Feil svingbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Feil svingbane

Post by dalen »

Etter at jeg har golfet ganske gjevnt i hele sommer (min første sesong) kom jeg plutselig ovenfor et uventet problem. Det har seg slik at jeg var nede på golfsenteret for å kjøpe nye køller og fikk dermed prøve dem på golfsimulatoren der. Simulatoren kunne fortelle meg at jeg hadde en skjeiv køllebane (høyre til venstre), noe jeg ikke var klar over før dette. Grunnen til at jeg ikke har lagt merke til dette er fordi jeg automatisk hele sesongen har kompensert for dette ved vri køllen i slaget. Noe jeg heller ikke var klar over. Resultatene av dette blir jo naturligvis kortere slag enn hva jeg egentlig burde oppnådd og gjerne en god del slicer.

Problemet ble enda større da jeg fant ut av dette, og dermed naturligvis ble veldig opphengt i å rette på denne feilen. For jeg finner virkelig ikke ut hvordan jeg skal rette på dette problemet. Prøvd en del på rangen de siste dagene, men jeg klarer virkelig ikke knekke koden.

Så det jeg dermed håpte dere litt mer kyndige kunne hjelpe meg med er å finne løsningen på dette problemet, altså hva jeg sansynligvis gjør galt.

Skjønner at dette muligens er et skudd i blinde siden dere ikke har sett min sving. Jeg kan si så mye at jeg før dette trodde jeg hadde en fin sving, grunnet både egen feeling og feedback som jeg og to kompiser stadig gir hveandre. Det jeg håper på er at det finnes noen "vanlige" feil som er skyld i et slikt problem, og som jeg ikke vet om. Det er nettopp der dere kommer inn i bildet :)

Alle tips blir satt stor pris på.

Ps: Noen som har noe feedback på wilson di9? Vurderer sterkt og kjøpe disse køllene og kunne gjerne tatt mot litt feedback fra noen med erfaring fra køllene.
Vet det er feil tråd, men bare kom på det nå i farten.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Feil svingbane

Post by JanB »

Om jeg forstår din beskrivelse riktig (høyre til venstre) så har du det vi kaller en "Utenfra og Inn" svingplan. Det er den vanligste feilen og blir gjennomført av omlag 70% av alle golfere i verden.
En kort forklaring på hva som skjer;
Det finnes i enkleste forklaring 3 forskjellige svingplan;
1.) Utenfra og Inn
2.) Innenfra og Inn
3.) Innenfra og Ut

Du har altså Utenfra og Inn. Dette i seg selv gir ballen en utgang mot venstre for mållinjen din. Stiller du opp rett og sender køllehodet med en bane som kommer utenfra og inn, vil de første metrene av ballen alltid følge svingplanets vei.
Så kommer kombinasjonen av tre mulige stillinger på køllehodet.
1.) Lukket
2.) Rett
3.) Åpen
Av disse tre muligheter kombinert med 3 muligheter for svingplan er det altså 9 variasjoner ballflukten kan ha. (Det finnes også flere kombinasjoner, men ikke tenk på det nå)

Du har altså vanligvis en åpen eller rett køllehode ved treff. Dette fører til en sideskru mot høyre som er kraftigere enn "backspinn". Derfor kurver ballen din mot høyre.

Hvordan så rette på dette:
1.) Ta en protime
eller også
2.) Forsøk å forstå følgende beskrivelse

Sjekk at du har korrekt grep. V-ene som dannes mellom tommel og pekefinger på begge hender skal snitte ditt høyre øre. Da har du et nøytralt grep. Det må til for å kunne vinkle håndledd korrekt.
Sjekk ballplassering. Lengere klubbe enn 5 jern plasseres til venstre for midten i din oppstilling. Ved driver skal ballen være så langt til venstre at den er akkurat på høyde med din venstre hæl.
Sjekk tyngdepunkt i din oppstilling. Ved lengre klubber enn 5 jern skal du ha litt mer tyngde på bakre (høyre) ben. Tyngden flyttes gradvis og ved driver har du 65-70% på bakre ben ved oppstilling.
Sjekk at du har hodet bak ballen ved oppstilling.
Ved driver tenker du; "Low and Slow".
Sjekk at du har hodet bak ballen ved treff OG at du har henda foran ballen ved treff (impact)
Bruk INGEN muskler på å få kølla ned fra toppen av baksvingen. Den skal falle ned av seg selv.
For å få til en "Innenfra og Ut" eller "Innenfra og Inn" kan du forsøke å tenke deg at du skal ha høyre albue ned i høyre lomme på buksa di.

La meg høre om du forstod beskrivelsen og de tingene jeg ba deg sjekke.
Gjør du dette kommer du ikke til å slice noe mer. !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

Slenger meg på denne. Dette høres smertelig kjent ut ja. Har også min første sesong og sliter litt med samme problemet. Har et utenfra og inn svingspor (eller hva jeg skal kalle det) og slicer veldig mye. Jeg antar derfor at jeg i tillegg har et noe åpent køllehode ved impact.

Fikk forslag fra fellestreningen sist uke om at jeg brukte for mye armer i svingen, og at jeg måtte trene på mer rotasjon i hofte og skuldre. Samt at jeg burde starte nedsvingen med armene og hofta samtidig. Etter litt terping følte jeg at det hjalp, spesielt ved at jeg "trakk" opp hofte og skuldre mer.

Burde kanskje nevne at på rangen idag hadde jeg åpenbart glemt det meste :oops: Tror kanskje jeg heller mot å ta en protime snart, selv om det er min første sesong bare.
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Re: Feil svingbane

Post by dalen »

Takk for et godt svar Jan :)

Jeg forsto alle punktene utenom et:

"Sjekk at du har korrekt grep. V-ene som dannes mellom tommel og pekefinger på begge hender skal snitte ditt høyre øre. Da har du et nøytralt grep. Det må til for å kunne vinkle håndledd korrekt."

Leser gjennom det du skrev om igjen imorgen før jeg tar meg en tur ned på rangen og prøver det ut. Håper det fungerer, og igjen takk.

Godt og høre det ikke bare er jeg som sliter med dette problemet Garm ;)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Feil svingbane

Post by JanB »

@Garm ; Du får ta deg en tur til Costa Blanca når sesongen er over i Norge så skal du få noen protimer her.

@dalen ; De V'ene jeg snakket om er "streken" som dannes mellom tommelfinger og pekefinger slik du ser den når du ser ned på hånden din. Vi kaller det ofte for en V. Disse V'ene (eller linjene om du vil) skal altså peke mot din høyre skulder begge to.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Feil svingbane

Post by furu »

@JanB - kan en flat baksving gjøre at man kommer utenfra og inn?
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Feil svingbane

Post by Long-Hit-Wonder »

Ikke ved mindre du "kaster" med armene.

Vanligvis vil et for flatt svingplan sørge for dårligere treff og sidespinn i form av hook eller draw.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Feil svingbane

Post by JanB »

@furu; En flat baksving kan forårsake flere ting
Du spør om den kan forårsake utenfra og Inn. Selvsagt.
@Long-Hit-Wonder; Dette kaller jeg Push

For å kurere en lav baksving må man fokusere på venstre arm på toppen av baksvaingen; Kjør venstre arm parallell med da venstre arm var i setup. Eller tenk deg at du skal starte topp i baksvingen kl Ett og avslutte kl Elleve. Da har du høyden på svingen.

Jeg sier som alltid at dette er bare en av mange korrigeringer som må gjøres. For å se helheten kreves det et bredere syn på svingen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Re: Feil svingbane

Post by dalen »

Mye gode svar her på dette forumet, alltid. Liker det veldig godt :) Ska kjøpe mitt første nye golfsett imorgen. gleder meg som en unge. Har bare spilt med en venn sine køller hele sommeren. Blir herlig. Takk for alle gode svar, dere har vært til stor hjelp så langt, håper jeg kan få den samme hjelpen ved en senere anledning også. Tusen takk janB, tror du har kurert innoversvingen min ;)
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Feil svingbane

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg glemte å nevne at man også kan pushe med for flatt svingplan.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Feil svingbane

Post by Kaffekannen »

Jeg var tilfeldigvis innom bergen golfsenter i dag og helt tilfeldig fikk jeg prøve en driver. tilfeldighetene ville seg til at dette var en TM R9 som jeg tilfeldigvis har lyst på. Videre informasjon om køllen og undertegnede skal jeg ta senere, men tror du ikke at jeg også svingte utenfra og inn. ikke mindre enn 10 grader i snitt :o . Det så jo ut som jeg svingte rett vest. Det forklarer jo helt klart pullen jeg får når jeg skikkelig lukker køllehodet. Arg, dette kommer til å sette meg ut psykisk før dagens runde. Skulle ønske jeg ikke visste dette:(
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

Tror jeg må trene litt mer på å få til korrekt vridning i hofter og skuldre. Slo masse rette fine slag den kvelden jeg fikk litt veiledning på trening, mens de to siste gangene på rangen har jeg mer eller mindre slicet det meste :cry:

Er det noen som har en fin øvelse eller to som hjelper meg med korrekt rotasjon?
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Re: Feil svingbane

Post by dalen »

Kaffekanne, det var vel ikke tilfeldigvis du som fikk låne med deg den demo driveren da som du nå snakker om? iallefall var jeg i butikken samtidig som deg. ;)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Feil svingbane

Post by Kaffekannen »

det var nok meg. Fy faen for en kølle
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Re: Feil svingbane

Post by dalen »

Så du siklet godt på den ja. Køllen så ikke feil ut i det hele tatt. ;)
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Feil svingbane

Post by Garm »

@JanB: jeg trener for tiden mye på nedsvingen fra toppen. Du skrev at en skal ikke bruke muskelkraft for å få armene ned fra toppen. Kan du utdype dette litt? svingsporet mitt er på bedringens vei tror jeg. Fant idag ut den beste medisinen foreløpig. Nemlig å ikke drepe ballen slik jeg har prøvd fra dag 1 med golfen :D
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Feil svingbane

Post by JanB »

Som jeg skrev tidligere skal du ikke bruke muskler for å få henda dine ned igjen. La bare hendene falle når de har kommet opp på toppen av baksvingen.
Tenk deg følgende: Hold en golfball i din høyre hånd foran deg. Kast den forsiktig opp i været (20-30 cm er nok). Du skal bruke like mye krefter som du bruker å få ballen ned fra sitt høyeste punkt. Skjønner? Altså INGEN TING.
Videre vil jeg at du prenter inn hos deg at du ikke er ferdig med svingen før du har kølla på ryggen igjen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Feil svingbane

Post by spiderboy »

Denne videoen med min favoritt-youtuber forklarer det JanB snakker om på en fin måte.



Liker spesielt godt analogien med å dytte et barn på en huske. Man bare assisterer momentet som husken har fått fra toppen....

Edit av stooy: Endret til youtube-bbcode
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Feil svingbane

Post by barcentrale »

At man ikke skal bruke krefter i nedsvingen kan være misvisende. Poenget er at kreftene ikke kommer fra armbruk, men i form av en release forårsaket av to motsettende krefter. Se f.eks. på høydehopping. Hva er det som gjør at man hopper så høyt. Det er selvsagt også spenst, men jeg er sikker på at en høydehopper ville si at man ikke skal ta i alt man kan med beina. Releasen i høydehopping er et resultat av farten i lengderetning og stamfoten. Så hvordan kan vi generere en stamfot i golfsvingen??

Uten at jeg er en guru på golfsvingen så vil jeg påstå at det ligger i to motsettende bevelgelser mellom underdelen av kroppen og overdelen av kroppen. Amatører - med en utenifra inn sving - roterer hoftene rundt, samtidig som at overkroppen følger rotasjonen. Ergo presses armene ut av svingplanet og utenifra inn er et faktum. Det er jo helt naturlig at overkroppen følger bevegelsen til underkroppen. Stamfoten genereres ved at man hoftene roteres, men at overkroppen følger det korrekte svingplanet. Armene skal derfor kun "følge eller kontrolleres" etter rotasjonen av hoftene. Releasen skjer når spennet mellom underkropp og overkropp er maksimert og en kontrollert og kraftfull akselerasjon er et faktum. Med riktig timing vil håndleddene automatisk posisjonere seg riktig ved impact. Jeg innbiller meg at man skal "sette" håndleddene - ikke slå med håndleddene!

Dette var kanskje uforståelig..?
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Feil svingbane

Post by Kaffekannen »

Jeg skjønte hva du sa, men ikke hvordan det skal utføres :D Syntes det er en interessant sammenligning mot høydehopp og bruk av stamfot. I høyde dreier det seg om å flytte energi fra horisontalt til vertikalt. I golf handler det om å flytte kroppens svingenergi, som har sitt fasteste punkt ved foten som er på bakken, og ut i køllehodet ved impact. Hvis man ikke får energi som blir generert(feil ordvalg egentlig) fra bakken overført opp og gjennom kroppen så mister man mye.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply