tips folkens. Spilte til 11p idag. Altfor mye opp og ned og ustabilitet i spillet.

På'n igjen i morra, så skal prøve å gi litt f og ikke tenke så mye! Wish me løkk! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Fornii89 »

Åssen hc har du ?
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by halvorsen84 »

Hadde 13,5 som jeg spilte stabilt til ifjor, fikk årsrevisjon ned til 11,5 altså -2,0, på hhg er det 2 færre tildelte slag. Dette er jo litt og selv med mye vintertrening forventet jeg ikke å spille til dette. Men det jeg presterer nå om dagen er virkelig helt god natta.

Har skrevet meg masse opp, og er nå på 12,7. Btw, noen sier at man ikke får skrevet seg opp mer enn 2,0 pr år?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Keyser »

halvorsen84 wrote:Har skrevet meg masse opp, og er nå på 12,7. Btw, noen sier at man ikke får skrevet seg opp mer enn 2,0 pr år?
Nei, den regelen er fjernet
</Keyser>
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by halvorsen84 »

Keyser wrote:
halvorsen84 wrote:Har skrevet meg masse opp, og er nå på 12,7. Btw, noen sier at man ikke får skrevet seg opp mer enn 2,0 pr år?
Nei, den regelen er fjernet
Flott, da er det håp for meg også!

Gikk 18 idag, 16p på første og 7p på siste. Prøver å ikke tenke så mye, burde være lett for meg egentlig! Men har tanker innerst inne om hvordan slaget burde være, så blir så som så.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Å møte veggen - total kollaps

Post by Hagean »

Kjenner meg godt igjen i situasjonen din. Klarte å løsne i dag da jeg for en gangs skyld ga ganske f i score og svingen. Funker mye bedre å spille på feeling og ikke teknikk synes jeg. Har du så lavt hcp fra før har du jo teknikken inne. Må bare la den komme naturlig. :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Post Reply