Fra Range til Bane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Kvikklunsj
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 06 Oct 2014, 15:24
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Holtsmark

Fra Range til Bane

Post by Kvikklunsj »

Nå kommer sikkert ett spørsmål som har blitt besvart 100x ganger.
Som overskriften hinter til sliter jeg med å gå fra Rangen og ut på banen.
Jeg kan stå på Rangen og slå 9 av 10 baller nogenlunde slik jeg ønsker det, men med engang jeg kommer ut på banen sliter jeg.
Mitt største problem når jeg kommer meg ut på banen er at jeg slår mer torv en det jeg slår ballen, noen ganger torven lengre en det jeg slår ballen også. Det gjelder om jeg slår med lengre jern, eller bare skal pitche inn på greenen.
Det er utrolig frustrerende å spille rævva på banen, når treningen på Rangen tilsier at spillet skal gå mye bedre.

Er det noen her som har erfaringer fra dette, eller har en viss forklaring på hva jeg gjør feil?
Er lei av å trene på rangen for og så kaste bort en greenfee på banen.

Kvikklunsj.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Fra Range til Bane

Post by Byebye83 »

Tren på banen isteden.. Gå ut når det er lite folk.. Slår du en dårlig ball, tar 2 to nye.. På rangen er det flatt, og likt underlag på hvert slag.. Sånn er det aldri på banen.. Jeg får ikke no av å stå å slå bøttevis med baller på rangen.. En bøtte for å få i gang skrotten er det som trengs ;)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fra Range til Bane

Post by furu »

En matte er tilgivende. Tjukke treff som tar masse torv på banen vil bli ok på en matte.

SKLS Ball First er et treningsprodukt jeg har brukt en del. Funker greit. Gir deg tilbakemelding på hvor du faktisk treffer. Du har lyst til å treffe ballen først, ikke langt bak den. Hvis du trener litt på det tror jeg du vil prestere bedre.

Som BB83 skriver er litt trening på bane viktig. Gi deg selv litt gresstid. Legg ned noen baller. Unngå divots bak ballen. Fokuser på å treffe rent - lett å si... - og ikke nødvendigvis slå så langt. Litt vekt på fremste fot i framsvingen kan være en ok tanke.

Det er min korte betraktning basert på det du skriver :) Det virker som om det kan være noe teknisk å jobbe med, ikke bare det mentale med overgangen. Og velkommen til forumet :)
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fra Range til Bane

Post by eivaan »

Hei :) Når man slår fra matte så er alle døffe slag tilgivende i den forstand at at kølla ikke har noe å grave seg ned i...på banen går kølla ned i jorda hvis ikke ballen treffes først. Fokuset er å se på ball, det er den du skal treffe først, divoten kommer som følge av at køllehodet går ned i bakken etter å ha truffet ballen. Jeg slår ikke serlig med divots fra 6-5-4 osv, men alt fra 7 og opp gjør for min del det, dette gir også spinn og stopp på ball ved innspill på green. På sikt vil du også se at på den måten vil det være letter å forme slagene med kontrolert fade/draw. Slå ned, fram og opp :) Da får du crispere balltreff og bedre lengde. Mange sliter med dette, blir litt at man må forstå "anatomien" til køllehodet :) Lykke til
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Fra Range til Bane

Post by halvorsen84 »

Hvis klubben din har sånne kunstgressmatter, så bør du hvertfall trene fra disse, de er MYE bedre enn de harde og "glatte" mattene som lar deg treffe matta en golfsko før ballen og fortsatt gir et ok slag! ;)
Eller rett og slett slå fra gress hvis du har muligheten!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Post Reply