3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Golffreak »

Har testet Swingbyte2 litt som jeg kjøpte meg nå, og den gir en hel masse data som er mer eller mindre nyttig. Les mer om svinganalysedingsene i en annen tråd under utstyr forøvrig. Jeg skal bruke den mest for å jobbe med svingtempo, og ihht boken "Tour Tempo" av John Novosel (som jeg ikke har lest) så har så og si alle tour proer et svingtempo hvor baksving tar 3 ganger så langt tid som nedsvingen (3:1).

Jeg testet med Swingbyte2, og prøvde virkelig å slå smooth etc og klarte ikke å komme ned til 3:1. Jeg ligger på ca.5,4:1, noe som vil si at baksvingen er for sen eller at nedsvingen er for rask. Dette selv når jeg følte jeg hadde god gjennomsving, finish, balanse, balltreff og ballbane. Skal teste litt mer, se på video og jobbe mer med tempoet, men spørsmålet er om jeg skal stresse med å forsøke å tilnærme meg 3:1 eller ikke hvis det ikke "faller seg naturlig" for meg.. Jeg forsøkte for moro skyld å ha superrask baksving, og da kom jeg litt ned på 4 tallet men jeg ville jo aldri ha svingt så raskt i baksvingen.. Jeg vet at jeg kan være litt for rask i nedsvingen, men når jeg følte at jeg roet ned og svingte "smooth" så var det fremdeles på 5-tallet. Klarte f.. ikke å få tempoet ned mot 3:1 og det irriterte ræva av meg på rangen sist.... ;)

Er det noe å stresse med? Noen som har jobbet aktivt med tempoet her (og målt det)? Har googlet en del tips på diverse youtube instruktører etc, så har jo noen tips men kom gjerne med gull-formelen"... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Franz »

Må du ikke i tilfelle svinge mindre smooth?
Altså raskere bakover?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by furu »

Med Tour Tempo får mange seg en overraskelse over hvor rask baksvingen egentlig er. Hvis man da skal holde seg til deres oppsatte variasjoner. Prøv Franz sitt forslag om raskere bakover.
Instagram @christianfuru
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by smalahove »

Lastet akkurat ned TT app'en. Ble overrasket over hvor rask baksvingen skal være ja :-)
Gleder meg til å prøve den på rangen.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by sirandrew214 »

Gleder meg til å stille meg opp på rangen med en 6-pack og popcorn for å se på alle som skal tvinge seg til verdens raskeste baksving. Det går nok ikke utover teknikk og presisjon i det hele tatt... :p
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by furu »

Er jo ikke det jeg mener. En kunstig sakte/rolig baksving kan være vanskelig å time med overgang og betraktelig raskere gjennomsving.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Instagram @christianfuru
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by smalahove »

furu wrote:En kunstig sakte/rolig baksving kan være vanskelig å time med overgang og betraktelig raskere gjennomsving.
+1 det er ofte det som er årsaken til de dårlige drivene mine. Tenker rolig, kontrollert og lang baksving.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Franz »

smalahove wrote:
furu wrote:En kunstig sakte/rolig baksving kan være vanskelig å time med overgang og betraktelig raskere gjennomsving.
+1 det er ofte det som er årsaken til de dårlige drivene mine. Tenker rolig, kontrollert og lang baksving.
Der tenker jeg vi har den... :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Golffreak »

Jeg nevnte i innlegget mitt at jeg enten måtte ha raskere baksving og/eller roligere gjennomsving ja, for å oppnå 3:1 tempo. Jeg skal teste det ut litt videre, men som nevnt så klarte jeg det ikke når jeg forsøkte å svinge så raskt jeg kunne baksvingen! Jeg må nok kombinere det med smoothere gjennnomsving, og vet at jeg nok har litt å gå på og at køllehastigheten faktisk kan økes om jeg får frem hendene mer ved impact og ergo senere release. Kompisen min som testet Swingbyte2 dingsen også, klarte faktisk å oppnå 3,3 i tempo så det skal jo være mulig....

Men nei, jeg kommer ikke til å på død og liv stresse med å skulle få 3:1 tempo på Swingbyte. Jeg tror det kommer naturlig med terping på en bedre sving generelt :).

Det er nok mange som har FOR rolig baksving, som mister naturlig rytme og hvor det blir for "statisk". Men klarer man ikke å svinge og rotere skikkelig med "Tour Tempo", så er man like langt...

Testet forøvrig SB2 med putteren også, og der bør tempoet ligge på rundt 2:0. Der var jeg stort sett på 3:0, men klarte å svinge til 2:0 på flere putter. Veldig nyttig å få opp data på face angle etc forøvrig, så kan man terpe på små detaljer for å få dette så nærme null i avvik som mulig.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by BillyJoe »

Jeg tror ikke en rolig baksving er så ille. Vet ikke ditt/deres nivå, men for oss glade amatører vil det være mye viktigere å bruke litt tid på å komme i noenlunde riktig posisjon, mer enn å rushe for å finne en rytme verdens beste spillere har.

Hvordan måles det egentlig? Tok en kjapp titt på ytterpunktene Ernie Els og Tommy Gainey på Utoob, og målt på øyemål ligger begg omtrent på 2:1 (fra bevegelsen starter til impact).
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Lefthook »

Om man kan oppnå 3:1 er teknikkavhengig.

Hvis man sliter med å komme i nærheten av dette forholdstallet så kan det bety at teknikken i baksvingen og overgangsfasen ikke er helt god. Men å tvinge seg til å ta en raskere baksving hvis det går på bekostning av stabilitet og kontroll er ikke noen god ide.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Golffreak »

BillyJoe wrote:Jeg tror ikke en rolig baksving er så ille. Vet ikke ditt/deres nivå, men for oss glade amatører vil det være mye viktigere å bruke litt tid på å komme i noenlunde riktig posisjon, mer enn å rushe for å finne en rytme verdens beste spillere har.

Hvordan måles det egentlig? Tok en kjapp titt på ytterpunktene Ernie Els og Tommy Gainey på Utoob, og målt på øyemål ligger begg omtrent på 2:1 (fra bevegelsen starter til impact).
Måles ved tiden fra start av takeaway til toppen, delt på tiden fra toppen til impact. Alle tour pros ligger på rundt 3:1 visstnok, som betyr at baksving tar 3 ganger så lang tid som nedsving.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by furu »

Jeg mener heller ikke at man skal forsake stabilitet for å oppnå tempo. Absolutt ikke. Å sette opp tempoet i baksvingen litt er ikke det samme som å svinge på max.

Har på morro skyld prøvd meg på Inbee-Park-sving i sommer. Veldig variable resultater. Lagt det bort nå.

Jeg ser en del golfere på rangen som tar køllen rolig bakover, fortsetter like rolig, og så kliner til alt de kan og blir stående igjen på høyrefoten.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by TheBigEasy »

Leadbetter om swing tempo:
Play your best.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by Sharky »

Jeg tror det er mange amatører som kunne hatt nytte av å ha en raskere baksving.
Jeg tror det er mange amatører som vil slå lenger om du har en raskere baksving.

Men for mange så må de nok endre noe i svingen for å få dette til og da tenker jeg først og fremst på lengden på baksvingen. Er ganske sikkert på at jeg ikke har 3:1 tempo selv (har dog ikke målt) med de lengre køllene i baggen, nettop fordi jeg har en veldig lang baksving. Derimot med et wedgeslag fra 40-70 meter tror jeg at dette er bektraktelig bedre, da jeg spiller mer på feeling og ikke tenker på posisjoner

Det jeg tror mange må gjøre for å oppnå dette tempoet er først og fremst kutte ned bittelitt på lengden av baksvingen. Klarer du å beherske en kortere å kjappere baksving så vil dette genere mer lagg i svingen, som igjen vil resultere i lengde. Jeg tror også mange har samme problem som meg, med at de nettopp tenker for mye på hva som skjer i baksvingen, hvor de skal være, hvordan hendene oppfører seg og det har gjort for meg i det siste at jeg har stoppet svingen på toppen fordi jeg føler jeg må vri eller endre posisjon på hendene for å komme riktig inn på ballen.

En liten teori: Viss du/dere hadde fått et balltre i handa og ble bedt om å slå en ball som blir kastet mot dere, vil jeg tro at flesteparten av dere vil gjøre et forsøk på å slå denne ballen uten å tenke noe særlig på baksvingen. Jeg vil tro at de fleste kun tenker på impact og gjennomsving. Men i golf er vi "opplært" hvordan ting skal være og tenker derfor altfor mye på hva som skjer før vi treffer ballen og altfor lite om hva som skjer ved impact / etter vi har truffet ballen, da dette egentlig er det viktige.

Golffreak, mitt tips/spm er. Hvor kort og kjapp baksving må du ha for at du skal klare å oppnå 3:1 tempo samtidig som du føler at "smoothness" faktoren er den samme? er lengden den samme? evt. bedre/korte?

Dette er på ingen måte et forsøk på en fasit, men heller mine tanker rundt akkurat dette ;)
"The more i practice, the luckier i get"
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by radar1 »

IMOP :) ser det ut som progutta har relativt trege baksvinger når man ser de på tv.
Videoen under motbeviser det :lol:
Her gåre unna!

smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by smalahove »

Testet TT app'en idag. Glemte ørepluggene, så det ble litt amputert med iphone høyttaleren på lavt volum :-)
Testet de forskjellige tempoene, med forskjellig (bak)svinglengde - med følgende konklusjoner:

Dette er ikke noe miracle fix, men et treningsverktøy.
Metronomen ga meg flere aha opplevelser når det gjelder hvor rask både baksving og nedsving skal være.
Oversving blir vanskelig pga liten tid å nå toppen
Nedsvingen blir raskere, jevnt over (ikke i rykk) - da man vet hvor kort tid man har fra topp til impact
For meg ble det litt raskere baksving og litt raskere nedsving. Fikk til flere kanonslag.
De bra TT svingene stemmer bra med mine egne "vanlige" - TT metromen vil da kunne fungere som en tempo-mal
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: 3:1 svingtempo eller ikke....?!?

Post by JanB »

Her er en metode du kan bruke for selv å få en korrekt 3:1 tempo.
http://www.jasol.eu/golfteori/power-gam ... -i-svingen

Har du spørsmål til artikkelen eller vil sende inn din video, vil jeg gi alle Golfsnakk venner gratis analyse.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply