Hvordan slå mer konsekvent?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Franz wrote:Mitt tips:

Sving kortere, og vær superkritisk til balanse og balltreff. Hvis du får oppleve hvor langt og rett ballen flyr med det du trodde var en halvsving blir golf mye lettere.
Her tror jeg faktisk du er inne på noe. Når jeg tenker etter, så er ofte de beste slagene de jeg trodde var halvsvinger, eller de hvor jeg bevisst tok en halvsving fordi "jeg vil bare slå halvparten så langt". Booom - rett fra ene siden av fairway og over på andre.

Jeg skal prøve å være mer bevisst på dette både på range og på banen fremover.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by Snowman »

henrikwl wrote:
Franz wrote:Mitt tips:

Sving kortere, og vær superkritisk til balanse og balltreff. Hvis du får oppleve hvor langt og rett ballen flyr med det du trodde var en halvsving blir golf mye lettere.
Her tror jeg faktisk du er inne på noe. Når jeg tenker etter, så er ofte de beste slagene de jeg trodde var halvsvinger, eller de hvor jeg bevisst tok en halvsving fordi "jeg vil bare slå halvparten så langt". Booom - rett fra ene siden av fairway og over på andre.

Jeg skal prøve å være mer bevisst på dette både på range og på banen fremover.
Det pleier i hvert fall sjelden å hjelpe, når man sliter, å ta i enda litt hardere og holde enda litt hardere i kølla :D
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Nei, det er helt sant. ;) Det har jeg fått merke til gangs.

Case in point: bunkerslag. Bunkere skremmer meg ikke. Jeg slår - etter egen målestokk - fantastiske bunkerslag. Fordi det ikke er noe pes, jeg bare trår nedi bunkeren, stiller meg opp og svinger kølla - hvorpå ballen svever i en fin bue og inn på green. Bunkerslag er null stress og pes, og jeg er selvsikker på dem.

Slag fra en fairway som ikke er like rett som driving range, derimot... :oops:

Det aller meste sitter nok i hodet, og hvis et fokus på litt mer kontrollerte halvsvinger kan få opp selvtilliten et par hakk tror jeg mye er gjort. :)
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by henrikwl »

Kjapp oppdatering fra range i dag: jeg prøvde å fokusere på å korte ned baksvingen, og ganske riktig så ble slagene langt mer konsekvente. På ~60 baller hadde jeg vel kun en håndfull slag som var helt borti natta (sinnssyke toppinger eller kanindrepere i ekstreme vinkler til høyre og venstre). Klart, alle slagene var ikke spikrake, men det føltes greit å slippe å spille rulett.

Det skjer nok en del ting på den siste delen mot toppen av baksvingen der som jeg ikke helt er i stand til å håndtere enda, ja. Skal prøve å holde dette samme fokuset på søndag når vi skal ut på banen og se hvordan det går. :D
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Hvordan slå mer konsekvent?

Post by smalahove »

Jeg har hatt et par aha-opplevelser i forhold til svingen min, med god hjelp av noen pro-timer (og video-analyse) - som kan være interessante for flere.

Jo lengre baksving, jo lettere å havne i feil posisjon. For min del resulterer det som oftest i en for bratt svingbane.
Med en kortere baksving vil denne type feil ha mindre utslag.

Jo lengre baksving, jo lettere å ha "fully cocked" håndledd.
Image
Dette gir tidlig casting, dvs. du løser ut kraften i håndleddene alt for tidlig, da du ikke klarer å holde igjen pga kraften i svingen. Og dette har jeg slitt med leeeeenge uten å skjønne hvorfor. Man må ha noe å gå på i håndleddet i starten av nedsvingen. Det har man gjerne (naturlig) i en kortere sving - hvis man ikke vil løse ut tidlig, som f.eks. i et lob slag.
Post Reply