Ny treningsmetodikk på driving range?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Ny treningsmetodikk på driving range?

Post by smalahove »

Leste denne artikkelen for en ukes tid siden, og har hatt de beste treningene på DR noensinne.

Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av effekten av protimer, og ikke minst hvordan man lett faller tilbake til gamle vaner ved egentrening på DR (les artikkelen eller se highlights under). Nå har jeg trent på DR noen gg og fulgt et av rådene: skifte køller mellom hvert slag (tilsv. banespill) og vente 3-4 minutter. Nå fulgte jeg ikke "banespill" oppskriften fulgt ut, ei heller 3-4 minutter, men tok meg god tid (ca 2 mn) mellom hvert slag og passet på å variere mellom kategoriene wedger, mellomjern, hybrid og driver/wood. Jeg slår ca 30-45 baller, mot 90-120 før.

Resultatet har vært utrolig tilfredstillende. Jeg mangler de beste slagene fra "gammel" DR trening, men gjennomsnittet er vannvittig mye bedre. Jeg tror aldri jeg har satt så mange gode og snor-rette driver på rad noensinne (og da mener jeg naturligvis ikke rett etter hverandre ;-)).

Nå mener ikke jeg at dette er løsningen for alle, men artikkelen setter fokus på at tradisjonell DR trening er en veldig ineffektiv treningsmetode - og at vi bør bruke andre indikatorer (eller barometer som art.forf. kaller det) for å vurdere kvaliteten på treningen.

Det vil også spare mange rygger :-D


Noen høydepunkter fra artikkelen:
One of the most frequent things I hear as a teacher is: “When we had the lesson, I got it; but I couldn’t carry it the golf course. In fact, the corrections only lasted a little while; I guess I went back to my old habits.”

In a GOOD hour I might see a few new swings: perhaps one in every five will have something a little new to it. But as soon as that person gets on their own, the ratio might be down to 1 in 50!

Golfers also need to find new ways to practice golf. The benchmark in Southwest Florida has always been how many balls a golfer hits, or how many hours they spend on the practice tee. To actually improve, you may want to use a different barometer such as:
  • How many NEW SWINGS did I make?
  • How often did I change clubs and take 3-to-4 minutes between swings?
  • Did I hit driver and then 7 iron five minutes later as I might on the golf course?
  • Did I practice from random lies as found on the golf course, or did I tee it up every time on a perfect lie as I never do except on par 3s?
http://www.golfwrx.com/201237/the-one-s ... et-better/
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny treningsmetodikk på driving range?

Post by Keyser »

Eh? Dersom man skal vente 3-4 minutter mellom hvert slag, skifte køller, skifte lies osv, så er det vel bedre å spille en runde på banen enn å stå på rangen?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny treningsmetodikk på driving range?

Post by furu »

Et problem med allsidig trening er at de aller fleste av oss slår fra matter. Vi kan ikke gjøre så mye annet enn å slå fra flatt, hardt lie. Men tanken er veldig god.
Instagram @christianfuru
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Ny treningsmetodikk på driving range?

Post by smalahove »

Jeg synes 3-4 mn var i lengste laget selv, men 1-2 mn funker fint for min del. Artikkelforfatteren mener forøvrig heller ikke at du skal gjøre alt på en gang. Skifte lies vil f.eks. være aktuelt rundt en treningsgreen.
Post Reply