Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høyre

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høyre

Post by golfebassen »

Hei!

Som nybegynner har jeg mye å jobbe med, men mitt største problem har vært vanen min til å slå rette slag mot høyre. Selve balltreffet føles ikke så aller verst (og jeg har brukbar lengde på slagene), men jeg svinger altså litt for mye "inside out"/dytter ballen mot høyre. Jeg tror hovedårsaken er at jeg sliter litt med rytmen i nedsvingen og at armene kommer ned for tidlig. Dette har nok sammenheng med at jeg slått for mange slag uten å helt skjønt hvordan hoftene skal rotere.

Noen tips? Tenkte kanskje noen medlemmer her hadde noen "supertriks" eller øvelser de kunne tenke seg å dele.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høy

Post by liverglimt »

Du har sikkert åpent køllehode i tillegg til at du svinger inn/ut. Få deg en tur til en pro med Trackman eller Foresight så fikser han lett det. :)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høy

Post by JanB »

Alle gode golfspillere har det samme forholdet mellom oppsving og nedsving. Det er i det som heter PowerGame, 3-1. Du kan søke litt på det som heter Tour Tempo, så vil du forstå hva jeg mener.
Hastigheten på slaget fra du starter til du treffer ballen er selvsagt DIN og kan selvsagt utvikles til å bli raskere i rotasjonen etter hvert. Du skal finne ditt tempo.
For å trene på dette skal du telle for deg selv til 6. Du skal ha trykket på 1 og 4. På tallet 1 starter du baksvingen. På toppen av baksvingen er du på 3. På tallet 4 treffer du ballen. 5 og 6 er bare utfyllende rytmeslag.
Du skal altså ha et virkelig trykk på 1 og 4.
Det er viktig at det er rytmen (metronomen) som bestemmer og ikke at du på noe som helst tidspunkt "venter" eller skynder deg for å komme på plass.
Det beste er å gjøre følgende:
Still opp med kølla på rett plass bak ballen. Start å telle (gjerne høyt) EN to tre FIR fem seks, EN to tre FIR fem seks, Dette skal gå som en metronom. Den tredje gangen du skal begynne starter du baksvingen og fortsetter og lar rytmen bestemme farten din. Forsøk deg fram med hvor fort du teller til du finner DIN rytme.
Lykke til
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høy

Post by DuffyDuck »

Å gi tips om tour tempo til nybegynnere er i beste fall et svært dårlig tips. Sjelden at det retter opp mangelfull svingteknikk.
Støtter heller liverglimt sitt forslag.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høy

Post by halvorsen84 »

DuffyDuck wrote:Å gi tips om tour tempo til nybegynnere er i beste fall et svært dårlig tips. Sjelden at det retter opp mangelfull svingteknikk.
Støtter heller liverglimt sitt forslag.
Nå var det strengt tatt ikke "tour tempo" som var essensen i det innlegget over her, mer teorien som ligger bak ifht. tempo og rytme! Tempo og rytme er noe av det viktigste i en golfsving, og kan absolutt være med på å rette opp mangelfull svingteknikk!
Selvfølgelig kan åpent køllehode og inn/ut-svingspor skyldes andre ting, derfor støtter jeg også liverglimt som anbefaler besøk hos pro med LM!

Helt ærlig er det første gang jeg ser en 9-handicapper kritisere en teaching professional for tips han gir. SwingClick blir mye brukt av min lokale pro, men han er jo bare teaching professional han å, så det er kanskje i beste fall et svært dårlig tips det også? :lol:

Og hvis noen lurer, SwingClick (føler det ligger litt i navnet), er et hjelpemiddel som bidrar til bedre rytme! Og med bedre rytme kommer tempo etterhvert! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Tips/øvelser for bedre rytme i nedsving/slutte å slå høy

Post by golfebassen »

Oppdatering: Pro-timen i sommer gjorde susen. Håndleddet mitt var den store synderen. Nå slår jeg både rettere og lengre enn før!
Post Reply