Nytt liv for furu

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Du får kaste deg rundt og være med på herredagen i morgen. :D
Det er kun 9 hull. Ingen problemer med å melde seg på i morgen.
Første flight starter 17.00. tror eg..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Snek meg ut for en liten økt selv om jeg ikke er i form i dag. Varmet godt opp og da gikk det greit. Merker det godt i kroppen nå etterpå men det føles allikevel godt. Gikk nemlig veldig veldig veldig bra også i dag :D Det er noe med disse skaftene og S3 som bare funker for meg. Av 90 baller hadde jeg 6 skikkelige misser - det er bra for å være meg. Var litt ustabil på lengde, ble +/- 10 meter på 7i til 4i men det kan jeg leve med. Alt gikk veldig rett fram og det føltes veldig godt. Hvis nå tiden og kroppen sier at det er klart for en runde så håper jeg virkelig at det går like bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Mye trening og lite spill de siste ukene. I dag fikk jeg akkurat tid til 9 hull og spilte back nine på Fana.

Startet meget bra på #10 med 4w 205 meter midt i fairway. Det utrolige er at dette skjedde mens greenkeeper var tilskuer, noe som alltid har gjort meg nervøs :lol:

#10 - Par. Fint utslag med 4w. 122 meter igjen, velger rolig 9i og ligger pin high i fringen. Var litt motvind og 9i var rett kølle, for en gangs skyld. To putter, par.
#11 - Bogey. Misser utslaget ut i rough mellom 11/12. Skal rette det opp med en hybrid opp til green fra rough og 185 meter. Drittslag 50 meter framover.....chipper ut på fairway siden treet muligens hindrer innspill. 120 meter opp til green, slår bra pw til green og toputter.
#12 - Bogey. Dårlig men langt utslag. 138 meter igjen, slår meget bra 9i men drar den tre meter for langt til venstre. Siden flagget står til venstre blir jeg straffet, får en vrien chip og ender med bogey.
#13 - Bogey. Dårlig utslag. Ender opp i en haug med grener og kvister langs veien. Dropper for GUR, to chipper og en putt senere er det bogey. Siste chippen satt 10 cm fra koppen.
#14 - Par (fra rødt). Gult står under vann så klossene er satt opp til rødt. 183 meter litt nedover. Slår bra 6i noen meter kort av green. Chipper dårlig og får en altfor vrien birdieputt. Par er litt skuffende.
#15 - Trippel. Ikke komfortabel med utslaget. Usikker på køllevalg. Litt vind i alle retninger. Ender opp med å gå for høyresiden av green siden det blåser ut mot vannet på venstresiden. Slår rett i treet......og spretter ut i vannet.... Ny ball, lander kort av green......og spretter ut i vannet :lol: Chip og putt. Herlig hull.....
#16 - Dobbel. Drar utslaget til venstre. Må chippe fra tung rough inn mot fairway. Får nesten ikke flyttet ballen og har fremdeles 180 meter igjen fra rough. Slår 6i fordi jeg vil ligge kort og ikke gå i vannhinder eller bunker. Slår over green.......og ut i vannhinder...... Begynner å lure på hva i all verden banen har i mot meg :lol:
#17 - Bogey. Slår greit utslag men har stilt opp helt feil på matten. Jeg har gjort det før - jeg stiller opp i linje med matten, ikke retningen jeg skal slå. Ender opp i vannhinder til venstre. Dropper, legger meg opp og har bra innspill med pw. To putter og bogey er greit etter å ha vært i vannhinder.
#18 - Par. Bra retning på utslaget med 4w men kanskje litt kort. Har 135 meter igjen. Nok en gang kommer 9i opp av bagen. Bra treff, egentlig et veldig godt slag. Tror jeg hadde litt dårlig grep fordi jeg føler at køllehodet er litt lukket i treffet og slaget går til venstre. Helt greit. Ligger pin high mellom bunker og vannhinder. Chip + tremeters putt for par er herlig avslutning :D

+9 på 9 hull er ikke strålende. På ingen måte. At jeg får en trippel på et par 3 der jeg på de fem siste rundene har hatt 3xbirdie er utilgivelig.
Cobra S3 er et fantastisk jernsett, det beste jeg har spilt med. Ingen tvil. Stor selvtillit med jernene, god kontroll og følelse - alt stemmer. Skaftene er nydelige. Aldri prøvd stålskaft som føles så bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

9 hull med skadeplagede kaffekannen i dag.
Nydelig vær. Spillet funket ikke helt. Var veldig enten-eller. Enkel par på #10 ble fulgt opp av en unevnelig på #11, bogey etter treputt på #12, par på #13 og tre unevnelige på de neste hullene. Avsluttet helt ok med et par veldig gode slag.

Jeg vet hva feilen min er. Som jeg sa i dag - jeg må avslutte baksvingen når baksvingen er ferdig! Ikke vri rundt venstrehofte og kneet, jeg må holde underkroppen mer stabil, da fungerer det til tider ekstremt godt.

Syns det er artig hvordan jeg har utviklet meg fra begynnelsen av 2010. På #10 slo jeg før driver+5h eller 6i. Når slår jeg 3h+9i :D Jeg jobbet hardt med svinghastighet vinteren 2010-2011 og har fått igjen for det i år. Snart kommer også stabiliteten i svingen og da kommer jeg til å spille nydelig golf :D Det er i hvert fall målet........

Noen tviler av og til litt på lengdene mine, at jeg ikke slår så langt som jeg påstår. I dag fikk jeg heldigvis vist fram litt for kaffekannen :)

Egentlig turnering i helgen - Fana Oktober Open, som er todagers. Må se i morgen om kroppen holder, har litt vondt her og der og verst i det ene kneet. Leddgikt er ikke golferens beste venn! :D
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Gleder meg til å se deg på banen i helgen. :D
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Ble det seier i helgen?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Nytt liv for furu

Post by furu »

Absolutt ikke....... Formen var ikke god lørdag morgen så jeg måtte trekke meg. Rundt kl.9.30 var jeg egentlig bra nok til å spille (etter inntak av litt medisin) men da var det for sent. Prøver igjen neste helg i parturnering.

Er ustabil som bare pokker, det viste jeg igjen i ettermiddag. Det var enten par eller 7+............ Har en tanke jeg jobber med - at når baksvingen er ferdig så er den ferdig. Løfter venstrefoten og vrir hoften når jeg overdriver.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nytt liv for furu

Post by kevin »

Hadde du vært med hadde du sikkert gjort HIO på hull 4, som mange andre gjorde :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Hadde sikkert gjort mer enn en siden jeg hadde planlagt å få en på #13. Da hadde det blitt både #4 og 13 :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Hvis du vil bli en bedre golfer så ikke driv golfblogg eller nettside :D Spilte min første simulatorrunde i dag. Har knapt slått en ball på tre uker men svingt en del ute på kunstgressmatten min. Det ble helt greie 80 slag der 46 av dem var putter! Jeg er grusom på simulatorputting :oops: Men spillet satt veldig veldig bra. Gimmie birdie på to par tre hull og ett par 4, GIR på stort sett alle hullene. En avslappet og fin runde, hadde jeg bare klart å spille sånn når jeg er på banen!
Instagram @christianfuru
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Nytt liv for furu

Post by norrbaggen »

Handicapmyglare.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

norrbaggen wrote:Handicapmyglare.
På mitt beste ja. Absolutt. Men, snakk med noen som har spilt med meg så skal du se at jeg i turneringer og på tellende runder knekker fullstendig sammen. Helt vanvittig frustrerende. Mitt eneste mål er å spille gode runder, slå gode slag og spille meg ned i hcp. Jeg vil langt ned :D Siden jeg er fullstendig immun mot å score bra i turneringer så er jeg egentlig ingen sandbagger. Jeg får bare ikke spilt meg ned!!! Det skal skje i 2012, det har blitt altfor lite golf i 2011.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Det er jo evig mye lettere å gå lavt på sim enn ute, så en 80 runde er jo ikke uhørt. Det er derimot 46 putter når du har 2-3 meter gimme ;)

Har du overhodet spilt noen tellende runder i år?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Det er lettere inne ja, jeg er helt enig. Er allikevel fornøyd med å ha 15 GIR og ikke misset fairway på et eneste utslag. Jeg har null og niks følelse for putting innendørs. Takler det rett og slett ikke. Samme med nærspill. En grunn til at jeg spilte bra var at jeg tenkte og planla hullene. Ville heller ha 140 meter inn enn en halv wedge.

Jeg har en del tellende runder (blant annet turneringer), men det er tydeligvis noe i veien med hodet mitt siden jeg knekker fullstendig sammen når det gjelder.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Har hatt noen økter på rangen på Fana GK. Den er åpen så lenge det ikke er is på vannet. Nå er det meldt 8 grader etter mandagen og ut uken så det blir noe flere uteøkter. Forholdene er ikke alltid de beste, må gjerne skrape bort litt is for å står litt stødig :D I dag var mattene så knallharde at det ikke hjalp samme hva jeg gjorde, men solen tinte etter hvert litt av isen så det ble en grei liten miniøkt.

Jobber hardt med en del punkt - korte ned baksvingen, balanse og få bedre release. De to første føler jeg henger sammen og jeg får det ofte til å fungere. Slappe av i armer og håndledd - korte ned baksving - la armene og køllen falle på plass i nedsvingen = rolig og kontrollert sving.

Trener også putting hjemme og chipper ute med en kurv og liten kunstgressmatte. Det er mye man kan gjøre selv om det er vinter :D Leser også Tom Watsons bok The Timeless Swing. Har skrevet om den på par72.no. Veldig mye bra å hente der.

Satser på en bra sesong men målet mitt har ikke noe å gjøre med handicap. Jeg har innsett at jeg av og til spiller veldig god golf men ofte får litt problemer. Har unnskyldninger - føler jeg - men det blir vel litt dumt å bruke dem. Det viktige i 2012 er at jeg kan slå presise, gode slag og gjenta det mange ganger etter hverandre. Det er det viktigste når jeg skal teste køller. Det dukker forhåpentligvis opp en knallrunde eller fire i løpet av året :D men det er ren bonus.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Jeg har også vært på rangen i år. To ganger! Da sto jeg inne i skuret for der er mattene litt tørrere og du slipper å skrape is :D
Så neste gang kan du bruke skuret. Da gjør det heller ingen ting om det kommer en liten regnskur ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Det blir litt trening også, ikke bare testing og skriving. Å svinge med 25 nye køller hver måned hjelper nok ikke på svingen min men jeg gjør så godt jeg kan.

Hadde en fin økt i dag. Nydelig vær. Prøvde en øvelse fra Foley - 'sequence drill'. Skal trene på å ta bort lysten til å slå til ballen med armene når jeg når toppen av baksvingen. Framsvingen skal starte fra føttene og bakken, dermed faller armene fint på plass og release kommer fint etter at jeg har truffet ballen. De tre første bøttene var herlige, jeg slo helt ærlig så vanvittig mange gode slag at det var en drøm :D Ble litt trøtt etter hvert, var det tross alt i over tre timer! Hadde en fin prat med Sticho som slår ballen imponerende bra for tiden!

Øvelsen til Foley ligger på bloggen min.......men siden jeg er så snill så poster jeg den her. Og regner med at dere leser bloggen uansett :D Syns den funker bedre enn "pump" øvelsen siden jeg da fremdeles bruker armene for mye. Denne teorien til Foley er super :D


Lånte ut noen av de nye Callaway køllene til forskjellige folk på rangen så nå er det skikkelig pene merker på toppen av begge driverne........Får vel kjeft av Callaway nå :D
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nytt liv for furu

Post by sumo »

den drillen til foley skal jeg teste idag på fornebu. jeg også har den tendensen til og bruke armene for mye.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nytt liv for furu

Post by Franz »

furu wrote:Det blir litt trening også, ikke bare testing og skriving. Å svinge med 25 nye køller hver måned hjelper nok ikke på svingen min men jeg gjør så godt jeg kan.
Jeg tror dette kan være en kjempefordel. Da må teknikken hele tiden raffineres, og du kan ikke stole på noen form for bias i utstyret.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Jeg ser hva du mener Franz, men jeg føler at jeg ofte må starte å nytt når jeg kanskje er på gang med å bli komfortabel med noe. Men ja - det er et poeng at jeg må finne en sving å stole på framfor finne en sving som passer for akkurat det jeg spiller med. Tolker jeg deg helt feil?
Instagram @christianfuru
Post Reply