Takeaway

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Takeaway

Post by PlayerG »

Oppdaget nylig at køllehodet kommer på utsiden av siktelinjen i starten av baksvingen min.

Kompenserer nok en del for dette i nedsvingen, men er vel naturlig å tro at dette vil føre til en utenfra-og-inn-sving med mange hook-slag.

Noen gode tips til treningsøvelser for å starte baksvingen på innsiden av siktelinjen?
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Takeaway

Post by barcentrale »

Det trenger ikke å bety så mye.. Hook kommer mest av alt fra at køllehodet kommer for mye fra innsiden..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Takeaway

Post by furu »

Hvorfor kompenserer du? Vet du at du kompenserer? Jeg ville fått en visuell bekreftelse på dette med video før jeg konkluderte med noe.
Instagram @christianfuru
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Takeaway

Post by DuffyDuck »

Uten å ha sett video av svingen din så er det veldig vanskelig å si noe konkret. Men i utgangspunktet er det ofte mye mer "feil" å trekke til seg hender og køllehode på innsiden kontra utsiden. OTT og EE går ofte hånd i hånd med denne tendensen.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Takeaway

Post by JanB »

Del opp baksvingen din i 2 possisjoner. Gjør alt sammen i sakte film mange ganger først.
Posisjon 1.) Du har beveget både underkropp og overkropp med stive armer bakover. Lite eller ingen håndleddknekk. Du skal stoppe akkurat der din kølle er vannrett. Da skal du sjekke at kølla også er helt i linje med tåtuppene dine (altså spillelinja). Der skal kølla være på POS 1.
Så går du tilbake til setup og skal inn i POS2 Den er som følger
Posisjon 2.) Du gjør alt som til POS1 men fortsetter. Nå vil hoftene stort sett stå i ro. De har kommet til omtrent 45 grader i POS1. Overkroppen fortsetter å rotere. Armene stiger og du setter også inn 90 grader knekk på håndleddene. Nå skal du stoppe omtrent der din venstre arm (vanlig hhspiller) er vannrett. Stopp der og kikk mot hendene. Stå helt stille. Slipp høyre hånd og flytt den 20 cm opp på skaftet. Hold fast og slipp venstre hånd. Kølla er fremdeles helt stille. Nå skal du sikte og se hvor kølla peker mot bakken. Den skal treffe linja / spillelinja til ballen!!
Disse to posisjonene vil hjelpe deg til å ha et riktig plan på kølla.

Merk; Mange roterer mye lenger enn til POS2 og det er helt greit. De to posisjonene jeg beskriver her er lett å arbeide med på egen hånd. Når man roterer mer og kølla "ligge vannrett" bak hodet, er det vanskelig å sjekke om man gjør alt riktig. Har man POS 1 og 2 på plass er det større sansynlighet at resten blir riktig.

Tren altså med å gjør 5 ganger til POS 1. Stopp og sjekk ! Stå tar du 5 direkte til POS2. Alt sammen i ganske sakte. "Sakte film". Hver gang skal du stoppe og sjekke.
Etter at de sitter, kan du gå over til å ta normalt tempo. Til slutt kan du begynne med normalt tempo OG slå baller for første gang.

Noen spørsmål så ikke nøl med å spørre. Send gjerne video så analyserer jeg for deg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Takeaway

Post by apehest »

Faen ta! Blir sulten hver gang jeg ser trådtittelen.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Takeaway

Post by Lefthook »

Det der skyldes ofte at høyre hofte bli stående igjen i takeaway, eller driver sidelengs over høyre foten...

Løsningen er å rotere hofta vekk fra ball-linjen og ikke la den gå en millimeter mot høyre. Pass også på at trykket under høyre fot ender opp i Helen på toppen av baksvingen.
Post Reply