10% mere lengde...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

Hagen wrote:Prøvde tipset ditt jeg Nerd. Vil bare si tusen takk. Klarte for første gang å drive green på et kort par 4 hull, ca 20 meter lengre enn hva jeg har slått før. Vet ikke helt om jeg skjønte det med beina, men høyre beinet hadde jeg mer vinkelrett, slik at jeg fikk mer "spenning" i baksvingen.

Tror det som hjalp meg mest var å pegge ned ballen. Det hjalp veldig på retningen på slagene mine.
Du fikk jo en brukbar endring på resultatet, så du kan ikke ha missforstått så mye.
- Detaljer som retningen på selve stancen (ikke føtterne), kan man ikke ta her, for det kommer ann på om du har et swing som naturlig er indside out, nautralt eller outside ind. Det ideelle for maks lengde er så neutralt som mulig i gjennom bolden, eller intill 2 grader indside out, og selve opstillingen kan påvirke det, og da kan vi ikke si at "slik skal vi stå", for det er litt individuelt når vi skal ned i de små detaljer.

Her var det et startsted, og Basic jeg kunne by dere, og det er en bakre fot 90* på target, den forreste ca 30* åpen.
- Start derfra, og juster deg litt frem ut fra hva du ser på boldflukten, men start med og "finne sweetspot", og den delen kan bety at du skal i gang med en liten fitting av din egen driver, men den delen hører til i utstyrsdelen av forumet.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

PS! ...jeg fikk en litt "brysk" interpost fra en som er Golftrener som har profil her, så jeg har moderert litt på teksten i min første post.
- Håper forøvrig han vil komme inn i debatten med sitt bidrag til de som vil opnå mere lengde med driveren.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: 10% mere lengde...

Post by DuffyDuck »

Nerd wrote:PS! ...jeg fikk en litt "brysk" interpost fra en som er Golftrener som har profil her, så jeg har moderert litt på teksten i min første post.
- Håper forøvrig han vil komme inn i debatten med sitt bidrag til de som vil opnå mere lengde med driveren.
Det høres jo veldig spesielt ut. Her av alle plasser er vell det stedet med høyest takhøyde :-)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: 10% mere lengde...

Post by sirandrew214 »

Er det han i Spania? Uansett er det det dummeste jeg har hørt!! Har han noe å klage på får han f... Ta det i åpenhet, og komme med sine teorier til alle.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

sirandrew214 wrote:Er det han i Spania? Uansett er det det dummeste jeg har hørt!! Har han noe å klage på får han f... Ta det i åpenhet, og komme med sine teorier til alle.
>

Når vedkommende har moderator status her, er jeg usikker på om det var som moderator, eller som trener han mente jeg gikk for langt, men teksten i meldingen lyder slik

"Du får 1 chance til å beklage din uttalelse:

"Start med å glemme hva din pro har fortalt deg om korrekt oppstilling og stance med driver, de aner ikke hva de snakker om."

Forstått?"

Jeg ser ikke noen grund til og beklage noe, men jeg har justert teksten så den ikke er like bombastik, og de som vil kan jo prøve mine tips, eller la være.
- Er man faglig uenig, kan man jo som andre komme inn i tråden, men jeg forventer da at man rent faktisk har noe å vise til som underbygger det man skriver.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 10% mere lengde...

Post by veggiss »

lol!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Rotten »

Hahaha...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: 10% mere lengde...

Post by halvorsen84 »

Da får el golfo proffo kommet med noe eget som motsier da hvis han er så uenig? Men å skrive til deg privat på den måten er uhørt hvis han ønsker å opptre som seriøs!

Slik theorycrafting er langt over mitt nivå, så jeg holder meg passiv her, men jeg må si at det er interessant lesing! Og du virker å ha gode argumenter og vet hva du snakker om! Så får de andre her som faktisk vet litt mer om dette, ta seg av kommentarene! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

halvorsen84 wrote:Da får el golfo proffo kommet med noe eget som motsier da hvis han er så uenig? Men å skrive til deg privat på den måten er uhørt hvis han ønsker å opptre som seriøs!

Slik theorycrafting er langt over mitt nivå, så jeg holder meg passiv her, men jeg må si at det er interessant lesing! Og du virker å ha gode argumenter og vet hva du snakker om! Så får de andre her som faktisk vet litt mer om dette, ta seg av kommentarene! ;)
Ja jeg vil påstå at jeg vet hva jeg snakker om, for som en av ganske få i Europa er det high end fiting på det absolut højeste level jeg driver med, og det er Profesionelle spillere og trenere samt amatør elite som er mitt kundegrunnlag. Den enkelte kan jo selv prøve det jeg skriver, så vanskeligere er det altså ikke.
Om man mener seg kvalifisert til å underkjenne dette, samt den dokumentasjon jeg tilbyr for det samme, bør man virkelig ha noe å vise til, det holder på ingen måte og vise til at man tar betaling for undervisning, det er ikke godt nok, for det er altså trenere fra PGA jeg tar i skole på dette, og den som skriver til meg privat, har ikke noen PGA skole, men noe som er betydelig kortere, og da har det formodningen mot seg at han har noe å vise til her. Tilgang til Trakcman, samt kunnskap om å bruke denne er også nødvendig når vi skal se hva som egentlig skjer, og måle resultatene av dette. Har man ikke en Trackman eller flightscope, kan man på ingen måte hevde at det jeg skriver er feil, for da er man i realiteten lykkelig uvitende om der var en endring, hvor stor denne var og hvorfor den kom.

Det jeg skriver om er altså ikke teorier, men om det jeg driver med i det daglige og som jeg med Trackman beviser gir resultater, men skal vi virkelig flytte grenser, skal der en god fitting av utstyret på plass i bunnen av det hele, og heller ikke der kan jeg se at den som skriver til meg direkte har noe å vise til, men det må være opp til han selv å kjenne sine begrensninger.

Om man ikke helt forstår hva det er slags shop jeg driver med, vil kansje denne feedback fra en som spilte The Open i 2009 for klare dette bedre.
- Dette er bilde av et oppslag på min shops FB vegg.
Peder Krog.PNG
(51.39 KiB) Downloaded 45 times
Jeg synes ikke godt om den slags meldinger jeg fikk, når jeg ser at vedkommende har moderator status, og hva jeg hadde i vente om jeg ikke beklaget fremkommer ikke, men han kan kansje stå frem her å fortelle om det.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: 10% mere lengde...

Post by sirandrew214 »

Det er ikke så vanskelig å finne ut hvem det er, og det blir rett og slett for dumt at en "Pro" i et annet land ikke kan svare med seriøse argumenter i åpenhet hvis det er noe han ikke er enig i!
Smekk på lanken og ihvertfall gult kort!

memberlist.php?mode=leaders
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: 10% mere lengde...

Post by kevin »

Ikke noe å bry seg om Nerd, dine bidrag er høyst relevant, faglig gode og interessante. Går litt over hodet mitt noen ganger, men det er pga min egen manglende kunnskap.

Jeg skal definitivt prøve det du skrev om i denne tråden, når jeg kommer meg på rangen
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: 10% mere lengde...

Post by yuran »

Latterlig og selvmotsigende å prøve å kneble debatten i et diskusjonsforum. Denne tråden, i tillegg til flere andre, er utrolig lærerik, og i forhold til å utvikle og oppleve framgang så er det viktig med uenigheter og konstruktive diskusjoner.

Venter på en 'hvordan unngå slice med driveren'-tråd fra Nerd nå :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

yuran wrote:Latterlig og selvmotsigende å prøve å kneble debatten i et diskusjonsforum. Denne tråden, i tillegg til flere andre, er utrolig lærerik, og i forhold til å utvikle og oppleve framgang så er det viktig med uenigheter og konstruktive diskusjoner.

Venter på en 'hvordan unngå slice med driveren'-tråd fra Nerd nå :)
Den skal du ikke vente på fra meg. På sider med swing teknik deltar jeg ikke ofte, jeg forholder meg som oftest på utstyrssiden, og slice kommer som oftest derfra ved at en driver er for lang. Da rammer du den heel side, og noe vi kaller gear effekten vil tilte boldens spinakse til en slice. De fleste drivere som selges er alt for lang, og da kan man ikke unngå å ramme heel side, og swingteknik kan ikke bistå her. Her må vi først eliminere den opplagte faktor, skaft længden, og gå videre derfra.

Gear effekten¨arbeider både vertikalt og horisontalt og virker slik
- Rammer du heel side, vil bolden tilte mot toe = Slice
- Rammer du toe side, vil bolden tilte mot heel = Hook
- Rammer du bunnen av face, vil bolden tilte mot top = mere backspin men lavere launch
- Rammer du toppen av face, til bolden tilte med mot bunn = mindre backpin men højere launch

På dagens drivere har vi noe som kaldes "Bulge and Roll", og det er buen på face heel til toe ( Bulge), og bue top til bunn ( Roll)
- Dette er "anti gear effekt" design, som skal reducere skade effekten av gear effekten, slig at det slag som var dømt i roghen, kan berges ved at den kun havner i semi.
GolfDriverBulge (1).gif
(13.52 KiB) Downloaded 52 times
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: 10% mere lengde...

Post by apehest »

Har prøvd det her de siste dagene. Kan rapportere om blandede resultater.
En gang iblant får jeg en hook uten at jeg skjønner hvorfor, det er ikke det vanlige feilslaget mitt. Det vanlige er at ballen starter litt mot høyre og fader enda mer ut.
Ellers går det lengre. Såppas at det er litt skremmende, fordi jeg er ikke vant til å måtte ta høyde for at ballen KAN gå 265 meter. (Aner ikke hvor lang carry jeg får)

Ellers setter jeg jævlig lite pris på at det er en moderator her som legger seg på nivået til golfsiden.no
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Nerd »

apehest wrote:Har prøvd det her de siste dagene. Kan rapportere om blandede resultater.
En gang iblant får jeg en hook uten at jeg skjønner hvorfor, det er ikke det vanlige feilslaget mitt. Det vanlige er at ballen starter litt mot høyre og fader enda mer ut.
Ellers går det lengre. Såppas at det er litt skremmende, fordi jeg er ikke vant til å måtte ta høyde for at ballen KAN gå 265 meter. (Aner ikke hvor lang carry jeg får)

Ellers setter jeg jævlig lite pris på at det er en moderator her som legger seg på nivået til golfsiden.no
Det kan være flere årsaker til at du ender med en hook her.
- Om denne fotstilling medfører at ditt swingplan kommer mere indside out, og mere enn 5 grader, blir det en hook
- Om du rammer bolden med lukket face det samme.

Se over din oppstilling, dit grep på køllen, og se litt på face angle ved adressering (prøv forsikig å åpne denne litt, men ikke mye)

Med hensyn til forumets moderatorer har jeg skrevet svar til den som gikk på meg her, og til hoved adm, men ingen av de har til nå svart på min henvendelse.
- Da jeg heller aldrig før har hørt om denne mannen som tydelig følte seg tråkket på, har jeg googlet litt, og han er IKKE i posisjon til noen beklagelse. Han har ingen forutsettninger for å ta del i denne debatten i det hele tatt, langt mindre forlange noen beklagelse.

Jeg kommer ikke regelmessig til denne siden, og ser derfor ikke noen grunnlag for å følge dette opp, da dette kun var en "gjestevisit", og at jeg nok bruker "rikelig" med tid på andre forum der jeg bistår spillere med tekniske spørsmål, så er der noe Furu ikke kan svare på, kan de som vil kontakte meg på et av de forum jeg daglig skriver.
Det er i Utstyrsforumet på det Danske forumet Vildmedgolf.dk, http://www.vildmedgolf.dk/forum/3-golfudstyr-debat/, samt Golf Digest sitt forum GolfWRX og da i Club tech delen. http://www.golfwrx.com/forums/forum/7-wrx-club-techs/, eller via min shops FB side https://www.facebook.com/FoooreGolfLab

Det er altså primært det utstyrs trekniske og fitting samt montering som jeg skriver om, for vet man ikke hvordan en køllle er designet til å fungere, er det ikke så lett å lære å bruke den.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: 10% mere lengde...

Post by JanB »

Til alle som har fulgt tråden og tror jeg er en grinebiter, som sitter på bakrommet og følger med, skal jeg selvsagt forklarer dere hvorfor denne køllemakeren «Nerd» fikk en privat melding fra meg om å beklage sin feilaktige og som han selv sier, «bombastisk» uttalelse.

La meg aller først få berømme hans kompetanse innen faget køllemaker, eller club fitting, som det heter på engelsk. Jeg kommer aldri til å legge meg opp i deres teorier, nettopp fordi jeg respekterer deres mangeårige utdannelse. Selv har jeg kun gått Trener I, II og III i Norge. Videre hatt min golf teaching pro utdannelse. Som tillegg har jeg tatt noen vekttall innenfor følgende fag for å komplettere; medisin, psykologi, biomekanikk, fysikk, matematikk og pedagogikk.

Som det altså framkommer, har jeg stor respekt for yrket køllemakere. Min læremester i det faget er for øvrig Phil Bonham, som er Tour Manager for Wilson Staff. Han tilpasser alle tourspillere som bruker Wilson utstyr. Jeg har hatt gleden av å lære litt av han gjennom vårt arbeid de siste årene, men å ta opp en dyptgående teknisk diskusjon med en køllemaker, gjør jeg aldri. På samme måte forventer jeg at en køllemaker respekterer andre yrker som ikke er ens eget.

Dermed kommer vi til det punkt hvorpå jeg tilskriver denne «Nerd» som uttaler følgende;

"Start med å glemme hva din pro har fortalt deg om korrekt oppstilling og stance med driver, de aner ikke hva de snakker om."

Dette finner jeg ganske «bombastisk». At denne «nerden» faktisk er den eneste i verden som har sannheten! Fra min research er det bare en person i verdenshistorien som står omtalt i bøker, som har gått ut og sagt at han er SANNHETEN, og han ble hengt for å si noe slikt. (fra spøk til alvor, så trekker jeg ikke inn Joh. 14.6 her. Det hører ikke hjemme her)

De som faktisk har lest innleggene fra «nerden» ser at han selv har utdannet «trenere fra PGA» som han tar i skole i sine teorier. PROer som altså ikke har fått med seg noen verdens ting. «De aner ikke hva de snakker om."

Jeg ber altså køllemakeren «nerd» moderere sitt innlegg selv, ved å ikke være så bombastisk å si at ikke en eneste i hele verden av alle teaching professionals, «aner ikke hva de snakker om».
Dersom vi antar at det er ca 61 millioner golfspillere i verden og at det er omtrent 1promille golfinstruktører, er altså 61.000 høyt utdannede personer helt på jorde. Det var litt for drøyt for meg.

I mitt yrke er jeg svært nøye med hva jeg presenterer og derfor tok jeg dette helt privat, nettopp for ikke å forkludre en ellers flott teknisk debatt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Snowman »

JanB wrote:Til alle som har fulgt tråden og tror jeg er en grinebiter, som sitter på bakrommet og følger med, skal jeg selvsagt forklarer dere hvorfor denne køllemakeren «Nerd» fikk en privat melding fra meg om å beklage sin feilaktige og som han selv sier, «bombastisk» uttalelse.
Jeg skjønner overhode ikke forklaringen din. Du er jo moderator her, så den private meldingen din var faktisk en formell advarsel og et krav fra en moderator. Og det får han altså fordi du som moderator finner en "feilaktig og bombastisk uttalelse" i innlegget hans? Er det virkelig der terskelen ligger for å få en advarsel og et krav om beklagelse fra moderator, noe som må oppfattes som en trussel knyttet til deltakelse på forumet?

Du bør nok heller lese din egen forklaring en gang til og så spørre deg selv om det skal være så lav takhøyde før en moderator sender advarsler og krav om beklagelser. Da vil du nok se at du må svare nei til det spørsmålet, slik at du vil måtte være enig i at formell advarsel og krav til Nerd var en overreaksjon. Vi er jo mange andre her inne som ikke alltid har dekning for alt vi skriver og som dessuten ofte er bombastiske i våre formuleringer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: 10% mere lengde...

Post by Lefthook »

JanB,

Hvorofor ikke ta en offentlig diskusjon med en køllemaker???

Min erfaring er at man får de beste tilpasningstipsene fra gode instruktører.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: 10% mere lengde...

Post by spiderboy »

Rimelig hårsåre greier Jan B.
Nerd har selv sagt at han anser kommentaren for å være sleivete, og det er vel en sånn typisk ting man kan slenge ut av seg når det går litt fort i svingene med skrivingen. Jeg regner med at en profesjonell med noenlunde tro på egne ferdigheter kan la en slik kommentar passere eller eventuelt aller helst imøtegå den. Her er jo Nerd på ditt ekspertområde, og dersom han tar feil hadde det jo vært artig å fått en begrunnelse på hvorfor - og så hadde vi antagelig fått en spennende debatt om svingtekniske detaljer. Det hadde vært noe :) Men akk nei.

Rene trusler om utkastelse pga en slik kommentar kjenner jeg ikke igjen fra dette forumet, men det er hverdagskost hos en litt hårsår redaktør på en annen golfside. Du hadde defintivt vunnet på å tatt debatten her i stedet Jan.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: 10% mere lengde...

Post by JanB »

Nå bør du bremse litt "Spiderboy" ! Ingen har noen gang truet, ei heller om noe utkastelse. Du og snowman har ikke forstått hva jeg synes var bombastisk. Det har "nerd" selv forstått og rettet i sin egen tekst. Jeg skrev til ham privat at dette var absolutt godkjent, nettopp for at et slikt sleivspark fra hans side ikke skulle ødelegge en nyttig debatt om treffpunkt på spesialdrivere for lange slag og en spesiell oppstilling og sving. Når han selv tok det opp offentlig, skadet det jo bare ham selv ved å si at "ja jeg har nok vært litt bombastisk og har rettet litt på ordbruken", for så å få andre til å synes synd på ham. Han behøvde ikke gjort noe som helst etter at han hadde rettet den famøse setningen han skrev i første post.

Dersom dere leser min siste setning i mitt innlegg forstår dere kanskje enda bedre: "... og derfor tok jeg dette helt privat, nettopp for ikke å forkludre en ellers flott teknisk debatt."
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply