Hvordan slå mer konsekvent?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Ja, som emnet tilsier luerer jeg altså på hvordan man skal slå mer konsekvent?

For å få litt kontekst: jeg tok VTG i juni i fjor, og har siden det hatt 17 runder på banen (langt de fleste av disse har vært 9 hulls runder). Litt vanskelig å anslå antall timer på range, men jeg vil tippe rundt 50 timer kanskje (fryktelig usikker her). Videre har jeg deltatt på en del av fellestreningene som klubbmedlemmer har tilgang til, hvor vi står på range og en av klubbens proer går rundt og er tilgjengelig for kort feedback. I følge disse ser svingen min veldig grei ut. Noe som jeg selvsagt tar til meg med et smil. :)

Problemet mitt er dog at jeg er veldig inkonsekvent i slagene mine. Når jeg står på range konsentrerer jeg meg først og fremst om å slå ballen rett. Jeg peker meg ut et referansepunkt (et flagg, en tue, en flekk med lysere gress, o.l.) og gir meg selv et visst slingringsmonn til begge sider og prøver å komme innenfor her. Og det kan gå bra i flere slag. Så plutselig kommer det en liten rekke slag som er helt på viddene. Lukt ut til en av sidene (vi snakker real køllebom; jeg kjenner at ballen treffer helt feil). Så en serie bra slag igjen. Så plutselig topper jeg som en villmann. Eller duffer. Så er jeg "back on track" igjen.

Hovedproblemet mitt er at jeg ikke alltid klarer å identifisere hva det er jeg gjør feil på bomslagene. I mitt hode gjør jeg samme svingen som på forrige slag, men nå plutselig bommet jeg fullstendig?

Er dette bare snakk om mengdetrening? Er det bare å fortsette å sikte der jeg gjør, så vil kroppen ubevisst luke ut alle småfeilene jeg gjør og ting vil forbedres etter hvert? Jeg vet ikke hvor jeg burde ligget hen etter 50-ish timer på range.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Jumper »

Velkommen til golfens underlige verden.... Kan trøste deg med at du fortsatt kommer til å gå på perioder med mye rart, selv om du kommer deg godt ned i handicap. Golf er en av de aller mest teknisk vanskelige sportene som finnes, og det skal svært lite til før ballbanen endres. Treffpunkt på ball, svingspor, kommer du litt mer utenfra eller innenfra enn forrige sving etc. etc. Tror det enkle svaret er å fortsette slik du gjør med trening med pro som tar en kikk i ny og ne. Så er det å terpe og terpe.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Hagean »

En ting er sikkert. Om man slår bra vil det fortsette å gjøre det helt til man begynner å tenke over hvorfor. :lol:
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Pepto »

Vet da neimen ikke om jeg noengang kommer til å spille konsekvent.
Går fra elitenivå til å kjempe livet av meg for å redde en 8 på par 3.

Hadde den jævla golfbane vært helt i vater så skulle jeg klart å spille mer konsekvent. Skjønner ikke hvorfor de må lage alt så latterlig humpete. Greit svingen er bra, men det er så mye positurer,verandaer og hyttefelt som spiller inn på hvordan slaget blir.


Øvelse gjør nesten mester, men jeg mener jeg får mer ut av å trene på banen enn ved å stå på range.

Range= en milliard meter bred gressplen som gjør at alt ser spikrakt ut.
Bane= 15 meter bredt helvete, med sikker lostball utenfor.

Jeg står mye på range, er nyttig lell.

Banene skulle forøvrig ha lovpålagt fore-caddie på alle hull til enhver tid.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by foffeey »

Pepto wrote:Banene skulle forøvrig ha lovpålagt fore-caddie på alle hull til enhver tid.
+1 for årets innlegg! Kunne ikke ha vært mer enig!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Hagean wrote:En ting er sikkert. Om man slår bra vil det fortsette å gjøre det helt til man begynner å tenke over hvorfor. :lol:
Haha! Ja, det er sant! :D Jeg merker det når jeg har en god serie, så tenker jeg "hmm, jeg må prøve å være litt bevisst på hva det er jeg gjør riktig her nå", og dermed kan jeg finne på å bomme totalt på neste slag.

Jeg gikk en 9-hulls runde alene i går, og det endte opp med å bli en "helvetesrunde" - 10m/s vind, piskende regnbyger. Jeg dreit i å holde score etter hull 2, og spillet gikk bare bedre og bedre utover de senere hullene. På siste hullet hadde jeg et spesielt fantastisk innspill; hadde brukt 3 slag nedover fairway på et langt par 5 hull (og det med regnet piskende i ryggen). Slo inn fra ~70m med SW, og ballen la seg fint en halvmeter fra hullet. Riktignok ble det en 2-putt ut av det ( :x ), men hvis jeg kan spille bra under de forholdene der, så vet jeg at jeg kan prestere langt bedre enn jeg gjør på fine dager.

Mye sitter nok i hodet, ja.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by furu »

Hvis noen finner svaret på dette må de huske å skrive det ned.
Instagram @christianfuru
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Joda, jeg har skjønt at ingen svinger perfekt hver gang, men jeg mener da bestemt at det skal være mulig å i det minste slå ballen mer eller mindre rett frem relativt konsekvent i hvert fall. ;)

For øvrig var mitt siste besøk på driving rangen av typen "jeg kaster køllene og sier meg ferdig med golf" sorten. I løpet av 2 bøtter med baller slo jeg kanskje totalt sett 10 slag som ikke var rent søppel, noe som er ukarakteristisk dårlig selv til meg å være. Det viste seg at det ble fellestrening mens jeg sto der så jeg fikk input av en av proene, men det forvirret meg mer enn noe annet da han gjorde rare ting med svingen min som jeg ikke helt fikk til å klaffe. Jeg ble stående en stund og slite med en mellomting mellom de justeringene han gjorde og den svingen som har fungert bra for meg tidligere, så det endte med at jeg lusket meg hjemover og mumlet noe om finn.no. ;)

Ah, er ikke golf herlig, dere? :D
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Kaffekannen »

Ååh, tenk å kunne være mer konsekvent i golf :D Da kunne jeg vært skikkelig god.

Det man kan gjøre noe med, og som definitivt hjelper på stabiliteten, er å sørge for at utgangspunktet for hvert eneste slag er så likt som mulig. Bruk noen sekunder ekstra på å sjekke at grepet ditt er likt fra gang til gang. At du sikter mot målet nøyaktig hver gang. At ball er riktig plassert og at du har riktig mindset. Derfra og ut er det egentlig bare en dårlig utført sving som hindrer deg i å treffe samme punkt hver gang :D Piece of cake altså
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Snowman »

Slutt med fellestreninger! Slutt med å høre på proene! Finn din teori om hva du prøver å gjøre, og så jobber du mot å gjøre det mest mulig likt hver gang! Da kommer du sikkert til å få diverse uvaner, men hvis man gjør cirka samme feilen hver gang, da er det likevel forutsigbart og konsekvent. Og da heter feilene "personlig stil" :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by halvorsen84 »

Snowman wrote:Slutt med fellestreninger! Slutt med å høre på proene! Finn din teori om hva du prøver å gjøre, og så jobber du mot å gjøre det mest mulig likt hver gang! Da kommer du sikkert til å få diverse uvaner, men hvis man gjør cirka samme feilen hver gang, da er det likevel forutsigbart og konsekvent. Og da heter feilene "personlig stil" :)
Furyk og Fowler! :D

Enig med snømann her, vi som ikke satser på golf annet enn som hobby kan like gjerne gjøre det som passer oss best. Lærebøkene på skolen er ikke for alle, så hvorfor i all verden skal golfbøkene være noe annerledes? 8-)

Er mer eller mindre selvlært, 2-3 protimer totalt siden 2008, men har sett endel filmer, YouTube osv. Prøver å tilpasse meg det jeg ser, leser og hører, men bare hvis det faller naturlig for kroppen min! Prøver å ikke tvinge på meg noe som helst, bare fordi boka sier det.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Jumper »

Det finnes bare en Bubba Watson, og det å ikke ta i mot hjelp fra en pro for å gjøre ting lettere, synes jeg blir dumt. Leser man for mye tips og ser for mye videoer så blir man fort veldig forvirret og ting tar mye lenger tid enn om man bruker EN pro som holder deg på rett spor. Men det er nå min mening. Jeg slår veldig mye bedre etter at jeg kjøpte en pakke med timer og jobbet systematisk med arbeidsoppgavene fra proen.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Hagean »

Golfsvingen er egentlig veldig enkel helt frem til man begynner å lese om teorien rundt den. Vi må bare se at vi er ikke Tiger Woods. Ting som er teoretisk riktig er ikke nødvendigvis det som passer deg og din sving best. Jeg synes man skal svinge i vei og få et grunnlag i svingen slik det er naturlig for deg å slå, så ta deg en protime senere hvor han luker ut noen av feilene, men likevel bevarer den naturlige delen av svingen. Tenker du på at alt i svingen skal være korrekt blir du stående som en maskin med disfunksjonable tannhjul og det hindrer deg mer enn det hjelper. Man må bare tørre å prøve litt forskjellig. Fungerte det ikke første gangen, ikke prøv det samme igjen og forbann deg over at det ikke funker. Sett fokuset på nye ting og prøv igjen.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Kaffekannen »

Dette med pro kontra selvhjelp er en evig diskusjon og absolutt individuelt. For egen del skulle jeg ønsket at jeg tok flere protimer i starten av karrieren. Hadde hjulpet meg til raskere progresjon og mindre feil å luke vekk. Det jeg ser rundt om på driving rangene og banene er at de aller fleste(men langt i fra alle selvsagt) burde tatt noen timer for å få det grunnleggende på plass. Hvis man ikke holder køllen noenlunde korrekt vil man kun komme til et visst nivå før det stopper opp. Samtidig vil feilt grep og oppstilling raskt føre til "over the top" med de problemene som følger med det og ikke minst inkonsekvens som er trådens tema. En god pro fikser dette.

Det jeg ikke anbefaler er for mye av noenting. Hundrevis av youtubevideoer fra forskjellige aktører, eller 2 protimer i uken fra starten av tror jeg vil føre til altfor mye fokus på det tekniske og dernest at gleden forsvinner.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Snowman »

Jeg forsto denne tråden til å handle om å stabilisere spillet sitt, men gjerne på et jevnt og middelmådig nivå. Da kan man gjerne stabilisere seg med feil og uvaner, men så stanger man gjerne i taket og kommer ikke videre. En ærlig sak, og det har jeg for min del greid uten pro-timer.

Men den som vil bli god, mye bedre enn man er, da må man gjerne være villig til å bli mindre stabil, og ofte midlertidig dårligere, mens man øver inn noe nytt. Og da trenger man gjerne både pro-hjelp og mye tid og tålmodighet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Hvor mye har køllelengde å si, egentlig? En av tingene som proen har påpekt er at når jeg står "naturlig", sånn jeg automatisk stiller meg opp, så er håndleddene mine ikke nøytrale, men bøyd, slik at armene mine og kølleskaftet danner en rett linje. Proen mener at dette gjør det vanskelig å styre vendingen av køllebladet i svingen, så for å få til mer nøytrale håndledd må jeg enten bøye meg lengre frem, eller sette meg mer ned i knærne. Dette finner jeg vanskelig å gjøre konsekvent, kan det ha noe å si på det at jeg slår litt i øst og vest fra slag til slag?

Jeg vet det kan høres ut som en tynn unnskyldning til å kjøpe nye køller, men spørsmålet er faktisk seriøst. :P
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Snowman »

henrikwl wrote:Hvor mye har køllelengde å si, egentlig? En av tingene som proen har påpekt er at når jeg står "naturlig", sånn jeg automatisk stiller meg opp, så er håndleddene mine ikke nøytrale, men bøyd, slik at armene mine og kølleskaftet danner en rett linje. Proen mener at dette gjør det vanskelig å styre vendingen av køllebladet i svingen, så for å få til mer nøytrale håndledd må jeg enten bøye meg lengre frem, eller sette meg mer ned i knærne. Dette finner jeg vanskelig å gjøre konsekvent, kan det ha noe å si på det at jeg slår litt i øst og vest fra slag til slag?

Jeg vet det kan høres ut som en tynn unnskyldning til å kjøpe nye køller, men spørsmålet er faktisk seriøst. :P
Jeg anbefaler deg å fokusere på deg selv og hva du gjør fremfor å tenke på utstyret lenge ennå. Spill deg fra dagens hcp 51 og ned til ca 30 før du tenker særlig på andre ting enn hva du sjæl gjør av bevegelser, og selvsagt er det vanskelig å gjøre ting likt hver gang, men det blir likere etter hvert. Da jeg startet opp med golf, hadde jeg 7 billige tilfeldige køller, dvs driver, 3w, 5er, 7er, 9er, sw og putter. Det holdt greit nok, for jeg slo uansett ikke med særlig lengdekontroll. Helt jernsett og litt annet kjøpte jeg da jeg var på 28-tallet i hcp.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Franz »

Mitt tips:

Sving kortere, og vær superkritisk til balanse og balltreff. Hvis du får oppleve hvor langt og rett ballen flyr med det du trodde var en halvsving blir golf mye lettere.

Og ang utstyr:

Dama spiller med seks køller og de ballene jeg ikke gidder å spille med. Ingen problemer med å spille ordentlig golf på den måten.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by DuffyDuck »

Enig. Skal ikke mye kraft til for å kakke ballen 100 meter.
Fulle svinger med wedger fra innenfor 100 meter bruker ikke å være the shit.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Snowman »

DuffyDuck wrote:Enig. Skal ikke mye kraft til for å kakke ballen 100 meter.
Fulle svinger med wedger fra innenfor 100 meter bruker ikke å være the shit.
Dukket opp en øst-europeisk gjest i flighten vår på Holtsmark på lørdag, som dro fram driver på hull 12, men han kom likevel ikke fram til green.

... men han var en hyggelig kar, så gjerne for meg :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply