Slice

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Slice

Post by yuran »

Noen som har tips til gode instruksjonsvideoer (helst ikke for omstendelige :)) eller andre lenker for å få bot med slice? Sliter veldig med driver for tiden. Slår middels langt (150m med 7erjern) og tror kanskje Project X 5.0 som står i kan være noe mykt, men tipper det er spilleren og ikke skaftet det er mest i veien med.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Re: Slice

Post by Peakation »

Det finnes kanskje en milliard slike videoer på Youtube, men det gikk opp et lys for meg da jeg skjønte sammenhengen mellom håndplanet og kølleplanet.
Får å få kølla mer på riktig spor bør du lese litt her: http://www.golfwrx.com/149206/how-to-ac ... -the-shot/ og en litt lengre og teknisk diskusjon her: http://youtu.be/iuJaSM7Kexw
Det er også nyttig å vite hvorfor man slicer. Køllehodet er åpent i forhold til svingretningen. Køllehodet kan godt være lukket mot målet, men svinger du enda mer til venstre (utenfra og inn) enn køllehodet peker får du slice. Motsatt kan et åpent køllehode mot målet hooke om svingen går mer mot høyre (innenfra og ut).

Mark Crossfield har en del gode instruksjonsvideoer og er meget aktiv på youtube: https://www.youtube.com/channel/UCZelGn ... gDP63dIRxw

Lykke til!
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Slice

Post by sirandrew214 »

"Slår middels langt (150m med 7erjern)"

Du har 28 Hcp. :shock: Og synes 150 er middels langt... Stol på meg, lengde er IKKE ditt problem. Tren nærspill og putting, og sjekk om du kan bli kvitt slicen, så er mye gjort.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Slice

Post by raysv »

Hehe ut i fra pga sin statestikk er vel snittet på touren 175 yards snittet der i carry vel og merke, så 150 meter jo fin fin lengde

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Slice

Post by sirandrew214 »

Liten korrigering, Ser du har kommet deg fint ned til 18, men 150 med 7 er fortsatt helt innafor. :)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Slice

Post by yuran »

sirandrew214 wrote:"Slår middels langt (150m med 7erjern)"

Du har 28 Hcp. :shock: Og synes 150 er middels langt... Stol på meg, lengde er IKKE ditt problem. Tren nærspill og putting, og sjekk om du kan bli kvitt slicen, så er mye gjort.
Lengden er grei, det er mer kontroll jeg er ute etter, men jeg har lært litt og bruker ikke alltid maks kølle på alle innspill - blir sjelden veldig presist sånn. Jeg har ballbane fra venstre mot høyre, men det er hårfint når den blir til en slice istedet. Med driveren tar jeg i en del, fordi jeg tidligere har følt/opplevd at jeg kommer for sent på ballen og får mer slice hvis jeg svinger mer "kontrollert". Jeg har en hybrid på 21 grader med Project X 6.0 som er min 'go to'-kølle, så jeg lurer vel litt på om et mykt skaft som jeg har i driver kan øke en feiltendens som allerede ligger der?

Uansett venter en time på rangen ser det ut til :)
raysv wrote:Hehe ut i fra pga sin statestikk er vel snittet på touren 175 yards snittet der i carry vel og merke, så 150 meter jo fin fin lengde

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Mener å ha lest/hørt at den statistikken lyver litt...?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Slice

Post by raysv »

På hvilken måte har du lest at den lyver?

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Slice

Post by yuran »

Mulig jeg tar feil, men jeg mente det var snakk om at de slår mange forskjellige slag med én type kølle og gjerne en del kortere og kontrollert enn de fint klarer. Derfor er gjennomsnittet litt lavere enn hva den ville vært om de kun regnet fulle slag. Men det kan være noe jeg tar ut av lufta.

Spilte 18 i går og opplevde mindre slicing med driver, men den kommer luskende tilbake. Det er uansett tendensen i svingen på samtlige fulle slag men ulike køller så jeg får vel heller jobbe med å minimere det.

Hvorfor velger så mange gode/proffer draw framfor fade? Vil ikke effekten være omtrent den samme?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Slice

Post by smalahove »

yuran wrote:Hvorfor velger så mange gode/proffer draw framfor fade? Vil ikke effekten være omtrent den samme?
Så langt jeg vet, er det ingen proffer som "velger" det ene fremfor den andre, det er vel heller snakk om hvilken svingbane som er mest naturlig for dem.
Når det er sagt, så er hovedforskjellen mellom en fade og en draw, at sistnevnte skjærer bedre gjennom vinden og ville rulle noe mer ved innspill. En fade stopper da raskere på en green (ved et lengre, høyt innspill).

Du kan lese mye ut av din egen ballbane - som sier noe om svingen din. Hvordan starter ballen ift siktelinjen din - og hvordan kurver den?
En fade skal starte på venstre side av siktelinjen og kurve seg fra venstre til høyre. En klassisk bananslice starter gjerne på siktelinjen eller til høyre for den, og kurver kraftig venstre til høyre.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Slice

Post by yuran »

Den starter litt venstre og fader inn, men jeg har ikke så god kontroll at det ikke fort kan bli slice ut av det - spesielt ved lavere jern og med driver/4w. Finnes det noen proffer i det hele tatt med den ballbanen?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Slice

Post by chrefs »

Starter venstre og fader høres ut som utenfra-og-inn svingplan. Går torvene dine til venstre for siktepunkt/linje?

Høres ut som høyre skulder starter gjennomsvingen, noe som vil gi utslag i bananslice av den typen.
Seg for deg et flyndrekast neste gang du trener, i tillegg til å KJENNE vektoverføringen fra h. Til v.fot. Om du føler vektoverføringen som første steg av gjennomsvingen er du på rett spor, da begynner nemlig hofta før skuldrene.
Ser du i tillegg for deg flyndrekastet, vil det gi deg et bedre svingspor - så lenge hofta får begynne showet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slice

Post by furu »

Prøv et sterkere grep.

Trackman har vist - uten at jeg er flink nok til å forklare alle årsaker - at divots knapt sier noe som helst egentlig. En divot sier ingenting om hvor ballen starter, for det avgjøres av vinkelen på slagflaten. Den kan heller ikke fortelle retningen på køllehodet. Swing path og club path er to forskjellige ting.

Men jeg er enig i at sliceren bør svinge inn - ut. Du kan oppnå dette ved å ikke løfte driveren og armene så høyt i baksvingen. Få den litt mer rundt kroppen.
Instagram @christianfuru
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Slice

Post by DuffyDuck »

Denne tråden er verdiløs uten videoklipp av svingen.
Men på generelt grunnlag så er det i beste fall en dårlig idé å svinge mer "rundt" seg selv. Dårligere spillere kommer ofte Ott slik. Mens bedre spillere har en tendens til å havne i push / block helvete, spe på med litt snapping av hådledd og du har en nydelig two way miss.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slice

Post by furu »

Nei. Det er ikke en dårlig ide hvis utgangspunktet er at spilleren løfter armene og køllen altfor mye. Hvordan det automatisk skal føre til over the top vet jeg ikke. Men vi har en del gamle fastgrodde tanker som rett og slett bare ikke stemmer i dag. Skal se om jeg finner en video som illustrerer.
Instagram @christianfuru
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Slice

Post by DuffyDuck »

Har ikke noe som helst med gamle inngrodde mønstre å gjøre. Handler litt om å skjønne hvordan kroppen fungerer. Alt for mye fokus om å få kroppen til å gjøre ditt og datt. Når det faktisk er hendene som holder køllen.

http://youtu.be/Z-s99Jlq0Mc


http://www.golfwrx.com/forums/topic/100 ... re-method/






Sent from my iPhone using Tapatalk
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Slice

Post by yuran »

Torvene går til venstre.

Jeg forsøkte å svinge mer rundt meg selv med driver i fjor og synes det hjalp da. Da hadde jeg ganske rask svingtempo og slicet mindre, i hvert fall en stund. Det ble mer lawnmower-sving, eller hockey-esque, og den var litt annen enn med jernene. Hvis det er det dere mener da, jeg synes det er ganske mange terminologier forbundet med golf og alle skal ha sitt eget navn på ting. Det gjør det litt uoversiktlig og overkompliserer etter min mening. Forsker stadig på små variasjoner i svingen så lyset er ikke helt avskrudd, og spillet blir mer stabilt uten spesifikk trening også, så jeg er ikke helt ute. Ønsker bare mer kontroll og evnen til å manipulere at jeg slår en draw (eventuelt feilslag hook) hvis jeg driver hull med dogleg venstre.

Og hvis draw er det foretrukne så kan det være moro og praktisk å lære seg det.

Video kan hende kommer etter hvert når jeg tør å få svingen fullstendig dissekert, men for nå prøver jeg å finne ut av ting selv (med idéer fra flinke folk som dere selvfølgelig) ;)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Slice

Post by chrefs »

furu wrote:Prøv et sterkere grep.

Trackman har vist - uten at jeg er flink nok til å forklare alle årsaker - at divots knapt sier noe som helst egentlig. En divot sier ingenting om hvor ballen starter, for det avgjøres av vinkelen på slagflaten. Den kan heller ikke fortelle retningen på køllehodet. Swing path og club path er to forskjellige ting.

Men jeg er enig i at sliceren bør svinge inn - ut. Du kan oppnå dette ved å ikke løfte driveren og armene så høyt i baksvingen. Få den litt mer rundt kroppen.
Jeg snakker kun ut ifra egen erfaring, og den erfaringen sier meg at om torvene mine går til venstre UTEN å slå en hook, har jeg kommet OTT.

Sliter regelmessig med slice, uansett type våpen, men når jeg kommer til meg selv og får i gang maskineriet fra navel og ned, går torvene mot målet og ballen likeså.

Min huskeliste når jeg sliter med slicen:

- Left arm connection (høres så teit ut på norsk. Det sørger for at baksving starter riktig, så man slipper utgangspunktet for OTT allerede her.)
- IKKE oversving (det setter både køllehode og overkropp helt ute på viddene)
- Start nedsvingen med vektoverføring (min beste måte for å få i gang hofta)
- HOLD left arm connection (fort gjort å slippe opp her, da er man i skuddlinjen til OTT-trollet)
- Kast flyndre
- Hold igjen hodet.

Følger jeg den er mye løst. Det kommer alltids en liten fade, men slicer oppstår kun ved brainfart.
Sonics23
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 24 Feb 2012, 19:09
Hcp: 5,0
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times

Re: Slice

Post by Sonics23 »

Chrefs!
Bra tips om å starte med vektoverføring... Testet dette på dagens runde og det funket veldig bra for meg, fikk bra fart på kula i tillegg....
Takk Chrefs -:)
In the bag
Titleist 915d2 driver Graphite Design Tour DI 6 S
Titleist 816 Evenflow 5,5
Utility Titleist T-MB 4 Graphite Design Tour DI 85 R
Ping i210 5-9
Titleist sm 6 46, 52, 56 F Grind
Scotty Cameron Squareback
Å en masse baller -:)
Post Reply