Tips for å få til 3`er jern?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Tips for å få til 3`er jern?

Post by kevin »

Jeg har vært en ivrig spiller med 4`er jernet mitt og bruker det ofte fra tee så vel som fra fairway. Ved bra balltreff slår jeg veldig langt og rett med det. Velger det ofte framfor en wood eller driver siden jeg er mindre presis med den type køller.
MEN,jeg har også et 3`er jern jeg nesten aldri har brukt. Har prøvd det x-antall ganger på rangen og får ikke noe balltreff i nærheten av det jeg får med 4`er jernet. Så vil mange si at jeg bør heller ha en hybrid,og det har jeg allerede men synes ikke den er så bra fra tee/fairway. Bruker den fra rough.
Så spørsmålet er om noen har tips til hvordan man skal trene for å bli god med 3`er jern?? Er det virkelig så stor forskjell mellom 3 og 4`er jern?
Har veldig lyst å få til å bruke 3`er jernet. Kan nevne at jeg spiller med Callaway x-16 med stålskaft

Tips taes imot med takk :)
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by Mats »

3-jern har vel like langt skaft som en 3-wood sånn ca.? Slå den som du ville slått en driver/3 wood! Tror det vil funke, men har ikke prøvd selv, det lengste jernet mitt er 4 :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by JanB »

Jern skal slåes som et jern. Wood skal slåes som en wood. Hybrid skal slåes som et jern.
3jern er absolutt ikke lett. Start med å bruke det fra peg, med tanke på utslag på par 3 hull. Når du føler at du klarer svingen så tar du vekk peggen og ser hvordan du får treffet fra fairway.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by kevin »

Takk for tipsene,skal testes ut neste uke på range trening
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by hanso87 »

mitt tips er så enkelt som dette..
Ta tak i 3er jernet og ikke tenk "dette går dårlig" men fokuser på at 3er jern er det samme som ett 4er jern og lengden blir deretter..

Litt frem og tilbake på range og jeg slår 4er jernet mitt dødsbra (jeg har ingen 3er jern).. Jeg føler at altfor mye ligger i hode når det komer til slike tilfeller
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by Boogieman »

Kaprer denne tråden, jeg.
Sliter med samme problemet, men overgangen min er fra 6=>5 og 4 jern. Når jeg pegger de opp får jeg ~150 meterstreff, men når de ligger på fairway/rangematta blir det chunking/topping/kraftløse 100m slag om hverandre.
Noen tips her?
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by Long-Hit-Wonder »

Problemet ligger i hode vil jeg si. Det er uansett ikke annet enn trening som er botemiddelet for denne feberen.

Treffer du tynt og får ikke ballen opp i luften? Hvis du har denne febern, så finnes det en kur.Tommelfinger regel for å få ballen opp i luften:

Tenk slik når du slår; først i ballen, så i bakken.

Du SKAL treffe bakken med alle klubbene, selv driveren skal nedom bakken.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 06 Jul 2010, 21:42, edited 2 times in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by JanB »

Den fleste feilen jeg ser for de som skal bruke lange jern er at de skal slå ballen. Hva? Du skal ha en SVING med kølla.
For å få til de lange jernkøllene vil jeg for deg anbefale å starte å gjøre pene slag med halvsving. Får du ikke til det engang, så går du enda lenger ned. Gå så langt ned at du får en god sving og et godt treff. SÅ kan du øke både sving og fart.
Når du kommer til det punktet at du ikke klarer lenger baksving og fart uten å gjøre det dårlig, har du nådd ditt maksimum. Gå litt tilbake og forsøk å øke igjen.

Dette gjelder forøvrig for alle køller. Finn ditt maksimum på baksvingen og hastighet. Gå aldri lenger enn at du kan gjennomføre en vakker sving.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by kevin »

Kapre i vei du Boogieman :lol:

Som en liten update kan jeg si at jeg fikk ikke noe dreis på 3`er jernet,sålangt. Følte at jeg ikke kom noe særlig videre og ville heller jobbe med andre ting. Gikk over til å trene mer med 3`er hybriden min på 19 grader,og den har blitt en skikkelig godkølle. Brukes endel fra tee,fairway og fra lett rough...blitt mye mer stabil med den.
Men kommer til å trene mye i vinter,og da skal jeg også jobbe med 3`er jernet.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Tips for å få til 3`er jern?

Post by Mats »

Ved å endre svingen min til å slå mer "gjennom" ballen klarer jeg nå å slå alle jernene i bagen uten nevneverdige problemer, bortsett fra at de lengste jernene kan slice litt da. Jeg slår lenger enn før, og det er meget sjelden jeg duffer et slag!
Jeg har nå litt "lag" i svingen/releasen som gjør at jeg slår ballen før bakken. Dette er en deilig følelse.

Dette er vel det beste som har skjedd golfingen min på laaang tid. Får jeg orden på driveren igjen så kan dette bli riktig bra. Nærspillet er ganske godt for tiden ;)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Post Reply