Frustrasjonsloggen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Hei,
Jeg er ny på forumet her, men rotet meg innom denne siden i går og fant tilbake til litt sårt trengt motivasjon, så da tenkte jeg det kunne være gøy å opprette min egen lille loggføring av golfen.

Jeg la egentlig opp golfen på lørdag :P etter 7-8 dri**runder i år. Men kom som sagt over denne siden og fant litt motivasjon igjen på ting jeg ville prøve ut på rangen i går. Det skapte litt golfglede igjen :)

Kan fortelle litt om min "golfkarriere" så dere vet hvordan ting ligger hvis dere vil komme med tips og hjelp :)
Jeg spilte opp til grønt kort høsten 2008, jeg hadde en progresjon ut av en annen verden hvor jeg tok kurset, oppspillsprøven og spilte meg til 35.5 i hcp på ca. en uke, noe jeg opplevde som raskt. Spilte noen gode runder på senhøsten 2008. I 2009 ble det dårlig med golf av forskjellige årsaker. Var kjempemotivert for å spille igjen nå i 2010 og satte meg mål om å komme meg under 30 i hcp.

Føler ikke jeg kan ta meg råd til protimer, da jeg er fattig student, så læringen går stort sett på råd og tips fra en kompis med 18 i hcp og en annen kompis med 4 i hcp. Ellers har jeg fått tak i alle videoene til David Leadbetter som jeg synes er gode, spesielt "practice makes perfect" og "greatest tips". Føler jeg har rimelig god forståelse for spillet, og tror potensialet er større enn jeg får ut for tiden. Jeg har også full forståelse for at jeg ikke blir verdensmester i løpet av kort tid og at det tar tid å lære, problemet er at jeg stiller veldig høye krav til meg selv i alt jeg gjør, så det går litt utover gleden når jeg spiller dårlig. Forventer ikke å spille meg ned hver gang jeg drar på banen, men har ambisjoner om å få mer ut av spillet mitt. Å plukke opp 4-5 av 9 hull, eller spille dobbel-trippel-kvadruppel bogeys på alle hullene tærer VELDIG på motivasjonen.

Av rundene i år har jeg spilt alt fra 6 til 18 poeng, jeg spiller bare 9-hullsrunder stort sett, da jeg er medlem i TGK og spiller på Sommersetra golfbane så back 9 er rimelig lik front 9, også er tid og vær med på avgjørelsene selvfølgelig.

I starten av denne sesongen gikk ALT galt, så jeg startet med å justere på grepet mitt som jeg føler jeg har fått ganske bra kontroll på nå. så justerte jeg litt på oppstillingen min, rett i ryggen, fleks i knærne osv. føler den sitter ganske bra også. Så disse tingene går ganske bra nå. Problemet mitt er å gjøre den samme svingen hver gang, føler jeg gjør noe rart innimellom som sender hele spillet mitt ut i vannet.

Pakket ned driveren etter 2 runder i år, da jeg har plukket opp verdens råeste slice. Kunne opptrådt på sirkus med den skruen der. Men jeg tok den fram igjen i går på rangen og fikk til 15-20 bra driver på rad, merket meg at jeg hadde veldig god vektoverføring på de gode slagene med driveren, når jeg slicer så har jeg en tendens til å komme med en rask rotasjon på overkroppen som armene kommer slengende etter utenfra og inn, uten at jeg har noen spesiell vektoverføring, anbefales ikke.

Problemet mitt føler jeg akkurat nå i hovedsak er utslagene og transportslagene til greenområdet. Stryker mange hull og får mange straffeslag på dårlige utslag, og ukonsentrerte toppede, duffede transportslag som følge av frustrasjon etter tee-shot. Alt dette tærer veldig på motivasjonen. En kamerat filmet meg litt i går, først en prøvesving som på filmen ser helt fantastisk ut, så selve slaget som ser helt idiotisk ut fordi tvert det ligger en ball der, så prøver jeg å "ta i" eller noe så slaget blir dårlig. Vanskelig å rette på ting selv om jeg er klar over at jeg gjør noe feil. Kan se om jeg får lagt ut videoene her, så dere som er mer erfarne kan se på det og kasnkje hjelpe meg :)

På den lyse siden så føler jeg at jeg har bedre kontroll på nærspillet mitt enn langspillet. Jeg chipper ganske bra, kommer meg stort sett ut av bunkere og opp på greenen med 1 slag, pitcher helt greit, og putter ganske bra. Har flere 1-putter enn 3-putter stort sett.

Litt tall fra årets sesong hittil:
Slicede/dårlige utslag ca. 80%
GIR 0 - NULL - ZERO :(
Par - 1
Bogey - 4
2-3-4-5-6 Bogey - ca. 1000 :P
Hcp sesongstart: 35.5
Hcp i dag: 35.5 (men kunne fint ha skrevet meg opp, med tellende runder :P)


Mvh.
Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Frustrasjonsloggen

Post by furu »

Velkommen til forumet eljay :D

Jeg har vært der du er nå. Har slitt voldsomt i perioder og har vel "sluttet" minst to ganger. Så lenge du har ok grunnlag, at du har en viss teknikk som gjør at du kan treffe en golfball, så kommer det til å løsne. Det kan være du får en sinnsyk åpenbaring og alt faller på plass. Det gjorde det faktisk for meg med en video av Shawn Clement på youtube. Jeg skal ikke påstå at dette er 100% riktig teknikk for alle men det er en positiv og fin måte å tenke når man svinger.



Du må bare holde det gående, ikke gi opp. Det er lov å bli sinnsykt frustrert. Det er lov å legge ut alle køllene på finn.no. Det er lov å hate alt som har med golf å gjøre. Det er verdens mest frustrerende hobby vi har men det finnes ikke noe bedre enn å mestre golf. Lev på de gode slagene du har og på nærspillet ditt slik at du har noen positive opplevelser.
Instagram @christianfuru
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Takk for det furu!

Prøver å fokusere på det positive, men jeg får ikke gjort unna så my nærspill for tiden da utslagene setter en stopper for det :D hehe
Skal se den videoen når jeg kommer meg hjem fra jobb, ser ut som noe av det jeg øvde på i går faktisk, det er jo en bra ting :)

Var kanskje litt i overkant pessimististk når jeg navnga loggen, men det klinger fint og er en godbeskrivelse av situasjonen akkurat nå, hehe. Skal trene på rangen og på puttinggreenen igjen på onsdag, så blir det nok en runde på fredag. Anbefaler alle som har iPhone eller iPod Touch å laste ned appen Golfshot, skal legge ut noen bilder med stats fra det programmet etter runden på fredag :)

Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Frustrasjonsloggen

Post by furu »

Jeg har skrevet litt om Golfshot på hjemmesiden min. Suveren app til iPhone.
Instagram @christianfuru
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Frustrasjonsloggen

Post by Tajkern »

Hei,

Angående golfshot. Bruker man dataoverføring på dette? Jeg er ikke interessert i å få noen høye regninger i posten hvis jeg bruker den :P
Eller virker den som en vanlig GPS i bilen, at den kun bruker satelitter?

Er ikke veldig inne i dette, så en hjelpende hånd hadde vært utmerket :)

Tajkern
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Golfshot bruker vell den GPSn som er innebygd i telefonen. Eneste min bruker datatrafikk til er å sende scorekort til meg og medspillerne på mail, noe som forøvrig kan skrus av, anbefaler å prøve golfshot lite først så ser du om du liker det. Kan forøvrig lese litt nærmere på hvordan den fungerer på http://www.golfshot.com


I dag blir det en tur på rangen for å prøve å få langspillet til å fungere, og en tur på puttinggreenen for å prøve JanB sin øvelse med sikkerhetssoner som jeg leste om i en annen logg her :) håper jeg fortsetter framgangen fra rangen sist gang, da jeg følte at noe var i emning.


Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Da har jeg vært en tur på drivingrangen i kveld og det gikk ikke som jeg hadde håpet.
Etter forrige gang følte jeg at jeg virkelig hadde noe på gang, men i dag stemte ingenting. Grepet føltes unaturlig, fikk ikke til å slå med jern (!?!?!) og sirkusslicen min med drivern var tilbake. Kjenner litt på den følelsen jeg hadde da jeg la opp sist lørdag nå, men jeg har et inderlig ønske om å mestre dette her og spille bra golf så jeg kan ikke slutte heller :P

Skal gå en nihulls i morgen, akkurat nå kjennes det ikke ut som det er mye vits i det, men satser på at humøret snur litt til i morgen.

Nå blir det å spise kveldsmat og se David Leadbetter med "from beginner to winner".


Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Etter litt tankevirksomhet rundt gårdagens rangetrening, tror jeg problemet var at jeg gikk tilbake til gamle synder og prøvde å slå ballen. Noen som har tips til hvordan jeg skal slutte å tenke at jeg må slå ballen?
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Frustrasjonsloggen

Post by Sticho »

Vet ikke helt hvordan du gjør det når du er på drivingrangen, men det er lett for at man hamrer avgårde vel mange baller. Da blir det fort dårlig kvalitet på økten.
Flere repetisjoner av svingbevegelsen uten ball tror jeg vil hjelpe på tankegangen.

Hvordan er forresten gjennomsvingen din? Fullfører du eller "bråstopper" du etter balltreffet?
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Jeg går igjennom, men jeg tror jeg akselererer mot ballen og ikke igjennom ballen, hvis det gir mening. Når jeg slår prøvesvinger så akselererer jeg igjennom svingen, men tvert det ligger en ball der så sier hodet mitt at den skal du mose, tror det er her jeg tuller det til.

Blir en del baller på rangen, men jeg prøver å ta noen prøvesvinger mellom hvert slag helt til jeg blir frustrert ;P
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Frustrasjonsloggen

Post by Sticho »

Ja, det gir absolutt mening. Tipper du prøver å skape all kraften fra toppen av baksvingen, grepstrykket er sikkert hardere enn det var ved oppstilling og overgangen mellom oppsving og nedsving blir urytmisk. Been there.. og dersom jeg ikke konsentrerer meg så faller jeg ofte tilbake i dette sporet.

Jeg har prøvd å begrense antall svingtanker i det siste. Fokuset mitt nå er at jeg skal ha jevnt "løst" grepstrykk gjennom hele svingen, og at jeg skal komme meg over på venstresiden før nedsvingen starter. Da føler jeg at jeg kommer i en posisjon hvor det faktisk er plass til å svinge fra innsiden og skikkelig gjennom ballen.

De gangene jeg ikke kommer meg over på venstresiden så er det heller ikke plass til køllen på vei ned, og da starter skuldrene for tidlig. Jeg kommer ikke gjennom ballen, men bare rundt kroppen. Kraftige hooker blir da gjerne resultatet mitt.

Det å være avslappet gjennom hele svingen, og dermed ikke "knyte" muskulaturen, tror jeg er helt avgjørende for å skape en god svingbevegelse. Men lett er det ikke... :)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Frustrasjonsloggen

Post by JanB »

eljay wrote: Noen som har tips til hvordan jeg skal slutte å tenke at jeg må slå ballen?
For de som "slår" en golfball pleier jeg å illustrere følgende eksempel.
Jeg holder en golfball i hånden og sier. "Du skal på toppen av baksvingen din bruke like mye krefter på å starte svingen din som jeg bruker når jeg får denne ballen ned fra det høyeste punktet her nå. Så kaster jeg ballen opp i været og tar den imot. Hvor mye krefter brukte jeg da ballen var på det høyeste for å få den ned igjen???. Nada. Det er akkurat det DU skal gjøre. På toppen av baksvingen din skal du ikke bevege en eneste muskel. Ikke gjøre noe som helst for å få kølla ned igjen. Tro meg, den kommer nemlig ned helt av seg selv. Den skal FALLE ned og du benytter dette. Du lar den øke sin hastighet ved kroppsrotasjonen og vridningen av kroppen.
Det er dette som skaper svingen i det vi kaller "power game".
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Takk for svar folkens!

Øvde på dette i helga da jeg gikk noen treningsrunder, følte jeg hadde en skikkelig god sving etterhvert når jeg lot rotasjonen ta seg av at kølla skulle ned til ballen, og jeg fikk kraft i slaget ved å release gjennom ballen når armene var over ballen! Fikk en liten sånn eureka/aha-opplevelse der :D

Slo etterhvert skikkelig gode slag med jernkøllene og jeg 2-puttet alle hullene jeg spilte ferdig :) Hovedproblemet mitt er fortsatt utslagene, tror jeg lar meg stresse litt og jeg klarer ikke helt å gjøre den samme svingen når jeg flytter ballen framover i stancen. Ellers har jeg noen drittslag selvfølgelig, men det er stort sett resultat av overiver, og jeg tar meg ikke god nok tid når jeg gjør prøvesvinger og når jeg stiller meg opp til slaget.

Hvis jeg lærer meg å bruke driveren og lærer meg å slå med ballen fram i stancen nå så tror jeg at jeg kan begynne å lukte på hcp målet for sesongen allikevell.

Et problem jeg hadde i helga var pitch-slag med pw eller sw, ballen gikk rett til høyre. Ikke slice, jeg bare slo til høyre? tror jeg kanskje står for langt i fra ballen eller noe, er vanskelig å analysere seg selv, men det var det første som slo meg.


Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Frustrasjonsloggen

Post by Grønne greener »

Hvorfor vil du ha ballen frem i stancen? OK på driver men er ikke nødvendig med de andre køllene.
Ang. det siste. At ballene går rett til høyre. Det høres ut som en shank. En shank kommer vanligvis av at du står for nærme ballen og ikke av at du står for langt fra ballen.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Frustrasjonsloggen

Post by sumo »

enig med grønne greener her. det du opplevde er en shank. da står du for nærme ballen.
ballen skal være midt i stancen fra 5i og opp til wedgene. du kan stille ballen litt lenger bak i stancen på wedgene om ønskelig, men du vil da få lavere ballbane med mer spinn, siden du slå enda mer ned på ballen.
hybrider, woods og driver skal flyttes litt fremover i stancen utifra lengden på kølla. drivern skal være fremst, nærmest venstrefoten(for høyre spillere).
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Frustrasjonsloggen

Post by sumo »

vil også bare påpeke at den videoen furu har lagt ut med shawn clement, er gull verdt!
prøvde ut dette på trening igår, funket veldig bra.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Formulerte meg kanskje litt dårlig. Det jeg mente med å lære å slå med ballen fram i stancen var at når jeg skal gjøre utslag med driver, 3-wood eller 4-hybriden (som jeg slår ut med nå), av en eller annen grunn klarer jeg ikke å slå annet enn slice når jeg står på tee med ballen framover i stancen. Har ballen nærmere midten med hybriden selvfølgelig. Med driveren legger jeg ballen ca. på linje med venstrefoten, og med 3-wooden litt lenger bak. Tror jeg har litt problemer med å stå i riktig plan og også problemer med å vite hvor langt unna ballen jeg skal stå med disse lange køllene. Ser på proene at de står veldig oppreist når de slår med driver, litt off-topic.

Da har jeg lært hva en shank er :) hehe, skal prøve å stå litt lenger unna ballen når jeg trener med wedgene neste gang. Er det riktig at jeg da kan få det motsatte av en shank om jeg står for langt i fra og ballen går til venstre eller?

Den videoen til furu gav mye mening ja, det sier jeg meg enig i :)

Blir å fortsette å kjenne på den gode svingen neste gang, og trene med wedgene. Skal prøve å knekke koden med Drivern etter hvert også :)


Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: Frustrasjonsloggen

Post by eljay »

Hepp hepp fellow golfers :)

Liten stund siden sist her nå, men tenkte jeg kunne poste en oppdatering på min golfstatus.

Har vært mye dårlig vær siden sist så har ikke blitt like mye golf som ønsket. Har jobbet mye med å få til en konsistent sving, føler den sitter bra nå, med unntak av litt varierende suksess mtp vektoverføring. Men jeg slår rette slag så lenge jeg klarer å holde hodet mitt nede (noe som er vanskelig av og til fordi jeg lurer fælt på hvor bra jeg traff :P) slår godt med jernene, av en eller annen merkelig grunn slår jeg best med det vennene mine sier er den vanskeligste køllen, 4i. Når jeg slår gode slag merker jeg godt hva jeg gjør riktig, tempo stemmer, snappen i håndleddene kommer perfekt, hodet ned, strak venstrearm osv. De slagene jeg blåser til hel**** kommer stort sett når jeg er ukonsentrert og har for høyt tempo, da kommer jeg tilbake til gamle synder med å slå fra toppen.

Har slitt fælt med pitching og chipping denne sesongen, men har lagt ned en god del treningstimer på det og føler jeg har begynt å finne nøkkelen igjen. Pitcingen har blitt høy og rett etter at jeg krympet fotbredden og halverte avstand til ballen (og fått det berømte hodet ned på ballen til ballen er borte). Chippingen har jeg begynt å gjøre som putting, bare øke eller minske pendelen, men ha veldig fokus på tempo. Dette har gjort underverker for chippingen min og jeg merker det godt på scoren :)

Puttingen er det jeg føler jeg har vært best på i år, må jobbe mer med langputtingen fra 3m og utover. Ligger ballen innenfor 1,5 meter så sitter den til gjengjeld HVER gang.

Må jobbe videre med tee-shots, har begynt å slå lange tee-shots med 3w nå og det går ganske bra, håper på å mestre denne innen noen uker, så kanskje jeg kan prøve meg på driveren etterhvert. Føler uansett at jeg sparer meg et slag på lange hull ved å få til utslaget med 3w i motsetning til 4h som jeg stort sett har slått ut med i år.

Pri på banespillet de neste rundene blir å innarbeide en rutine før hvert slag, med hensikt å roe meg ned så jeg ikke er stresset når jeg slår. Har en lei tendens til å bare gå bort til ballen å slå, noe som straffer seg oftere enn ønskelig. Blir å lære seg å gå bak ballen, finne en siktelinje, ta en prøvesving eller to osv. før hvert slag nå.

Har spillt generelt ganske godt til mitt nivå i det siste, oppnår stort sett konsekvent 17-20 poeng på rundene mine :) Har skrevet meg ned til 34 i hcp og tror om jeg ikke kommer helt ned at jeg kan nærme meg målet mitt om 30 i løpet av sesongen! Satser på mye golf framover!


Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
Post Reply