Swing-stil, "Bøyelighet", Wood & Hybrid og 3 & 4 jern!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Swing-stil, "Bøyelighet", Wood & Hybrid og 3 & 4 jern!

Post by Nheme »

Istedet for å lage flere poster så samler jeg alle i en!

Jeg har endelig fått hvitkort og har etablert en hcp på 32,4 - Skal sikkert på banen iløpet av dagen og satser på å kunne kjøre ned hcp mere.

Swing-stil:

Jeg begynte ikke med golf ved at jeg såg Tiger Woods på banen og tenkte "sånn vil jeg bli". Jeg vet ganske lite om de store stjernene innenfor denne sporten. Jeg begynte med golf da min far liker det, og fikk være med for å prøve. Jeg likte det, og dermed satt meg et mål om å iallefall klare 20hcp. Jeg fant en video av Ben Hogan hvor han viser et slag med en hybrid og et jern. Denne swingen var noe som falt i smak hos meg, så jeg har begynt å analysere og "ape" etter denne. Til nå føler jeg at denne swingen er en swing som passer meg veldig godt, men hører flere tilbakemeldinger alá "det finnes swinger som passer bedre for meg for man skal ikke bruke beina/hoftene så mye siden det ligger i skuldrene."

Burde jeg fortsette å tilvenne meg Ben Hogan swingen, eller burde jeg satse på mer aktivt skulderbruk?

Har ikke mulgheter for å ta opp noen video av swingen min på dette tidspunkt.


Bøyelighet:

Jeg har sett på mangen swing-motions og ser at proffene klarer å holde venstre armen stiv hele vegen bak i swingen (180 grader). Etter 90 grader så merker jeg at jeg bøyer venstre armen for å komme hele vegen bak i swingen min. Er det noen måter å fremskynde dette, eller er dette bare noe som kommer seg etter hvert som jeg spiller og går på rangen?

Skulle helst sett at det var noe en kunne trene på når jeg ikke er på golfbanen.


Wood & Hybrid:

Når bruker man wood og når bruker man hybrid?
Hvilken swing/setup bruker man for disse? Jern-swing? Driver-swing?


3 & 4 Jern:

Jeg treffer ganske bra med 5-9 jern, men sliter med å treffe med 3 & 4 jern. Ender som regel med en kraftig hook eller slice. Disse er litt lengre i skaftet, men hva gjør jeg galt? Treffer jo med alle de andre jernene!


Mange spørsmål - Takknemelig for all hjelp!

Og håper det var god nok norsk til å forstå :)
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Swing-stil, "Bøyelighet", Wood & Hybrid og 3 & 4 jern!

Post by Kaffekannen »

Nheme wrote:Bøyelighet:

Jeg har sett på mangen swing-motions og ser at proffene klarer å holde venstre armen stiv hele vegen bak i swingen (180 grader). Etter 90 grader så merker jeg at jeg bøyer venstre armen for å komme hele vegen bak i swingen min. Er det noen måter å fremskynde dette, eller er dette bare noe som kommer seg etter hvert som jeg spiller og går på rangen?

Skulle helst sett at det var noe en kunne trene på når jeg ikke er på golfbanen.

Du får sikkert svar på de andre punktene av andre deltakere på forumet, men akkurat denne tror jeg at jeg kan svare på.

Punkt 1. Mer bøyelighet, eventuelt lengre baksving kan du tøye frem. Følgende øvelse uten kølle i hånd er anbefalt flere steder: Still deg opp som om du skal slå ett slag. Legg håndbakene mot hverandre med høyre hånd under venstre hånd. Nå skal altså høyre håndflate peke mot venstre og vica versa. Så dytter du venstre hånd mot høyre ved hjelp av høyre hånd. Øvelse kan du bruke som oppvarming og som regelmessig trening uten noe særlig slitasje.

Punkt 2. Du trenger absolutt ikke å komme helt bak i svingen. Det er viktigere å "stramme strikken" og å kontrollere håndledd enn å få så fryktelig lang baksving. Hvis du merker at venstrearmen "knekker" skal du ikke svinge lenger bak enn det. All bevegelse etter det punktet gir deg ikke mer kraft og gjør deg mest sannsynlig mer ustabil.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Swing-stil, "Bøyelighet", Wood & Hybrid og 3 & 4 jern!

Post by furu »

Proffenes bevegelighet får man bare med mye trening. Veldig mye. Prøv å ha litt kortere baksving slik at du ikke går forbi punktet du klarer å holde strak venstrearm. Bedre å ha litt kortere baksving enn å ødelegge den ved å svinge for langt.

3+4 jern er vriene. Dagens loft/vinkel er mer aggressiv på moderne jern. 3i er sikkert mer likt et eldre 2i. Bytt ut begge disse med f.eks. en hybrid og en ekstra wood. Leste en artikkel om at man hadde hatt nytte av å kutte disse vriene jernene helt ut. 5 wood + 4h kanskje? Noen hybrider har lange skaft og noen korte.

En hybrid svinger du som jern.

Det finnes like mange svinger som det finnes golfere. Har du bra teknisk utførelse og resultatet blir bra så er det vel ingen grunnn til å endre den? Det kan selvsagt være greit å prøve andre ting for å se om det passer bedre. Ikke forkast noe, prøving og feiling passer etter min mening tidlig i golfkarrieren. Vrient å endre på ting senere.
Instagram @christianfuru
Post Reply