Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
KongHorne
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jan 2016, 16:11

Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by KongHorne »

Jeg har en Callaway X2 Hot 4Hy jeg sliter med å slå beint. Jernslagene mine har jeg brukbar kontroll på, driveren har en lett fade. Synes det er litt underlig at hybriden stort sett alltid går venstre. Jeg har et nøytralt grep. Ballposisjon i senter. Er det noen som «sliter» med hybriden på samme måte som meg? Skulle likt og visst hvorfor akkurat denne køllen gir meg denne ballbanen. Er forsåvidt til å leve med og fungerer utmerket på hull med dogleg venstre. Kunne sikkert tatt meg en protime for å finne ut av dette, men hvis det er noen i forumet som har noen tanker prøver jeg det først. Har rundt 14 i hcp.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by Lefthook »

Tror det er relativt utbredt å slite med å finne nøytrale hybrider. Mange av de er de reneste hookemaskiner. X2 hot ... skulle til å si at den er bedre, men jeg har x2 hot pro - og den er fadebar. En variabel som betyr en del her er Lie vinkel. Pro hybridene har flatere lie, og det hjelper. Imo så hjelper det også med stivt skaft og en viss tyngde på kølla.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by furu »

Det ligger i køllens natur. Konstruksjonen. Og målgruppen for de aller fleste hybrider. X2 Hot er en ganske "tåtung" hybrid.

Skaff deg en gammel Adams PNT (peanut) eller prøv nye TaylorMade GAPR. Eller kanskje du kan prøve et driving iron?
Instagram @christianfuru
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by Lefthook »

Har to stk Adams pro ett eller annet. De bestilte jeg på demo i Texas og fikk dem Custom fitted med loft & Lie justeringer. Fantastiske hybrider som dessverre er tatt av markedet. Enkelte Adams-hybrider kan fortsatt kjøpes på eBay, jeg tror noen av disse er too notch.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by JanB »

De fleste som får en hook med en wood eller hybrid gjør en av to feil, eller også begge.
Grepet er en av de fire fundamentale elementer som må være riktig. Gjør en test om du har riktig grep. Få en venn til å hjelpe deg litt. Ta en hvilken som helst kølle større enn 9 jern og ta ditt vanlige grep. Be han/hun sette en lang peg i gropen mellom tommel og pekefinger på begge hender. De fleste får sjokk når de sammenligner med "fasiten" som du ser på bildet.
Spriker de har du for svake hender og din høyre hånd (vi forutsetter at du ikke spiller left) er den dominerende i å vri køllehodet over mot venstre. Dette ser du fort at blir en skikkelig lukket kølle.

Den andre feilen er mer av optisk bedrag. Jeg har sjekket mer enn 100 oppstillinger med hybrid og wood og når eleven tror de har satt opp rett, er den i virkeligheten lukket. Det kan være vanskelig å se bunnen på køllehodet i mange tilfeller og det er årsaken.

En tredje ting er jo at ballplassering blir satt for mye fram. Da er det komplett umulig å unngå å få ballen mot venstre.
Attachments
DSC_8464.JPG
(1.59 MiB) Downloaded 21 times
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Flop
Rookie
Rookie
Posts: 16
Joined: 17 Sep 2012, 21:36

Re: Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by Flop »

Ballplassering frem i stancen gir en tendens til fade( eventuelt pull,) og ikke draw
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hybriden drawer/hooker - noen ideer?

Post by Lefthook »

Enig i at det har mye med sving å gjøre - og alle køller kan fades. Men jeg synes det var vanskelig å finne gode hybrider for. oen år siden. Noen av de var de reneste hooke-maskiner.
Post Reply