Draw

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Wikan
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 31 Jul 2009, 22:32
Location: Smøla

Draw

Post by Wikan »

Hvordan får jeg lagt inn naturlig draw i slagene mine? Jeg ønsker en liten draw ikke så mye at det blir en blanding mellom hook og draw.
King Cobra Speed LD
TaylorMade Burner XD
Snakeeyes 60"
odyssey white hot classic
Pinnacle gold distance og ProV1
Nike SQ tour carry bag
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Draw

Post by stooy »

Still beina dine litt tiø høyre for målet, mens kølleflaten peker direkte mot målet. Sving helt vanlig sving. Eller så kan du prøve med en litt tidligere release i håndleddene.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Draw

Post by spiderboy »

Men hvorfor vil du ha en naturlig draw? Det funker jo fint med en naturlig fade også, se bare på Colin Montgomery eller Luke Donald. ;)

Måten som stooy anbefaler fungerer fint for å få en draw.
Og det motsatte for en fade. Kroppen peker til venstre for målet og kølla på målet.
En video med min favoritt-pro forklarer det ganske godt: :D

http://www.youtube.com/watch?v=D1-yBUdK ... annel_page


Men den eneste måten å få en naturlig draw i slagene dine, er om svingsporet ditt kommer innenfra og ut. De virkelig gode spillerne har dette svingsporet og styrer sideskruen på ballen med hvor tidlig man "releaser" håndleddene i trefføyeblikket eller evt med metoden stooy beskrev. Når Tiger spiller en cut har han en senere release av håndledd enn når han spiller en draw. Men han har i begge tilfellene et svingspor som kommer innfra og ut til ballen. Hvis svingsporet ditt er utenfra og kommer inn til ballen vil alt du spiller få fade eller slice-spinn.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Draw

Post by Long-Hit-Wonder »

stooy wrote:Still beina dine litt til høyre for målet, mens kølleflaten peker direkte mot målet. Sving helt vanlig sving. Eller så kan du prøve med en litt tidligere release i håndleddene.
Det er den samme metoden jeg også bruker for å skape en draw. Funker ganske bra, men krever litt trening for å få skruen finjustert.

EDIT: Det å gi håndleddene en tidligere release for å skape en kontrollert draw er ganske tricky å få til. Dette kan fort gi en ekkel snap-hook dersom du ikke er veldig presis.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Draw

Post by AkE »

Det er ikke vanskelig i det hele tatt ;) skjer helt naturlig litt for ofte, det er verre med rette slag! :D
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Draw

Post by Grønne greener »

Samme effekt som ved å release håndleddene tidlig kan du få ved å release normalt men flytte ballen litt lenger frem i stancen.
Du kan også lukke køllehodet litt men da må du huske å ta nytt grep ellers kommer køllen ned som vanlig.
En annen metode som funker hvis du ikke skal ha for mye skru er å stille deg opp som vanlig. Det siste du gjør før du slår er å tippe vekten litt forover mot tærne. Du må ta vanlig oppstilling først ellers får du feil avstand til ballen. Gjør motsatt for fade.
Den første metoden med å stille seg til høyre er den enkleste, sikreste og letteste.
Post Reply