Å måle ferdigheter

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Å måle ferdigheter

Post by furu »

Jeg har en plan om å måle mine ferdigheter i golf. Mer pålitelig enn å gå runder på samme bane og sammenligne score. Og i hvert fall mer pålitelig enn å stå på range, slå ball etter ball og tenke "den var jo veldig bra, sikkert litt lik den i sted". Før jeg ble syk spilte jeg fotball på et ganske serilst nivå og utdannet meg innen idrettsmedisin. Jeg var alltid opptatt av ferdighetstester og fysiske tester. Fysiske er enkle å måle, det er enkelt å kopiere forutsetningene. Ferdigheter er lit vrient men fremdeles gjennomførbart. Nå vil jeg gjøre det med golf.

Man kan selvsagt måle framskritt ved å se på hcp og score på rundene sine. Når jeg går litt seriøst til verket og faktisk trener på spesifikke ting så vil jeg gjerne måle utviklingen mer nøyaktig enn dette. Chipping, pitch, putting, drive osv.- alt skal under lupen. Jeg har tenkt en del på dette i det siste og ble faktisk litt inspirert av artikkel i siste Norsk Golf. Nå har jeg satt meg ned og tenkt på hvordan det skal gjøres og hvilke forutsetninger som må være like.

Driver
10 baller.
Tenkt fairway 25-30 meter bred.
Ikke tenke så mye på lengde men notere antatt lengde for å se utvikling.

Hybrid
10 baller.
Tenkt fairway/landingsområde 15-20 meter bredt.
Notere lengde så godt som mulig.

Jern
5 baller med hvert jern.
Tenkt fairway/green/landingsområde 10 meter bredt.
Notere seg lengde så godt som mulig.

Pitch
Her vil jeg bruke 10%-regelen som nevnes i Norsk Golf, 100 meter avstand -- innenfor 10 meter.

5 baller fra 100 meter.
5 fra 80 meter.
5 fra 50 meter.
5 fra 20 meter.

Chip
Fra ca.10 meter og fra 3-4 meter.
5 fra hver lengde oppover.
5 fra hver nedover.
5 flate.

Hva skal man si er godt resultat? Innenfor 1 meter.

----------------------------------------------------

Forutsetninger som bør/skal kopieres;
- samme type ball
- samme green
- samme range
- notere seg værforhold

Noe mer?

----------------------------------------------------

Jeg skjønner at dette kan virker fullstendig overdrevet i forhold til mitt ferdighetsnivå men jeg tror det er riktig å gjøre det hvis man vil utvikle seg. Å måle trening (som jeg nå gjennomfører mer metodisk enn tidligere) er utrolig verdifult. Det er viktig ikke minst fordi man får tilbakemelding på om man gjør noe riktig eller galt. Man får også en mental tilbakemelding som kan virke positivt. Man ser fremgang på små områder og ikke bare helheten (les, runde med golf). Selv om man ikke spiller seg ned i hcp eller scorer bedre på en runde så kan man fremdeles ha positiv utvikling. Det kan faktisk forhindre at man gjør feil, begynner å rette på ting som faktisk ikke er "ødelagt". Hadde aldri trodd at jeg i min alder skulle begynne med treningsdagbok igjen. Det neste blir vel at jeg går med pulsklokke på banen og sjekker melkesyren :lol:

Noen som gjør noe slikt? Har tips til meg?

Putter er forøvrig holdt utenfor akkurat dette. Jeg har en grei rutine på det som jeg fortsetter mer og selvsagt er det en del av treningen. Blir rett og slett for omstendelig å beskrive det her.......ikke det at noen leser dette og gir tilbakemeldinger........har litt for høye tanker om meg selv.... :D
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Å måle ferdigheter

Post by sumo »

ser at du har lest artikkelen til johan elgborn og henning jensen.

likte denne artikkelen selv. her er det mye og lære når det kommer til ferdighets nivå. veldig fine øvelser som blir dratt opp her.
skal prøve og få til noe sånt selv etterhvert.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Å måle ferdigheter

Post by JanB »

Bare kom på en ting når jeg leste målområdene dine: Har du sett på NGF sitt Golfcoachin System ?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Å måle ferdigheter

Post by furu »

JanB wrote:Bare kom på en ting når jeg leste målområdene dine: Har du sett på NGF sitt Golfcoachin System ?
Nei, det har jeg ikke. Har fått inntrykk av at info om dette forutsetter deltakelse på kurs og betaling.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Å måle ferdigheter

Post by Long-Hit-Wonder »

JanB wrote:Bare kom på en ting når jeg leste målområdene dine: Har du sett på NGF sitt Golfcoachin System ?
Det systemet er veldig bra synes jeg,har selv brukt det til å jobbe med mine ferdigheter.Gir deg systematiske og gode treningsrutiner hvor man til enhver tid har klare mål for treningen.Kan så absolutt anbefales.

Den gir også gode bilder på hva man burde klare å prestere på de forskjellige nivåene,altså ikke hva man skal kunnne,men hva man burde klare.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Å måle ferdigheter

Post by Kaffekannen »

Og DINGDINGDING. Jeg har tilfeldigvis coaching systemet liggende i bilen. Fikk det med når jeg kjøpte en timepakke hos Tim. Synes det virker som en god byttehandel med allerede mottatte scorecardholder:)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply