lost and still not found!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

lost and still not found!

Post by Owee87 »

Dette er et innlegg hvor hensikten er like mye å få ut litt frustrasjon og sortering av tanker som ønske om å få tips / veiledning. Tema er: Mistet golfsving. Les hvis du orker:
Jeg startet sesongen på ca 28hcp (er nå på 21.9). Spilte ikke så mye når jeg begynte i midten av april, men gikk likevel jevnt og trutt ned. Deltok blant annet på matchturnering (med 3/4hcp) hvor jeg rimelig lett slo min motstander som spilte på noe under 15. Litt skryt, men det jeg vil fram til er at jeg hadde flyten å spilte bra (alt er relativt) i starten av sesongen, men når jeg begynte å spille masse så har pilen stort sett bare pekt nedover.

Det startet vel med at jeg fikk et tips fra en lokal pro (ikke protime, han bare sa det i forbifarta) om at jeg kom for mye rett ned på ballen. Etter det har terpet mye på blant annet å komme mer innenfra og ut. Har vel egentlig prøvd å terpe litt på det aller meste. Og jo mer jeg har terpet jo dårligere har jeg blitt. Senest i går sto jeg vel på rangen i to timer før jeg spilte 9 hull og deretter en time til.

Ble veldig fornøyd når linken til denne videoen dukket opp her på forumet: https://www.youtube.com/watch?v=69cjQEQ ... jHMXIPrrIA
Synes det er en bra (men lang) video hvor alt det grunnleggende blir gjennomgått og forklart på en enkel måte. Etter å ha sett videoen og jobbet mye med elementene så følte jeg meg klar for en ny runde golf. Hvordan gikk det? Jo, jeg meldte meg på en flight med tre damer over 70 som alle slo under 50 meter, hvor alle spilte bedre enn meg. Hoppet av etter 4 hull!

Har hatt noen positive opplevelser i ny og ne som har gitt meg nytt pågangsmot. Blant annet klokket inn masse poeng og tre par på rad sammen med to menn over 70 (ja, jeg er tydeligvis glad i de eldre!) kort tid etter. Var derfor optimistisk når jeg gikk ut på back nine. Var ingen grunn til det i og med at jeg endte med 5 poeng og minimum 10 tapte baller :o

Status nå er at den svingen som føltes så naturlig ut er forduftet. I mangel på penger til protime har jeg prøvd å forhøre meg litt med andre, samtidig som jeg har prøvd å holde meg mest til videoen over for å ikke bli så forvirret. Foreløpig har ingenting fungert. Tilogmed nærspillet som jeg i utgangspunktet ikke har vært noe god på har blitt værre. Vil legge til at jeg kan stå på rangen og treffe ganske bra. For eksempel så traff jeg vel på 9/10 i en bunker på avstand på ca 80 meter, men på banen fungerer ingenting.

Ja, jeg vet at det kan være mye mentalt hær. Men også når jeg er totalt avslappet og spiller alene så går det gjerne galt. Prøver å roe ned både hastighet og lengde på svingen m.m, men det fungerer sjeldent i lengden. Den store utfordringen i det siste, som har vært årsaken til alle de tapte ballene er vår gode venn Slice. Har derfor prøvd på mange øvelser jeg har funnet på golfskolen (norskgolf.no) og andre nettsider for å rette den opp. Men heller ikke det ser ut til å løse problemet. Og enda værre: Jeg opplever tilogmed å ikke få ballen forbi rød-tee. Jeg har aldri hatt problemer med å få ballen opp fra bakken siden jeg begynte med golf..

Jeg forstår at dette nødvendigvis ikke er så lett å gi meg tips på bakgrunn av mitt rotete og laange innlegg. Hovedhensikten var uansett å få ut litt frustrasjon. Har lenge hatt lyst til å skrive et innlegg her, men har så mye på hjerte at jeg ikke har orket å tenke på hvor jeg skal begynne. Men dette var deilig! Kanskje jeg skal begynne å skrive dagbok?
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: lost and still not found!

Post by liverglimt »

Hvorfor skulle du endre på å slå rett ned på ballen? :)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: lost and still not found!

Post by Birnando »

Jeg er ingen pro, og har dermed ingen gode tips til hvordan du skal finne igjen din sving.
Det sagt, for meg høres det ut som om du har aaaaalt for mange jern i ilden og for mye inspirasjonskilder eksemplifisert ved youtube og norsk golf(sic).

Var jeg deg ville jeg droppet alt det tullet der og trent uten påvirkning utenfra på hva som føles naturlig for deg.
Når du etterhvert kommer underfund med din sving igjen, da er tiden inne for å gå til pro og flikke videre, med babysteps.

Det er ihverfall mine 2 cent rundt temaet:)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: lost and still not found!

Post by Rotten »

Støtter Birnando her.
Har selv trent mye teknikk, det eneste jeg kan love er at om du står i det så "løsner" ting plutselig. Meeen...uansett anbefaler jeg for deg nå å tenke enkelt: Kølle tilbake, ned igjen samme vei for å treffe ballen. Opp og ned mao!
Men en ting er uansett viktig, det gjelder alle ballidretter, det er å tørre å fullføre bevegelsen.
Altså: Opp-ned igjen på ballen-og fullfør svingen helt. En liten periode må du glemme terping på detaljer.
Gjør det enkelt!
Mitt tips for det det er verdt :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: lost and still not found!

Post by Owee87 »

liverglimt wrote:Hvorfor skulle du endre på å slå rett ned på ballen? :)
Tror kanskje det var jeg som formulerte meg litt feil. Det han snakket mest om er vel at jeg var for mye "over the top".
Last edited by Owee87 on 04 Aug 2015, 23:42, edited 1 time in total.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: lost and still not found!

Post by Owee87 »

Takk for svar Birnando og Rotten! Tipsene deres er verdt både som trøst og mange cents :D
Synd at jeg ikke rekker å få spilt med våre kjære medlemmer Bogey og Kevin som skal spille på Borre i morgen. Tipper de kunne gitt meg noen gode innspill!
Jeg rekker en kjapp 9-hulls i morgen tidlig. Da får jeg prøve å bare søke etter godfølelsen og rytmen i svingen. Så satser vi på at både spillet og gleden kommer kjapt tilbake :)

Er det forresten noen verdi i å filme svingen slik at noen kan gi noen tilbakemeldinger her på forumet? Kan jo hende noen finner noe som enkelt kan rettes opp.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: lost and still not found!

Post by kevin »

Nja, vet ikke om jeg er den rette til å gi tips, har nok med min egen ubrukelige sving :lol:

Noen har filmet svingen og lagt ut her, og det finnes noen med lavt hcp som kan gi tips. Om du har twitter-konto, kan du spørre Hank Haney på Twitter. Han svarer på mange sånne ukentlig, men det blir ganske kort og ikke i dybden.

Gode tips fra Birnando og Rotten over her, holder kanskje
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: lost and still not found!

Post by GolfMickey »

bare å legge ut kan se om jeg kan hjelpe, har mine tvil men :lol:
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: lost and still not found!

Post by Owee87 »

Kom tilfeldigvis over en video hvor det jobbes med feilretting av akkurat hva jeg gjør galt for tiden. Altså at venstre kne dyttes utover mens høyre ben holdes helt rett i baksvingen:
https://www.youtube.com/watch?v=_1aSEJbLKUQ

Som da igjen fører til at jeg kommer for mye "over the top". Så da har jeg i alle fall noe veldig konkret å jobbe med for å jobbe mot for rettere slag gjennom et mer riktig svingplan. I tillegg til å bare øve på rytme og godfølelse uten for mye tenking :)
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: lost and still not found!

Post by norrbaggen »

Den her https://www.youtube.com/watch?v=7y3E1Na ... e=youtu.be kanskje kan hjelpe. Meget flink instruktør.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: lost and still not found!

Post by kevin »

Rose, Z.Johnson, Koepka og Spieth. Ganske forskjellig noen av de, men allikevel så effektivtb

Image
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: lost and still not found!

Post by liverglimt »

Its all about impact!
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: lost and still not found!

Post by norrbaggen »

liverglimt wrote:Its all about impact!
No, it`s all about transition.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: lost and still not found!

Post by liverglimt »

Hvis du har ett dårlig impact så nytter det ikke med god overføring.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: lost and still not found!

Post by norrbaggen »

Impact er et resultat av transition.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: lost and still not found!

Post by liverglimt »

Ingen revolusjonerende tankegang det.

Her er en litt annen vinkling.
http://www.andrewricegolf.com/its-all-about-impact/
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: lost and still not found!

Post by Franz »

Ser fortsatt ikke noe video...
Post Reply