Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by yuran »

Jeg har ennå ikke tatt en protime, litt i frykt av å overkomplisere golfsvingen - jeg prøver og håper at det er en naturlig progresjon inne i bildet :) Men, jeg har sett litt på videoer på youtube, helst enkle og korte snutter som forklarer enkle konsepter slik at jeg ikke står og spenner i det jeg skal prøve det på banen.

Har brukt denne tråden litt:

http://www.golfwrx.com/forums/topic/219 ... ng-merged/

og også kikka litt på Mark Crossfield:

[url]http://www.youtube.com/user/4golfonline[/url]

Hinge & hold til Mickelson er også viktig. :)

Hvilke bruker dere? Sverger dere til klassikere som Leadbetter eller er det skikkelige protimer som gjelder for å bli bedre?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by Golffreak »

Youtube kan ikke se hva DU sliter med;-). Kan nok finne mange nyttige tips på youtube, men tar et par protimer iløpet av sesongen som regel og har litt å jobbe med underveis. Er nok en "feel player" som proen sier, og kan ikke ha 100 svingtanker i hodet på rangen men forsøker å finne den rette "feelingen" samtidig som jeg forsøker å rette på noe... I bunn og grunn så kan du ha så bra "teoretisk prøvesving" du bare vil, men om det ikke funker på banen så er du like langt. Hvis proen min ser at en svingtanke eller korrigering ikke fungerer (har heller ikke verdens beste rygg..), så endrer han på det. Poenget er at de gode proene har gått bort fra de gamle tankene om at de skal forsøke å pushe den samme (perfekte?) golfsvingen på alle. Folk er forskjellige!

Er ikke i tvil om at du finner folk på youtube som sier mye av det samme som proen min, problemet er bare å vite hvilken DU skal se på som hjelper for svingen DIN! :-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by kristianffs »

Har brukt youtube litt for mye, og tror vel også at det har hjulpet meg i kortere perioder. Problemet er, som Golffreak sier, at instruktøren ikke ser svingen din. Du ser ofte ikke selv hva problemet er eller hvordan du kan fikse egen sving (da ville man ikke trengt proer, kanskje) så lenge man ikke filmer svingen ofte, og da hjelper det lite med generelle youtube tips som ikke er tilpasset din sving. Fordelen dog med youtube videoene er at du lærer gjerne mye om svingen, og om hvorfor de forskjellige feilslagene forekommer, og kanskje noen generelle tips til å unngå dem. Problemet igjen er at du kan få i deg en del feilinformasjon, da ikke alle er like flinke. Har bedre erfaring med å ta en protime eller to.
Golf.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by yuran »

Jeg har brukt det litt for å ha et utgangspunkt, så prøver jeg egentlig å finne litt ut av ting selv. Men det er greit å ha teorien på hvordan slå draw/fade, chip shots etc. etc. og det trenger man ikke en pro for å lære seg. Og også hvis man har gått seg litt inn i et blindspor og glemt litt hva man driver med, jeg opplever innimellom at enkelte slag begynner å gå på automatikk og da vil jeg før eller siden begynne å tenke meg om og tvile på hva jeg gjør - for så å gjøre det som har fungert lenge litt annerledes/feil. Da kan det være greit med en påminnelse via youtube. I forhold til større reperasjoner på sving så ser jeg absolutt poenget ditt med å ta protimer, det skal vel litt til for å klare å slå ballen stabilt og bra dersom man har et helt horribelt fundament.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by Mathias »

Jeg synes appen til iOS som heter Every day golf coach er genial. Den tar for seg så og si alt i svingen, forskjellige skuddtyper og teknikker for å slå i sidebakker osv.
http://www.youtube.com/watch?v=6Kog-Nr3TC8
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by kevin »

Jeg sverger til Golfskolan på golf.se. Nå har de fått med en skikkelig nærspillsekspert gjennom Henrik ”Hempa” Lundqvist.
gnerevo
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 07 Sep 2013, 15:01

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by gnerevo »

Youtube er ofte veldig spesifikke, og det blir overload av informasjon om du ikke vet hva problemet ditt er.

Min lille erfaring: Kjøp deg GoPro Black edition. Film med WVGA og 240fps når du står på rangen + en notatblokk. Hold tellingen på slag og noter hva som skjedde feil, eller om det ble slik du tenkte på hvert slag. Ta både forfra og profil-shots litt om hverandre med forskjellige stances.
Gå gjennom ett og ett slag med en avspiller på pc som lar deg justere hastigheten på videoen og se på det du vet om teorien i golfsvingen.
Det høres ut som mye jobb, men for min del tar det ca 3 sekunder å se på hvert slag hva jeg gjorde feil og hvorfor jeg slicet/toppet/etc..

Når alt det er gjort, vet du at du sliter med f.eks. åpent køllehode, bøy i håndledd, at du reiser deg etc etc, og da er det lettere å vite hvilke tips du skal søke på youtube.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by PlayerG »

Hvorfor akkurat GoPro?
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by doublebuggi »

Det blir som en annen lengre oppe sier, overload med informasjon. Har vært innom en rekke instruktører på youtube og nesten samtlige har sin egen lille vri kanskje i et forsøk på å skille seg litt ut fra massen. Har gått over til å se på youtube videoer av PGA spillere og se hva de gjør, eller å se hva dyktige spillere på rangen der jeg øver.

Har forøvrig slitt i flere år med at jeg treffer ballen for nært kølleskaftet (ofte shanking) eller at jeg slår i bakken før jeg treffer ballen. Men i dag gikk det opp et lys for meg. Har ofte sett yngre, smidige spillere ofte vri overkroppen bakover (vekk fra ballen) fra balltreff og ved fullføring av svingen. Da jeg skulle forsøke dette på rangen i dag fikk jeg plutselig perfekte balltreff nesten umiddelbart. Ballbanen ble også høyere, noe jeg ofte har sett er vanlig blant bedre golfere. Til og med hybriden fungerte suverent etter denne a-ha opplevelsen.

Da er det typisk at sesongen nærmest er over her i Trøndelag.
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by Peakation »

doublebuggi wrote: Har ofte sett yngre, smidige spillere ofte vri overkroppen bakover (vekk fra ballen) fra balltreff og ved fullføring av svingen. Da jeg skulle forsøke dette på rangen i dag fikk jeg plutselig perfekte balltreff nesten umiddelbart. Ballbanen ble også høyere, noe jeg ofte har sett er vanlig blant bedre golfere. Til og med hybriden fungerte suverent etter denne a-ha opplevelsen.

Da er det typisk at sesongen nærmest er over her i Trøndelag.

Har gått opp noen lys for meg også i sommer, uten å ha spilt mer enn en runde golf. Moro!
Men, hva mener du med å vri overkroppen bakover? Hvilken retning sammenlignet med slagretning? Klarer ikke se for meg hva du gjør...
Myrvoll81
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 29 Sep 2013, 17:52

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by Myrvoll81 »

Som ny bruker får jeg henge meg på her.

Jeg bruker ofte å se på Mark Crossfield og noen ganger Paul Wilson Golf. Ellers blir det randoms alt etter hva jeg søker på.
Ellers kan jeg henge meg på andre som sier det er bedre å filme sin egen sving og se på disse.
Kan også forsvare GoPro som kamera da det filmer med nydelig kvalitet og du kan ta slowmotion også! :) Fint for å se på treffpunkt etc.
Er også enig i at noen pro timer i løpet av en sesong er veldig lurt. Alle de vi ser på tv trener jo med sine coacher/pros gjennom sesongen!
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by doublebuggi »

Peakation

Det jeg forsøkte å si var at jeg vrir overkroppen nesten overdrevet mye bakover eller vekk fra slagretningen i fullførelsen av svingen. Vet ikke hvordan jeg ellers skal uttrykke det. Grunnen til at dette hadde stor positiv effekt for mitt vedkommede kan være at jeg har vært for stiv i kroppen eller ikke har greid å fullføre svingen tidligere. Svinger også roligere nå uten at det har gått utover lengden, heller mottsatt.

Et bilde viser hva jeg mener
gmcdowellfinish-460x272.jpg
gmcdowellfinish-460x272.jpg (37.14 KiB) Viewed 10548 times
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by Peakation »

doublebuggi wrote:Peakation

Det jeg forsøkte å si var at jeg vrir overkroppen nesten overdrevet mye bakover eller vekk fra slagretningen i fullførelsen av svingen. Vet ikke hvordan jeg ellers skal uttrykke det. Grunnen til at dette hadde stor positiv effekt for mitt vedkommede kan være at jeg har vært for stiv i kroppen eller ikke har greid å fullføre svingen tidligere. Svinger også roligere nå uten at det har gått utover lengden, heller mottsatt.
Da skjønte jeg det! Tror dette kalles Reverse C finish, og er noe av det samme lyset som gikk opp for meg også. Jeg får høyre skulder mye bedre ned og gjennom i svingen og det gir mye bedre ballkontakt. Noe av effekten er også at hendene kommer godt foran køllehodet og skaftet lener seg framover ved balltreffet. Det er noe alle gode spillere gjør og jeg har ikke fått det godt til før. Stod på rangen på Onsøy og slo åtterjernet til 150 meter, noe jeg bare kunne drømme om før med mye "flatere" og oppreist gjennomsving. Gamlekara som Jack Niklaus og Johnny Miller hadde reverse c og Miller sier i en video på youtube at kølla er square to target mye lenger ved å svinge på denne måten. Dagens moderne sving er mer oppreist og kølla forsvinner raskere til venstre i gjennomsvingen. Det kreves dermed mer timing ved impact, ifølge Miller.
andreasaa
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 13 Oct 2013, 01:44

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by andreasaa »

Jeg har sett mye på Shawn Clement på Youtube, og liker måten han forklarer ting på.
Videoene hans har hjulpet meg med å få en naturlig bevegelse i svingen, og slutte å henge meg opp i alle mulige tekniske detaljer.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by DuffyDuck »

champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by champ »

Sverger personlig til Peter Finch. Grunnen er at han må ha en av de deiligste svingene der ute! Han har ikke så mange filmer på tuben, men han deltar på veldig mye av Rick Shields også.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by Sharky »

Søk opp Dan Whittaker og Bradley hughes. Mye snaks som jeg liker å fokusere på.

De baserer seg på "pivotal motion" noe jeg er stor fan av :)
"The more i practice, the luckier i get"
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by yuran »

Jeg kikker på Mark Crossfield for å få en idé og så henger jeg meg egentlig ikke så mye opp i detaljer, men prøver å forstå et konsept. Bruker også youtube innimellom hvis jeg har havnet på villspor for å friske opp minnet.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by ShooterMacgavin »

Gorilla James!
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvilke youtubeinstruktører bruker dere?

Post by raysv »

Stortsett Mark C. Her...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply