Hvorfor best uten oppvarming?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Hvorfor best uten oppvarming?

Post by Garm »

Har spillt en del runder hvor jeg ikke har rukket å varme opp i særlig grad på rangen først. Min oppvarming på rangen består da stort sett av å prøve stort sett de fleste køllene, kanskje et par baller med hver kølle.

Erfaringsvis så spiller jeg bedre de gangene jeg ikke rekker å varme opp :oops: Har noen andre lignende erfaringer eller vet hva dette kan skyldes? Jeg tenker i mitt stille sinn at jeg muligens ikke er så anspent når jeg går rett fra bilen og bort til tee enn når jeg har varmet opp?! Sperret opp øynene litt etter 3 hull idag på Grønmo da jeg stod med to par og en bogie og 11 poeng i sekken. Klager selvsagt ikke, men jeg skulle gjerne vært like avslappet hele tiden. Hadde ikke spillt golf på ca. et par uker før dagens runde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvorfor best uten oppvarming?

Post by furu »

Det eneste jeg kan se er at en økt på rangen kan gjøre deg usikker på om det du gjør er riktig. Da går du til første tee med tusen tanker i hodet og første sving er anspent. Går du rett ut så rekker du ikke å tenke på noe som helst eller bli nervøs.

Når det gjelder oppvarming så gjør man det ikke bare for å svinge bedre under den påfølgende runden. Det hjelper også på generell form og restitusjonen etterpå blir kortere. Forberedelse til den aktuelle runden er i mine øyne bare en liten grunn til oppvarming. Min mening er at det ikke er noen selvfølgelighet at god oppvarming fører til en bedre runde enn en uten oppvarming.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hvorfor best uten oppvarming?

Post by sumo »

jeg pleier som oftest og varme opp før en runde.gjerne en halvtime på rangen.
men det er selvfølgelig de gangene man ikke rekker det, og går rett ut.
personlig liker jeg oppvarming for og få igang svingen og rytmen, samt varmen i kroppen.føler meg litt mer sikker da.
rett på tee uten omtrent en prøvesving gjør meg litt nervøs.vet ikke helt hvorfor, men liker ikke og starte helt stiv hvis du skjønner hva jeg mener..

resultats messig så vil jeg ikke si at jeg går så grusomt mye bedre runder med oppvarming først egentlig. jeg er forholdsvis ustabil i spillet mitt ennå, noe som gjør meg en del usikker til tider uansett oppvarming eller ei.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Hvorfor best uten oppvarming?

Post by Garm »

Det kan nok stemme at jeg kan bli usikker dersom jeg føler at ting ikke sitter bra under oppvarmingen Furu. Ellers føler jeg også at jeg trenger litt oppvarming for å få igang svingen og myke opp både kropp og sjel. Kan alltids være tilfeldigheter som har gjort dette fram til nå. Jeg er i aller høyeste grad også ustabil i spilllet mitt Sumo...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor best uten oppvarming?

Post by kevin »

Tror nok som hovedregel at man bør være oppvarmet i kroppen,muskler og fått tøyd litt. Men at man behøver å slå så mange baller på rangen er nok ikke sikkert man behøver. Har jeg dårlig tid fokuserer jeg på puttinga,og litt chipping. Det er myke,fine og rolige bevegelser som kan være bra å ha vært gjennom før man skal ut.

Har nok mye av de samme erfaringene som deg,at jeg kan likså godt stille meg på tee 1 med driveren,slå driven 250m spikrakt uten oppvarming. Og ofte funker det bra i 1-2 hull,så funker det ikke mer :lol: . Men har enkelte ganger god erfaring med å ha god tid,hvor jeg bruker tid på terpe oppstilling,grep osv...slå rolige svinger og forberede meg på hull 1.

Så det er nok ganske individuelt,og fra gang til gang hva som funker. Du må finne ut hva som funker for deg. Kanskje er det bare en følelse du har fordi det noen ganger går bra uten oppvarming? Kanskje du bør prøve annenhver gang,lage en liten statistikk,for å se hva som funker best.
Statistikkprogrammet hos Scangolf viser konsentrasjonsverdier,i form av hvordan du scorer på de forskjellige hullene. Da kan man ofte se hvor man sliter mest. Scorer man dårligst på hull 1 så er kanskje ikke de rutinene man har,eller spenningsnivået helt riktig. Scorer man dårligst på hull 18 sier det endel om hvor utholdende man er,både fysisk og psykisk. Med mindre man spiller samme bane hver gang og enten hull 1 eller 18 er desidert vanskeligst.

Jeg har f.eks 1.62 over par på hull 1 og 1.96 på hull 18 for 2009. Mens i 2008 så hadde jeg 1.9 på hull 1,og 1.49 på hull 18. Dette er stats over ca.50 runder på forskjellige baner,men mange av de samme banene -08 og -09.

Men jeg anbefaler alltid noe oppvarming,tøyning...og gjerne en tur rundt treningsgreenen i noen minutter
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Hvorfor best uten oppvarming?

Post by stooy »

Det er ofte jeg spiller bedre uten oppvarming..
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Hvorfor best uten oppvarming?

Post by Mats »

Pleier å varme opp med en bøtte baller på rangen, kun for å få inn rytmen og selvtilliten før første tee. Slår som regel rolig og sikter på diverse objekter ute på rangen. Tar vanligvis 5-6 baller med driver, og resten med diverse jern (som regel 6,7,8,9 og PW). Prøver å ikke ta i så mye, da dette kan føre til stølhet og smerter i rygg og overkropp
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Post Reply