Gnagsår på brystet!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Larsen
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 08 Mar 2013, 16:29
Hcp: 19

Gnagsår på brystet!

Post by Larsen »

Hei! Jeg har ett litt merkelig problem, jeg får ett slags gnagsår på brystet, nærmere sagt venstre bryst nærme armhulen. Jeg vet ikke om jeg gjør noe feil i svingen eller det er noe annet. Jeg har trent mye styrke i vinter og har lagt på meg noen kilo muskler merker jeg, men kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Er golfspillere som er mye bedre trent enn meg. Er det noen som har tips? Jeg kan ikke finne ut om hva som skulle være gale med svingen, er vel meningen å holde venstrehånden inntil kroppen, og er det som fører til gnagsår. Er ikke noe stort gnagsår og forsvinner til neste dag, men svir og er ganske plagsomt når jeg spiller. Jeg la dette innpå trenings tips, fordi jeg regner med at det går på noen justeringer i svingen. Tar i mot all tips med stor takk! :)
I baggen:
Mizuno JPX 825 Driver 10,5 loft
Cobra Amp Cell 3-4 Fairwaywood
Mizuno JPX 825 Hybrid
Mizuno JPX 825 Pro PW-4
Callaway Mack Daddy 2 - 50, 56 (Tour Grind) og 60 grader
Odyssey Metal-X #1 putter
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Gnagsår på brystet!

Post by JanB »

Hei Larsen. Det er ganske vanskelig å komme med en helt sikker årsak, men etter noen tester vil jeg at du skal se på følgende.
Det er ganske innlysende at du får disse gnissningene mellom hud og hud i din oppsving. At du har trent opp brystmusklene skulle ikke ha innvirkning på dine plager men la oss analysere.
I baksvingen holder du en god rett venstre arm. Ved at du presser denne venstrearmen ekstra rett, strammes også brystmusklene litt. Nå kommer "forklaringen". Dersom du ikke roterer overkroppen så langt som du egentlig kan (er myk til), og SAMTIDIG armene fortsetter sin bevegelse oppover, vil du få en gnissning mellom overarm og brystmuskel.
Mitt fokus ville da vært å se om du kan bevege overkroppen litt mer 90 grader. Jeg vil tro du har mer å gå på her. Dersom du allikevel er på ditt maks, ville jeg se på hvor langt opp du presser venstrearmen. Det kan hende du går lenger enn nødvendig.
Min konklusjon er altså å se om du roterer nok med overkroppen. Underkroppen skal jo bare rotere rundt 45 grader, mens overkroppen omlag 90 grader.
Få noen til å se på deg akkurat på dette.
Fint om du kommer med en tilbakemelding. Målet er jo at du skal ha glede av golfen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Gnagsår på brystet!

Post by veggiss »

Smør deg med noe krem eller olje der det gnisser, så går det nok over av seg selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Gnagsår på brystet!

Post by furu »

Anbefaler å smøre hele kroppen når du først er i gang :D
Instagram @christianfuru
Post Reply