tynne treff med wedger

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

tynne treff med wedger

Post by Kaffekannen »

Jeg har fått et nytt problem(sic), og det er med favorittkøllene mine 50 og 54 graders wedger. Jeg treffer tynt. Jeg sveiper under ballen og får svært lite ballkontakt og tilsvarende ujevne lengder. Jeg duffer ikke og tar med meg litt torv etter balltreff. Jeg åpner ikke køllen(bevisst i alle fall), men jeg har følelsen av å slå med en 70 grader :? Jeg finner ikke helt ut hva jeg gjør feil og klarer ikke pt. på egenhånd å justere. Noen som har forslag på hva dette skyldes :?:

(Jeg skal ta det med pro-en, men det blir tidligst i neste uke og jeg har turnering til helgen)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: tynne treff med wedger

Post by JanB »

Er ikke helt sikker på hva DU mener med tynt. For meg er det litt topping, men når du samtidig forteller at du tar med torv ETTER treffet, stemmer jo ikke det med topping. Videre sier du at du har følelsen av å bruken en 70 grader.

Se etter følgende: I setup skal du ha grepet pekende midt på låret ditt. (noen sier buksepressen). Ballplassering i midten og vekten 50/50.
Da har du i alle fall setup riktig.
Så kommer matematikken; Dersom du ikke har henda foran ballen i balltreffet slik du skal, taper du 5,7 grader på kølla og JA, du får dårlig lengde og treffet føles definitivt ikke godt.
Kjør svingen din i ekstremt sakte film og se at du holder release og at henda er foran ballen, SAMTIDIG som du holder hodet BAK ballen.
Der har du en deilig wedgde.
Lykke til.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: tynne treff med wedger

Post by furu »

Kan det ha sammenheng med at du i det siste har blitt stående litt bakpå i svingen? Da vil du vel ha vanskelig for å ha hendene foran ballen i balltreffet slik JanB sier?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: tynne treff med wedger

Post by Kaffekannen »

Det jeg mener med tynt treff er at jeg treffer ballen med en mindre del av køllehodet enn jeg ønsker. Køllen sklir under ballen og ballen treffer toppen av køllehodet og langt utenfor sweetspot. Jeg er ganske bevisst på hender godt foran køllehodet og klarer ikke helt å kjøpe at det er det som er feilen. Jeg har heller aldri lagt all vekt over på venstrefoten i avslutning med 3/4 wedger eller lignende. Tror nok at oppstilling er en del av problemet. Samtidig som jeg mistenker at høyre skulder dropper litt slik at jeg får en veldig flat bane i bunnen av svingen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å fikse dette.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: tynne treff med wedger

Post by Solaar »

Jeg vet akkurat hva du mener siden jeg har slitt en del med dette selv. Fant ut at jeg ikke var flink nok til å bruke de store musklene i svingen og at håndleddene ble for aktive i slaget. For meg har det alltid vært slik (at jeg har hatt en tendens til å bruke for mye armer og hender) fordi jeg har følt at det har gitt meg mer følelse og lengdekontroll i slagene. Men det er naturligvis helt feil og det motsatte av hvordan slaget skal slås.

Hold igjen håndleddene, la baksvingen bestemme lengden på slaget og aldri slå et fullt slag med wedger fra 54 grader og mer, da blir resultatet nesten bestandig et slikt treff. Noen mener at det er viktig å svinge igjennom på samme måte som du slår et vanlig slag, andre mener at en lav avslutning er bedre. Etter å ha prøvd begge deler, foretrekker jeg det siste.

Dette er måten jeg tenker på når jeg trener på denne type slag:

1. Ikke for bred stance, utsiden av føttene er ca samme bredde som skuldrene - men av og til litt bredere avhengig av type slag. (jo lengre jo bredere)
2. Start svingen lavt og bredt, pass på at venstre arm er helt strukket ut.
3. (dette tror jeg er viktigst for deg) Tenk store muskler. Jeg forsøker å konsentrere på å ikke slå slaget med bare armer og hender, fordi det gjør det vanskeligere å kontrollere lengde og loft og kan ofte føre til tynne eller tykke treff. Tanken er å slippe løs hoftene og la de lede skuldre, armer og hender gjennom nedsvingen. Avhengig av hvilken teknikk du liker best så gjennomfører du enten en full sving etter balltreff, eller en lav og bred avslutning. Selv sverger jeg som sagt til det siste, fordi det gir meg en følelse av at de store musklene har styrt bevegelsen.

Som en kommentar til det de andre sier over her så må jeg si at min personlige mening er at det er vanskelig å tenke på små detaljer (som hendene foran ballen) i gjennomføring og øving av en sving. Selv mener jeg at det blir en naturlig følge av riktig oppstilling og baksving. Ved å tenke "riktig stance, lav og bred sving, store muskler" så fungerer nå disse slagene aldeles utmerket for meg. Det har faktisk blitt min største styrke.

en annen ting er at jeg har valgt å tenke tre forskjellige lengder på baksvingen min: knehøyde, hoftehøyde og skulderhøyde. Med de tre valgene har jeg opp til 9 forskjellige lengder med mine tre wedger, skulderhøyde gir meg samme lengde og et mer sikkert balltreff enn et fullt slag. Egentlig er det vel mer snakk om ca 7 lengder, forskjellen er at jeg kan slå forskjellige slag, enten lavt med mer backspinn eller høyt med "tungt" nedslag. Når man er sikker på dette kan man bli mer kreativ hvis situasjonen krever det, ved f.eks å flytte ballen lengre bak eller frem i stancen for mer/mindre høyde/backspinn, eller f.eks bruker mer håndledd for å slå en flopp. Jeg slo mitt kanskje beste slag denne sesongen etter å ha ni-øvd på dette i en uke (hopp over hvis du ikke gidder å lese skryt):

På hull 10 på Hakadal (et lett og kort par 4 som jeg nesten bestandig får par og ofte birdie på) hadde jeg slått et elendig toppet andreslag forbi green og låg ca tredve meter bak en dunge med trær med greenen rett bak trærne som var ca 10-15 m høye. Jeg hadde en merkelig følelse av at jeg kom til å klare slaget alikevel. Jeg plasserte ballen langt frem og satte håndleddene tidlig i baksvingen, resten av slaget gjorde jeg som jeg har beskrevet over, men i releasen tok jeg i alt jeg hadde med håndleddene. Ballen fløy kjempehøyt, klarerte tretoppene med ca 5 meters margin og landet på green og stoppet i nedslagsmerket ca to meter fra flagget. Desverre toputtet jeg for bogey men det er alikevel det hullet/slaget som jeg har som mitt beste minne fra denne sesongen. :)

PS: På sensommeren gikk jeg på trening der vi blandt annet øvde to timer med wedger. Proen min var uenig med meg om min måte å gjennomføre slaget på, dvs selve avslutningen. Han mente at det var veldig viktig å avslutte som man gjør med en full sving fordi det ville gi en bedre følelse av at de store musklene gjør jobben. Vi var altså enige om prisnippet, men uenige om selve avslutningen. Jeg forsøkte det han sa, men fant etterhvert ut at det ikke fungerte for meg og ofte ga meg den type treff som du beskriver. Prøv selv og se hva som funker. :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: tynne treff med wedger

Post by Kaffekannen »

Takk for god utgreiing Solaar. Dette høres veldig riktig ut og skal testes før jeg går ut i morgen. Jeg veksler(dessverre) litt mellom å knekke håndledd før svingen og å ikke gjøre det. Det blir litt sånn etter dagsform. tror det er greit å gjøre det når jeg har de problemene jeg tuller med nå.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: tynne treff med wedger

Post by JanB »

Hei kaffekannen.
Føler jeg må utdype mitt utsagn med "Kjør svingen din i ekstremt sakte fil og se at du holder release og at henda er foran ballen samtidig som du holder hodet bak ballen". @solar kommenterte at dette ikke er lett. Jeg mente selvsagt ikke at du skulle gjøre dette med et filmkamera. Du skal gjøre bevegelsen i sakte film. Dermed driller du inn hvordan en slik sving skal foregå. Du kan gjerne gjøre dette raskere og raskere etter at du selv har sett hvordan det skal være. Bruker selv denne metoden ofte og får svært god forståelse av min egen bevegelse.

furu kommenterer helt korrekt at "kan det ha sammenheng med at du i det siste har blitt stående litt bakpå i svingen?". Selvsagt har det det. Du kommer ikke inn ned på ballen og du får heller ikke noe power inn i svingen. Har du mer vekt på høyre fot, er kraften inn i slaget negativ når du faktisk forskyver vekten fra å være 50/50 i setup til mer enn 50 ved finish. Dermed mister du både loft og power inn i slaget.

du sier selv at "køllen sklir under ballen og ballen treffer toppen av køllehodet og langt utenfor sweetspot". Dette stemmer med de observasjoner vi andre beskriver. Du forskyver vekten bakover og dermed delofter du køllebladet.

Solaar skriver videre helt korrekt at du må la "Tanken er å slippe løs hoftene og la de lede skuldrene, armer og hender gjennom nedsvingen". Dette kan umulig gjøres om du har en negativ forskyvning av vekten over på bakre ben.

Gå inn i svingen. La hoften lede nedsvingen slik solaar beskriver, sørg for at henda er foran ballen og hodet bak ballen og du får både power inn i svingen og samtidig slår du ned på ballen slik du skal.

Går du gjennom med kølla, får du samtidig rettere slag. Avslutningen som solaar beskriver kan du velge selv. Mange kjører wedger korte, slik som solaar beskriver. Det er hva du føler. Går du langt så la henda passere kl 11. Det blir til venstre for hodet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply