Trene på banen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Trene på banen?

Post by Fossi »

Da jeg tok GK for 12-14år siden var det masse terping på alt mulig rart man ikke kunne gjøre på en golfbane. Blant annet var det uglesett å trene på banen. Det virker som om ting har blitt litt mer løssluppent nå. Hvordan stiller folket seg til å trene på banen så lenge det ikke er masse folk? Jeg spiller mye alene og ønsker gjerne å spille to tre baller fra utslaget og så legger jeg gjerne ut noen baller på stedet jeg vet jeg sliter med. Jeg passer hele tiden på at det ikke er folk bak meg som må vente. Er dette innafor?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Trene på banen?

Post by Rotten »

Vet det er litt delte meninger om dette. Jeg synes det er innafor så lenge du ikke hakker mye på en plass og plastrer sårene med torv.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Trene på banen?

Post by mully »

På min hjemmeklubb var det en noe eldre mann som spilte inn 15 baller fra 40 meter på hull 16, lempa vel ut alle baller han hadde i baggen. På hull 17 (par 3) druser han avgårde 7-8 baller, da måtte jeg gi han beskjed om hvor rangen befinner seg.
TaylorMade
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Trene på banen?

Post by apehest »

Tror det varierer utifra hvor du er.
På min hjemmebane er det helt innafor å tømme baggen og hakke ETT høl. Samme med å spille 2-3 baller. Så lenge man ikke er i veien for noen vel å merke.

Kunne ikke falt meg inn å gjøre det på andre baner.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Trene på banen?

Post by Fossi »

Jeg ville aldri spilt 10 baller. Men jeg føler jeg får mye mer igjen for å spille to-tre baller på enkelte hull enn jeg gjør på å gå tre runder på banen. I tillegg spiller jeg som sagt gjerne et par ekstra baller fra steder jeg knoter det til på. Jeg har spilt slik tidligere i min gamle klubb,men det virker litt mer seriøst der jeg er medlem nå. Jeg gjør selvsagt bare dette når jeg spiller alene eller med gode kompiser som jeg vet spiller slik selv.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Trene på banen?

Post by Golffreak »

Hvis du spiller alene, det ikke er noen som kommer bak og du viser normalt hensyn mtp slitasje på banen så ser jeg ikke noe problem med å slå flere baller. Vanskelig å sette noen grense da det avhenger av totalen på det jeg nevnte, men 40 baller høres for mye ut..;). Da har du påført samme slitasje som minst 2t spill med fulle flighter... 2-3 baller for å trene er ikke noe mer enn en vanlig flight.

Man trenger jo ikke å tømme bagen på hull 18 med terrassen full av folk. Er jo noe som heter både fornuft, men også takt og tone...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Trene på banen?

Post by halvorsen84 »

Gjør dette selv innimellom når det er lite trafikk på banen, men aldri noe mer enn 2-3 baller.. Mange som gjør dette og det går stort sett greit. Er jo ikke alle klubber som har gode treningsfasiliteter, og enkelte "trøbbelslag" i vanskelige posisjoner kan det være vanskelig å gjenskape, så da får man ty til banen!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Trene på banen?

Post by Yorkie »

Golfbanene ligger der for å brukes, om man spiller en turneringsrunde eller trener er same same (altså på engelsk og ikke noe med urbefolkning). Legger man tilbake torv, reparer nedslagsmerker og raker bunker, og ikke sinker spillet for andre, kan det da ikke være noe som tilsier at man ikke skulle kunne trene på banen, dog med ett snev av sunn fornuft, 2-3 baller er greit, men å tømme bagen og så stå å dryle 40 baller inn på green er nok noe i overkant
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trene på banen?

Post by furu »

Tren på banen. Men for guds skyld - ikke etterlat den som et treningsfelt. Fiks nedslagsmerker. Legg tilbake torv.

Alltid artig når en juniorgruppe har slått seg løs på en av greenene.......... Eller som på en lokal klubb her der en fin green er enkel å nå fra rangen......

Respekt. Det er det alt handler om. Oppfør deg skikkelig så kan du trene på banen.
Instagram @christianfuru
Post Reply