Hvor tungt skaft i Hybrid

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by LyLu »

Noen som vet hva ''standard'' vekt på Hybrid skaft er?
Har en Hybrid liggende som jeg vurderer å begynne å bruke litt, den er 16,5 grader.
Men vurderer om jeg skal sette inn et Diamana Blackboard skaft, som egentlig er et 3 wood skaft og veier 76 gram.
Vet at Hybrid skaftene ofte er tyngre, men dette burde vel ikke ha noe å si?
Tenkte å ha en go-to kølle som dekker opp lengden mellom 3 wooden og 3 jernet mitt, vil helst ikke ha 5 wood da jeg synes det er for liten lengdeforskjell i forhold til 3 wood.
Skaftet i denne Hybriden er et Tour Specc Stiff skaft og Blackboard skaftet er ektsra stiff og passer meg egentlig utmerket, ihvertfall i en spoon.
Vet mange også bruker +80 gram skaft i wooder, selv har jeg alltid brukt 73 - 76 og det fungerer for meg, samme som drivern.
Så det bør kanskje også tas i betraktning.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by liverglimt »

Dette hører vel hjemme i Ustyrstråden?

60-100 gram er hybridskaft. Sikkert noen utenfor det også. Du må bruke shims for å fylle hele hullet, vanlig hybrid er 0,370 hosel og ditt skaft er mest sannsynlig 0,335. Så ikke bare å lime sammen. Tipper også en ekstra tomme tipping hjelper på å gjøre det stivt nok for hybriden .
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by LyLu »

Ja, den må flyttes, trodde jeg hadde fanen med utstyr oppe, men har blingset litt ;)
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by LyLu »

liverglimt wrote:Dette hører vel hjemme i Ustyrstråden?

60-100 gram er hybridskaft. Sikkert noen utenfor det også. Du må bruke shims for å fylle hele hullet, vanlig hybrid er 0,370 hosel og ditt skaft er mest sannsynlig 0,335. Så ikke bare å lime sammen. Tipper også en ekstra tomme tipping hjelper på å gjøre det stivt nok for hybriden .
Hybriden er justerbar med Taylor Made tupp, har en liggende.
Okey, for sånn skaftet er nå så er det jo altfor langt, så må jo kappe både oppe og nede.
Er hybrid skaft som regel tippet en tomme som standard?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by liverglimt »

Nei, det kommer an på hvilken loft den har. Du bør tippe den som en 5 wood eller 7 wood for det skaftet for at den ikke skal bli for myk. Så justerer du i grep enden for lengde. Har du målt skaft og hosel?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by furu »

76 grams fw skaft er i pro enden. Av 1000 solgte fw i Norge (til vanlige hobbygolfere) finner du kanskje 2-3 med så tungt skaft. Normalen ligger på rundt 55 gram i fw. Ditt fw skaft er faktisk lik i vekt til S/XS flex i hybrider.

Jeg har ikke spesiell tro på at dette er en god ide. Tip trim som liverglimt sier. Og kuttes i enden. Og shims. Blir mye som skal stemme. Mange potensielle feil som kan gjøres. En flink køllemaker fikser det nok, men jeg ville ikke begitt meg ut på dette alene. Ikke meningen å undervurdere deg LyLu :) Hvis du er veldig flink med slikt så kjører du på.
Instagram @christianfuru
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by LyLu »

furu wrote:76 grams fw skaft er i pro enden. Av 1000 solgte fw i Norge (til vanlige hobbygolfere) finner du kanskje 2-3 med så tungt skaft. Normalen ligger på rundt 55 gram i fw. Ditt fw skaft er faktisk lik i vekt til S/XS flex i hybrider.

Jeg har ikke spesiell tro på at dette er en god ide. Tip trim som liverglimt sier. Og kuttes i enden. Og shims. Blir mye som skal stemme. Mange potensielle feil som kan gjøres. En flink køllemaker fikser det nok, men jeg ville ikke begitt meg ut på dette alene. Ikke meningen å undervurdere deg LyLu :) Hvis du er veldig flink med slikt så kjører du på.
Nææææææh, skal ikke skryte på meg å være en heavyhitter på ''køllemakeriet'', en kløpper på å sette på grep da og kanskje å bytte skaft i et jern, men stopper der!
Har slått noen hybrider med det Black Tie X skaftet på 95 gram, dette ga latterlig god ballbane, det å gå lettere er vel egentlig mere for testingens skyld.
Ser kanskje for meg at jeg vil trives med rundt 76 gram i alle mulig wooder og hybrider, siden jeg er vant til det.
Er litt artig å teste da, akkurat som den gangen jeg prøvde et s400 skaft i R15 drivern, den ble litt rar...... :lol:
Vet ikke om en køllemaker i Portugal da? Lisboa området, men har bil :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by liverglimt »

Du får komme til Gran Canaria så skal jeg være med på testen. :)
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by stooy »

liverglimt wrote:Du får komme til Gran Canaria så skal jeg være med på testen. :)
Off topic! Hvordan er været på Gran Canaria nå? :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by liverglimt »

Akkurat nå 19 grader og skiftende skydekke. Stiger vel til 24-25 senere i dag, før det går ned igjen til 18-19 på kveld og natt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by furu »

Kjenner ikke til noen i eller rundt Lisboa. Har forslag til noen på Algarve, men 2 timer hver vei + bensin + bompenger er nok ikke en god ide :) Er du der nede nå? Eller skal du ned? Kan sjekke med noen kjente.
Instagram @christianfuru
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by LyLu »

liverglimt wrote:Du får komme til Gran Canaria så skal jeg være med på testen. :)
Lenge siden jeg har vært på Granka!
Det er det jo perfekt golfvær hele året, hadde jeg vært singel nå skulle jeg utvandret, siden livet mitt tok en vending for noen år siden og jeg ikke jobber lenger! Hehe
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor tungt skaft i Hybrid

Post by LyLu »

furu wrote:Kjenner ikke til noen i eller rundt Lisboa. Har forslag til noen på Algarve, men 2 timer hver vei + bensin + bompenger er nok ikke en god ide :) Er du der nede nå? Eller skal du ned? Kan sjekke med noen kjente.
Nja, kanskje litt langt, er ikke sånn veldig hast at det må skje akkurat nå!
Kanskje jeg finner en veiarbeider som kan sette inn noe armeringsjern! :D
Jeg har ikke hjembilett og blir nok til rett før påske.
Regner med jeg kommer hjem så fort noen av de mere sentrale rangene på Østlandet åpner!
Post Reply