Feil svingbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

Takk for svarene alle sammen, ble en god porsjon klokere av dette tror jeg :) Gjenstår bare å se at jeg klarer å trene inn en god nedsving så jeg ikke kommer så mye utenfra og inn.

Klarte i alle fall å karre meg inn til hvit kort forleden dag. Ting går framover uten tvil :D
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Feil svingbane

Post by JanB »

Gratulerer med HCP kort.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Feil svingbane

Post by sumo »

vil bare si at den youtube videoen over er gull verdt. tok dette i bruk igår på rangen og fikk en god flyt i svingen, vil jeg hardt påstå.
litt uvant i begynnelsen, men det kommer ganske fort, og personlig syntes jeg det var en behagelig måte og få igang svingen på. la armene falle får så og gi det et ekstra kick i nedsvingen som resulterer i at du skyter ballen av gårde klokkerent og kontrollert.veldig bra. dette er garantert min mye greie :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

Fikk en liten mental oppvåkning etter å ha lest hva JanB skrev noen ganger samt å ha sett videoen her. Morsomt å høre at du får det til Sumo! Gleder meg til å prøve å trene det inn til uka.

Starten på min nedsving har hatt en tendens til å forårsake noen kraftige duffer. Tror det kommer av at jeg innbiller meg at jeg skal slå 15 meter ekstra og prøver å "dra på" litt ekstra :lol:
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Feil svingbane

Post by sumo »

Garm wrote:
Starten på min nedsving har hatt en tendens til å forårsake noen kraftige duffer. Tror det kommer av at jeg innbiller meg at jeg skal slå 15 meter ekstra og prøver å "dra på" litt ekstra :lol:
hehe, kjenner meg igjen i den der. har betydelig bedre kontroll på det nå om dagen, da jeg begynner og bli litt mer sikker på svingen.
det er ikke rå kraft som skaper lange og rette slag, det er en blanding av kraft og teknikk. man tenker ofte at hvis jeg bare drar på skikkelig nå så vil den gå de ekstra 15m du tenker på. det ender som regel i en mega duff eller en super topping..som sagt, been there - done that, og gjør det fremdeles til tider hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg rett og slett glemmer at det går på en rolig sving og riktig teknikk. vil du nå de ekstra 15m, gå heller ned et køllevalg og sving vanlig. desto mer anspent og stressende sving, desto verre blir det.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Feil svingbane

Post by Mats »

Dette har jeg innsett også. Tar nå nesten alltid en kølle ekstra enn det jeg ser på som "normalt". F.eks 150 meters innspill til en green som ligger 10 meter høyere enn fairwayen, da hadde det vært naturlig å ta 6er jernet ikkesant? Nå tar jeg heller 5er jernet og har litt mer å gå på.

Og har jeg et innspill på ca 100 meter tar jeg heller 9er jernet og en litt roligere sving, enn en fullsving med pitchen som jeg må treffe ganske perfekt for at den skal gå 100m +.
Dette har spart meg for mange ekstraslag i det siste ;)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

Godt å høre vi er flere i samme båt! Minner meg om en runde på Hakadal sist uke. Gikk en veldig bra front 9 og stod med 24 poeng etter 9 hull, noe jeg var særdeles godt fornøyd med. Endte på 37 poeng den runden. Spiller ofte veldig bra de første 9 hullene da jeg er avslappet og stresser ikke. Mulig jeg blir litt sliten etter hvert, ikke vet jeg. Kanskje er det alvoret som tar meg...
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Feil svingbane

Post by sumo »

Garm wrote:Godt å høre vi er flere i samme båt! Minner meg om en runde på Hakadal sist uke. Gikk en veldig bra front 9 og stod med 24 poeng etter 9 hull, noe jeg var særdeles godt fornøyd med. Endte på 37 poeng den runden. Spiller ofte veldig bra de første 9 hullene da jeg er avslappet og stresser ikke. Mulig jeg blir litt sliten etter hvert, ikke vet jeg. Kanskje er det alvoret som tar meg...
grattis med nytt hcp Garm :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

Takk skal dere ha =)
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Re: Feil svingbane

Post by dalen »

Må atter en gang takke for gode råd. Prøvde dette med å ikke bruke hendene i nedsvingen på rangen idag. Var litt unvandt i begynnelsen men etterhvert skjønnte jeg konseptet. fikk godt over 150 m carry med 5 jernet, noe jeg aldri har vært i nærheten av før. Og innoversvingen er herved historie. Hjertelig takk alle sammen, og til alle som sliter med innover sving: følg de rådene i denne tråden! det fungerer!
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Feil svingbane

Post by TempoDrømmer »

Hei,

Jeg sliter tidvis med dette problemet også. Jeg kommer utenfra og inn med jern, et problem som er helt håpløst til tider, og som gjør fryktelige ting med golfen min :cry:

En ting som hjelper meg er å stå uten kølle og finne en god balansert stilling som om jeg skulle slå et 5er jern. Så holder jeg hendene ned foran meg som om jeg skal slå et golfslag, men jeg holder venstre hånd utstrakt og prøver å holde knokene i riktig stilling. Så tar jeg en rolig tilbakesving og kjenner at fremsiden av venstrehånd "peker" mot der ballen ligger også svinger jeg rolig gjennom, mens jeg passer på å få med hofta. I gjennomsvingen føler jeg på fremsiden av venstre hånda og forestiller meg at den treffer ballen. Så når jeg slår slag med kølla prøver jeg å etterligne dette, og kommer mer innenfra og ut.

Vet ikke helt om det er mulig å skjønne min forklaring, men dette funker for meg. Og når jeg har fått den feelingen kan jeg spille virkelig bra, i hvertfall bort til greenen :oops:
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
Post Reply