Proer i Bergen - hvem er best?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Proer i Bergen - hvem er best?

Post by Sticho »

Ettersom det finnes en del på dette forumet fra Bergen ønsker jeg å høre folks erfaring med de ulike proene som er i denne delen av landet.

Selv har jeg hatt timer med Tim, Knut og Ørjan. Disse 3 har jo rimelig forskjellig personlighet, men jeg synes alle 3 er dyktige.
Jeg har i hovedsak holdt meg til Tim, mye pga tilgjengelighet og at jeg ønsker å støtte opp under den lokale proen.

Har igrunn fått veldig sansen for hans enkle tilnæring til golfsvingen. Mye fordi at jeg tidligere har fokusert for mye på tekniske enkeltdetaljer med varierende hell. En golfsving er igrunn ikke så komplisert, men det er lett å komme inn i et spor hvor man tror det.

Sikkert noen som føler at det er en språkbarriere der ettersom han kun snakker engelsk. Jeg er generelt rimelig bra på engelsk, men i starten følte jeg at det var litt vanskelig å diskutere elementer i svingen på engelsk. Dette går seg imidlertid til.

Dersom man ønsker å gå svært teknisk til verks så er nok Ørjan rette mannen. Han er sertifisert TGW-instruktør (The Golfing Machine). TGW har en svært teknisk tilnærming til golf, og det er vel en TGW-bibel man må lese for å henge med i svingene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by furu »

Knut Leirevaag er glimrende. Veldig pedagogisk korrekt, utrolig flink til å forklare og demonstrere de tekniske elementene. Jeg liker hans svingteknikk. Det er som du sier forskjellige "skoler" der ute. Man må finne en som passer. Knut har fullstendig revolusjonert spillet mitt. Det hjelper også at han som person er fantastisk hyggelig.

Tims teknikk er i mine øyne svært annerledes. Har hatt to timer hos ham. Fungerte ikke like bra for meg.

Hadde en time med Ørjan Larsen da jeg nettopp hadde begynt med golf. Kan derfor ikke komme med en god vurdering, annet enn å si at mitt inntrykk er at han er enormt dyktig teknisk. Hvordan han lærer fra seg dette over tid vet jeg ikke.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by Sticho »

Jeg må jo gå til anskaffelse av en ny pro nå når Tim snart reiser hjem for vinteren, og da står det jo fort mellom Ørjan og Knut. Jeg føler at jeg har kommet inn i et veldig riktig spor nå, og ønsker å få jobbet skikkelig med svingen i vinter. For at det skal gi utbytte så trenger jeg kyndig hjelp, det er garantert. Satser på å ha protime hver 3.uke gjennom hele vinteren, så blir det trening og chess cup (så dermed så satser jeg på å stille til sesongstart neste år med en flunkende nytt spesialtilpasset jernsett fra TM 8-) ) i tillegg.

Vi kjøpte jo, som tidligere nevnt, et fancy casio-kamera i sommer. Filmet en del i starten, men har ikke villet filmet etter at jeg begynte "oppkjøringen" til spania-turen. Jeg har nå et bilde i hodet mitt om hvordan golfsvingen min ser ut, og det kunne fort bli mentalt forstyrrende dersom filmen viste noe annet. :)

Det kameraet er forøvrig genialt, og det blir nok en del filming i løpet av vinteren. Akkurat det taler for at jeg eventuelt skal benytte Ørjan, da han er åpen for å få tilsendt filer som han analyserer før protimen.
Det at jeg går tilbake til å bli så teknisk kommer vel sikkert til å spolere golfsvingen min igjen, men no guts no glory. :)

Tenkte forøvrig at jeg kunne laste opp et klipp tatt med kameraet dersom noen er nysgjerrig. Blir imidlertid et opptak av svingen fra i sommer, før jeg begynte med protimene.

Rimelig off topic, but here goes:

User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by Solaar »

Ser veldig kult ut, og du har en herlig klassisk flott sving synes jeg :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by Sticho »

Solaar wrote:Ser veldig kult ut, og du har en herlig klassisk flott sving synes jeg :)
Takker for det. Var imidlertid en del galt på det tidspunktet som ikke er så lett å se forfra, men som var betydelig lettere å se ved filming bakfra. Jeg hadde liten "tålmodighet" fra toppen av svingen, dro godt til med armer/skulder fra toppen. Resulterte i en bratt nedsving og noe utenfra og inn i ballen. Av videoen kan man se at jeg blir hengende for mye bakpå og kommer ikke skikkelig over venstrefoten. Imidlertid så har det ikke tatt allverden av tid å få rettet opp i flere av disse tingene, så grunnlaget var sikkert ikke så verst.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by sumo »

fin klassisk sving ja, men syntes det virka som om du knakk håndleddene dine en del i det du starter svingen. dette forårsaker sikkert den bratte nedsvingen.
ganske vanlig dette i wedge svinger hvor man skal slå mye ned på ballen for og få spinn. ballen ligger også ganske mye til høyre i stancen din.
hvilket jern slo du med her?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by furu »

Dette med tidlig knekk å håndledd er noe jeg har lært hos Leirevaag. Har Sticho gått til ham eller Larsen så er det stor sjanse for at han har fått samme opplæring. Har jeg rett Sticho? Min sving er absolutt ikke bra på dette tidspunkt men jeg syns jeg ser likheter i din og min.

Jeg hadde (og har fremdeles) problemer med å komme skikkelig gjennom svingen og få vekten over på venstrefoten. Leirevaag anbefalte meg å prøve å flytte ballen litt lenger fram i stancen. Mulig du kan prøve dette dersom du sliter med det samme. Får litt mer følelsen av at man skal "jage" gjennom svingen, ikke avslutte for tidlig når man treffer ballen.

Er det bare meg og Sticho som går til pro i Bergen og har meninger om det? Bergensere er det flere av her inne og vi er ikke kjent for å være sjenerte :D
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by Sticho »

Ja, helt riktig at jeg knekker for tidlig i håndleddene der. Var faktisk mye verre før. Da var nesten bare håndledd i starten. Det er noe som jeg tror har blitt mye bedre den siste tiden, men som jeg fortsatt jobber med. Tror det med håndleddene var noe jeg begynte med veldig tidlig i min golfkarriere, noe ala det Tutta holdt på med en periode uten at jeg stoppet midt i baksvingen. Føler at rytmen i svingen er blitt bedre etter at jeg reduserte aktiviteten i håndleddene i starten av baksvingen. Det er rett og slett blitt mindre komplisert å få køllen til toppen. Tror ikke jeg har vært inne på den delen av svingen de gangene jeg har hatt time med Knut eller Ørjan.

Jeg slår et 6-jern på videoen, så det er nok riktig at ballen er litt for langt bak i stancen. Tidligere hadde jeg gjerne ballen litt for langt fremme, og det er fort gjort å overkompensere når man skal prøve å endre på noe.

Vektfordelingen i balltreffet har jeg jobbet en del med i det siste. Merker det veldig godt på balltreffet når jeg lykkes med det.

Tenkte jeg skulle opprette en treningsdagbok på forumet her etterhvert. Blir sikkert en del filming både i Spania og på golfsenteret i vinter, så kan legge ut noen flere svinger etterhvert. Alltid greit å få tilbakemeldinger på det man driver på med.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by furu »

Wide Divots kan du laste opp video og leke med streker samt kjøre frame-by-frame. Alternativ til youtube.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Proer i Bergen - hvem er best?

Post by Sticho »

furu wrote:Wide Divots kan du laste opp video og leke med streker samt kjøre frame-by-frame. Alternativ til youtube.
Takk for tipset. Da må det prøves. :)
Post Reply