10% mere lengde...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

10% mere lengde...

Post by Nerd »

Normalt skriver jeg kun om fitting av utstyr, men til dere der oppe i Norge skal jeg her gjøre ett unntak, og fortelle dere hvordan du kan slå 10% lengere eller mere, UTEN å gjøre noe som helst med utstyret, du skal ikke engang swinge hurtigere.

Start med å glemme hva din pro har fortalt deg om korrekt oppstilling og stance med driver, de vet ikke alltid hva de snakker om.
- Når du er klar til å slippe taket i dette, og prøve noe nytt som VIRKER, skal du gjøre følgende, og det er altså ikke vanskelig i det hele tatt. Konseptet kommer fra Lance Reader tidligere verdenmester i Long driving og eier av Krank. Det heter Quiet Golf.

I din stance SKAL følgende "regler" følges, om du vil ha ut mere distance, og 10% er lett å nå, flere klarer betydelig mere.

- Bakerste fot 90* grader på target line - IKKE åpen, det er en dødsynd.
- Forreste fot 30* åpen, ca "en tå" foran den bakerste inn ut i stancen, slig at du er stilt opp til litt over klokken 12
- Henderne BAK bolden ved adressering, og skaftet pekende mot mitten af kroppen (ja hodet ser lukket ut, men slik skal det stå)

Det som skjer i praksis her er, at dine hofter står vent delvis mot target line allerede ved adressering, og at timingen av dine hofter "tvinges" til å følge med, med der resultat at du får hele kropsvekten bak bolden ved impact, og en enorm kraftoverføring til bolden.

- IKKE tee bolden opp på maks, det gjør det bare vanskeligere å ramme den pure i swetspot.
Skaff deg en whiteboard pen, der du lager en prikk i bolden som du alligner mot sweetspot ved adressering.
Juster tee højden ut fra hvor på face du rammer, og prøv med tee som lavt som mulig, men uten at du træffer gresset.

Vi regner sweetspot til en størelse på ca 3/4 tomme eller ca 2 cm i diameter, men det er IKKE i center av dette du henter mest lengde, men litt ud mot tå siden av sweetspot, litt over centerlinjen av face, slik som Smiley er plassert på dette bildet.
IDEAL.PNG
IDEAL.PNG (73.07 KiB) Viewed 7710 times
Der ute henter vi 2 MPH mere club speed, og med en smashfaktor på 1.5 gir det 3 MPH ball speed som gir 6 meter mere carry, sammenlignet mot det absolutte center av face.

Om du ser at dine impact mærker er inn mot hæl siden, er din driver for lang, og rammer du over hele face det samme, men den delen av dette hører til i utstyrsdelen av forumet.

PS! Jeg har kun Dansk stavekontroll på denne PC, så ha meg unnskyldt at der blandes litt Norsk og Dansk her:-)
Last edited by Nerd on 13 Jun 2013, 12:01, edited 1 time in total.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: 10% mere lengde...

Post by spiderboy »

Bra info om sweetspot. Skal definitivt prøves, selv om 10% mere fairwaytreff er langt å foretrekke for min del :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

spiderboy wrote:Bra info om sweetspot. Skal definitivt prøves, selv om 10% mere fairwaytreff er langt å foretrekke for min del :D
Det er absolut ingen motsetninger mellom det å slå BETYDELIG lengere, samt det og bedre retning og presisjon, tvert om.
- Mange tror litt feilaktig at maksimal lengde opnås best ved at vi slår opp i bolden, men det er bare delvis riktig, samt at det slettes ikke er positivt med hensyn til nettopp presisjon.

Ser vi på PGA mot LPGA er PGA "mest effektiv" med sine drivere, på tross av en negativ angrepsvinkel på i snitt -1.3*, mot damene som i snitt slår hele 3 grader op i bolden. Det er et stort sprang her i mellom, alt for stort til at man helt enkelt med litt omlegging av swinget kan gå fra minus 1.3 til pluss 3, og samtidig finne fairway så ofte man helst ønsker det.

Da er det langt bedre at vi godtar at vi slår litt ned i bolden, for det hever IKKE spin, det er ikke kun en myte, men rent vås.
Det er om vi skal sammenligne 2 spillere, der den ene slår ned i bolden, og den andre litt opp, at vi vil se at den med negativ AoA har mere spin, FORUTSATT at vi skal tvinge de til den samme launch angle. Da vil han som slår ned i bolden ha behov for et hode med mere loft, en den andre, og derfra kommer HELE differansen i spinn disse 2 i mellom, men noen ganger er den faktisk motsatt.

"Skole eksemplet" på dette "unntaket" som bekrefter regelen er det vi kan se når vi sammenligner PGA mot LPGA

PGA
Angle of Attack = -1.3*
Launch angle 11.2*
----------------------
Sum = 12.5* (loft behov for å nå 11.2 i launch)
Spin 2685

LPGA
Angle of Attack = 3.0
Launch angle = 14
-----------------------
Sum = 11* (loft behov for å nå sin egen launch angle på 14*)
Spin 2628

På tross av høyere club speed, og "behov for høyere loft for å nå sin egen launch angle" med 1.5* mere på PGA vs LPGA, har ikke PGA mere spin, men skal vi få PGA opp til 14 grader i launch, angle JA DA må vi godta ca 300 Rpm mere i spin pr. grader launch angle vi vil opp, og her er det 2.8 grader fra 11.2* til 14* som vi kan si det gir 850 RPM, så da blir sammenligningen

PGA
Launch angle 14
Spin = 2685 plus 850 = ca 3500-3550

LPGA
Launch angle 14
Spin = 2628

Men, det er mange veier til ROM, og den sikkreste er ballspeed, for det er det det hele starter med.
- Den oppnår vi når lengde, motstand/vægt/balance, samt flex og benprofil er passende for spilleren.
Da treffer han sweetspot, eller kan tune dette inn som jeg viser til ovenfor.

Om vi nå kan justere litt på stancen, kan vi overføre enda mere kraft til bolden enn vi normalt klarer med den samme fysiske anstrengelse.

Kan vi derfor konsetrere oss om å ramme den i face der vi helst bør, samt få til et swing som overfører maksimalt med kraft samtidig, ja så kommer lengdene. Loft og bold tuner vi så inn til slutt, slik at vi når den carry eller flight høyde og rull vi søker.

Tror man at man kan slå lengere med en lang og lett driver man bare av og til rammer i sweetspot, og man på toppen prøver å optimere lengde ved å slå opp i bolden, kan du bare drømme om å oppnå mange fairway hits, og stabilt gode lengder, det fungerer ikke slik i praksis.

Jeg har i utstyrsforumet her beskrevet hvordan man selv kan "fitte sin driver", med hensyn til lengde, vekt og vektbalanse, for det er der det hele starter. Om jeg husker rett har jeg også bekrevet hvordan man som oftest bør avkorte et skaft når man skal gå ned på skaftlengde, for det bør alle. Få om noen har nytte av en driver så lang som 45 eller mere, de fleste spiller betydelig bedre med en driver på 44, og mange med enda kortere.

Sammenligner man de resultater som i sum kan oppnås "helt enkelt" mot Trackman Optimum for Carry eller Total, vil man se at man kan overgå disse tall, noen ganger med god margin. Det er mulig da Trackman Optimum er basert på "erfarings optimum", ikke det matematiske, men det er det matematisk mulige den måler, så det ser litt underlig ut, "når den overgår seg selv", altså gir bedre måle resultater enn de tall den oppgir som optimale for den aktuelle spiller.

Mange har spurt meg fra hvilken Clubspeed man kan nå 200 meter Carry med en driver, og svaret mitt er fra 89 mph er det godt mulig, og det betyr at riktig mange kan nå dette, og en hel del betydelig mere. Selv om det blir litt "grovkornet", kan man som tommelregel bruke 1 Mph club speed x maks smash faktor 1,5 = 1,5 Mph ball speed x 2 meter = 3 meter carry pr mph club speed ekstra. Ved 99 Mph som jo er den typiske grense der vi overlapper mellom R og S flex i en driver, kan man grovt set si, at der er et potensiale til 30 meter ekstra, altså 230 meter carry. Rull kan vi regne fra 7 til 11 % av total, alt etter valg av optimert carry eller total, samt baneforhold, og men en slik driver slår du ikke kun langt, du kan bedre velge hvor du vil ha dit lay up i fairway og betydelig oftere lykkes også med det.

Det er fra tee vi ofte taper poengene i starten med å ikke få et godt lay up for andre slaget, som så kan føre oss ut i enda værre, så det er viktig at vi kommer safe fra tee, og kan vi også komme langt ut på fairway er det enda bedre. Et jern eller 2 kortere inn på par 4 og par 5 er godt synlig god på scorkortet til slutt.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: 10% mere lengde...

Post by Zeph »

Eg ville ikkje anbefalt nokon å ha ein negativ AoA med driveren, med mindre det er ein så godt integrert del av svingen at det er problematisk å endre. Du får mykje meir lengde av å ha den positiv.

Eg ville heller ikkje anbefale den oppstillingen med 90º på bakre fot, det vil berre hindre hofterotasjon, som er der mykje av krafta ligg.

Kvar du har det frå at negativ AoA ikkje aukar spin forstår eg ikkje, for det er jo feil.

Dei som vil ha litt meir inngåande dokumentasjon kan gå her: http://thesandtrap.com/t/44307/hitting- ... ne-pattern

Positiv AoA = meir lengde: http://www.iseekgolf.com/clubfittingand ... in-fitting

Image
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: 10% mere lengde...

Post by DuffyDuck »

Hindring av hofterotasjon elller x-factor er noe av det største bs
som er kommet innen golf instruksjon. (Jim McLean)
Det har ødelagt mange svinger. Gjennomsnitts hofterotasjon på pga touren er over 40 grader.
Hindrer man hoftene i å rotere så er sannsynligheten stor for at man ikke klarer å rotere overkroppen riktig eller at man svaier ogdermed har flyttet hele sentrum av svingen. Da må man tilbake der man startet og timing blir en stor faktor.

Just mine fem kroner. Finnes selvfølgelig unntak. Eks Rory. Men han blir ikke svinge lenge på den måten om han vil ha en lang karriere.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

Zeph wrote:Eg ville ikkje anbefalt nokon å ha ein negativ AoA med driveren, med mindre det er ein så godt integrert del av svingen at det er problematisk å endre. Du får mykje meir lengde av å ha den positiv.

Eg ville heller ikkje anbefale den oppstillingen med 90º på bakre fot, det vil berre hindre hofterotasjon, som er der mykje av krafta ligg.

Kvar du har det frå at negativ AoA ikkje aukar spin forstår eg ikkje, for det er jo feil.

Dei som vil ha litt meir inngåande dokumentasjon kan gå her: http://thesandtrap.com/t/44307/hitting- ... ne-pattern

Positiv AoA = meir lengde: http://www.iseekgolf.com/clubfittingand ... in-fitting

Image
Jeg må prøve å besvare deg etter evne da :-)

"Eg ville ikkje anbefalt nokon å ha ein negativ AoA med driveren, med mindre det er ein så godt integrert del av svingen at det er problematisk å endre. Du får mykje meir lengde av å ha den positiv."

Det er ikke en absolut forutsetning for den enkele spillers optimale muligheter. Ball speed og evne til å overføre sin kraft til bolden er alltid #1 for distance. En svak negativ AoA er bedre for retning og dispersion.

"Eg ville heller ikkje anbefale den oppstillingen med 90º på bakre fot, det vil berre hindre hofterotasjon, som er der mykje av krafta ligg."

Det er helt motsatt, bare prøv.

"Kvar du har det frå at negativ AoA ikkje aukar spin forstår eg ikkje, for det er jo feil."

Dette er fra Trackman og er gammelt nytt. Se mere om dette i Trackmans newletter #7 på side 2.
http://www.trackman.dk/download/newslet ... etter7.pdf

Jeg som skriver her, vet hva jeg snakker om, det er ikke noe jeg tror eller har lest et tvilsomt sted på nettet.
Dette er min shop, så dette er det jeg driver med, som tjenester til profesionelle og amatør elite spillere.
https://www.facebook.com/FoooreGolfLab?fref=ts

Du kan derfor stole på det jeg skriver her er riktig, men jeg har ikke noe imot at det utfordres :-)

Man kan også lese om det samme i et Dansk forum der jeg akkurat har omtalt det samme.
- Der finner du også en Trackman rapport fra min Trackman, en kunde som bekrefter det jeg skriver her, og en video som viser mannen som har funnet på denne oppstillingen. Han bruker den selv og slår i filmen 353 meter.
- Manne heter Lance Reader og er tidligere Verdensmester i Longdriving. Han er også eier av Krank.
http://www.vildmedgolf.dk/topic/7420-ny ... dan/page-2
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: 10% mere lengde...

Post by Zeph »

Nerd wrote: Det er ikke en absolut forutsetning for den enkele spillers optimale muligheter. Ball speed og evne til å overføre sin kraft til bolden er alltid #1 for distance. En svak negativ AoA er bedre for retning og dispersion.
Sjølvsagt er ball speed viktig, men du kan ikkje ignorere forskjellen på negativ og positiv AoA. At negativ AoA gjev betre accuracy er din påstand. Du kan framleis ha flat left wrist og forward shaft lean, sjølv om AoA er positiv.

Kva gjer du forresten for å flytte ballen nokre millimeter på clubface?
Nerd wrote:Det er helt motsatt, bare prøv.
Eg har prøvd og er ueinig. Det er mange andre og.
Nerd wrote:Dette er fra Trackman og er gammelt nytt. Se mere om dette i Trackmans newletter #7 på side 2.
http://www.trackman.dk/download/newslet ... etter7.pdf
Det står:
b) For iron shots, TrackMan has seen that spin loft (the difference between angle of attack and dynamic loft; SPIN LOFT = DYNAMIC LOFT – ANGLE OF ATTACK) remains virtually constant for a particular golfer, given club loft and club speed, no matter what the attack angle is. This means the myth that “hitting down on the ball creates more spin” is not true. For example, Moving the ball back in the stance generally creates a more negative attack angle, but the dynamic loft will be offset by a similar amount, resulting in an unchanged spin loft and thereby unchanged spin rate.
Kva har dette med driveren å gjere? Det er jo ikkje vanskeleg å sjå på data at -5 AoA har høgare spin rate enn +5.
Nerd wrote:Jeg som skriver her, vet hva jeg snakker om, det er ikke noe jeg tror eller har lest et tvilsomt sted på nettet.
Dette er min shop, så dette er det jeg driver med, som tjenester til profesionelle og amatør elite spillere.
https://www.facebook.com/FoooreGolfLab?fref=ts
Det du skriv er for meg foreløpig noko tvilsomt eg les på nettet. Kva du driv med er ikkje så veldig relevant, det er meir enn nok av eksempel på "profesjonelle" som ikkje veit kva dei driv med.
Nerd wrote:Du kan derfor stole på det jeg skriver her er riktig, men jeg har ikke noe imot at det utfordres :-)
Som sagt har eg ikkje tenkt å stole på noko som helst berre fordi du har ei Facebook-side.
Nerd wrote:Man kan også lese om det samme i et Dansk forum der jeg akkurat har omtalt det samme.
- Der finner du også en Trackman rapport fra min Trackman, en kunde som bekrefter det jeg skriver her, og en video som viser mannen som har funnet på denne oppstillingen. Han bruker den selv og slår i filmen 353 meter.
- Manne heter Lance Reader og er tidligere Verdensmester i Longdriving. Han er også eier av Krank.
http://www.vildmedgolf.dk/topic/7420-ny ... dan/page-2
Kva ein som driv med long driving gjer er lite interessant for dei fleste som ikkje driv med sånt. For all del, det er greit å observere, men å bruke det som argument at ein som heiter Lance Reader kan slå ballen 353 meter med din oppstilling er ikkje overbevisande.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

@Zeph

Nå synes jeg dine svar grenser til det hånlige, men OK, du skal få svar, og dokumentasjon.

Vi må først bestemme oss for hva vi mener med lengst, er det lengst Carry, eller er det lengst Total?
- Er det lengst Total, inntar vi en variabel vi ikke alltid er herre over, og det er fairway conditions.
La oss derfor bare bruke tallene fra Trackman Optimum for CARRY, og samme for Optimum TOTAL
- Vi kan aldri få både i pose og sekk, og derfor er der 2 tabeller.

Jeg velger ut et eksempel som er vist i den tråden, og en spiller med en Club speed mange helt vanlige spillere har. (89.6 mph med driveren)
ANE1.PNG
(38.42 KiB) Downloaded 55 times
Tallene fra Trackman er dessverre i Yards, men bare del tallene på 0,91 så har man meter
Om det er maksimal CARRY og under 95 Mph Club speed er det denne tabellen
Trackman Optimum CARRY below 95.PNG
(345.97 KiB) Downloaded 55 times
Om det er maksimal TOTAL og under 95 Mph Club speed er det denne tabellen
Trackman Optimum TOTAL below 95 Mph.PNG
(198.01 KiB) Downloaded 55 times
Spilleren jeg viser til har altså 89,6 Mph club speed, og en angle of attack på -0,2 grader
- Sammenligner vi tallene mot Trackman Optimum i både yards og meter ser der slik ut.
CompareANE.PNG
CompareANE.PNG (16.29 KiB) Viewed 7488 times
Jeg håper tallene taler for seg?

Du skriver videre:
"Kva har dette med driveren å gjere? Det er jo ikkje vanskeleg å sjå på data at -5 AoA har høgare spin rate enn +5."
Da forstår du ikke det du leser, så jeg må spørre hvor du ser at spin er forskjellig alt etter angrepsvinkelen på bolden?

"Det du skriv er for meg foreløpig noko tvilsomt eg les på nettet. Kva du driv med er ikkje så veldig relevant, det er meir enn nok av eksempel på "profesjonelle" som ikkje veit kva dei driv med. Som sagt har eg ikkje tenkt å stole på noko som helst berre fordi du har ei Facebook-side."

Nå var ikke denne tråden ment å bli til noen presentasjon av hvem jeg er, men når min troverdighet trekkes i tvil på denne måten, må det være adgang til å presentere seg. Jeg skriver stort set daglig som en av de mest aktive i Club maker room på GolfWRX under alias Howard Jones. Howard er mitt mellem navn. Du kan jo søke der og se hvem jeg er.
http://www.golfwrx.com/forums/forum/7-wrx-club-techs/

Du finner også min shop i dette nettverket under internasjonale club fittere.
http://performancefittingcenter.com/pfc/

"Kva ein som driv med long driving gjer er lite interessant for dei fleste som ikkje driv med sånt. For all del, det er greit å observere, men å bruke det som argument at ein som heiter Lance Reader kan slå ballen 353 meter med din oppstilling er ikkje overbevisande."

Golf og Longdriving er 2 helt forskjellige sportsgrener, det kan vi være enige om, men du kan vel ikke være uenig om at de slår lengere med sine drivere i Longdriving enn i Golf og at det var det som er tema for tråden? Teknikken er som kjent en meget vesentlig del av det hele, og her delte jeg litt av dette med dere. Det er fullstendig frivillig å prøve dette, eller la det være.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Rotten »

@Nerd og @Zeph
Her var det mange interessante innspill og momenter. Som Nerd skriver, gir Zeph klar tilbakemelding, men innenfor det akseptable synes jeg jf. de "bastante" påstandene Nerd kommer med. Jeg synes hvertfall det er bra at det blir en god debatt, lærerikt!
Synes uansett kommentaren til DaffyDuck er betimelig ang. hofterotasjon. Opplagt delte meninger og forskjellige skoler ang. forskjellige teknikker.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: 10% mere lengde...

Post by Zeph »

Nerd wrote:Nå synes jeg dine svar grenser til det hånlige, men OK, du skal få svar, og dokumentasjon.
Du kjem med bastante påstandar, så kjem eg med bastante svar.
Nerd wrote:Jeg håper tallene taler for seg?
Eg ser at tala seier at positiv AoA = meir carry og meir total. Du kan ikkje samanlikne tal frå ein Trackman-tabell med tal frå ein tilfeldig spelar sine resultat på Trackman med ein 3-wood. Skal du samanlikne forskjellig AoA så må resten av forutsetningane vere like. Du ser jo klart og tydeleg i tabellen for både carry og total at positiv AoA alltid er lengre, på både carry og total.
Nerd wrote:Du skriver videre:
"Kva har dette med driveren å gjere? Det er jo ikkje vanskeleg å sjå på data at -5 AoA har høgare spin rate enn +5."
Da forstår du ikke det du leser, så jeg må spørre hvor du ser at spin er forskjellig alt etter angrepsvinkelen på bolden?
Frå tabellen du presenterer for eksempel. I samtlige eksempel frå dei to tabellane du posta er spin rate lågare med positiv AoA.
Nerd wrote:Nå var ikke denne tråden ment å bli til noen presentasjon av hvem jeg er, men når min troverdighet trekkes i tvil på denne måten, må det være adgang til å presentere seg. Jeg skriver stort set daglig som en av de mest aktive i Club maker room på GolfWRX under alias Howard Jones. Howard er mitt mellem navn. Du kan jo søke der og se hvem jeg er.
http://www.golfwrx.com/forums/forum/7-wrx-club-techs/
For all del, det er greit nok det, men for min del er det lite relevant i denne diskusjonen. Eg har som sagt vore borti mange profesjonelle som ikkje veit kva dei driv med, utan at eg putter deg i den kategorien.
Nerd wrote:Golf og Longdriving er 2 helt forskjellige sportsgrener, det kan vi være enige om, men du kan vel ikke være uenig om at de slår lengere med sine drivere i Longdriving enn i Golf og at det var det som er tema for tråden? Teknikken er som kjent en meget vesentlig del av det hele, og her delte jeg litt av dette med dere. Det er fullstendig frivillig å prøve dette, eller la det være.
Klart dei slår lengre, men det betyr ikkje at alt Jamie Sadlowski gjer er noko alle golfarar bør prøve på. Han har ein backswing og wrist cock eg aldri ville anbefalt til andre. Det er ikkje tvil om at dei som slår langt med driveren har stor hofterotasjon, difor ser eg ikkje kvifor ein vil anbefale ein posisjon som kan føre til mindre hofterotasjon. Desto meir du roterer bakre fot innover, desto meir motstand er det i rotasjonen. Det er kanskje fint for ein som driv med long driving, men for folk flest er det meir eit poeng å få nok rotasjon.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

Rotten wrote:@Nerd og @Zeph
Her var det mange interessante innspill og momenter. Som Nerd skriver, gir Zeph klar tilbakemelding, men innenfor det akseptable synes jeg jf. de "bastante" påstandene Nerd kommer med. Jeg synes hvertfall det er bra at det blir en god debatt, lærerikt!
Synes uansett kommentaren til DaffyDuck er betimelig ang. hofterotasjon. Opplagt delte meninger og forskjellige skoler ang. forskjellige teknikker.
Jeg tror flere missforstår hva som egentlig skjer, eller hva som er effekten av dette.
- Vi er 100% enige om at hofte rotasjonen er viktig, men det aller viktigste er at vi har hoften der den skal være når vi rammer bolden. Det kan ingen bestride, for det er jo der hele cluet med og la hoftene rotere ligger.

Det som denne oppstillingen kan bidra med, er og forenkle timingen af hofte rotasjonen, den settes slettes ikke ut av spill, det er ikke det som er effekten. De som søker alle detaljene om dette, kan melde dere på hos Krank til videre info. Det er helt gratis. http://www.krankgolf.com/quiet-golf/
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

Zeph wrote:
Nerd wrote:Nå synes jeg dine svar grenser til det hånlige, men OK, du skal få svar, og dokumentasjon.
Du kjem med bastante påstandar, så kjem eg med bastante svar.
Nerd wrote:Jeg håper tallene taler for seg?
Eg ser at tala seier at positiv AoA = meir carry og meir total. Du kan ikkje samanlikne tal frå ein Trackman-tabell med tal frå ein tilfeldig spelar sine resultat på Trackman med ein 3-wood. Skal du samanlikne forskjellig AoA så må resten av forutsetningane vere like. Du ser jo klart og tydeleg i tabellen for både carry og total at positiv AoA alltid er lengre, på både carry og total.
Nerd wrote:Du skriver videre:
"Kva har dette med driveren å gjere? Det er jo ikkje vanskeleg å sjå på data at -5 AoA har høgare spin rate enn +5."
Da forstår du ikke det du leser, så jeg må spørre hvor du ser at spin er forskjellig alt etter angrepsvinkelen på bolden?
Frå tabellen du presenterer for eksempel. I samtlige eksempel frå dei to tabellane du posta er spin rate lågare med positiv AoA.
Nerd wrote:Nå var ikke denne tråden ment å bli til noen presentasjon av hvem jeg er, men når min troverdighet trekkes i tvil på denne måten, må det være adgang til å presentere seg. Jeg skriver stort set daglig som en av de mest aktive i Club maker room på GolfWRX under alias Howard Jones. Howard er mitt mellem navn. Du kan jo søke der og se hvem jeg er.
http://www.golfwrx.com/forums/forum/7-wrx-club-techs/
For all del, det er greit nok det, men for min del er det lite relevant i denne diskusjonen. Eg har som sagt vore borti mange profesjonelle som ikkje veit kva dei driv med, utan at eg putter deg i den kategorien.
Nerd wrote:Golf og Longdriving er 2 helt forskjellige sportsgrener, det kan vi være enige om, men du kan vel ikke være uenig om at de slår lengere med sine drivere i Longdriving enn i Golf og at det var det som er tema for tråden? Teknikken er som kjent en meget vesentlig del av det hele, og her delte jeg litt av dette med dere. Det er fullstendig frivillig å prøve dette, eller la det være.
Klart dei slår lengre, men det betyr ikkje at alt Jamie Sadlowski gjer er noko alle golfarar bør prøve på. Han har ein backswing og wrist cock eg aldri ville anbefalt til andre. Det er ikkje tvil om at dei som slår langt med driveren har stor hofterotasjon, difor ser eg ikkje kvifor ein vil anbefale ein posisjon som kan føre til mindre hofterotasjon. Desto meir du roterer bakre fot innover, desto meir motstand er det i rotasjonen. Det er kanskje fint for ein som driv med long driving, men for folk flest er det meir eit poeng å få nok rotasjon.
Du forstår desverre ikke det du leser, og jeg vet ikke om det hjelper stort om jeg tlbyr deg mere info, men jeg prøver.
- La oss ta dette med spinn først. Det er en gammel myte at angrepsvinkelen på bolden har innflytelse på spin. Det har Trackman utrykkelig bevist, og det har resultert i nye "Ball flight laws", som hele Golfverden har måtte se bli revidert som følge av det Trackman har bevist.

Jeg prøvde, sterkt forenklet slik at felst mulig skulle kunne henge med, og vise hvordan PGA mot LPGA tallene ser ut i praksis. Jeg håper ikke de bestrides at de har samme spin rate, men helt forskjellig angle of attack?

Tallene jeg viste deg som sammenlignet en Driver på 13 grader, identifisert som 3W i Trackman rapporten, slår lengere i Carry enn ved +0,2 grader, enn Optimum Carry ved 90 Mph og 5 grader opp i bolden. Bare se over tallene.

Min spiller AoA -.02
Carry 196.1 meter / 216.6 Yards - Total 226.1 meter / 248.5 Yards
Optimum ved plus 5 op i bolden
Carry 194.7 meter / 214 Yards - 235 meter / 214 Yards

Altså viser jeg her til en spiler jeg har fittet og bygget utstyr til, og som er målt med Trackman. Bedre dokumentasjon kan du ikke be om.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: 10% mere lengde...

Post by Sharky »

Forstår jeg deg riktig og forklarer jeg det rett ang. AoA og loft

Dynamic loft : det blir static loft +/- AoA? altså at en driver med 10grader loft med en AoA på +5 grader vil ha en dynamisk loft på 15 grader?

Stemmer det så forstår jeg det slik som dette.

Dersom du tar en driver som har 10 grader loft og slår 2 forskjellige slag med samme club spped. Det ene med hhv. +5 grader AoA og det andre -5 grader AoA. Da vil du såklart få forskjellig spin rates på ballen ettersom det faktisk er en forskjell på hele 10 grader i dynamisk loft.

Men for å forstå at AoA ikke har noen effekt på spinn rate.
Ta for deg to forskjellige drivere.
En driver med 15grader loft som blir slått med en AoA på -5 grader vil ha en Dynamisk loft på 10grader
En driver med 5 grader loft som blir slått med en AoA på +5 grader vil også ha en dynamisk loft på 10 grader.

Det jeg da vil frem til og lurer på er. Da vil disse 2 slagene genere akkurat den samme spin raten? (sett at alle andre parameter uten om loft og AoA er like)

Og av den grunn har AoA ingen ting med spin rate å gjøre. Da det kun avhenger av club speed og Dynamisk loft! ? :)
"The more i practice, the luckier i get"
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

@Sharky

Nei du bommer her, men det er det mange som gjør.
- Det er IKKE Dynamisk loft som bestemmer spin, men det som kalles SPIN Loft
Spin loft = Dynamisk loft minus angle of attack
Spinloft.PNG
Spinloft.PNG (70.27 KiB) Viewed 7412 times
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: 10% mere lengde...

Post by Gundersen »

Hadde jeg vært klar over disse teoriene for 12 år siden, ville jeg aldri i verden startet med golf:?:

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: 10% mere lengde...

Post by spiderboy »

Gundersen wrote:Hadde jeg vært klar over disse teoriene for 12 år siden, ville jeg aldri i verden startet med golf:?:
Hehe..herlig kommentar. Heldigvis kan vi hackere drite i alt dette og bare kose oss på banen. Så kan vi oppsøke folk som Nerd og få tilpasset utstyr til de halvdårlige svingene våre og kose oss enda mere på banen - uten å bekymre oss om hvorfor.

Men et spørsmål til om spin. Det jeg alltid har fått høre av proer er at spin med jern og wedger er avhengige av å "knipe" ballen mellom kølleblad og bakken. Da vil man få maks stopp i ballen på innspill. Resultatet er at jeg lager lefser som ligner på Bubba Watsons (altså ekstremt digger-sving), og har en ganske perverst bratt angrepsvinkel med spesielt wedger. Dette fungerer jo for så vidt greit nok, men er altså avhengig av å treffe ballen rent. Resultatet av en duff er rimelig katastrofalt, for å si det mildt.
Så har jeg jo merket at ved gode balltreff der køllehodet sklir langs fairway i balltreffet (picker swing) blir det også mer enn nok stopp i ballen. Ved gode balltreff fra peg blir det også stopp osv. Så spørsmålet er altså, er teorien jeg har fått høre så lenge jeg har holdt på bare bullshit?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

spiderboy wrote:
Gundersen wrote:Hadde jeg vært klar over disse teoriene for 12 år siden, ville jeg aldri i verden startet med golf:?:
Hehe..herlig kommentar. Heldigvis kan vi hackere drite i alt dette og bare kose oss på banen. Så kan vi oppsøke folk som Nerd og få tilpasset utstyr til de halvdårlige svingene våre og kose oss enda mere på banen - uten å bekymre oss om hvorfor.

Men et spørsmål til om spin. Det jeg alltid har fått høre av proer er at spin med jern og wedger er avhengige av å "knipe" ballen mellom kølleblad og bakken. Da vil man få maks stopp i ballen på innspill. Resultatet er at jeg lager lefser som ligner på Bubba Watsons (altså ekstremt digger-sving), og har en ganske perverst bratt angrepsvinkel med spesielt wedger. Dette fungerer jo for så vidt greit nok, men er altså avhengig av å treffe ballen rent. Resultatet av en duff er rimelig katastrofalt, for å si det mildt.
Så har jeg jo merket at ved gode balltreff der køllehodet sklir langs fairway i balltreffet (picker swing) blir det også mer enn nok stopp i ballen. Ved gode balltreff fra peg blir det også stopp osv. Så spørsmålet er altså, er teorien jeg har fått høre så lenge jeg har holdt på bare bullshit?
Bullsh...Ja og nei, vi lager mest spin når vi opnår optimal boldkontakt, og når man ser hvordan bolden ligger, er det jo "oversiden" som er mest fri adgang til, men ja underlaget og friksjonen i dette betyr også noe for hvor godt vi kan "trappe" og derav komprimere bolden, men kompressjonen har mere betydning for launch angle enn for spin, så vi taper faktisk litt spin ved FOR høy kompressjon av bolden.

Ta eksemplet en vanlig "distanse bold" som en Srixon AD333, og sammenlign spin med jern mot en Damebold som t.eks Callaway modell. Damebolden er bløtest, og vil derfor komprimere mest, men her påvirker loftet mere til retning, og mindre til spin, da bolden ved dekopressjon, ser ut som en lang strek, ikke som en rund kule, og det blir som en turner som skal slå en "6000x salto", men starter med de første nesten strak. Det bremser evnen til å opnå spin, ved sinden av boldkonstruksjonen forøvrig.

Vi har altså behov for et viss grep og kontakt før vi oppnår spin, men vi har ikke behov for "å klemme den HELT flat", det er en missforståelse, men et viss overflateareal skal ha kontakt mellom bold og face før vi har grep nok i bolden.
- F.eks er det mere spin fra kunststoff matter, enn fra gress når vi måler med Trackman, men gresset har mest motstand, mens kunstoff matten gir best adgang. Ta den rent er, ikke for tynt og ikke for tykt, det er cluet.
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: 10% mere lengde...

Post by Hagen »

Prøvde tipset ditt jeg Nerd. Vil bare si tusen takk. Klarte for første gang å drive green på et kort par 4 hull, ca 20 meter lengre enn hva jeg har slått før. Vet ikke helt om jeg skjønte det med beina, men høyre beinet hadde jeg mer vinkelrett, slik at jeg fikk mer "spenning" i baksvingen.

Tror det som hjalp meg mest var å pegge ned ballen. Det hjalp veldig på retningen på slagene mine.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: 10% mere lengde...

Post by sirandrew214 »

Hagen wrote:Prøvde tipset ditt jeg Nerd. Vil bare si tusen takk. Klarte for første gang å drive green på et kort par 4 hull, ca 20 meter lengre enn hva jeg har slått før. Vet ikke helt om jeg skjønte det med beina, men høyre beinet hadde jeg mer vinkelrett, slik at jeg fikk mer "spenning" i baksvingen.

Tror det som hjalp meg mest var å pegge ned ballen. Det hjalp veldig på retningen på slagene mine.
Jeg troooor han mente at fremre fot skulle være ca 1 tå foran bakre (slik at føttene er litt lukket?) og i tillegg vinkles litt utover, men jeg er heller ikke sikker på om jeg forstod det korrekt. Bakre skulle være vinkelrett på ja.
Har ikke fått tid til å prøve dette, men det kan jo virke fornuftig. Det med pegging av ball er vikig.
Post gjerne et bilde Nerd, hvis du har tid.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: 10% mere lengde...

Post by TheBigEasy »

En tå foran den bakre og litt åpen mot target. Det må testes. I morgen den dag.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Play your best.
Post Reply