Venstre arm connection

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Venstre arm connection

Post by Rotten »

Dette er kanskje ett spørsmål for spesielt interesserte, ev. sære. Tenkte derfor dette var rette forumet :D
som de fleste andre jobber jeg med å ikke bøye ve. armen i baksvingen, imidlertid synder jeg litt på de lengre klubbene. Har på egen hånd (så dette må tas med en klype salt) funnet ut at dette i hovedsak skyldes to ting for min del: Litt for lite skulderrotasjon samt oppstilling der ve. arm har forbindelse til kroppen for mye under m. pectoralis. Det siste bidrar også til det første problemet. Dette gjør at armen ikke får rotert så mye i baksvingen og heller ikke får bevege seg fritt, men blir liksom litt fanget under kroppen og dermed knekker. Kan også gjøre at hø. albue vandrer litt bakover og knekker over 90 grader. Ikkje bra...

Er det noen andre som har noen meninger om dette? Ev. noen med store brystmuskler/mugger som har ett bevisst forhold til dette? Lyder det fornuftig tro?
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Venstre arm connection

Post by GunnarBull »

Tja, jeg er usikker på hvor viktig det er å ha strak venstrearm i baksvingen. Dustin Johnson er jo rå å se på, men såvidt jeg har forstått er mange proffer som IKKE har det, og i følge min pro er det ikke noe must idetheletatt. De fleste har ikke kropper som gjør det mulig å rotere nok bakover uten at albuen knekker.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Venstre arm connection

Post by Rotten »

Det har du nok rett i Bull. Men finnes jo grader av "strakhet" :)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Venstre arm connection

Post by GunnarBull »

Rotten wrote:Det har du nok rett i Bull. Men finnes jo grader av "strakhet" :)
Hehe, ja. Hvor strak kan man bli? Det er spørsmålet ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Venstre arm connection

Post by Rotten »

Men det er ett poeng her, Mr. Bull. Rent anatomisk. Prøv følgende: Stå rett med hendene rett ned og se hvor mye du kan rotere skuldrene. Gjør så det samme med ve arm (v. baksving) strakt ut foran brystet. Er en forskjell som du sikkert merker...

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Venstre arm connection

Post by smalahove »

Noen observasjoner - og utfordringer jeg jobber med:

1. Jeg jobber med å holde vidden i svingen, da dette er kritisk for lengden - for min sving. En utfordring for meg før, var at ønsket om vidde (extension) gjerne innebar en kroppsforflytning over mot høyre fot, som igjen gjør det vanskelig å treffe rent. I tillegg blir det vanskelig å få riktig skulderotasjon. Det er ingen på touren som jeg har sett som ikke har god vidde på f.eks. driver.

2. Selv om jeg har fokusert på å holde en relativ strak venstrearm har jeg funnet ut at den viktigste driveren for en bra sving for min del, er å holde full fokus på køllehode gjennom svingen. Dette høres jo både enkelt og innlysende ut, men det er det dessverre ikke for meg :-) Det som ødelegger er a) bøye håndleddene for tidlig (wrist set), noe som da fører til b) for lite skulderrotasjon. Da kommer banan-driven.

Det som derimot fungerer er å holde på fokus på tyngden på køllehodet (sammen med retning), med full vidde, på lik linje med et sleggekast (med kjede). Litt kronglete forklart, men det funker for min del ;-)
Post Reply